Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Η μάχη των φύλων. Μια μάχη χωρίς νικητή.

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική ευθύνη
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
  • κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές
  • ρουτίνες σκέψης και αναστοχασμός
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • παραγωγικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.

Σύντομη περιγραφή

Γνωστικοί στόχοι του προγράμματος
Στο τέλος του προγράμματος, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• να εντοπίζουν τα έμφυλα στερεότυπα στην καθημερινή ζωή,
• να αναγνωρίζουν και να κρίνουν τις επιπτώσεις των στερεοτύπων και τον τρόπο με τον οποίο αυτά μπορούν να οδηγήσουν σε προκαταλήψεις, υποτίμηση και διακρίσεις κοινωνικών ομάδων,
• να αντιλαμβάνονται τον μηχανισμό της στερεοτυποποίησης,
• να αποδομούν τα στερεό

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Έμφυλα στερεότυπα... στα e-shops

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να συνεργάζονται δουλεύοντας σε ομάδες.
• Να επικοινωνούν διατυπώνοντας επιχειρήματα.
• Να χρησιμοποιούν πληροφορίες και να τις εντάσσουν σε ψηφιακά εργαλεία.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Ανακοινώνετε στους/στις μαθητές/τριές σας ότι έχουν λάβει πρόσκληση για ένα πάρτι και θα πρέπει να αγοράσουν ένα δώρο για έναν/μια εορτάζοντα/ουσα 12 χρόνων.
2. Χωρίζετε τους/τις μαθητές/τριες σε ομάδες, ώστε να βρουν δώρα στο διαδίκτυο, χωρίς να αναγράφονται οι εταιρείες προϊόντων. (2΄)

• Βήμα 1: Αναζητούν στο διαδίκτυο δώρο (10′). [ΕξΑΕ: Webex- breakout sessions]
• Βήμα 2: Κάθε ομάδα παρουσιάζει στην ολομέλεια το δώρο που επέλεξε και εξηγεί ποια ήταν τα κριτήριά της (3’/ομάδα). [ΕξΑΕ: ebex- Make presenter]
• Βήμα 3: Οι ομάδες συζητούν μεταξύ τους όσον αφορά στο είδος καταστημάτων, που απευθύνονται σε αγόρι και σε κορίτσι. Καλούνται να εντοπίσουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα τέτοιων επιχειρήσεων. (2’/ομάδα). [ΕξΑΕ: Webex- Make presenter]
• Βήμα 4: Αφού παρουσιάσουν όλες οι ομάδες, ξεκινάτε συζήτηση σχετικά με τα στερεότυπα.
• Ενδεικτικές ερωτήσεις:
Τι είναι το φύλο; (Εξηγήστε τη διαφορά βιολογικού και κοινωνικού φύλου)
• Συμμετέχουν στη συζήτηση (10′).
Flipped classroom: Αναζητούν τον ορισμό του όρου “έμφυλου στερεότυπου” και τον σημειώνουν στο τετράδιό τους.
[ΕξΑΕ: E-class/E-me- Η ανάρτηση να γίνει στον τοίχο ή σε συζήτηση (forum)]

2. Έμφυλα στερεότυπα... στις διαφημίσεις

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να σκέφτονται με κριτικό τρόπο, διακρίνοντας χαρακτηριστικά επεξεργαζόμενοι/ες δεδομένα.
• Να συνεργάζονται επικοδομητικά.
• Να χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία, για να συγκεντρώσουν πληροφορίες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Αφόρμηση: προβολή βίντεο με έμφυλα στερεότυπα.

https://www.youtube.com/watch?

https://www.youtube.com/watch?v=ARnaE8DFLa8&ab_channel=GenderAllianceInitiative

https://www.youtube.com/watch?v=cGO4fcFtnTo&ab_

   https://www.youtube.com/watch?v=AG9TejYWp_4&ab_channel

Αφού παρακολουθήσουν τα βίντεο, εντοπίζουν τα στερεότυπα σχετικά με το φύλο.

1. Οι μαθητές/τριες, χωρισμένοι/ες σε ομάδες συμπληρώνουν φύλλο εργασίας στο οποίο καλούνται να αντιστοιχίσουν προϊόντα με φύλα, όπως πιστεύουν ότι αυτά θα συσχετίζονταν σε διαφημίσεις. (15′).
2. Ζητήστε από τους/τις μαθητές/τριές σας να δημιουργήσουν μία διαφημιστική αφίσα για οποιοδήποτε προϊόν ή υπηρεσία επιθυμούν, προσέχοντας να μην περιέχει κανένα έμφυλο στερεότυπο.
3. Χωρισμένοι/ες σε ομάδες και αξιοποιώντας ένα από τα προτεινόμενα εργαλεία, σχεδιάζουν τη διαφημιστική τους αφίσα και την αναρτούν στο padlet (20’).
(ΕξΑΕ: Webex- breakout sessions)
Canva: Για μαθητές/τριες Γυμνασίου

Poster my Wall για μαθητές/τριες Δημοτικού
[ΕξΑΕ: Αναρτούν τις αφίσες τους σε Whiteboard/Webex ή στον τοίχο/e-class- e-me αφού αποθηκεύσουν στα αρχεία της ομάδας τους.]

