Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
  • ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Διεκδικώντας την Ποιότητα στη Ζωή μου

Δεξιότητες Στόχευσης

Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ

Σύντομη περιγραφή

Ο στόχος του προγράμματος είναι να αντιμετωπίσει την παιδική παχυσαρκία και τις σχετικές προκλήσεις του σύγχρονου τρόπου ζωής, όπως η έλλειψη φυσικής δραστηριότητας, η μη ισορροπημένη διατροφή και η επιδείνωση της σωματικής και ψυχικής υγείας. Σε αυτό το πλαίσιο, οι μαθητές/τριες αναπτύσσουν επικοινωνιακές δεξιότητες και διερευνούν τον ρόλο της τεχνολογίας στην καθημερινότητά τους, αποκτώντας συνείδηση για τις υγιεινές επιλογές. Μέσα από τις προτεινόμενες δραστηριότητες, προάγεται η αυτορρύθμιση και η υιοθέτηση υγιών στάσεων. Καλλιεργώντας μια σχολική κουλτούρα που δίνει έμφαση στην υγεία, οι μαθητές/τριες μαθαίνουν να κάνουν ενημερωμένες επιλογές ζωής.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Δες το αλλιώς
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 
Να μοιραστούν οι μαθητές/τριες την εμπειρία τους αναφορικά με καθημερινές συνήθειες που διαμορφώνουν την ποιότητα ζωής τους.

Να συνειδητοποιήσουν οι μαθητές/τριες ότι η ρουτίνα τους καθορίζεται από συγκεκριμένους παράγοντες στους οποίους μπορούν να παρέμβουν, διεκδικώντας μια καλύτερη ποιότητα ζωής.

Δεξιότητες Στόχευσης εργαστηρίου:

ατομική και συλλογική έκφραση, αλληλεπίδραση, συνεργασία, ενσυναίσθηση.

Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1: Γνωριμία της ομάδας

Συμμετοχή: ατομικά και ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δέκα (10) λεπτά

Σκοπός: Να γνωριστούν οι μαθητές/τριες μέσα από συμμετοχικές δραστηριότητες καταθέτοντας προσωπικές εμπειρίες.

Περιγραφή δραστηριότητας: Στους/Στις μαθητές/τριες μοιράζονται κάρτες εισόδου που περιλαμβάνουν φωτογραφίες με διαφορετικές εικόνες από καθημερινές συνήθειες που προάγουν την υγεία (Φύλλο Εργασίας 1: Φωτογραφίες).

Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να περιγράψουν την εικόνα και να μοιραστούν την προσωπική τους εμπειρία αναφορικά με τα κοινά που αναγνωρίζουν ή με τις διαφορές που διαπιστώνουν και θέλουν να μοιραστούν στην ολομέλεια.

 

Δραστηριότητα 2: Ας εμβαθύνουμε

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας:

Μοιράζουμε τους/τις μαθητές/τριες σε πενταμελείς ομάδες και δίνουμε σε κάθε ομάδα έναν φάκελο με πέντε (5) ρόλους (Φύλλο Εργασίας 2). Γράφουμε στον πίνακα το σενάριο που καλούνται οι μαθητές/τριες να δραματοποιήσουν «Το ξυπνητήρι χτυπά, είναι 7.10», τον χρόνο προετοιμασίας τους [πέντε (5)  λεπτά]   και τον διαθέσιμο χρόνο [δύο (2) λεπτά] που θα έχουν για την παρουσίασή τους.

Διευκρινίζουμε στους/στις μαθητές/τριες ότι πρέπει να επιλέξουν τρεις (3) ρόλους με απαραίτητο αυτόν του/της μαθητή/τριας – εφήβου/ης, να αποτυπώσουν τη σκέψη τους συνεργατικά και να δραματοποιήσουν τη σκηνή στην ολομέλεια.

Στη συνέχεια μοιράζεται η κάρτα καταγραφής στους/στις μαθητές/τριες που αποτελούν το κοινό της κάθε ομάδας (Φύλλο Εργασίας 3).

