17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Ευχές και δώρα από καρδιάς

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Ευχές και δώρα από καρδιάς

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες υλοποιούν μια δράση συλλογής παιχνιδιών στο σχολείο τους προκειμένου να προσφερθούν σε παιδιά, εφήβους/ες  που νοσηλεύονται, κυρίως, με χρόνιες παθήσεις. Για τον σκοπό αυτόν οργανώνεται μια ανοιχτή εκδήλωση στην κοινότητα με εδέσματα που έχουν προετοιμαστεί από τους/τις μαθητές/τριες σε συνεργασία με εκπαιδευτικούς και γονείς. Ακολουθεί η σχετική διαλογή των παιχνιδιών (ποιότητα, είδος, ηλικιακή ομάδα) και αποστέλλονται στα αντίστοιχα νοσοκομεία με ευχές από τους/τις μαθητές/τριες που συμμετείχαν στη δράση.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • αλληλεπιδρούν και να συνεργάζονται με συνομηλίκους/ες και ενήλικους/ες  σε κοινές προσπάθειες θέτοντας και υλοποιώντας στόχους για την υποστήριξη συνανθρώπων που έχουν ανάγκη,
  • αντιλαμβάνονται τη σημασία του δικαιώματος των παιδιών για παιχνίδι και τη σημασία της ενεργοποίησης των ίδιων σε περιόδους που οι συνομήλικοί/ές τους τους έχουν περιορισμένη πρόσβαση στο παιχνίδι (π.χ. σε περίοδο νοσηλείας),
  • προσδιορίζουν τις συναισθηματικές και κοινωνικές ανάγκες ανθρώπων σε νοσηλεία,
  • αναγνωρίζουν τις ικανότητες και τις δυνατότητές τους, συμμετέχοντας με υπευθυνότητα στη συνολική διαδικασία διοργάνωσης μιας εθελοντικής πρωτοβουλίας υποστήριξης παιδιών που νοσηλεύονται.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, σημεία της γειτονιάς γύρω από το σχολείο.

Φάσεις Υλοποίησης

Ο/Η εκπαιδευτικός ξεκινά μια συζήτηση με τους/τις μαθητές/τριες σχετικά με τη σημασία της παροχής βοήθειας σε άτομα που έχουν ανάγκη. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται αναφορά ότι υπάρχουν παιδιά που νοσηλεύονται για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Προτείνεται η ανάγνωση σχετικών παραμυθιών/ιστοριών όπου αναπαρίσταται η καθημερινότητα στο νοσοκομείο με έμφαση στην ανάγκη ενός παιδιού να περάσει χρόνο παίζοντας.

Ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν ποιες δυνατότητες για παιχνίδι και ποιους πιθανούς περιορισμούς μπορεί να έχουν τα παιδιά για το διάστημα που είναι στο νοσοκομείο (π.χ. να παίξουν με τα αγαπημένα παιχνίδια που έχουν στο σπίτι ή να παίξουν με τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους στο σχολείο ή/και με άλλα παιδιά στην παιδική χαρά της γειτονιάς). Στη συνέχεια, ακολουθεί συζήτηση σχετικά με ποια παιχνίδια θα ήθελαν εκείνα να παίξουν αν ήταν στο νοσοκομείο και με ποια θα ήταν εφικτό. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις ιδέες και δημιουργεί έναν κατάλογο.

Όταν ολοκληρωθεί η συζήτηση και η καταγραφή, ο/η εκπαιδευτικός προσκαλεί τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν πώς θα μπορούσαν να προσφέρουν κάποια από αυτά τα παιχνίδια σε παιδιά που νοσηλεύονται. Ενθαρρύνονται ιδέες που αφορούν σε είδη παιχνιδιών που θα μπορούσαν να προσφέρουν. Επιπλέον, ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν πώς θα μπορούσαν να στείλουν και τις δικές τους ευχές και σκέψεις στα παιδιά (π.χ. κάρτες, βίντεο, ηχητικό αρχείο). Η συζήτηση ολοκληρώνεται με την ιδέα να οργανωθεί μια δράση συλλογής παιχνιδιών στο σχολείο τους που θα περιλαμβάνει τις προτάσεις των παιδιών για την προετοιμασία και τον σχεδιασμό της.