 

3.Έμφυλα στερεότυπα... στο σπίτι

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να σκέφτονται κριτικά, συγκρίνοντας και αναγνωρίζοντας χαρακτηριστικά.
• Να είναι δημιουργικοί/ες, συμμετέχοντας σε θεατρικό παιχνίδι.
• Να αναπτύσσουν συστημική σκέψη, καταγράφοντας στοιχεία που διαμορφώνουν την ταυτότητα του ατόμου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Δίνετε στους/στις μαθητές/τριες ένα απόσπασμα από τη «Λωξάντρα» της Μαρίας Ιορδανίδου.
Παιχνίδι ρόλων: Οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν και διαβάζουν το απόσπασμα, υποδυόμενοι/ες καθένας/μία ένα από τα πρόσωπα της ιστορίας. (10′)

2. Προβάλλετε αποσπάσματα από την ταινία «Κυρία Νταπφάιρ» και ζητάτε από τους/τις μαθητές/τριες να αναλύσουν το περιεχόμενο. Μπορείτε να δώσετε έμφαση στο γεγονός ότι οι ρόλοι έχουν αντιστραφεί, ωστόσο ο πατέρας υποδύεται μια γυναίκα γκουβερνάντα, προκειμένου να εμπνεύσει εμπιστοσύνη στη μητέρα, ώστε να βρίσκεται κοντά στα παιδιά του. (10′)
3. Παρακολουθούν τα αποσπάσματα της ταινίας και συζητούν για το περιεχόμενο, ώστε να κατανοήσουν πώς τα έμφυλα στερεότυπα μεταφέρονται από γενιά σε γενιά (επιρροή από περιβάλλον) και καθιερώνονται. (15΄)
4. Εκτυπώνετε και μοιράζετε στους/στις μαθητές/τριές σας το (ανώνυμο) ερωτηματολόγιο ανίχνευσης έμφυλων στερεοτύπων.
5. Απαντούν στις ερωτήσεις του ερωτηματολογίου (5′). [ΕξΑΕ: Webex:Polling ή e-class/e-me: Ερωτηματολόγιο ή Google Forms]
6. Μοιράζουν το (ανώνυμο) ερωτηματολόγιο ανίχνευσης έμφυλων στερεοτύπων στους γονείς τους.

4. Στερεοτυπώντας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα είναι ικανοί/ές:
• Να χρησιμοποιούν ψηφιακό εργαλείο, έχοντας μάθει να δημιουργούν ραβδογράμματα.
• Να καλλιεργούν σχέσεις αλληλοσεβασμού και ομαδικού πνεύματος.
• Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, έχοντας επεξεργαστεί δεδομένα και καταλήγοντας σε συμπεράσματα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Παρουσιάζετε τα αριθμητικά δεδομένα που προέκυψαν από τα ερωτηματολόγια τόσο των μαθητών/τριών όσο και των άλλων μελών της οικογένειας αυτών για κάθε δραστηριότητα του ερωτηματολογίου (σε έναν πίνακα) και ζητάτε να αναπαραστήσουν τα δεδομένα με ραβδογράμματα στο online εργαλείο Rapid Tables (Εναλλακτικά εργαλεία ανοιχτού κώδικα: Open Office, Canva, Crello) (15′).
2. Χωρίζονται σε ομάδες (ανάλογα με τον αριθμό υπολογιστών που διαθέτετε) και σχεδιάζουν ένα ραβδόγραμμα, παρουσιάζοντας με αυτόν τον τρόπο τα αποτελέσματα του ερωτηματολογίου.
3. Flipped classroom: Σκέφτονται αντικείμενα που σχετίζονται στερεοτυπικά με κάθε φύλο και τα φέρνουν στο επόμενο μάθημα (π.χ. τσάντα, φούστα, μπιμπερό, μπάλα).

