Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Αφηγούμαι, άρα υπάρχω

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Σύντομη περιγραφή

Το πρόγραμμα έχει σκοπό να ενεργοποιήσει κάθε μαθητή/τρια, ώστε να μιλήσει για τα στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητά του, αξιοποιώντας τη μέθοδο της βιογραφικής προσέγγισης (recit de vie). Με τον αναστοχασμό οι εκπαιδευόμενοι/ες θα γνωρίσουν καλύτερα τον εαυτό τους και τους/τις άλλους/ες, εστιάζοντας στις ομοιότητες και στις διαφορές. Έτσι, θα ενισχυθεί η αυτοεκτίμηση, ο σεβασμός προς τους/τις άλλους/ες και ο σεβασμός στη διαφορετικότητα.
Το πρόγραμμα, καλλιεργεί τις δεξιότητες ζωής, πρωτίστως δεξιότητες κοινωνικής ζωής, αλλά και δεξιότητες διαμεσολάβησης και κοινωνικής ενσυναίσθησης.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ας συστηθούμε

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν με τον προφορικό λόγο μέσω αφηγήσεων, έκφρασης συναισθημάτων, ανταλλαγής πληροφοριών.
• Να συνεργάζονται, συζητώντας σε ομάδες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Να γελάσω …, ένιωσα ανία … Δίνουμε Παιχνίδι γνωριμίας – συστηνόμαστε, λέγοντας ένα επίθετο που μας προσδιορίζει και το αγαπημένο μας χρώμα. (10΄)
2. Εστιάζουμε στα συναισθήματά μας. Αρχίζουμε τις προτάσεις μας με φράσεις όπως: με θύμωσε …, με φόβισε …, με έκανε να … και δίνουμε τον λόγο διαδοχικά σε όλους/ες ζητώντας ο/η επόμενος/η να αρχίσει με αυτό το συναίσθημα στο οποίο τελείωσε ο/η προηγούμενος/η. (10΄)
3. Χωριζόμαστε σε ομάδες και βρίσκουμε τα κοινά μας σημεία: μήπως όλοι/ες φοβόμαστε το αυριανό διαγώνισμα; Μήπως όλοι/ες γελάσαμε με την ίδια σειρά κινούμενων σχεδίων που είδαμε; Παρουσιάζουμε τα πορίσματά μας στην Ολομέλεια. (20΄)
4. Διαθέτουμε 3΄ για να σκεφτούμε τι μάθαμε ως τώρα για τους/τις συμμαθητές/τριές μας.

2. Οι σημαντικοί άλλοι

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της περιγραφής και της αφήγησης.
• Να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη, διακρίνοντας ανάγκες, αναλύοντας και ερμηνεύοντας δεδομένα.
• Να αναπτύξουν συστημική σκέψη, καταγράφοντας τα άτομα που αποτελούν τους/τις σημαντικούς/ές άλλους/ες/.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Συστήνουμε προφορικά τους/τις σημαντικούς/ές άλλους/ες. Λέμε λίγα λόγια για καθέναν/μία από αυτούς/ές (τους/τις περιγράφουμε εξωτερικά, μιλάμε για τον χαρακτήρα τους. (15΄)
2. Γράφουμε και αφηγούμαστε σύντομα ένα περιστατικό που
έχουμε ζήσει με κάποιον/α από τους/τις σημαντικούς/ές άλλους/ες και το οποίο θεωρούμε ότι ήταν ξεχωριστό. (15΄)
3. Διαθέτουμε 3΄ για να σκεφτούμε τι μάθαμε για τους/τις
συμμαθητές/τριές μας.

