17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Μια αγκαλιά και μια ιστορία από τον παππού και τη γιαγιά

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Μια αγκαλιά και μια ιστορία από τον παππού και τη γιαγιά

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες μιλάνε για τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους, σχεδιάζουν και υλοποιούν μια επίσκεψη σε ένα ΚΑΠΗ ή ένα γηροκομείο της γειτονιάς τους.

Εμπλεκόμενοι/νες σε κοινές δραστηριότητες με παππούδες και γιαγιάδες στους χώρους αυτούς, υποστηρίζουν και υποστηρίζονται από αυτούς και αυτές. Μαθαίνουν έτσι να διακρίνουν και να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των ηλικιωμένων ατόμων, να επικοινωνούν καλύτερα με αυτά και να τούς εκφράζουν τα συναισθήματά τους.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους,
  • οργανώνουν απλές δραστηριότητες και να τις υλοποιούν με την υποστήριξη εκπαιδευτικών, κατά τη διάρκεια επισκέψεων σε χώρους που συχνάζουν ηλικιωμένα άτομα,
  • προβληματίζονται για τον ρόλο των επαγγελματιών που εργάζονται σε δομές υποστήριξης ηλικιωμένων,
  • αναζητούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να υποστηρίξουν και να υποστηριχθούν από παππούδες και γιαγιάδες,
  • αναστοχάζονται για τρόπους με τους οποίους μπορούν να περνούν ποιοτικό χρόνο με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους.

 

Πεδίο Υλοποίησης

Σχολική αίθουσα, αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, ΚΑΠΗ της γειτονιάς, γηροκομείο, υποστηρικτικές οργανώσεις για ανθρώπους της τρίτης ηλικίας.

Φάσεις Υλοποίησης

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για την Τρίτη Ηλικία (1η Οκτωβρίου) ή/και κάποιο παραμύθι, το οποίο διαβάζεται και συζητιέται στην τάξη, οι μαθητές και οι μαθήτριες φέρνουν στο σχολείο φωτογραφίες με τη γιαγιά και τον παππού, ένα αγαπημένο αντικείμενο του παππού ή/και της γιαγιάς και παρουσιάζουν στους συμμαθητές και στις συμμαθήτριές τους τον παππού και τη γιαγιά τους. Συζητάνε για συναισθήματα που νιώθουν, όταν βρίσκονται μαζί τους, ή πώς νιώθουν εάν είναι μακριά τους, προβληματίζονται για όσα οι γιαγιάδες και οι παππούδες προφέρουν στα εγγόνια τους και όσα τα εγγόνια τους προσφέρουν σε αυτές και αυτούς, αποφασίζουν να αναλάβουν δράση και να επισκεφθούν έναν χώρο ηλικιωμένους στη γειτονιά τους (ΚΑΠΗ – Λέσχη φιλίας, γηροκομείο).

Αρχικά, οι μαθητές/τριες συλλέγουν πληροφορίες τόσο για χώρους όπως τα ΚΑΠΗ όσο και για το συγκεκριμένο ΚΑΠΗ στη γειτονιά τους.

Ετοιμάζουν μια επιστολή, την οποία θα συνοδεύουν ζωγραφιές τους και στην οποία θα διατυπώνεται η επιθυμία των μαθητών/τριών να επισκεφθούν τον χώρο και να περάσουν λίγο χρόνο συνομιλώντας με τους παππούδες και τις γιαγιάδες, καθώς και να υλοποιήσουν μαζί τους προσχεδιασμένες δραστηριότητες. Ο/Η εκπαιδευτικός αναλαμβάνει να μεταφέρει την επιστολή και να οριστικοποιήσει με τους/τις υπεύθυνους/νες του χώρου την ημερομηνία της επίσκεψης.

Ξεκινά ο σχεδιασμός της επίσκεψης με έναν καταιγισμό ιδεών των μαθητών /τριών για όσα χρειάζεται να γίνουν πριν την επίσκεψη στο ΚΑΠΗ, κατά τη διάρκεια της επίσκεψη και μετά από αυτήν.