 

5. Στερεοτυπικά γυαλιά

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα είναι ικανοί/ές:
• Να εργάζονται αποτελεσματικά σε ομάδες.
• Να αξιοποιούν υπεύθυνα την τεχνολογία.
• Να αναπτύσσουν κριτική σκέψη, προβάλλοντας δεδομένα βάσει διαφορετικών οπτικών.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Προβάλλετε το βίντεο “Stereotyping Glasses” (2΄57΄) https://www.youtube.com/watch?v=CbzK8yveaVg που αφορά σε φυλετικά στερεότυπα και συζητήστε μαζί τους για τα στερεότυπα στην ενδυμασία. Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουν το δικαίωμα του κάθε ανθρώπου να επιλέγει τι ρούχα τον εκφράζουν και φορά (π.χ. μαντήλα, κελεμπία, πουκάμισο, τζιν), ώστε να μην παρανοήσουν και θεωρήσουν τα ρούχα οποιασδήποτε κουλτούρας ως πρότυπα/σωστά και, κατ’ επέκταση, καταλήξουνε σε ένα νέο στερεότυπο σχετικά με την ενδυμασία. Αυτό που πρέπει να γίνει σαφές είναι ότι ο/η καθένας/μία μπορεί να φορά ό,τι θέλει άσχετα με την καταγωγή, τη θρησκεία κ.α. Παρακολουθούν το βίντεο και συζητούν για τα στερεότυπα που σχετίζονται με την εμφάνιση και, ειδικότερα, με τα ρούχα (12′).

2. Ζητήστε να δημιουργήσουν αντίστοιχο βίντεο για τα έμφυλα στερεότυπα. Η δραστηριότητα μπορεί να υλοποιηθεί με τη μορφή φωτογραφιών (αντί για βίντεο) ανάλογα με τον εξοπλισμό που διαθέτετε. Σε περίπτωση που δεν έχετε γυαλιά, εκτυπώστε τα γυαλιά για κάθε ομάδα. Ζητήστε να δημιουργήσουν το πατρόν σε χαρτόνι για να είναι πιο σταθερά.Χωρίζονται σε ομάδες και αποφασίζουν ποιο έμφυλο στερεότυπο θα αναπαραστήσουν είτε βιντεοσκοπώντας, όπως στο βίντεο, είτε βγάζοντας δύο φωτογραφίες για κάθε περίπτωση, χωρίς στερεότυπο & στερεοτυπικά (π.χ. γυναίκα & γυναίκα- νοικοκυρά καθαρίζει, γυναίκα & γυναίκα – μητέρα φροντίζει παιδί, άντρας & άντρας – μάστορας επιδιορθώνει κ.λπ.) (20′).

3. Παρουσιάζουν το έργο τους στην ολομέλεια (10′).
[ΕξΑΕ: Webex/Make presenter ή/και e-class: Έγγραφα και e-me: content]

 

6. Αντίο στερεότυπα!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα είναι ικανοί/ές:
• Να διαθέτουν κριτική σκέψη, καθώς εντοπίζουν και αναγνωρίζουν αιτίες, διερευνούν και διαπιστώνουν την ύπαρξη στερεοτύπων.
• Να ενισχύουν τη συνεργατική μάθηση.
• Να αναπτύσσουν δεξιότητες ειλικρινούς συζήτησης, επιχειρηματολογίας και περιγραφής.
• Να χρησιμοποιούν δημιουργικά τα ψηφιακά εργαλεία.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Μοιράζετε σε όλους/ες τους/τις μαθητές/τριες το φυλλάδιο. “Επανεξετάζοντας τα έμφυλα στερεότυπα”. Συμπληρώνουν το φυλλάδιο “Επανεξετάζοντας τα έμφυλα στερεότυπα” (10′) Συζητούν στην ολομέλεια για τις απόψεις που σημειώσανε (15′).
2. Χωρίζετε τους/τις μαθητές/τριες σε ομάδες και ζητάτε να αναγνωρίσουν έμφυλα στερεότυπα σε πίνακες ζωγραφικής. Οι μαθητές/τριες συνεργάζονται σε ομάδες και αναγνωρίζουν τα έμφυλα στερεότυπα στους πίνακες ζωγραφικής. Αν χρησιμοποιήσουν Η/Υ μπορούν να αναρτήσουν την εργασία τους στον τοίχο τους στο Padlet. (20΄)

7. Ανοιχτά μυαλά

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Στο τέλος του εργαστηρίου, οι μαθητές/τριες θα είναι ικανοί/ές:
• Να αναπτύξουν δεξιότητες συνεργασίας, δουλεύοντας σε ζευγάρια.»
• Να επικοινωνούν, εκφράζοντας τις εντυπώσεις τους.
• Να προάγουν την ισότητα και τη συμπερίληψη.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Μοιράζετε σε όλους τους/τις μαθητές/τριες το φύλλο αυτο-αξιολόγησης. Συμπληρώνουν το φύλλο αυτο-αξιολόγησης (10′).
2. Οι μαθητές/τριες συζητούν ανά ζεύγη αυτό που τους έκανε μεγαλύτερη εντύπωση από το Εργαστήριο (10′). Κάθε μαθητής/τρια παρουσιάζει στην Ολομέλεια αυτό που εντυπωσίασε τον/τη συμμαθητή/τριά του/της (10′). [ΕξΑΕ: Webex/Transfer]
3. Συζήτηση αναστοχασμού. Συμμετέχουν στη συζήτηση (15′).

Εκπαιδευτικό υλικό