Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Η Δυτική Μάνη στην Επανάσταση του 1821

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Πελοποννήσου

  • Μεσσηνίας

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Η δράση αποσκοπεί στη γνωριμία των μαθητών/τριών με σημαντικές στιγμές και πρόσωπα της Ελληνικής Επανάστασης του 1821 που συνδέονται με την περιοχή τους, τη Δυτική Μάνη. Οι μαθητές/τριες συμμετέχουν μέσω του προγράμματος σε ένα «ταξίδι» στην ιστορία και ανακαλύπτουν τοπόσημα της περιοχής τους.

Πρόγραμμα Σπουδών

Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών του 2023 στις ενότητες: Ιστορία, Γεωγραφία, Θρησκευτικά, Μελέτη Περιβάλλοντος, Εργαστήρια Δεξιοτήτων.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση να:

αναφέρουν επαναστάτες από τη Δυτική Μάνη που βοήθησαν στην Ελληνική Επανάσταση του 1821,

αναφέρουν τους τρόπους προσφοράς των Μανιατών αγωνιστών στον Αγώνα,

αναζητήσουν και αξιοποιήσουν την ιστορική γνώση μέσω τεκμηρίων και τοποσήμων,

δραματοποιήσουν σκηνές από την Επανάσταση του 1821 στη Δυτική Μάνη και τη Μεσσηνία εν γένει,

συναισθανθούν τον ζήλο και την ανάγκη διεκδίκησης της ελευθερίας των Μανιατών αγωνιστών.

Πεδίο Υλοποίησης

Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες συζητούν τι γνωρίζουν για την Ελληνική Επανάσταση του 1821 και τι θέλουν να μάθουν για τον Αγώνα στην περιοχή τους, με βάση τα ακόλουθα ερωτήματα:

Συμμετείχαν αγωνιστές από τη Δυτική Μάνη στην Επανάσταση;

Υπάρχουν τοπόσημα στην περιοχή τους που συνδέονται με τα γεγονότα της υπό εξέταση περιόδου;

Ανασκόπηση της έντυπης και ψηφιακής βιβλιογραφίας εντός και εκτός τάξης (ανεστραμμένη τάξη) και καταγραφή σημειώσεων. Εντοπισμός γεγονότων και προσώπων που συνδέονται με την Επανάσταση του 1821 στη Δυτική Μάνη.

Εργασία σε ομάδες μαθητών/τριών με σκοπό την χρονολογική και θεματική ταξινόμηση του υλικού. Αξιοποίηση έντυπων και ψηφιακών χαρτών και εφαρμογών.

Εργαλεία: ομαδικές συζητήσεις, ψηφιακά ή έντυπα ερωτηματολόγια, χάρτες.

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν το πρόγραμμα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού:

1. Κατανομή ομάδων και ρόλων (ιστορικοί, ερευνητές).

2. Μελέτη έντυπης και ψηφιακής βιβλιογραφίας σχετικής με το θέμα.

3. Επαφές με φορείς (π.χ. Δήμος Δυτικής Μάνης).Οργάνωση επίσκεψης ιστορικού επιστήμονα στον χώρο του σχολείου  και συζήτηση με τους/τις μαθητές/τριες σχετικά με το θέμα του προγράμματος και την τοπική ιστορία εν γένει.

4. Οργάνωση επισκέψεων σε περιοχές με τοπόσημα, συναφή με τη δράση, όπως προτομές Μανιατών ηρώων στα χωριά Καρδαμύλη (Τρουπάκης), Μανιάτικοι πύργοι (Μούρτζινου, Χρηστέα) κ.λπ.

5. Προετοιμασία υλικού (χάρτες, tablets, τετράδια φωτογραφική μηχανή).

Προετοιμασία και σχεδιασμός σχολικής γιορτής για την επέτειο της 25ης Μαρτίου με αξιοποίηση της παραπάνω προετοιμασίας και των πηγών που μελετήθηκαν.

 

Υλοποίηση θεατρικής παράστασης στο πλαίσιο του εορτασμού της 25ης Μαρτίου. Κατασκευή σκηνικών, μακέτας, κτλ. για την υποστήριξη της παράστασης.

Δημιουργία υλικού (παρουσίαση, άρθρο για το ιστολόγιο του σχολείου) με σκοπό την επικοινωνία-διάχυση της δράσης στην κοινότητα.

Οι μαθητές/τριες:

Μοιράζονται τις εμπειρίες τους μέσω άρθρου στο ιστολόγιο του σχολείου.

Συμμετέχουν σε σχολική εορτή για την επέτειο της 25ης Μαρτίου με θέμα την Επανάσταση του 1821 στη Δυτική Μάνη.

Οι μαθητές/τριες συζητούν μεταξύ τους με άξονες τις ερωτήσεις:

Με ποιους τρόπους οι Μανιάτες από τη Δυτική Μάνη συμμετείχαν και στήριξαν την Επανάσταση του 1821.

Από ποια χωριά της Δυτικής Μάνης προέρχονταν οι Μανιάτες επαναστάτες;

Μπορείτε να αναφέρετε μερικά ονόματα επαναστατών από τη Δυτική Μάνη;

Πώς νιώσαμε κατά τη διάρκεια των δράσεων;

Κριτική επανεξέταση των κρίσιμων συμβάντων και σημείων του διδακτικού και παιδαγωγικού έργου της δράσης. Επίσης, επανακαθορισμός πρακτικών και δράσεων προς βελτιστοποίηση του ψυχοπαιδαγωγικού και μαθησιακού διαχειριστικού πλαισίου.