Ο/Η εκπαιδευτικός συζητά με τους/τις μαθητές και τις μαθήτριες τι χρειάζεται να γίνει για να οργανωθεί η συλλογή παιχνιδιών στο σχολείο τους. Προτείνεται να αξιοποιηθεί ένα ταμπλό με οπτικοποιημένο υλικό, για να διευκολυνθεί η συζήτηση [π.χ. ένα μεγάλο χαρτόνι κανσόν με εικόνες που αναπαριστούν τους άξονες σχεδιασμού χωρισμένο σε πέντε (5) πεδία/άξονες σχεδιασμού]:

α) πρόσκληση (ποιοι θα προσκληθούν/πώς),

β) τόπος υλοποίησης (σε ποιο σημείο του σχολείου θα υλοποιηθεί η δράση/θα συγκεντρωθούν τα παιχνίδια),

γ) διοργάνωση (τι μπορούμε να προσφέρουμε στους καλεσμένους μας και στις καλεσμένες μας),

δ) διαλογή (σε κατηγορίες παιχνιδιών),

ε) ευχές (πώς θα στείλουμε τις δικές μας ευχές).

Οι μαθητές/τριες ακολουθώντας τα πεδία του ταμπλό συζητούν και προσθέτουν ιδέες σχετικά με τα άτομα που θα προσκληθούν (γονείς, φίλοι και φίλες, συγγενείς, γείτονες και γειτόνισσες), τι θα περιλαμβάνει η πρόσκληση, ποια εποχή, ημέρα του χρόνου είναι κατάλληλη για τη δράση. Ενθαρρύνεται μια ομαδική διερεύνηση στους χώρους του σχολείου και της αυλής σχετικά με το σημείο που θα μπορούσε να δημιουργηθεί ο χώρος για τη συλλογή των παιχνιδιών. Ιδέες και επιχειρήματα για την επιλογή της τοποθεσίας συζητούνται από όλα τα μέλη της ομάδας.

Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες καλούνται να σκεφτούν τι θα μπορούσαν να προσφέρουν σε όσους και όσες παρευρεθούν στη δράση και θα ήταν εφικτό να προετοιμάσουν στο σχολείο τους (λεμονάδες, κουλουράκια κ.λπ.) και αναλαμβάνουν σε ομάδες να φέρουν σχετικές συνταγές ή/και εδέσματα που θα δημιουργήσουν στο σπίτι με τους γονείς/κηδεμόνες.

Ακολουθεί συζήτηση σχετικά με την απόσταση όπου βρίσκεται το παιδιατρικό νοσοκομείο της περιοχής και τρόπους που θα μπορούσαν να μεταφερθούν τα παιχνίδια (π.χ. γονείς παιδιών που θα επιθυμούσαν να συμβάλουν και διαθέτουν κατάλληλο μεταφορικό μέσο). Επιπλέον, συζητείται πώς οι μαθητές/τριες θα συμβάλουν στην ταξινόμηση και συσκευασία των παιχνιδιών με βάση την καταλληλόλητα (π.χ. κατάλληλα για κλειστό χώρο) και το είδος/ηλικίες (εκπαιδευτικά παιχνίδια, επιτραπέζια, κούκλες, ήρωες). Τέλος, συμφωνείται ο τρόπος που θα στείλουν ευχές (π.χ. ατομικές κάρτες με ελεύθερο σχεδιασμό, ενιαία μεγάλη κάρτα από όλους/ες  τους/τις μαθητές/τριες).