–          Πώς νιώθει ο/η έφηβος/η πρωταγωνιστής/στρια;

–          Σε ποιους λόγους πιστεύετε ότι οφείλεται αυτή η εικόνα του/της;

–          Τι θα μπορούσε να τον/την ενισχύσει  για την υπόλοιπη ημέρα του/της;

 

Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να διαβάσουν τις ερωτήσεις πριν ξεκινήσουν οι παρουσιάσεις και ο απαραίτητος χρόνος για την ολοκλήρωση των σημειώσεών τους μετά από κάθε παρουσίαση.

 

 

Δραστηριότητα 3: Υγεία πάνω απ’ όλα

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός χρόνος: Πέντε (5) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας:

Στον πίνακα καταγράφεται από τον/την εκπαιδευτικό το γνωστό ρητό «νοῦς ὑγιής ἐν σώματι ὑγιεῖ» και ακολουθεί κατευθυνόμενος διάλογος για τη συσχέτιση της πνευματικής ικανότητας με τη σωματική υγεία. Οι μαθητές/τριες μοιράζονται τις σκέψεις τους και ο/η εκπαιδευτικός σημειώνει τις λέξεις – κλειδιά  των λεγομένων γύρω από το ρητό.

 

 


Δραστηριότητα 4: Ο Μαραθώνιος

Συμμετοχή: ατομικά

Ενδεικτικός χρόνος: Πέντε (5) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας:

Στους/Στις μαθητές/τριες μοιράζονται καρτέλες (Φύλλο Εργασίας 4) στις οποίες καλούνται να συμπληρώσουν τα πεδία με βάση μία ημέρα  από το πενθήμερο Δευτέρας – Παρασκευής: δραστηριότητες που ανήκουν στο καθημερινό τους πρόγραμμα και   ανάγκες με τις οποίες σχετίζονται οι δραστηριότητες αυτές. Οι μαθητές/τριες αναρτούν τις ατομικές τους καρτέλες συμπληρωμένες στον κοινόχρηστο πίνακα της τάξης.

 

Δραστηριότητα 5: Το Συμβόλαιο της ομάδας

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Πέντε (5) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας:

Στους/Στις μαθητές/τριες επισημαίνεται ότι η συμμετοχή τους, η προσωπική και συλλογική έκφραση και η αλληλεπίδραση ήταν η βάση πάνω στην οποία στηρίχτηκε το σημερινό εργαστήριο. Ακολουθούν διαπιστώσεις των ίδιων για τα συναισθήματα που βίωσαν κατά τη διάρκειά του και τους λόγους με τους οποίους σχετίζονται αυτά τα συναισθήματα. Διευκρινίζουμε στους/στις μαθητές/τριες ότι τα θετικά συναισθήματα σχετίζονται με τις αρχές του κύκλου εργαστηρίων όπως η συνεργασία, ο σεβασμός, ο διάλογος και η αξιοποίηση των δεξιοτήτων όλων τις οποίες καταγράφει ο/η εκπαιδευτικός με τη μορφή συμβολαίου σε χαρτόνι ώστε να αποτελούν σημείο αναφοράς της ομάδας και το αναρτά σε εμφανές σημείο της τάξης. Ο/Η εκπαιδευτικός παροτρύνει τους/τις μαθητές/τριες να συμπληρώσουν ένα ατομικό δελτίο με το συμβόλαιο της τάξης ώστε να το κρατήσουν και επισημαίνει το δικαίωμα κάθε μέλους της ομάδας να παρέμβει σε περίπτωση που νιώθει ότι κάποια από τις συγκεκριμένες αξίες παραβιάζεται.

 

7. Κλείσιμο

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Πέντε (5) λεπτά

Οι μαθητές/τριες καλούνται να αναστοχαστούν πάνω στο περιεχόμενο του πρώτου εργαστηρίου και να μοιραστούν τις προσδοκίες τους για τη συνέχεια.

 

Κατά την έξοδό τους από την τάξη στους/στις μαθητές/τριες μοιράζεται το Φύλλο Εργασίας 5. Ο/η εκπαιδευτικός παρακινεί τους μαθητές/τριες να συμπληρώσουν το Φύλλο σταδιακά καταγράφοντας τις επιλογές ενυδάτωσής τους σε χρονικό διάστημα μίας εβδομάδας, μέχρι το επόμενο εργαστήριο. Σημειώνεται ότι το συγκεκριμένο Φύλλο Εργασίας θα  χρειαστεί να προσκομιστεί συμπληρωμένο στην τάξη για το 2ο εργαστήριο.

