Το πρόγραμμα επικεντρώνεται στην Ολυμπιακή Ιδέα και τις αξίες του Ολυμπισμού, εστιάζοντας στην ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων και την επίδραση τους στη σύγχρονη κοινωνία. Οι μαθητές/τριες θα εξετάσουν τις αξίες της φιλίας, του σεβασμού και της αριστείας που προάγονται μέσω του αθλητισμού. Σε αυτό το πλαίσιο, μπορούν να αξιοποιηθούν οι επισκέψεις σε αρχαιολογικούς τόπους, σε εκθέσεις και συλλογές των τοπικών μουσείων, καθώς και τα εκπαιδευτικά προγράμματα των μουσείων. Και αυτό, διότι θεωρείται σημαντικό να κατανοήσουν οι μαθητές/τριες τη σύνδεση της πολιτιστικής κληρονομιάς της ιδιαίτερης πατρίδας τους με την εθνική, την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια ιστορία.
Διασύνδεση με:
1. το ισχύον Πρόγραμμα Σπουδών του Γυμνασίου (Β΄ 303/2003), στο οποίο ορίζονται -μεταξύ των ειδικών στόχων του μαθήματος της Ιστορίας-, και στόχοι που άπτονται της διδασκαλίας της Τοπικής Ιστορίας (ιστορία, πολιτισμός, αθλητισμός), όπως για παράδειγμα, η προσπάθεια για να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές/τριες: α) ότι η κατανόηση κάθε κοινωνίας προϋποθέτει τη μελέτη όλων των πτυχών της (πολιτικής, οικονομικής, πολιτιστικής, θρησκευτικής κ.λπ.) και ότι υπάρχει β) προσωπική ευθύνη για την πορεία της κοινωνίας στην οποία ζουν,
2. τα νέα Προγράμματα Σπουδών της Ιστορίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Β’ 217/2023) για την Ιστορία του Γυμνασίου. Σε αυτά η Τοπική Ιστορία εντάσσεται στη διδασκαλία ως αναπόσπαστο τμήμα της Γενικής Ιστορίας. Ιδιαίτερα στο νέο Πρόγραμμα Σπουδών της Ιστορίας στο Γυμνάσιο προτείνεται και ενθαρρύνεται η σύνδεση του μαθήματος με την Τοπική Ιστορία, είτε μέσω σχολικών δραστηριοτήτων (πολιτιστικών προγραμμάτων, ευρωπαϊκών προγραμμάτων κ.λπ.) είτε μέσω εργασιών, τύπου σχεδίων εργασιών, που θα οργανώσει ο/η εκπαιδευτικός σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς και με στόχο την καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης και της κριτικής σκέψης σε συνδυασμό με τη νηφάλια ανάπτυξη της εθνικής συνείδησης και της εθνικής αυτογνωσίας,
3. το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:
κατανοήσουν την Ολυμπιακή Ιδέα και τις αξές του Ολυμπισμού,
αναπτύξουν κριτική σκέψη γύρω από την επίδραση των Ολυμπιακών Αγώνων στην κοινωνία και την παγκόσμια ειρήνη,
αναπτύξουν ικανότητα σύνδεσης της Ολυμπιακής Ιδέας με τους σύγχρονους θεσμούς και τις παγκόσμιες προκλήσεις, έτσι ώστε να κατανοήσουν τη σύνδεση της πολιτιστικής κληρονομιάς της ιδιαίτερης πατρίδας τους με την εθνική, την ευρωπαϊκή και την παγκόσμια ιστορία.
Στους/στις μαθητές/τριες δίνονται εργαλεία και πηγές για να ανακαλύψουν το ιστορικό πλαίσιο και τη σημασία των Ολυμπιακών Αγώνων.
Στο στάδιο της προετοιμασίας, οι μαθητές/τριες θα μελετήσουν την ιστορία των Ολυμπιακών Αγώνων και θα σχεδιάσουν μια παρουσίαση για τις αξίες του Ολυμπισμού. Ενδέχεται να διενεργήσουν συνεντεύξεις με ντόπιους, να καταγράψουν την προφορική ιστορία και να συνεργαστούν με τοπικούς αθλητικούς φορείς για να εμπλουτίσουν την εμπειρία τους με πρακτικά παραδείγματα.
