17 Στόχοι

3
16

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Μια αγκαλιά και μια ιστορία από τον παππού και τη γιαγιά

Θεματικό πεδίο

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

Εργαστήρια δεξιοτήτων

Θεματική Ενότητα: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη

Τομέας: Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, Διαφορετικότητα 
(Γ’ Δημοτικού)

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/-τριες μιλάνε για τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους, σχεδιάζουν και υλοποιούν μια επίσκεψη σε ένα ΚΑΠΗ ή ένα γηροκομείο της γειτονιάς τους. Εμπλεκόμενοι/-νες σε κοινές δραστηριότητες με παππούδες και γιαγιάδες στους χώρους αυτούς, υποστηρίζουν και υποστηρίζονται από αυτούς και αυτές. Μαθαίνουν έτσι να διακρίνουν και να ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες των ηλικιωμένων ατόμων, να επικοινωνούν καλύτερα με αυτά και να τούς εκφράζουν τα συναισθήματά τους.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Όταν ολοκληρωθεί το Πρόγραμμα οι μαθητές/-τριες θα είναι σε θέση να:

  • αναγνωρίζουν και να εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους,
  • οργανώνουν απλές δραστηριότητες και να τις υλοποιούν με την υποστήριξη εκπαιδευτικών,
  • κατά τη διάρκεια επισκέψεων σε χώρους που συχνάζουν ηλικιωμένα άτομα,
  • προβληματίζονται για τον ρόλο των επαγγελματιών που εργάζονται σε δομές υποστήριξης ηλικιωμένων,
  • αναζητούν τρόπους με τους οποίους μπορούν να υποστηρίξουν και να υποστηριχθούν από παππούδες και γιαγιάδες,
  • αναστοχάζονται για τρόπους με τους οποίους μπορούν να περνούν ποιοτικό χρόνο με τους παππούδες και τις γιαγιάδες τους.

Πεδίο Υλοποίησης

Σχολική αίθουσα, αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, ΚΑΠΗ της γειτονιάς, γηροκομείο, υποστηρικτικές οργανώσεις για ανθρώπους της τρίτης ηλικίας.

Φάσεις Υλοποίησης

Διερεύνηση [μία (1) διδακτική ώρα]

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για την Τρίτη Ηλικία (1η Οκτωβρίου) ή/και κάποιο παραμύθι, το οποίο διαβάζεται και συζητιέται στην τάξη, οι μαθητές και οι μαθήτριες φέρνουν στο σχολείο φωτογραφίες με τη γιαγιά και τον παππού, ένα αγαπημένο αντικείμενο του παππού ή/και της γιαγιάς και παρουσιάζουν στους συμμαθητές και στις συμμαθήτριές τους τον παππού και τη γιαγιά τους. Συζητάνε για συναισθήματα που νιώθουν, όταν βρίσκονται μαζί τους, ή πώς νιώθουν εάν είναι μακριά τους, προβληματίζονται για όσα οι γιαγιάδες και οι παππούδες προφέρουν στα εγγόνια τους και όσα τα εγγόνια τους προσφέρουν σε αυτές και αυτούς, αποφασίζουν να αναλάβουν δράση και να επισκεφθούν έναν χώρο ηλικιωμένους στη γειτονιά τους (ΚΑΠΗ – Λέσχη φιλίας, γηροκομείο).

Προετοιμασία/Σχεδιασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

Αρχικά, οι μαθητές/-τριες συλλέγουν πληροφορίες τόσο για χώρους όπως τα ΚΑΠΗ όσο και για το συγκεκριμένο ΚΑΠΗ στη γειτονιά τους.

Ετοιμάζουν μια επιστολή, την οποία θα συνοδεύουν ζωγραφιές τους και στην οποία θα διατυπώνεται η επιθυμία των μαθητών/-τριών να επισκεφθούν τον χώρο και να περάσουν λίγο χρόνο συνομιλώντας με τους παππούδες και τις γιαγιάδες, καθώς και να υλοποιήσουν μαζί τους προσχεδιασμένες δραστηριότητες. Ο/Η εκπαιδευτικός αναλαμβάνει να μεταφέρει την επιστολή και να οριστικοποιήσει με τους/τις υπεύθυνους/-νες του χώρου την ημερομηνία της επίσκεψης.