3. Μια φωτογραφία αφηγείται

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της περιγραφής και της αφήγησης.
• Να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη, αναλύοντας και ερμηνεύοντας δεδομένα.
• Να αναπτύξουν τη δημιουργικότητά τους, αυτοσχεδιάζοντας.
• Να συνεργάζονται, δημιουργώντας ομαδικά και συζητώντας σε ομάδες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Δημιουργούμε στο πάτωμα της σχολικής αίθουσας ένα ψηφιδωτό ή ένα κολλάζ από φωτογραφίες των αγαπημένων μας προσώπων. (5΄)
2. Χωριζόμαστε σε ομάδες. Κάθε ομάδα διαλέγει μία φωτο-
γραφία (όχι από τις φωτογραφίες των μελών της). Παρατηρούμε προσεκτικά τη φωτογραφία που διαλέξαμε και συζητούμε γι’ αυτήν. (20΄)
3. Κρατάμε σημειώσεις και κάθε ομάδα παρουσιάζει
προφορικά στην Ολομέλεια (ή, εάν δεν επαρκεί ο χρόνος,
ανεβάζει στον τοίχο της e-me) την ιστορία που αφηγείται
η φωτογραφία. (15’)

4. Η μικρή ιστορία μέσα στη μεγάλη

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της αφήγησης.
• Να καλλιεργήσουν κριτική σκέψη, αναλύοντας και ερμηνεύοντας δεδομένα.
• Να χρησιμοποιούν πληροφορίες, κάνοντας χρήση ψηφιακού εργαλείου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Αναζητούμε στο διαδίκτυο σημαντικά γεγονότα που σημάδεψαν την ιστορία του χωριού, της πόλης, της χώρας μας ή του κόσμου και τα οποία συμπίπτουν με γεγονότα σημαντικά της δικής μας ζωής. Για παράδειγμα, τι συνέβη την ημέρα που γεννηθήκαμε ή τότε που βαφτιστήκαμε κ.λπ. Αποθηκεύουμε και σχετικές φωτογραφίες, οι οποίες θα μας χρειαστούν αργότερα. (20΄)
2. Γράφουμε την ιστορία μας σε τρεις στήλες: στην πρώτη η ημερομηνία ή η χρονιά, στη δεύτερη η δική μας ιστορία και στην τρίτη η «μεγάλη» ιστορία. (15΄)
3. Διαθέτουμε 3΄ για να σκεφτούμε τον εαυτό μας και την
ιστορία μας ως μέρος της ιστορίας του κόσμου.

5. Πες το μ’ ένα τραγούδι

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της περιγραφής και της έκφρασης συναισθημάτων.
• Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα.
• Να συνεργάζονται, δημιουργώντας ομαδικά.
• Να αναπτύξουν συστημική σκέψη, συγκεντρώνοντας στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα του ατόμου.
• Να μπορούν να χρησιμοποιούν πληροφορίες που βρήκαν με τη χρήση ψηφιακού εργαλείου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Στον τοίχο της e-me έχουμε εκ των προτέρων γράψει σε ανάρτηση τον τίτλο του αγαπημένου μας τραγουδιού. Γράφουμε, επίσης, δυο λόγια γι’ αυτό, εστιάζοντας σε στοιχεία, όπως τη μουσική, τους στίχους, τη διάθεση που μας δημιουργεί κ.α.
Δίνουμε τη δυνατότητα στους/στις συμμαθητές/τριές μας να αναζητήσουν και να ακούσουν το τραγούδι, εάν το επιθυμούν.
2. Στην τάξη, εξηγούμε προφορικά γιατί διαλέξαμε αυτό το τραγούδι. Τι σημαίνει για μας; Το έχουμε μήπως συνδέσει με κάποιο γεγονός της ζωής μας; (15΄)
3. Χωριζόμαστε σε ομάδες. Κάθε ομάδα επιλέγει το τραγούδι ενός μέλους της και το οπτικοποιεί σύμφωνα με τις υποδείξεις του. Διαπραγματευόμαστε το νόημα του τραγουδιού και τις επιλογές των εικόνων. Μπορούμε να ζωγραφίσουμε οι ίδιοι/ες τις εικόνες ή μπορούμε να τις βρούμε στο διαδίκτυο. Μπορούμε, επίσης, να χρησιμοποιήσουμε κάποια ψηφιακά εργαλεία οπτικοποίησης (π.χ., εργαλεία δημιουργίας συννεφόλεξων, ψηφιακών βιβλίων, αφίσας κ.λπ.). (25΄)
4. Διαθέτουμε 3΄ λεπτά για να σκεφτούμε τη σημασία που παίζει η μουσική στη δική μας ζωή.