Στην αυλή του σχολείου ή σε κοντινό σημείο της γειτονιάς υλοποιείται η δράση συλλογής παιχνιδιών, ανοικτή προς την κοινότητα σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα. Οι μαθητές/τριες φέρνουν και τοποθετούν στο σημείο συλλογής παιχνίδια που επιθυμούν να προσφέρουν (δικά τους σε καλή κατάσταση ή παιχνίδια που προμηθεύτηκαν για αυτό τον σκοπό). Με τη βοήθεια και τη συμβολή εκπαιδευτικών οι μαθητές /τριες καλωσορίζουν επισκέπτες (γονείς, φίλους και φίλες, συγγενείς) που επιθυμούν επίσης να προσφέρουν παιχνίδια ή/και χρήματα για την αγορά παιχνιδιών. Παράλληλα, προσφέρονται εδέσματα που έχουν δημιουργήσει με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών στην τάξη ή/και έχουν προετοιμάσει με τους γονείς/κηδεμόνες τους στο σπίτι. Στο τέλος της εκδήλωσης γίνεται διαλογή των παιχνιδιών. Η δράση ολοκληρώνεται με συζήτηση στην τάξη (βλ. αναστοχασμό) και ευχές (κάρτες, ηχητικό αρχείο κ.λπ.) που θα αποσταλούν μαζί με τα παιχνίδια στα νοσοκομεία όπου νοσηλεύονται παιδιά.

Δημιουργείται ένα κολάζ ή ένα ηλεκτρονικό βιβλίο (π.χ. σε μορφή flipping book) με φωτογραφίες και λεζάντες από όλα τα στάδια υλοποίησης της δράσης και αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου. Επιπλέον, αποστέλλεται στους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών που συμμετείχαν, καθώς και σε όμορα σχολεία της περιοχής (συμπεριλαμβανομένων διαφορετικών βαθμίδων) με την πρόταση για σχετική συνεργασία τις επόμενες χρονιές σε όμοιες δράσεις.

Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες συζητούν σχετικά με την εμπειρία συλλογής των παιχνιδιών στο σχολείο. Ενθαρρύνεται η έκφραση συναισθημάτων σχετικά με τη συμμετοχή τους σε μια δράση προσφοράς, όπου μοιράστηκαν ή πρόσφεραν παιχνίδια για έναν σημαντικό σκοπό. Επιπλέον, συζητούνται σκέψεις και συναισθήματα για το γεγονός ότι και άλλοι άνθρωποι εκτός του σχολείου συνέβαλαν στην ενέργεια προσφοράς της τάξης/σχολείου τους.

Στη συνέχεια της συζήτησης οι μαθητές/τριες καλούνται να σκεφτούν πώς θα νιώσουν τα παιδιά στο νοσοκομείο όταν θα πάρουν τα δώρα τους και κατά πόσο θα επηρεαστεί θετικά η καθημερινότητά τους. Επίσης, στο ίδιο πλαίσιο συζητούν γιατί είναι σημαντικό να σκεφτόμαστε πώς αισθάνονται οι άλλοι όταν τους στηρίζουμε σε δύσκολες περιόδους.

Κλείνοντας, οι μαθητές/τριες εντοπίζουν τη σημασία παροχής βοήθειας για εκείνους και εκείνες που έχουν ανάγκη καθώς και για εμάς που προσφέρουμε. Συζητούν για αντίστοιχες δράσεις προσφοράς που θα ήθελαν να κάνουν στο μέλλον και για ποιους λόγους.

Φάσεις Υλοποίησης

Ο/Η εκπαιδευτικός ξεκινά μια συζήτηση με τους/τις μαθητές/τριες σχετικά με τη σημασία της παροχής βοήθειας σε άτομα που έχουν ανάγκη. Στο πλαίσιο αυτό γίνεται αναφορά ότι υπάρχουν παιδιά που νοσηλεύονται για μεγάλα χρονικά διαστήματα. Προτείνεται η ανάγνωση σχετικών παραμυθιών/ιστοριών όπου αναπαρίσταται η καθημερινότητα στο νοσοκομείο με έμφαση στην ανάγκη ενός παιδιού να περάσει χρόνο παίζοντας.

Ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν ποιες δυνατότητες για παιχνίδι και ποιους πιθανούς περιορισμούς μπορεί να έχουν τα παιδιά για το διάστημα που είναι στο νοσοκομείο (π.χ. να παίξουν με τα αγαπημένα παιχνίδια που έχουν στο σπίτι ή να παίξουν με τους συμμαθητές και τις συμμαθήτριές τους στο σχολείο ή/και με άλλα παιδιά στην παιδική χαρά της γειτονιάς). Στη συνέχεια, ακολουθεί συζήτηση σχετικά με ποια παιχνίδια θα ήθελαν εκείνα να παίξουν αν ήταν στο νοσοκομείο και με ποια θα ήταν εφικτό. Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις ιδέες και δημιουργεί έναν κατάλογο.

Όταν ολοκληρωθεί η συζήτηση και η καταγραφή, ο/η εκπαιδευτικός προσκαλεί τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν πώς θα μπορούσαν να προσφέρουν κάποια από αυτά τα παιχνίδια σε παιδιά που νοσηλεύονται. Ενθαρρύνονται ιδέες που αφορούν σε είδη παιχνιδιών που θα μπορούσαν να προσφέρουν. Επιπλέον, ζητείται από τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν πώς θα μπορούσαν να στείλουν και τις δικές τους ευχές και σκέψεις στα παιδιά (π.χ. κάρτες, βίντεο, ηχητικό αρχείο). Η συζήτηση ολοκληρώνεται με την ιδέα να οργανωθεί μια δράση συλλογής παιχνιδιών στο σχολείο τους που θα περιλαμβάνει τις προτάσεις των παιδιών για την προετοιμασία και τον σχεδιασμό της.

Ο/Η εκπαιδευτικός συζητά με τους/τις μαθητές και τις μαθήτριες τι χρειάζεται να γίνει για να οργανωθεί η συλλογή παιχνιδιών στο σχολείο τους. Προτείνεται να αξιοποιηθεί ένα ταμπλό με οπτικοποιημένο υλικό, για να διευκολυνθεί η συζήτηση [π.χ. ένα μεγάλο χαρτόνι κανσόν με εικόνες που αναπαριστούν τους άξονες σχεδιασμού χωρισμένο σε πέντε (5) πεδία/άξονες σχεδιασμού]:

α) πρόσκληση (ποιοι θα προσκληθούν/πώς),

β) τόπος υλοποίησης (σε ποιο σημείο του σχολείου θα υλοποιηθεί η δράση/θα συγκεντρωθούν τα παιχνίδια),

γ) διοργάνωση (τι μπορούμε να προσφέρουμε στους καλεσμένους μας και στις καλεσμένες μας),

δ) διαλογή (σε κατηγορίες παιχνιδιών),

ε) ευχές (πώς θα στείλουμε τις δικές μας ευχές).

Οι μαθητές/τριες ακολουθώντας τα πεδία του ταμπλό συζητούν και προσθέτουν ιδέες σχετικά με τα άτομα που θα προσκληθούν (γονείς, φίλοι και φίλες, συγγενείς, γείτονες και γειτόνισσες), τι θα περιλαμβάνει η πρόσκληση, ποια εποχή, ημέρα του χρόνου είναι κατάλληλη για τη δράση. Ενθαρρύνεται μια ομαδική διερεύνηση στους χώρους του σχολείου και της αυλής σχετικά με το σημείο που θα μπορούσε να δημιουργηθεί ο χώρος για τη συλλογή των παιχνιδιών. Ιδέες και επιχειρήματα για την επιλογή της τοποθεσίας συζητούνται από όλα τα μέλη της ομάδας.

Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες καλούνται να σκεφτούν τι θα μπορούσαν να προσφέρουν σε όσους και όσες παρευρεθούν στη δράση και θα ήταν εφικτό να προετοιμάσουν στο σχολείο τους (λεμονάδες, κουλουράκια κ.λπ.) και αναλαμβάνουν σε ομάδες να φέρουν σχετικές συνταγές ή/και εδέσματα που θα δημιουργήσουν στο σπίτι με τους γονείς/κηδεμόνες.