Πριν την επίσκεψη:

Οι μαθητές/τριες συμφωνούν και προετοιμάζουν μία σειρά από παιχνίδια που μπορούν να παίξουν με τους παππούδες και τις γιαγιάδες όπως UNO, σκάκι, φιδάκι, γκρινιάρη. Προετοιμάζουν κεράσματα όπως κουλουράκια, κέικ και σοκολατάκια που μπορούν να κεράσουν και όλοι/ες  μαζί να ευχαριστηθούν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης. Φτιάχνουν κάρτες, κατασκευές και ζωγραφιές για να χαρίσουν στους ανθρώπους στο ΚΑΠΗ. Τέλος, ετοιμάζουν τα εργαλεία (voice recorders, τάμπλετ, το κινητό του/της εκπαιδευτικού εκπαιδευτικού) και ερωτήσεις για να πάρουν συνέντευξη από τους παππούδες και τις γιαγιάδες.

 

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης:

Οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με τους ανθρώπους που δουλεύουν και συντονίζουν τη λειτουργία της δομής φροντίδας των ηλικιωμένων. Ρωτούν λεπτομέρειες για τον θεσμό των ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου), τη λειτουργία τους, για τις ειδικότητες των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτά, για τους ανθρώπους και τους τρόπους που αξιοποιούνται τέτοιοι χώροι και θεσμοί.

Στη συνέχεια, έρχονται σε επαφή με τους παππούδες και τις γιαγιάδες που συναντούν στο ΚΑΠΗ. Τούς παρουσιάζονται. Τούς παίρνουν συνέντευξη. Παίζουν παιχνίδια σε ομάδες. Τραγουδούν μαζί, κερνιούνται όλοι και όλες και απολαμβάνουν τα κεράσματα. Βγάζουν αναμνηστικές φωτογραφίες (χρειάζεται προηγούμενη άδεια από τους γονείς των μαθητών και των μαθητριών). Φεύγοντας οι μαθητές/τριες αφήνουν στους παππούδες και τις γιαγιάδες τις κάρτες και τις ζωγραφιές που τους είχαν ετοιμάσει.

 

Μετά την επίσκεψη:

Οι μαθητές/τριες στέλνουν μια ευχαριστήρια επιστολή και την ομαδική αναμνηστική φωτογραφία στους ανθρώπους που γνώρισαν στο ΚΑΠΗ.

Αποδελτιώνουν τις συνεντεύξεις και συζητούν για τρόπους με τους οποίους μπορεί να συνεχιστεί η επικοινωνία των μαθητών/τριών με τους παππούδες και τις γιαγιάδες, για παράδειγμα με ενεργό συμμετοχή των μελών του ΚΑΠΗ σε project που υλοποιεί το σχολείο, όπως για παράδειγμα είναι η φροντίδα του κήπου, η από κοινού παρασκευή χειροποίητων μαρμελάδων, χειροποίητου σαπουνιού με επανάχρηση τηγανέλαιων, η κατασκευή παιχνιδιών, η ραπτοκοπτική με παλιά ρούχα κ.λπ.

Οι προτάσεις αυτές αποστέλλονται μαζί με την ευχαριστήρια επιστολή στο ΚΑΠΗ, και ανάλογα με τις απαντήσεις μπορεί να οργανωθεί μια λίστα εθελοντών ηλικιωμένων ατόμων που μπορεί να είναι στη διάθεση όλου του σχολείου για να συνδράμουν σε διάφορες δραστηριότητες.

Οργανώνεται ένα πανηγύρι/εκδήλωση, στο οποίο προσκαλούνται γονείς, φίλοι/ες , οι παππούδες και οι γιαγιάδες των μαθητών/τριών και βέβαια οι παππούδες, οι γιαγιάδες και άνθρωποι που εργάζονται στο ΚΑΠΗ (ή το γηροκομείο) της γειτονιάς. Σε αυτό το πανηγύρι το σχολείο παρουσιάζει διάφορες δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες του ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου).