6. Οι ήρωές μου από χαρτί

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να επικοινωνούν μέσω της περιγραφής και της έκφρασης συναισθημάτων.
• Να καλλιεργήσουν τη δημιουργικότητα μέσω θεατρικών παιχνιδιών.
• Να συνεργάζονται, δημιουργώντας ομαδικά.
• Να αναπτύξουν συστημική σκέψη, συγκεντρώνοντας στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα του ατόμου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Επιλέγουμε έναν αγαπημένο λογοτεχνικό χαρακτήρα και τον συστήνουμε, σύντομα, στους/στις συμμαθητές/τριές μας, θεωρώντας ότι αυτοί/ές δεν έχουν διαβάσει το βιβλίο. Αποφασίζουμε ποιες λέξεις θα χρησιμοποιήσουμε, για να τον περιγράψουμε και προσπαθούμε να κάνουμε φανερό τον λόγο για τον οποίο τον διαλέξαμε. (Μας θυμίζει κάτι που σχετίζεται με εμάς; Μας χάρισε το βιβλίο ο αγαπημένος μας ξάδελφος; Συνδέσαμε την ανάγνωση του βιβλίου με κάποιο σημαντικό γεγονός της ζωής μας;). (15΄)
2. Χωριζόμαστε σε ομάδες και παίζουμε το παιχνίδι της ανακριτικής καρέκλας. Κάθε ομάδα ετοιμάζει ερωτήσεις, όπως οι παρακάτω (15΄) και τις υποβάλλει στον/στη μαθητή/τρια που κάθεται στην ανακριτική καρέκλα (15΄):
Πώς μοιάζει ο χαρακτήρας;
Πώς θα περιέγραφες την προσωπικότητά του;
Ποιες είναι οι πιο ενδιαφέρουσες σκέψεις του;
Ποια είναι τα συναισθήματά του;
Ποιο είναι το πιο σημαντικό πράγμα που λέει;
Ποια είναι η πιο σπουδαία πράξη του;
Πώς είναι οι σχέσεις του με τους/τις άλλους/ες;
Τι σου αρέσει περισσότερο σε αυτόν/ή;
Τι σου θυμίζει και γιατί; κ.λπ.

7. Βάζω στόχους και Προχωρώ – Αξιολόγηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να αναπτύξουν κριτική σκέψη καταλήγοντας σε συμπεράσματα.
• Να αναπτύξουν συστημική σκέψη διαπιστώνοντας στοιχεία που συνθέτουν την ταυτότητα του ατόμου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Με συντομία (υπό μορφή bullets) καταγράφουμε ατομικά τις δραστηριότητες του προγράμματος που θεωρούμε σημαντικές και μας άρεσαν ιδιαιτέρως. (5΄)
2. Με συντομία (υπό μορφή bullets) καταγράφουμε όσα μάθαμε από το πρόγραμμα για τον εαυτό μας και για τους/τις άλλους/ες (5΄).
3. Αξιολογούμε από το 1-3 τη δική μας συνεισφορά στο πρόγραμμα (5΄):
– Υλοποιήσαμε όλες τις υποχρεώσεις μας;
– Ήμασταν συνεργάσιμοι/ες στο πλαίσιο των ομάδων μας;
– Προσφέραμε νέες ιδέες;
– Συμμετείχαμε στη συζήτηση;
– Συμπεριφερθήκαμε με ευγένεια στους/στις άλλους/ες;
– Αναθεωρήσαμε κάποιες από τις αρχικές απόψεις μας;
– Έγινε η ανάθεση των εργασιών εντός της ομάδας, με
βάση τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντα των μελών της;

Εκπαιδευτικό υλικό