Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Στου Μαγεμένου

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Ιονίων Νήσων

  • Λευκάδας

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Η δράση στοχεύει σε ένα ταξίδι στο παρελθόν, μέσα από το οποίο οι μαθητές και οι μαθήτριες θα ενημερωθούν για ένα σημαντικό προεπαναστατικό γεγονός που έλαβε χώρα στο νησί της Λευκάδας και θα εστιάσουν μέσα από βιωματικές δραστηριότητες στις ιδιαίτερες πτυχές του, καθώς και στα πρόσωπα που πρωταγωνίστησαν σε αυτό.

Πρόγραμμα Σπουδών

Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας στις Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (ΦΕΚ, Τεύχος Β’, 1963/2021)

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)

Πρόγραμμα Σπουδών για το μάθημα της Ιστορίας στις Γ΄, Δ΄, Ε΄ και ΣΤ΄ τάξεις Δημοτικού Σχολείου (Β΄ 507) 10545/Δ1/2023 Υ.Α.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:

ενδιαφερθούν για την τοπική ιστορία,

αποκτήσουν γνώσεις πάνω σε συγκεκριμένο γεγονός τοπικής ιστορίας,

εκτιμήσουν τη σημαντικότητα των τοπικών ιστορικών γεγονότων σε σχέση με την ευρύτερη ιστορική πραγματικότητα της χώρας,

αναζητήσουν πληροφορίες μέσα από ιστορικές πηγές,

κάνουν έρευνα σε ιστορικούς χώρους,

δουλέψουν ομαδικά.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Ενδεικτικές επισκέψεις:

στα Γενικά Αρχεία του Κράτους: ξενάγηση στους χώρους, συγκέντρωση πληροφοριών από τους/τις υπεύθυνους/ες, έρευνα σε έγγραφα και ιστορικά αρχεία, λήψη φωτογραφιών.

στη Δημόσια Βιβλιοθήκη Λευκάδας: ξενάγηση στους χώρους, συγκέντρωση πληροφοριών από τους/τις υπεύθυνους/ες, μελέτη της συλλογής ιστορικών χαρτών- λήψη φωτογραφιών.

στη Χαραμόγλειο Ειδική Λευκαδιακή Βιβλιοθήκη: ξενάγηση στους χώρους,  συγκέντρωση πληροφοριών από τους/τις υπεύθυνους/ες,

έρευνα σε βιβλία Λευκάδιων Ιστορικών- λήψη φωτογραφιών.

στον Ιερό Ναό Αγίου Δημητρίου στην παλιά πόλη της Λευκάδας: συγκέντρωση πληροφοριών από τον/την υπεύθυνο/η του Κέντρου Νεότητας της Μητρόπολης- έρευνα στη συνοικία γύρω από τον Ναό- λήψη φωτογραφιών.

στην περιοχή “Μαγεμένου”, Νικιάνα Λευκάδας: απόθεση λουλουδιών στο μνημείο, δραματοποιημένη παρουσίαση της συνάντησης των οπλαρχηγών με τον Καποδίστρια -αναπαράσταση όρκου- αναβίωση πανηγυριού μέσα από παραδοσιακούς χορούς,λήψη video, φωτογραφιών.

Συζητούμε με τους/τις  μαθητές/τριες για τον τρόπο που θα πραγματοποιήσουμε την μελέτη του θέματος και αποφασίζουμε να γίνουμε ερευνητές/τριες, λειτουργώντας σε ομάδες.  Προχωρούμε στην οργάνωση των ομάδων, στην ανάληψη συγκεκριμένων ρόλων (κειμενογράφοι- φωτογράφοι- εικαστικοί) και υπογράφουμε το συμβόλαιο λειτουργίας της ομάδας.  Εστιάζουμε στην ανάγκη να ενημερωθούμε με ακρίβεια για το θέμα της μελέτης μας και επισημαίνουμε την αξία της έρευνας σε ιστορικές πηγές.

Οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν σχετικά φύλλα εργασίας.  Στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου οι μαθητές/τριες επισκέπτονται την ψηφιακή εφαρμογή «Λευκάδα 1821-2021, ένα ταξίδι στον χώρο και τον χρόνο», και συγκεντρώνουν πληροφορίες για το θέμα.

Οι μαθητές/τριες έχοντας αποκτήσει βασικές γνώσεις πάνω στο θέμα, δημιουργούν, με τη δική μας βοήθεια, λίστα με τους φορείς που μπορούν να συμβάλλουν στην ιστορική μας έρευνα και συντάσσουν επιστολές ζητώντας τη συνεργασία τους. Λίστα συνεργαζόμενων φορέων: Γ.Α.Κ. Λευκάδας (Γενικά Αρχεία Κράτους), Δημόσια Βιβλιοθήκη Λευκάδας, Χαραμόγλειος Ειδική Λευκαδιακή Βιβλιοθήκη, Κέντρο Νεότητας Ιεράς Μητροπόλεως Λευκάδος και Ιθάκης. Τέλος, προετοιμάζουν τα υλικά που θα χρειαστούν στην έρευνά τους (φωτογραφικές μηχανές, γραφική ύλη, tablets).

Οι μαθητές/τριες στο εργαστήριο πληροφορικής του σχολείου δημιουργούν e-book που περιλαμβάνει πληροφορίες για το ιστορικό γεγονός της συνάντησης στου Μαγεμένου και τον Ιωάννη Καποδίστρια, φωτογραφίες από τις επισκέψεις.

Οργάνωση φωτογραφικής καλλιτεχνικής έκθεσης για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας, στην οποία παρουσιάζεται και το e-book που δημιουργήθηκε.

Οι μαθητές/τριες γράφουν και αποστέλλουν ευχαριστήριες επιστολές προς όλους τους συνεργαζόμενους φορείς.  Μέσα από συζήτηση προτείνονται ιδέες επέκτασης του υλικού που συγκεντρώθηκε σε ένα νέο πλαίσιο, όπως η αξιοποίησή του για τη γιορτή της 25ης Μαρτίου, με ποιήματα και χρονικά, παρουσιάζονται ιδέες δραματοποίησης και πορτρέτα του Ιωάννη Καποδίστρια.  Τέλος, οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν ερωτηματολόγιο από το οποίο συγκεντρώνουν πληροφορίες για τις γνώσεις που αποκόμισαν, τη δυναμική των εμπειριών που έζησαν και τα συναισθήματα που βίωσαν.