Ολοκληρώνοντας οι μαθητές/τριες σε κύκλο συζητούν και αναστοχάζονται με αφορμή τη δράση με τις γιαγιάδες και τους παππούδες. Προβληματίζονται πάνω στο θέμα της μοναξιάς και της δυσκολίας που έχουν οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι, ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις. Σκέφτονται πόσα πολλά μπορούν να κερδίσουν τόσο σε γνωστικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο κάνοντας παρέα με ηλικιωμένα άτομα. Δεσμεύονται να περνούν περισσότερο ποιοτικό χρόνο με τους δικούς τους παππούδες και γιαγιάδες, να συνεχίσουν την επικοινωνία με το ΚΑΠΗ, με το οποίο συνεργάστηκαν, και να τη διευρύνουν και σε άλλες δομές για την Τρίτη Ηλικία της γειτονιάς και τους Δήμου τους.

Φάσεις Υλοποίησης

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για την Τρίτη Ηλικία (1η Οκτωβρίου) ή/και κάποιο παραμύθι, το οποίο διαβάζεται και συζητιέται στην τάξη, οι μαθητές και οι μαθήτριες φέρνουν στο σχολείο φωτογραφίες με τη γιαγιά και τον παππού, ένα αγαπημένο αντικείμενο του παππού ή/και της γιαγιάς και παρουσιάζουν στους συμμαθητές και στις συμμαθήτριές τους τον παππού και τη γιαγιά τους. Συζητάνε για συναισθήματα που νιώθουν, όταν βρίσκονται μαζί τους, ή πώς νιώθουν εάν είναι μακριά τους, προβληματίζονται για όσα οι γιαγιάδες και οι παππούδες προφέρουν στα εγγόνια τους και όσα τα εγγόνια τους προσφέρουν σε αυτές και αυτούς, αποφασίζουν να αναλάβουν δράση και να επισκεφθούν έναν χώρο ηλικιωμένους στη γειτονιά τους (ΚΑΠΗ – Λέσχη φιλίας, γηροκομείο).

Αρχικά, οι μαθητές/τριες συλλέγουν πληροφορίες τόσο για χώρους όπως τα ΚΑΠΗ όσο και για το συγκεκριμένο ΚΑΠΗ στη γειτονιά τους.

Ετοιμάζουν μια επιστολή, την οποία θα συνοδεύουν ζωγραφιές τους και στην οποία θα διατυπώνεται η επιθυμία των μαθητών/τριών να επισκεφθούν τον χώρο και να περάσουν λίγο χρόνο συνομιλώντας με τους παππούδες και τις γιαγιάδες, καθώς και να υλοποιήσουν μαζί τους προσχεδιασμένες δραστηριότητες. Ο/Η εκπαιδευτικός αναλαμβάνει να μεταφέρει την επιστολή και να οριστικοποιήσει με τους/τις υπεύθυνους/νες του χώρου την ημερομηνία της επίσκεψης.

Ξεκινά ο σχεδιασμός της επίσκεψης με έναν καταιγισμό ιδεών των μαθητών /τριών για όσα χρειάζεται να γίνουν πριν την επίσκεψη στο ΚΑΠΗ, κατά τη διάρκεια της επίσκεψη και μετά από αυτήν.

Πριν την επίσκεψη:

Οι μαθητές/τριες συμφωνούν και προετοιμάζουν μία σειρά από παιχνίδια που μπορούν να παίξουν με τους παππούδες και τις γιαγιάδες όπως UNO, σκάκι, φιδάκι, γκρινιάρη. Προετοιμάζουν κεράσματα όπως κουλουράκια, κέικ και σοκολατάκια που μπορούν να κεράσουν και όλοι/ες  μαζί να ευχαριστηθούν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης. Φτιάχνουν κάρτες, κατασκευές και ζωγραφιές για να χαρίσουν στους ανθρώπους στο ΚΑΠΗ. Τέλος, ετοιμάζουν τα εργαλεία (voice recorders, τάμπλετ, το κινητό του/της εκπαιδευτικού εκπαιδευτικού) και ερωτήσεις για να πάρουν συνέντευξη από τους παππούδες και τις γιαγιάδες.

 

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης:

Οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με τους ανθρώπους που δουλεύουν και συντονίζουν τη λειτουργία της δομής φροντίδας των ηλικιωμένων. Ρωτούν λεπτομέρειες για τον θεσμό των ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου), τη λειτουργία τους, για τις ειδικότητες των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτά, για τους ανθρώπους και τους τρόπους που αξιοποιούνται τέτοιοι χώροι και θεσμοί.