Οι μαθητές/τριες θα αναπτύξουν δραστηριότητες που θα περιλαμβάνουν την αναπαράσταση των Ολυμπιακών Αγώνων και συζητήσεις γύρω από τις σύγχρονες προκλήσεις που σχετίζονται με την αθλητική ισότητα και την ειρήνη. Επίσης, θα πραγματοποιήσουν επισκέψεις στα μνημεία της Αρχαίας Ολυμπίας με ξενάγηση από ειδικούς ή χρήση οδηγών, θα κάνουν φωτογράφηση και καταγραφή εμπειριών, ενώ παράλληλα μπορούν να προχωρήσουν σε συγκέντρωση ιστορικών πληροφοριών από τοπικές πηγές.
Μετά από πρόταση της Σ.Ε. ΠΕ 01, κ. Ευρ, Παπάζογλου, επισημαίνεται ότι οι σχολικές μονάδες της ΔΔΕ Ηλείας θα μπορούσαν να αναπτύξουν δραστηριότητες σε σχέση με τη διεξαγωγή του μαθητικού φεστιβάλ τοπικής ιστορίας με θέμα «ΕΛΑ ΝΑ ΣΟΥ ΜΙΛΗΣΩ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΠΟ ΜΟΥ», δεδομένου ότι κατά την υλοποίηση του 3ου Μαθητικού Φεστιβάλ κατά το σχ. έτος 2024-25 υπήρξαν 19 συμμετοχές από τα σχολεία Δ.Ε. του νομού Ηλείας.
Επίσης, μετά από πρόταση της Σ.Ε. ΠΕ 06, κ. Κουζούλη Σοφίας θα μπορούσε εναλλακτικά να υλοποιηθεί συνεργατικό ευρωπαϊκό έργο eTwinning, στο οποίο θα συμμετέχουν σχολεία της Διεύθυνσης Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ηλείας σε σύμπραξη με σχολεία από άλλες χώρες.
Η δράση θα επικεντρώνεται στη μελέτη και προβολή στοιχείων Τοπικής Ιστορίας και Γεωγραφίας μέσα από την αξιοποίηση ψηφιακών εργαλείων και μεθόδων συνεργατικής μάθησης. Προτεινόμενος τίτλος της θεματικής είναι ο εξής: «Από τη Ηλεία στην Ευρώπη με διακρατικές εκπαιδευτικές συνεργασίες eTwinning», ενώ η στοχοθεσία θα μπορούσε να εστιάσει στην ανάδειξη της τοπικής πολιτισμικής κληρονομιάς, στην καλλιέργεια ψηφιακών και επικοινωνιακών δεξιοτήτων των μαθητών/τριων, στην ανάπτυξη της διαπολιτισμικής συνείδησης μέσω της ανταλλαγής με συνομηλίκους από το εξωτερικό, και στην προώθηση της συνεργασίας μεταξύ των σχολείων της ΔΔΕ.
Μερικές από τις δραστηριότητες θα μπορούσαν να είναι οι εξής: α) κατασκευή μακέτας ενός μνημείου ή η δημιουργία ποιήματος, β) η δημιουργία ψηφιακών αφηγήσεων για ιστορικά/γεωγραφικά σημεία ενδιαφέροντος, γ) η ανταλλαγή τοπικών “ψηφιακών ξεναγήσεων” μέσω της πλατφορμας esep/ eTwinning και δ) η χαρτογράφηση σημείων πολιτιστικού και φυσικού ενδιαφέροντος με χρήση εργαλείων GIS ή Google Maps.
Η δράση θα επικοινωνηθεί στην ευρύτερη σχολική κοινότητα μέσω εκθέσεων, παρουσιάσεων και ψηφιακών εργαλείων (π.χ. blog ή βίντεο, έκθεση φωτογραφιών και πολιτιστικών δημιουργιών, PowerPoint ή αφίσες). Επίσης, μπορεί να διοργανωθούν αθλητικές εκδηλώσεις με σκοπό την ενημέρωση των μαθητών/τριών και των γονέων για τις αξίες του Ολυμπισμού.
Στην τελευταία φάση, οι μαθητές/τριες θα κωδικοποιήσουν τα όσα έμαθαν μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, όπως η συγγραφή κειμένων ή η κατασκευή αφισών. Θα αναστοχαστούν πάνω στις αξίες της Ολυμπιακής Ιδέας και θα τις εφαρμόσουν σε καθημερινές καταστάσεις.