Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Ο Δρόμος Είχε Τη Δική Του Ιστορία: Ονοματοδοσία των Δρόμων του Κάστρου της Χίου” (Αρχικό σχέδιο δράσης υποβλήθηκε από το 3ο Δ.Σ. Βροντάδου Χίου στα πλαίσια των Δράσεων για τον Ενεργό Πολίτη σε συνάρτηση με την Τοπική Ιστορία)

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Βορείου Αιγαίου

  • Χίου

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να διερευνήσουν την ιστορία των δρόμων του Κάστρου της Χίου. Στόχος της δράσης είναι να αναδείξουν τη σημασία της ονοματοδοσίας ως εργαλείου διατήρησης της συλλογικής μνήμης και πολιτιστικής ταυτότητας. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, έρευνα πεδίου και επαφή με την τοπική κοινωνία και φορείς, προτείνουν τεκμηριωμένες ονομασίες για ανώνυμους δρόμους ή αναθεώρηση των ονομασιών που υπάρχουν τώρα ενισχύοντας τη δημοκρατική συμμετοχή και την ενεργή πολιτειότητα.

Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας στις Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (ΦΕΚ, Τεύχος Β’, 1963/2021)

Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου (Β΄ 507) 10545/Δ1/2023 Υ.Α.

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

 

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

καλλιεργήσουν την ιστορική τους συνείδηση για το Κάστρο και τους ανθρώπους του,

μαθουν πώς επιλέγονται και τι σηματοδοτούν τα ονόματα των δρόμων,

εφαρμόσουν διαδικασίες συμμετοχικής δημοκρατίας, καταθέτοντας προτάσεις στους θεσμούς,

συνεργαστούν και να συνδιαμορφώνουν ομαδικά γνώση και προτάσεις με τεκμηρίωση.

αξιοποιήσουν εργαλεία έρευνας, παρατήρησης και αφηγηματικής παρουσίασης.

Πεδίο Υλοποίησης

Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Αφορμή: Επίσκεψη στο Κάστρο Χίου και εντοπισμός ανώνυμων ή συμβολικά σημαντικών δρόμων.

Δραστηριότητες:

Συζήτηση: Τι σημαίνει «ένας δρόμος έχει ιστορία»;

Ανάλυση χαρτών παλαιών και σύγχρονων.

Περιήγηση στην εφαρμογή GoogleEarth.

Παρατήρηση πινακίδων – τι γνωρίζουμε για τα πρόσωπα/γεγονότα;

Σύνθεση πίνακα ερωτήσεων: Τι θέλουμε να μάθουμε και γιατί; Ποιον από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούμε να υποστηρίξουμε και με ποιο τρόπο;

Καταγραφή και χαρτογράφηση των υφιστάμενων ονομάτων στο Κάστρο.

Ομαδοποίηση δρόμων: ανώνυμοι – με ιστορικό βάρος – συμβολικοί.

Έρευνα σε βιβλία, δημοτικά αρχεία, ψηφιακές πηγές.

Συζητήσεις με κατοίκους, συνεντεύξεις, λήψη προφορικών μαρτυριών.

Συγκριτική μελέτη: Τι κάνουν σε άλλα ιστορικά κάστρα;

Ομαδοποίηση μαθητών/τριών σε:

Ιστορικούς – Ερευνητές/τριες: αναζητούν την προέλευση ονομάτων.

Αφηγητές/τριες – Συγγραφείς: γράφουν τεκμηριώσεις για νέα ονόματα.

Δημιουργούς – Σχεδιαστές/τριες: ετοιμάζουν τον χάρτη/εικαστικά.

Προτάσεις νέων ονομάτων με ιστορική και πολιτισμική αιτιολόγηση.

Κατασκευή πινακίδων με τα προτεινόμενα ονόματα.

Δημιουργία συνοδευτικών QR codes και σύντομων περιγραφών.

Δημιουργία ψηφιακού χάρτη με τα ονόματα και τις περιγραφές.

Δημιουργία ενημερωτικών φυλλαδίων με την τεκμηρίωση των προτάσεων

Παρουσίαση προτάσεων σε ανοικτή εκδήλωση με πρόσκληση τοπικών αρχών.

Διανομή ενημερωτικών φυλλαδίων με την τεκμηρίωση των προτάσεων.

Δημόσια ανάρτηση σε φυσικό και διαδικτυακό χώρο (π.χ. blog σχολείου, τοπική εφημερίδα/ιστολόγιο).

Υποβολή αιτήματος στον Δήμο Χίου με το υπόμνημα προτάσεων.

Πιλοτική τοποθέτηση ταμπελών σε 2–3 σημεία του Κάστρου.

Συζήτηση στην τάξη:

Τι μάθαμε για τον τόπο μας και τον δημόσιο χώρο;

Τι πετύχαμε;

Τι θα μπορούσε να γίνει αλλιώς;

Ατομικά: Γράφω για τον «δικό μου δρόμο» – μια προσωπική αφήγηση.

Ομαδικά: Δημιουργία «Τοίχου Δρόμων» – λέξεις, φωτογραφίες, ιδέες.

Συγγραφή άρθρου για σχολική ή τοπική εφημερίδα.

Δημιουργία ψηφιακού αρχείου με όλο το έργο για το αποθετήριο του ΙΕΠ.