Στη συνέχεια, έρχονται σε επαφή με τους παππούδες και τις γιαγιάδες που συναντούν στο ΚΑΠΗ. Τούς παρουσιάζονται. Τούς παίρνουν συνέντευξη. Παίζουν παιχνίδια σε ομάδες. Τραγουδούν μαζί, κερνιούνται όλοι και όλες και απολαμβάνουν τα κεράσματα. Βγάζουν αναμνηστικές φωτογραφίες (χρειάζεται προηγούμενη άδεια από τους γονείς των μαθητών και των μαθητριών). Φεύγοντας οι μαθητές/τριες αφήνουν στους παππούδες και τις γιαγιάδες τις κάρτες και τις ζωγραφιές που τους είχαν ετοιμάσει.

 

Μετά την επίσκεψη:

Οι μαθητές/τριες στέλνουν μια ευχαριστήρια επιστολή και την ομαδική αναμνηστική φωτογραφία στους ανθρώπους που γνώρισαν στο ΚΑΠΗ.

Αποδελτιώνουν τις συνεντεύξεις και συζητούν για τρόπους με τους οποίους μπορεί να συνεχιστεί η επικοινωνία των μαθητών/τριών με τους παππούδες και τις γιαγιάδες, για παράδειγμα με ενεργό συμμετοχή των μελών του ΚΑΠΗ σε project που υλοποιεί το σχολείο, όπως για παράδειγμα είναι η φροντίδα του κήπου, η από κοινού παρασκευή χειροποίητων μαρμελάδων, χειροποίητου σαπουνιού με επανάχρηση τηγανέλαιων, η κατασκευή παιχνιδιών, η ραπτοκοπτική με παλιά ρούχα κ.λπ.

Οι προτάσεις αυτές αποστέλλονται μαζί με την ευχαριστήρια επιστολή στο ΚΑΠΗ, και ανάλογα με τις απαντήσεις μπορεί να οργανωθεί μια λίστα εθελοντών ηλικιωμένων ατόμων που μπορεί να είναι στη διάθεση όλου του σχολείου για να συνδράμουν σε διάφορες δραστηριότητες.

Οργανώνεται ένα πανηγύρι/εκδήλωση, στο οποίο προσκαλούνται γονείς, φίλοι/ες , οι παππούδες και οι γιαγιάδες των μαθητών/τριών και βέβαια οι παππούδες, οι γιαγιάδες και άνθρωποι που εργάζονται στο ΚΑΠΗ (ή το γηροκομείο) της γειτονιάς. Σε αυτό το πανηγύρι το σχολείο παρουσιάζει διάφορες δραστηριότητες στις οποίες συμμετείχαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες του ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου).

Ολοκληρώνοντας οι μαθητές/τριες σε κύκλο συζητούν και αναστοχάζονται με αφορμή τη δράση με τις γιαγιάδες και τους παππούδες. Προβληματίζονται πάνω στο θέμα της μοναξιάς και της δυσκολίας που έχουν οι μεγαλύτεροι σε ηλικία άνθρωποι, ιδιαίτερα στις μεγάλες πόλεις. Σκέφτονται πόσα πολλά μπορούν να κερδίσουν τόσο σε γνωστικό όσο και σε συναισθηματικό επίπεδο κάνοντας παρέα με ηλικιωμένα άτομα. Δεσμεύονται να περνούν περισσότερο ποιοτικό χρόνο με τους δικούς τους παππούδες και γιαγιάδες, να συνεχίσουν την επικοινωνία με το ΚΑΠΗ, με το οποίο συνεργάστηκαν, και να τη διευρύνουν και σε άλλες δομές για την Τρίτη Ηλικία της γειτονιάς και τους Δήμου τους.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

