Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Βωξίτης Φωκίδα = αειφόρος διαχείριση φυσικών πόρων και βιώσιμη ανάπτυξη;

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Στερεάς Ελλάδας

  • Φωκίδας

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες ερευνούν, μελετούν και παρουσιάζουν την ιστορική πορεία της εξόρυξης του βωξίτη στην περιοχή τους, τις ωφέλειες για τον τόπο και τους κατοίκους αλλά και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τους τρόπους αντιμετώπισής τους. Αναλαμβάνουν δράσεις σχετικά με την ορθολογική και βιώσιμη διαχείριση του ορυκτού πλούτου και την προστασία του περιβάλλοντος στην προοπτική της αειφορίας.

Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόγραμμα Σπουδών Γεωλογίας – Γεωγραφίας Γυμνασίου (Φ.Ε.Κ. 1859/24-3-2023, Υ.Α. 33143/Δ2)

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/-τριες επιδιώκεται να:

δίνουν παραδείγματα χρήσης «απλής» γεωλογικής και γεωγραφικής ορολογίας,

αξιολογούν τη σημασία του βωξίτη για την ελληνική οικονομία, τον ρόλο της περιοχής τους στην εξόρυξή του αλλά και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις της,

χρησιμοποιούν ποικιλία εργαλείων αναπαράστασης της γεωλογικής και γεωγραφικής πληροφορίας (χάρτες, διαγράμματα, γραφικές παραστάσεις, φωτογραφίες, αεροφωτογραφίες, πίνακες δεδομένων κ.ά.),

αναγνωρίζουν την αξία των φυσικών πόρων και την ανάγκη ορθολογικής και βιώσιμης διαχείρισής τους,

δρουν ατομικά και συλλογικά ως υπεύθυνοι πολίτες για προβλήματα που αφορούν τόσο το φυσικό και το ανθρωπογενές περιβάλλον, όσο και τον άνθρωπο σε εθνική, ευρωπαϊκή ή παγκόσμια κλίμακα.

Πεδίο Υλοποίησης

Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Με την τεχνική της ιδεοθύελλας οι μαθητές/τριες καταθέτουν τις γνώσεις τους σχετικά με τον βωξίτη,τα κοιτάσματά του στην περιοχή τους, τη χρησιμότητα του ορυκτού αυτού και τη σημασία του για την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής και γενικότερα της χώρας. Οι εκπαιδευτικοί της ομάδας του σχεδίου δράσης παρουσιάζουν στα παιδιά την ιστορία της εκμετάλλευσης του βωξίτη στα βουνά Οίτη Γκιώνα-Παρνασσός και προβάλλουν σχετικό βίντεο από τη Μηχανή του Χρόνου.

Στο στάδιο αυτό οι μαθητές/τριες σε συνεργασία με τους/τις εκπαιδευτικούς αποφασίζουν πώς, πού και με ποια μέσα θα ερευνήσουν, θα μελετήσουν και θα παρουσιάσουν την εξόρυξη του βωξίτη στην περιοχή τους, τις ωφέλειες για τον τόπο και τους κατοίκους αλλά και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις και τους τρόπους αντιμετώπισής τους. Ενδεικτικά:

Ομάδα συγκέντρωσης πληροφοριών από βιβλιογραφικές πηγές και το διαδίκτυο σχετικά με τον βωξίτη ως πέτρωμα-μετάλλευμα, τη σύστασή του, τη μεταλλουργία του και τις χρήσεις του. Επίσης, μπορούν να έρθουν σε επικοινωνία με κατοίκους της περιοχής που θα ήθελαν να αφηγηθούν ιστορίες από την επαγγελματική τους απασχόληση στα ορυχεία, τις οποίες θα ηχογραφήσουν/βιντεοσκοπήσουν.

Ομάδα χαρτογράφησης των κοιτασμάτων του βωξίτη παγκοσμίως και στον ελλαδικό χώρο και αποτίμησης της συνεισφοράς του στην τοπική και εθνική οικονομία.

Ομάδα μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων και των μέτρων που λαμβάνονται ή όχι για την αποτροπή τους.

Μέσα από τις αντιτιθέμενες απόψεις που ενδεχομένως θα συναντήσουν στην έρευνά τους, θα πρέπει να σταθμίσουν τα δεδομένα τους και να αποφασίσουν τι θα ρωτήσουν και θα προσέξουν κατά την επίσκεψή τους στον χώρο. Διοργανώνουν επίσκεψη στο Vagonetto (Μεταλλευτικό Πάρκο Φωκίδας) προκειμένου να κάνουν επιτόπια έρευνα και να συγκεντρώσουν περαιτέρω στοιχεία (να παρατηρήσουν, να περιγράψουν καινα αποτυπώσουν φωτογραφικά ό, τι θεωρούν πως θα τους χρειαστεί). Όταν θα έχουν ολοκληρώσει την έρευνά τους, θα αποφασίσουν ποιες θα είναι οι δράσεις τους, τι θα διεκδικήσουν, ποιες μορφές και περιεχόμενο θα έχει το υλικό της διάχυσής τους και, βέβαια, τον τρόπο, τον χώρο και τον χρόνο παρουσίασης της εργασίας τους.

Δημιουργία πολυτροπικού υλικού βασισμένου στα πορίσματα των ερευνών τους (έρευνας επιτόπιας, βιβλιογραφικής, διαδικτυακής, συνεντεύξεις κ.ά.), όπως φυλλάδια ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης, παρουσιάσεις σε μορφή αρχείων ψηφιακής παρουσίασης ή video ή ψηφιακής αφίσας.

Αξιοποίηση όλου του υλικού που συγκεντρώθηκε για τη διεξαγωγή αγώνα αντιλογίας. Απόφαση του τρόπου, του χώρου και του χρόνου διεξαγωγής του αγώνα, διάχυσης των αποτελεσμάτων και διοργάνωσης της σχετικής εκδήλωσης.

 

Ανάρτηση της εκδήλωσης του αγώνα αντιλογίας και των αποτελεσμάτων του καθώς και του υλικού της διάχυσης στον σχολικό ιστότοπο και κοινοποίησή του με δελτία τύπου στα τοπικά μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης.

Εξάγονται συμπεράσματα ως προς το Πρόγραμμα, αναλύονται συναισθήματα, καταγράφονται γνώσεις και εμπειρίες που αποκτήθηκαν. Περιγράφονται: ερωτήσεις, δραστηριότητες, εργαλεία, διαδικασίες που θα αξιοποιηθούν με στόχο οι μαθητές/-τριες ως ομάδα στην τάξη να κωδικοποιήσουν αναστοχαζόμενοι/-νες αυτά που έμαθαν, όσα ένιωσαν και τα συμπεράσματα που αποκόμισαν.