Ακολουθεί συζήτηση σχετικά με την απόσταση όπου βρίσκεται το παιδιατρικό νοσοκομείο της περιοχής και τρόπους που θα μπορούσαν να μεταφερθούν τα παιχνίδια (π.χ. γονείς παιδιών που θα επιθυμούσαν να συμβάλουν και διαθέτουν κατάλληλο μεταφορικό μέσο). Επιπλέον, συζητείται πώς οι μαθητές/τριες θα συμβάλουν στην ταξινόμηση και συσκευασία των παιχνιδιών με βάση την καταλληλόλητα (π.χ. κατάλληλα για κλειστό χώρο) και το είδος/ηλικίες (εκπαιδευτικά παιχνίδια, επιτραπέζια, κούκλες, ήρωες). Τέλος, συμφωνείται ο τρόπος που θα στείλουν ευχές (π.χ. ατομικές κάρτες με ελεύθερο σχεδιασμό, ενιαία μεγάλη κάρτα από όλους/ες  τους/τις μαθητές/τριες).

Στην αυλή του σχολείου ή σε κοντινό σημείο της γειτονιάς υλοποιείται η δράση συλλογής παιχνιδιών, ανοικτή προς την κοινότητα σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα. Οι μαθητές/τριες φέρνουν και τοποθετούν στο σημείο συλλογής παιχνίδια που επιθυμούν να προσφέρουν (δικά τους σε καλή κατάσταση ή παιχνίδια που προμηθεύτηκαν για αυτό τον σκοπό). Με τη βοήθεια και τη συμβολή εκπαιδευτικών οι μαθητές /τριες καλωσορίζουν επισκέπτες (γονείς, φίλους και φίλες, συγγενείς) που επιθυμούν επίσης να προσφέρουν παιχνίδια ή/και χρήματα για την αγορά παιχνιδιών. Παράλληλα, προσφέρονται εδέσματα που έχουν δημιουργήσει με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών στην τάξη ή/και έχουν προετοιμάσει με τους γονείς/κηδεμόνες τους στο σπίτι. Στο τέλος της εκδήλωσης γίνεται διαλογή των παιχνιδιών. Η δράση ολοκληρώνεται με συζήτηση στην τάξη (βλ. αναστοχασμό) και ευχές (κάρτες, ηχητικό αρχείο κ.λπ.) που θα αποσταλούν μαζί με τα παιχνίδια στα νοσοκομεία όπου νοσηλεύονται παιδιά.

Δημιουργείται ένα κολάζ ή ένα ηλεκτρονικό βιβλίο (π.χ. σε μορφή flipping book) με φωτογραφίες και λεζάντες από όλα τα στάδια υλοποίησης της δράσης και αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου. Επιπλέον, αποστέλλεται στους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών που συμμετείχαν, καθώς και σε όμορα σχολεία της περιοχής (συμπεριλαμβανομένων διαφορετικών βαθμίδων) με την πρόταση για σχετική συνεργασία τις επόμενες χρονιές σε όμοιες δράσεις.

Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες συζητούν σχετικά με την εμπειρία συλλογής των παιχνιδιών στο σχολείο. Ενθαρρύνεται η έκφραση συναισθημάτων σχετικά με τη συμμετοχή τους σε μια δράση προσφοράς, όπου μοιράστηκαν ή πρόσφεραν παιχνίδια για έναν σημαντικό σκοπό. Επιπλέον, συζητούνται σκέψεις και συναισθήματα για το γεγονός ότι και άλλοι άνθρωποι εκτός του σχολείου συνέβαλαν στην ενέργεια προσφοράς της τάξης/σχολείου τους.

Στη συνέχεια της συζήτησης οι μαθητές/τριες καλούνται να σκεφτούν πώς θα νιώσουν τα παιδιά στο νοσοκομείο όταν θα πάρουν τα δώρα τους και κατά πόσο θα επηρεαστεί θετικά η καθημερινότητά τους. Επίσης, στο ίδιο πλαίσιο συζητούν γιατί είναι σημαντικό να σκεφτόμαστε πώς αισθάνονται οι άλλοι όταν τους στηρίζουμε σε δύσκολες περιόδους.