Πριν την επίσκεψη: Οι μαθητές/-τριες συμφωνούν και προετοιμάζουν μία σειρά από παιχνίδια που μπορούν να παίξουν με τους παππούδες και τις γιαγιάδες όπως UNO, σκάκι, φιδάκι, γκρινιάρη. Προετοιμάζουν κεράσματα όπως κουλουράκια, κέικ και σοκολατάκια που μπορούν να κεράσουν και όλοι/-ες μαζί να ευχαριστηθούν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης. Φτιάχνουν κάρτες, κατασκευές και ζωγραφιές για να χαρίσουν στους ανθρώπους στο ΚΑΠΗ. Τέλος, ετοιμάζουν τα εργαλεία (voice recorders, τάμπλετ, το κινητό του/της εκπαιδευτικού εκπαιδευτικού) και ερωτήσεις για να πάρουν συνέντευξη από τους παππούδες και τις γιαγιάδες. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης: Οι μαθητές/-τριες έρχονται σε επαφή με τους ανθρώπους που δουλεύουν και συντονίζουν τη λειτουργία της δομής φροντίδας των ηλικιωμένων. Ρωτούν λεπτομέρειες για τον θεσμό των ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου), τη λειτουργία τους, για τις ειδικότητες των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτά, για τους ανθρώπους και τους τρόπους που αξιοποιούνται τέτοιοι χώροι και θεσμοί. Στη συνέχεια, έρχονται σε επαφή με τους παππούδες και τις γιαγιάδες που συναντούν στο ΚΑΠΗ. Τούς παρουσιάζονται. Τούς παίρνουν συνέντευξη. Παίζουν παιχνίδια σε ομάδες. Τραγουδούν μαζί, κερνιούνται όλοι και όλες και απολαμβάνουν τα κεράσματα. Βγάζουν αναμνηστικές φωτογραφίες (χρειάζεται προηγούμενη άδεια από τους γονείς των μαθητών και των μαθητριών). Φεύγοντας οι μαθητές/-τριες αφήνουν στους παππούδες και τις γιαγιάδες τις κάρτες και τις ζωγραφιές που τους είχαν ετοιμάσει. Μετά την επίσκεψη: Οι μαθητές/-τριες στέλνουν μια ευχαριστήρια επιστολή και την ομαδική αναμνηστική φωτογραφία στους ανθρώπους που γνώρισαν στο ΚΑΠΗ. Αποδελτιώνουν τις συνεντεύξεις και συζητούν για τρόπους με τους οποίους μπορεί να συνεχιστεί η επικοινωνία των μαθητών/-τριών με τους παππούδες και τις γιαγιάδες, για παράδειγμα με ενεργό συμμετοχή των μελών του ΚΑΠΗ σε project που υλοποιεί το σχολείο, όπως για παράδειγμα είναι η φροντίδα του κήπου, η από κοινού παρασκευή χειροποίητων μαρμελάδων, χειροποίητου σαπουνιού με επανάχρηση τηγανέλαιων, η κατασκευή παιχνιδιών, η ραπτοκοπτική με παλιά ρούχα κ.λπ. Οι προτάσεις αυτές αποστέλλονται μαζί με την ευχαριστήρια επιστολή στο ΚΑΠΗ, και ανάλογα με τις απαντήσεις μπορεί να οργανωθεί μια λίστα εθελοντών ηλικιωμένων ατόμων που μπορεί να είναι στη διάθεση όλου του σχολείου για να συνδράμουν σε διάφορες δράσεις.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

Οργανώνεται ένα πανηγύρι/εκδήλωση, στο οποίο προσκαλούνται γονείς, φίλοι/-ες, οι παππούδες και οι γιαγιάδες των μαθητών/-τριών και βέβαια οι παππούδες, οι γιαγιάδες και άνθρωποι που εργάζονται στο ΚΑΠΗ (ή το γηροκομείο) της γειτονιάς. Σε αυτό το πανηγύρι το σχολείο παρουσιάζει διάφορες δράσεις στις οποίες συμμετείχαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες του ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου).

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

Οργανώνεται ένα πανηγύρι/εκδήλωση, στο οποίο προσκαλούνται γονείς, φίλοι/-ες, οι παππούδες και οι γιαγιάδες των μαθητών/-τριών και βέβαια οι παππούδες, οι γιαγιάδες και άνθρωποι που εργάζονται στο ΚΑΠΗ (ή το γηροκομείο) της γειτονιάς. Σε αυτό το πανηγύρι το σχολείο παρουσιάζει διάφορες δράσεις στις οποίες συμμετείχαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες του ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου).