Η δράση προσκαλεί τους/τις μαθητές/τριες σε ένα συναρπαστικό ταξίδι στο χρόνο. Στοχεύει στην κατανόηση του τόπου τους ως πολυδιάστατου τόπου πολιτιστικής κληρονομιάς. Οι μαθητές/τριες θα έχουν την ευκαιρία να διερευνήσουν τα στοιχεία που συνδιαμόρφωσαν εν τέλει τον τόπο τους και που συνέβαλαν στην ακμή ή την κάμψη της στο πολιτισμικό, οικονομικό, κοινωνικό επίπεδο κλπ.
Μέσα από καταγραφή και ανάλυση πρωτογενών και δευτερογενών πηγών και πιθανά τη δημιουργία ψηφιακών εργαλείων, καλλιτεχνικών έργων και ό,τι άλλο πρόσφορο και χρήσιμο στο σκοπό του έργου, θα εμβαθύνουν στον πολυσύνθετο χαρακτήρα της ιστορίας και του πολιτισμού, θα ανακαλύψουν και θα αποκαλύψουν από την αρχή τον τόπο και τα μνημεία και θα τα συνδέσουν με το σήμερα, αποδίδοντας νέες λειτουργίες μέσα σ’ αυτές.
Ως τόπος νοείται αυτός που καθοριστεί από την ομάδα. Μπορεί να είναι το οικοδομικό τετράγωνο του σχολείου, το ίδιο το σχολείο, ένα μνημείο της πόλης, μια ιδιαίτερη γειτονιά , ένα σπίτι κλπ κλπ.
Εκπονητής του σχεδίου: Βασίλειος Σουβατζόγλου, Επόπτης Ποιότητας της Εκπ/σης Αρκαδίας.
Σύνδεση με:
1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003).
2. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:
αποτυπώσουν, καταγράψουν και τεκμηριώσουν δεδομένα για τις διάφορες ιστορικές περιόδους του τόπου που εξετάζουν,
αξιολογήσουν τα στοιχεία και να περιγράψουν την επίδρασή τους στο αποτέλεσμα που βλέπουν σήμερα,
διατυπώσουν προτάσεις πάνω στη βελτίωση των χαρακτηριστικών του τόπου που εξετάζουν,
σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν μια καμπάνια διάδοσης των αποτελεσμάτων τους.
Η δράση ξεκινά με την επιλογή του τόπου.
Ο/Η εκπαιδευτικός παρουσιάζει προτάσεις, οι μαθητές/τριες συνεισφέρουν με περισσότερες, δίνοντας και τα κυριότερα χαρακτηριστικά του τόπου που προτείνουν και αποφασίζεται ποιος τόπος θα είναι το θέμα της δράσης. Ο προσδιορισμός του τόπου αυτόματα ενεργοποιεί τις εμπειρίες και τις γνώσεις των εκπαιδευομένων για αυτόν.
Ο/Η εκπαιδευτικός ή οι μαθητές/τριες, δίνουν στοιχεία για τον τόπο, προκαλώντας την πρώτη προσέγγιση του θέματος. Το google maps βοηθά τη συζήτηση, καθώς δίνει την πρώτη προσέγγιση του τόπου με εικονικό τρόπο. Ανάλογα με τη διαχρονικότητα του χώρου ή του μνημείου ή της τοποθεσίας, αποφασίζονται το πλήθος των ομάδων εργασίας αλλά και οι ερωτήσεις.
Για παράδειγμα, μπορεί να προταθεί η πλατεία Ανεξαρτησίας στην Τρίπολη, μια ομάδα μπορεί να πάρει συνεντεύξεις τόσο από ανθρώπους που είναι σε θέση να περιγράψουν αυτό που άκουσαν για τις εκτελέσεις των Γερμανών όσο από τον καλλιτέχνη ή κάποιον σχετικό για το μνημείο που έχει στηθεί. Μια άλλη ομάδα μπορεί να συλλέξει δεδομένα για το παρελθόν της πλατείας και τη λειτουργίας της στο παρόν (π.χ καταγράφει τη διερχόμενη κίνηση).
Κάθε ομάδα καθορίζει το πλάνο εργασίας της (ερωτήσεις, εργαλεία, καταμερισμός εργασιών κλπ).
Οι ομάδες δοκιμάζουν τα ερωτηματολόγια των συνεντεύξεων (δοκιμαστικές με ψηφιακή καταγραφή), καταλήγουν στα πρόσωπα στα οποία θα απευθυνθούν, καθώς κάθε μέλος έχει προχωρήσει σε σχετική διερεύνηση στο σπίτι, εμπλέκοντας με τον τρόπο αυτό και τους γονείς, τους συγγενείς, τους/τις φίλους/ες, αλλά και την ευρύτερη κοινότητα.
Οι ομάδες, μετά την παρατήρηση, καταγραφή, φωτογράφιση και αφού πάρουν τις συνεντεύξεις, τις επεξεργαστούν και εξάγουν στοιχεία, συνθέτουν το τελικό αποτέλεσμα, εξάγουν συμπεράσματα και καταλήγουν σε προτάσεις προς την κοινότητα.
Σε αυτό το πλαίσιο, δημιουργούν το υλικό, το οποίο θα αξιοποιήσουν για τη διάχυση των αποτελεσμάτων και των προτάσεων τους.
Η διάχυση λαμβάνει χώρα σε χώρο που συνδέεται με την επιλογή του τόπου. Αν για παράδειγμα αφορά στην πόλη μπορεί να γίνει σε αμφιθέατρου του Δήμου ή άλλους χώρου.
Αν αφορά στη γειτονιά μπορεί να γίνει στο σχολείο ή σε ανοιχτό χώρο.
Οι μαθητές/τριες θα παρουσιάσουν τις προτάσεις τους με τρόπο επικοινωνιακό και αποτελεσματικό, παρέχοντας το υλικό που ετοίμασαν.
Ταυτόχρονα, μπορούν να παρουσιάζουν τα ευρήματα της έρευνας μέσα από δημοσιεύσεις στα ψηφιακά μέσα.
Προσκεκλημένοι μπορούν να είναι οι τοπικές δημοτικές, πολιτικές ή εκπαιδευτικές αρχές, οι συμμετέχοντες/ουσες στην έρευνα και όποια άλλοι/ες κρίνεται ότι πρέπει να ενημερωθούν και να προσκληθούν τιμητικά.
Οι μαθητές/τριες διαβάζουν από το ημερολόγιό τους τις σκέψεις, τα συναισθήματα για τις εμπειρίες, δυσκολίες, ιδιαίτερες παρατηρήσεις που αποκόμισαν από το πρόγραμμα.
Ο/Η εκπαιδευτικός αποτυπώνει τις πληροφορίες και στο τέλος όλοι/ες μαζί συνθέτουν ένα τελικό σύντομο κείμενο που αναφέρεται στην εμπειρία τους.