Κλείνοντας, οι μαθητές/τριες εντοπίζουν τη σημασία παροχής βοήθειας για εκείνους και εκείνες που έχουν ανάγκη καθώς και για εμάς που προσφέρουμε. Συζητούν για αντίστοιχες δράσεις προσφοράς που θα ήθελαν να κάνουν στο μέλλον και για ποιους λόγους.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

Στην αυλή του σχολείου ή σε κοντινό σημείο της γειτονιάς υλοποιείται η δράση συλλογής παιχνιδιών, ανοικτή προς την κοινότητα σε συγκεκριμένη μέρα και ώρα. Οι μαθητές/-τριες φέρνουν και τοποθετούν στο σημείο συλλογής παιχνίδια που επιθυμούν να προσφέρουν (δικά τους σε καλή κατάσταση ή παιχνίδια που προμηθεύτηκαν για αυτό τον σκοπό). Με τη βοήθεια και τη συμβολή εκπαιδευτικών οι μαθητές /-τριες καλωσορίζουν επισκέπτες (γονείς, φίλους και φίλες, συγγενείς) που επιθυμούν επίσης να προσφέρουν παιχνίδια ή/και χρήματα για την αγορά παιχνιδιών. Παράλληλα, προσφέρονται εδέσματα που έχουν δημιουργήσει με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών στην τάξη ή/και έχουν προετοιμάσει με τους γονείς/κηδεμόνες τους στο σπίτι. Στο τέλος της εκδήλωσης γίνεται διαλογή των παιχνιδιών. Η δράση ολοκληρώνεται με συζήτηση στην τάξη (βλ. αναστοχασμό) και ευχές (κάρτες, ηχητικό αρχείο κ.λπ.) που θα αποσταλούν μαζί με τα παιχνίδια στα νοσοκομεία όπου νοσηλεύονται παιδιά.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

δύο (2) διδακτικές ώρες] Δημιουργείται ένα κολάζ ή ένα ηλεκτρονικό βιβλίο (π.χ. σε μορφή flip-ping book) με φωτογραφίες και λεζάντες από όλα τα στάδια υλοποίησης του Προγράμματος και αναρτάται στην ιστοσελίδα του σχολείου. Επιπλέον, αποστέλλεται στους γονείς/κηδεμόνες των παιδιών που συμμετείχαν, καθώς και σε όμορα σχολεία της περιοχής (συμπεριλαμβανομένων διαφορετικών βαθμίδων) με την πρόταση για σχετική συνεργασία τις επόμενες χρονιές σε όμοιες δράσεις.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

μία (1) διδακτική ώρα] Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, οι μαθητές/-τριες συζητούν σχετικά με την εμπειρία συλλογής των παιχνιδιών στο σχολείο. Ενθαρρύνεται η έκφραση συναισθημάτων σχετικά με τη συμμετοχή τους σε μια δράση προσφοράς, όπου μοιράστηκαν ή πρόσφεραν παιχνίδια για έναν σημαντικό σκοπό. Επιπλέον, συζητούνται σκέψεις και συναισθήματα για το γεγονός ότι και άλλοι άνθρωποι εκτός του σχολείου συνέβαλαν στην ενέργεια προσφοράς της τάξης/σχολείου τους. Στη συνέχεια της συζήτησης οι μαθητές/-τριες καλούνται να σκεφτούν πώς θα νιώσουν τα παιδιά στο νοσοκομείο όταν θα πάρουν τα δώρα τους και κατά πόσο θα επηρεαστεί θετικά η καθημερινότητά τους. Επίσης, στο ίδιο πλαίσιο συζητούν γιατί είναι σημαντικό να σκεφτόμαστε πώς αισθάνονται οι άλλοι όταν τους στηρίζουμε σε δύσκολες περιόδους. Κλείνοντας, οι μαθητές/-τριες εντοπίζουν τη σημασία παροχής βοήθειας για εκείνους και εκείνες που έχουν ανάγκη καθώς και για εμάς που προσφέρουμε. Συζητούν για αντίστοιχες δράσεις προσφοράς που θα ήθελαν να κάνουν στο μέλλον και για ποιους λόγους.