Ξεκινά ο σχεδιασμός της επίσκεψης με έναν καταιγισμό ιδεών των μαθητών /-τριών για όσα χρειάζεται να γίνουν πριν την επίσκεψη στο ΚΑΠΗ, κατά τη διάρκεια της επίσκεψη και μετά από αυτήν.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

Πριν την επίσκεψη:

Οι μαθητές/-τριες συμφωνούν και προετοιμάζουν μία σειρά από παιχνίδια που μπορούν να παίξουν με τους παππούδες και τις γιαγιάδες όπως UNO, σκάκι, φιδάκι, γκρινιάρη. Προετοιμάζουν κεράσματα όπως κουλουράκια, κέικ και σοκολατάκια που μπορούν να κεράσουν και όλοι/-ες μαζί να ευχαριστηθούν κατά τη διάρκεια της επίσκεψης. Φτιάχνουν κάρτες, κατασκευές και ζωγραφιές για να χαρίσουν στους ανθρώπους στο ΚΑΠΗ. Τέλος, ετοιμάζουν τα εργαλεία (voice recorders, τάμπλετ, το κινητό του/της εκπαιδευτικού εκπαιδευτικού) και ερωτήσεις για να πάρουν συνέντευξη από τους παππούδες και τις γιαγιάδες.

Κατά τη διάρκεια της επίσκεψης:

Οι μαθητές/-τριες έρχονται σε επαφή με τους ανθρώπους που δουλεύουν και συντονίζουν τη λειτουργία της δομής φροντίδας των ηλικιωμένων. Ρωτούν λεπτομέρειες για τον θεσμό των ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου), τη λειτουργία τους, για τις ειδικότητες των ανθρώπων που εργάζονται σε αυτά, για τους ανθρώπους και τους τρόπους που αξιοποιούνται τέτοιοι χώροι και θεσμοί.

Στη συνέχεια, έρχονται σε επαφή με τους παππούδες και τις γιαγιάδες που συναντούν στο ΚΑΠΗ. Τούς παρουσιάζονται. Τούς παίρνουν συνέντευξη. Παίζουν παιχνίδια σε ομάδες. Τραγουδούν μαζί, κερνιούνται όλοι και όλες και απολαμβάνουν τα κεράσματα. Βγάζουν αναμνηστικές φωτογραφίες (χρειάζεται προηγούμενη άδεια από τους γονείς των μαθητών και των μαθητριών). Φεύγοντας οι μαθητές/-τριες αφήνουν στους παππούδες και τις γιαγιάδες τις κάρτες και τις ζωγραφιές που τους είχαν ετοιμάσει.

Μετά την επίσκεψη:

Οι μαθητές/-τριες στέλνουν μια ευχαριστήρια επιστολή και την ομαδική αναμνηστική φωτογραφία στους ανθρώπους που γνώρισαν στο ΚΑΠΗ.

Αποδελτιώνουν τις συνεντεύξεις και συζητούν για τρόπους με τους οποίους μπορεί να συνεχιστεί η επικοινωνία των μαθητών/-τριών με τους παππούδες και τις γιαγιάδες, για παράδειγμα με ενεργό συμμετοχή των μελών του ΚΑΠΗ σε project που υλοποιεί το σχολείο, όπως για παράδειγμα είναι η φροντίδα του κήπου, η από κοινού παρασκευή χειροποίητων μαρμελάδων, χειροποίητου σαπουνιού με επανάχρηση τηγανέλαιων, η κατασκευή παιχνιδιών, η ραπτοκοπτική με παλιά ρούχα κ.λπ.

Οι προτάσεις αυτές αποστέλλονται μαζί με την ευχαριστήρια επιστολή στο ΚΑΠΗ, και ανάλογα με τις απαντήσεις μπορεί να οργανωθεί μια λίστα εθελοντών ηλικιωμένων ατόμων που μπορεί να είναι στη διάθεση όλου του σχολείου για να συνδράμουν σε διάφορες δράσεις.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

Οργανώνεται ένα πανηγύρι/εκδήλωση, στο οποίο προσκαλούνται γονείς, φίλοι/-ες, οι παππούδες και οι γιαγιάδες των μαθητών/-τριών και βέβαια οι παππούδες, οι γιαγιάδες και άνθρωποι που εργάζονται στο ΚΑΠΗ (ή το γηροκομείο) της γειτονιάς. Σε αυτό το πανηγύρι το σχολείο παρουσιάζει διάφορες δράσεις στις οποίες συμμετείχαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες του ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου).

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

Οργανώνεται ένα πανηγύρι/εκδήλωση, στο οποίο προσκαλούνται γονείς, φίλοι/-ες, οι παππούδες και οι γιαγιάδες των μαθητών/-τριών και βέβαια οι παππούδες, οι γιαγιάδες και άνθρωποι που εργάζονται στο ΚΑΠΗ (ή το γηροκομείο) της γειτονιάς. Σε αυτό το πανηγύρι το σχολείο παρουσιάζει διάφορες δράσεις στις οποίες συμμετείχαν οι παππούδες και οι γιαγιάδες του ΚΑΠΗ (ή του γηροκομείου).