Υπεύθυνη Κατανάλωση και Παραγωγή

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

Σχεδιάζουν και πραγματοποιούν δράση μείωσης και κατάλληλης αξιοποίησης (ανακύκλωση, επαναχρησιμοποίηση, κομποστοποίηση) των απορριμμάτων/ αποβλήτων στην τάξη τους ή/και το σχολείο τους, παρακολουθώντας την πρόοδό της.

Δημιουργούν καλλιτεχνικά ή/ και πρακτικά αντικείμενα από ανακυκλωμένα υλικά και τα εκθέτουν στην τοπική κοινότητα.

Σχεδιάζουν και πραγματοποιούν δράση δημοσιοποίησης των πρακτικών μείωσης και κατάλληλης αξιοποίησης απορριμμάτων/αποβλήτων στην τοπική κοινότητα.

Συγκρίνουν την πρακτική αξιοποίησης αντικειμένων μιας χρήσης με τα αντίστοιχα πολλών χρήσεων και περιγράφουν καταστάσεις που μπορούν αντί για αντικείμενα μιας χρήσης να χρησιμοποιούν αντικείμενα πολλών χρήσεων με στόχο τη βιώσιμη χρήση πόρων.

Πραγματοποιούν δράση στην τάξη τους και στο σχολείο τους με στόχο τη μείωση κατανάλωσης ενέργειας και νερού.

Υπολογίζουν το οικολογικό τους αποτύπωμα και σχεδιάζουν δράσεις που αποσκοπούν στη μείωσή του.

Πραγματοποιούν έρευνα σχετικά με φιλικά και μη φιλικά προϊόντα ως προς το περιβάλλον και την αποτελεσματική χρήση φυσικών πόρων και πραγματοποιούν δράση διάχυσης εναλλακτικών λύσεων για βασικά, συχνόχρηστα προϊόντα.

Πραγματοποιούν δράση στο σχολείο και την ευρύτερη κοινότητά τους με στόχο τη μείωση κατανάλωσης ενέργειας και νερού.

Σχεδιάζουν και πραγματοποιούν δράση/καμπάνιας ευαισθητοποίησης για την ενημέρωση των μαθητών/ τριών του σχολείου σχετικά με την υπεύθυνη κατανάλωση.

Σχεδιάζουν και οργανώνουν μία επιχειρηματική δραστηριότητα παραγωγής και πώλησης βιώσιμων προϊόντων στη σχολική κοινότητα.

Μελετούν στο πεδίο και καταγράφουν μια επιχειρηματική ή βιομηχανική δραστηριότητα που εφαρμόζει πρακτικές αειφορίας, αναδεικνύοντας τη σημασία και τον αντίκτυπό της στην τοπική κοινωνία μέσα από παρουσιάσεις και εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης.

Συγκρίνουν το οικολογικό αποτύπωμα διαφορετικών καταναλωτικών συμπεριφορών με κριτήρια την περιβαλλοντική βιωσιμότητα και τις ανάγκες των μελλοντικών γενεών και πραγματοποιούν δράση διάχυσης των συμπερασμάτων τους στην ευρύτερη κοινότητα.

Σχεδιάζουν και πραγματοποιούν δράση ευαισθητοποίησης για την ενημέρωση της τοπικής κοινότητας του σχολείου σχετικά με την υπεύθυνη κατανάλωση.

Προσομοιώνουν μέσα της χρήσης ρομποτικών συστημάτων τα βασικά στάδια παραγωγής και διάθεσης ενός προϊόντος.

Αναλύουν και συγκρίνουν τον κύκλο παραγωγής και ζωής διαφόρων προϊόντων (π.χ. αγροτικά προϊόντα, ρούχα, κινητά τηλέφωνα), αξιολογώντας τον ρόλο του τρόπου ζωής στην αειφόρο ή μη παραγωγή και κατανάλωση προτείνοντας σε μαθητικά συνέδρια ή ενημερωτικές εκδηλώσεις συγκεκριμένες δράσεις ή πολιτικές για τη βελτίωση των καταναλωτικών συνηθειών.

Σχεδιάζουν και διενεργούν έρευνα στο σχολείο και στην τοπική κοινότητα σχετικά με θέματα που σχετίζονται με τον τρόπο ζωής και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα, ανακοινώνοντας τα αποτελέσματα στην κοινότητα με σκοπό την ευαισθητοποίηση.

Οργανώνουν δράση ενημέρωσης στην τοπική κοινωνία για τις κοινωνικές, οικονομικές και περιβαλλοντικές επιπτώσεις του τρόπου ζωής, αναδεικνύοντας διαστάσεις που οδηγούν τους πολίτες να επαναξιολογήσουν και να ιεραρχήσουν τις καταναλωτικές τους συνήθειες.

Δραματοποιούν ρόλους οικονομικών συστημάτων (π.χ. παραγωγούς, διαφημιστές, καταναλωτές, υπεύθυνους διαχείρισης αποβλήτων) με σκοπό την αξιολόγηση και κριτική ανάλυση οικονομικών συστημάτων (π.χ. οικονομικής ανάπτυξης, πράσινης και κυκλικής οικονομίας).

Δράσεις Ενίσχυσης Ενεργού Πολιτειότητας

Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Δημιουργώ και Καινοτομώ- Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Ενδιαφέρομαι και ενεργώ- Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Φροντίζω το περιβάλλον
Φροντίχω το Περιβάλλον
Ζω καλύτερα – Ευ Ζην
Ζω καλύτερα-Ευ Ζην

Δράσεις Ενεργού Πολίτη

Ο ιστότοπος προωθεί όψεις και διαστάσεις του Προγράμματος Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη. Το Πρόγραμμα Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη διαρθρώνεται σε 17 θεματικές ενότητες, που αντιστοιχούν στους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης (ΣΒΑ) – Sustainable Development Goals (SDGs) και απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες τεσσάρων (4) ηλικιακών επιπέδων, Νηπιαγωγείο έως Γ΄  τάξη του Δημοτικού, Δ΄  έως ΣΤ’ τάξη του Δημοτικού, Γυμνάσιο και Λύκειο.

Ο ιστότοπος περιλαμβάνει προτάσεις δράσεων και προγραμμάτων για την επίτευξη των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων του Προγράμματος Σπουδών Δράσεις Ενεργού Πολίτη.