Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Στου Μαγεμένου… Η συνετή στάση του Ιωάννη Καποδίστρια στην περίπτωση της Λευκάδας

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Ιονίων Νήσων

  • Λευκάδας

Σύντομη περιγραφή

Η δράση προσφέρει μια σύγχρονη οπτική του ιστορικού γεγονότος μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Αποτελεί μια προσπάθεια να έρθουν οι μαθητές/τριες σε επαφή με τα τεκμήρια της ιστορίας του τόπου και αυτενεργώντας να προσεγγίσουν το ιστορικό γεγονός της Σύναξης των αρματολών στην ακτή του Μαγεμένου, στη Λευκάδα. Μέσω της υλοποίησής της, αναπτύσσουν δεξιότητες που στοχεύουν στη βαθύτερη γνώση του εαυτού τους και του κοινωνικού περιβάλλοντος, όπως είναι η προσέγγιση των ιδεών και των συναισθημάτων του ανθρώπου στο παρελθόν και η αναπαράσταση με φαντασία και κριτικό πνεύμα των ιστορικών συνθηκών, δεξιότητες που οδηγούν στην ανάπτυξη ιστορικής σκέψης και συνείδησης. Μαθαίνουν να παρατηρούν, να περιγράφουν, να συγκρίνουν και να εξηγούν τους λόγους για τους οποίους έλαβαν τα πράγματα τη μορφή που έχουν σήμερα στο συγκεκριμένο χώρο. Η επιτόπια έρευνα του ιστορικού χώρου, η μελέτη των πηγών και η ερμηνευτική προσέγγιση των περιεχομένων τους, η χρήση σύγχρονων μεθόδων αναπαράστασης των ιστορικών συνθηκών και η παραγωγή επίκαιρου ιστορικού λόγου συνιστούν τα μέσα ανάπτυξης των δεξιοτήτων αυτών.

Πρόγραμμα Σπουδών

Σύνδεση με το:

1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003).

2. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:

αναπτύξουν ισχυρότερους δεσμούς με την κοινότητα, στη βάση του αισθήματος του «ανήκειν» και του σεβασμού στο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον, δημιουργώντας μία ισχυρή δέσμευση για δράσεις φροντίδας του τόπου τους με αυθεντικές και βιωματικές εμπειρίες,

εντοπίσουν, επιλέξουν, αξιολογήσουν, αξιοποιήσουν τις κατάλληλες πηγές πληροφόρησης τοπικής ιστορίας,

ερευνήσουν την τοπική ιστορία διατυπώνοντας υποθέσεις εργασίας, με σκοπό την υλοποίηση δράσεων,

νοηματοδοτήσουν το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον, για την κατανόηση του περιβάλλοντος φυσικού – κοινωνικού χώρου και τη δημιουργική τους ένταξη σε αυτόν,

παρατηρήσουν, περιγράψουν, συγκρίνουν και εξηγήσουν τους λόγους για τους οποίους το ανθρωπογενές και φυσικό περιβάλλον έχει αποκτήσει την παρούσα μορφή του στον συγκεκριμένο χώρο και χρόνο,

συμμετέχουν δημιουργικά σε δράσεις διατήρησης της πολιτισμικής φυσιογνωμίας του τόπου τους.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες διδάσκονται τις αντίστοιχες ενότητες στο σχολικό εγχειρίδιο, σύμφωνα με το αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών της τάξης τους.

Συζητούν στην τάξη για τα γεγονότα και τη σχέση που έχουν με τον δικό τους τόπο, τη Λευκάδα.

Αναφέρουν τι γνωρίζουν για την ιστορία του τόπου τους και τι θέλουν να μάθουν.

Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, οργανώνουν ερωτήματα για την τοπική ιστορία, όπως:

Ποια είναι τα σημαντικότερα μνημεία της Λευκάδας;

Πώς επηρεάζει η γεωγραφική θέση της πόλης την ιστορία της και την ανάπτυξή της;

Πώς αντιμετώπισε ο Ιωάννης Καποδίστριας την πολιορκία της Λευκάδας από τον Αλή πασά;

Πώς ο Ιωάννης Καποδίστριας κατάφερε να ενώσει ανθρώπους από διαφορετικές κοινωνικές τάξεις σε ένα κοινό σκοπό;

Πόσο επηρέασε τα γεγονότα και τις ενέργειες των προσώπων η κοινωνική αδικία;

Πώς νοηματοδοτείται η έννοια της αδικίας, της δικαιοσύνης και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εκείνη την εποχή;

Εργαλεία:

Ομαδικές συζητήσεις, ψηφιακά ερωτηματολόγια, παρουσίαση φωτογραφιών και χαρτών.

Ενδεικτική βιβλιογραφία – πηγές:

Ιστορία της Νήσου της Λευκάδας (Εταιρεία Λευκαδίτικων Μελετών Π.Γ. Ροντογιάννη).

Ηγέτες. Ο Ιωάννης πίσω από τον Καποδίστρια (Παναγιώτη Πασπαλιάρη).

Λευκάδα. Μια σύντομη διαδρομή στην Ιστορία της μέσα στους αιώνες (Χαρά Τυπάλδου).

Το ιστορικό εκκλησάκι του Παντοκράτορα στη Σωτήρω Νικιάνας.

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν δράση με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών που συνεργάζονται.

Ειδικότερα, προχωρούν σε:

συγκρότηση ομάδων και διαμοιρασμό ρόλων (ιστορικοί, ερευνητές/τριες, φωτογράφοι),

καταγραφή στοιχείων της περιοχής των ιστορικών γεγονότων (η περιοχή της Νικιάνας, το εκκλησάκι που συναντήθηκαν οι οπλαρχηγοί με τον Ιωάννη Καποδίστρια),

επαφές με φορείς (π.χ. Δημόσια Βιβλιοθήκη Λευκάδας) και πρόσωπα (φιλολόγους – ιστορικούς) που έχουν ασχοληθεί με την ιστορία της Λευκάδας.

Οι μαθητές/τριες δημιουργούν παρουσίαση, αφίσες και αναρτούν το υλικό στη σχολική ιστοσελίδα.

Επιπρόσθετα:

Οι μαθητές /τριες μπορούν να προχωρήσουν στη δημιουργία σύντομου βίντεο με αφηγητές/τριες τους/τις ίδιους/ες για σύντομη παρουσίαση όσων έλαβαν χώρα στην περιοχή του Μαγεμένου στην Νικιάνα Λευκάδας, καθώς και στην τοποθέτηση QR Code στο μνημείο του Μαγεμένου για ενημέρωση των επισκεπτών/τριών.

Οι μαθητές/τριες, αφού δημιουργήσουν την παρουσίαση, τις αφίσες και αναρτήσουν το υλικό στη σχολική ιστοσελίδα, το στέλνουν στα τοπικά μέσα.

Παράλληλα, προχωρούν σε εκδήλωση με συμμετοχή της σχολικής κοινότητας και τοπικών φορέων για το διαμοιρασμό των εμπειριών και παρουσίαση των συμπερασμάτων τους στη σχολική κοινότητα.

 

Οι μαθητές/τριες απαντούν σε ερωτήσεις:

Τι μάθαμε για τον τόπο μας, τη Λευκάδα, που δεν γνωρίζαμε;

Πώς νιώσαμε κατά τη διάρκεια των δράσεων;

Πώς νοηματοδοτείται η έννοια της αδικίας, της δικαιοσύνης και των ανθρωπίνων δικαιωμάτων εκείνη την εποχή και σήμερα;