 

2. Δροσερές επιλογές
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 
Οι μαθητές/τριες έχουν αποκτήσει ασφάλεια και εμπιστοσύνη στο πλαίσιο της ομάδας αλλά συγχρόνως έχουν αντιληφθεί την αξία της αυτοεπίγνωσης, αποτυπώνοντας τις επιλογές τους και τους λόγους με τους οποίες αυτές σχετίζονται. Σκοπός του εργαστηρίου είναι να υιοθετήσουν υπεύθυνη στάση αναφορικά με τις ανάγκες του οργανισμού τους για ενυδάτωση, περιορίζοντας την κατανάλωση αναψυκτικών, ενεργειακών ποτών και ουσιών που λειτουργούν εθιστικά και επιβαρύνουν την υγεία τους όπως ο καφές και τα αναψυκτικά.

Δεξιότητες Στόχευσης εργαστηρίου: ενεργός παρατήρηση, κριτική σκέψη, αλληλεπίδραση, πρωτοβουλία.

Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1:  Εμείς και το νερό

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός χρόνος: Πέντε (5) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Στους/Στις μαθητές/τριες προβάλλονται οι δύο (2) φωτογραφίες, της γης που καλύπτεται κατά ¾ από νερό και του ανθρώπινου σώματος που αποτελείται κατά 70-80% από νερό. Μέσω κατευθυνόμενου διαλόγου αποκαλύπτεται η άρρηκτη σχέση της ζωής του ανθρώπου με το νερό.

Δραστηριότητα 2: Τότε, τώρα, πάντα

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός χρόνος: Δέκα (10) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και παραλαμβάνουν έναν φάκελο με φωτογραφίες από διαχρονικές ανθρώπινες ανάγκες, άμεσα συνυφασμένες με το νερό (Φύλλο Εργασίας 6). Αφού συζητήσουν,  ο/η γραμματέας καταγράφει τις ανάγκες που αναγνωρίστηκαν από τα μέλη της ομάδας και ο/η εκπρόσωπος της κάθε ομάδας παρουσιάζει συνοπτικά τις σκέψεις της ομάδας για την αλληλεπίδραση του ανθρώπου διαχρονικά με το νερό. Ο/Η εκπαιδευτικός συγκεντρώνει σταδιακά όλες τις καταγραφές των μαθητών/τριών στον πίνακα, ώστε να είναι ορατές κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου στην ολομέλεια.

 

Δραστηριότητα 3: Το μονοπάτι της γνώσης

Συμμετοχή: ατομικά

Ενδεικτικός χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Στους/Στις μαθητές/τριες μοιράζεται το Φύλλο Εργασίας 7 στο οποίο επιλέγουν μία δραστηριότητα από την πρώτη στήλη, μία από τη δεύτερη και μία από την τρίτη, διαμορφώνοντας το δικό τους μονοπάτι της γνώσης με βάση τα ενδιαφέροντα και τις κλίσεις τους.

Δραστηριότητα 4: Δες ξανά, δες καθαρά

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός χρόνος: Δέκα (10) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες μοιράζονται σε πενταμελείς ομάδες και παρουσιάζουν τις ατομικές συνήθειες που κατέγραψαν στη διάρκεια της εβδομάδας που πέρασε (Φύλλο Εργασίας 5), ενώ ο/η γραμματέας καταγράφει συνοπτικά τα δεδομένα που συγκεντρώνει η ομάδα. Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες καλούνται να  προβούν στην παρουσίαση της δραστηριότητας που επέλεξαν και τις πληροφορίες που αποκόμισαν από το μονοπάτι της γνώσης. Ο/Η γραμματέας της ομάδας καταγράφει  εκ νέου τα στοιχεία της ομάδας για να παρουσιαστούν στη συνέχεια στην ολομέλεια.

Δραστηριότητα 5: Το δικό μου σύνθημα

Συμμετοχή: ατομικά

Ενδεικτικός χρόνος: Πέντε (5) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Στους/Στις μαθητές/τριες μοιράζονται κονκάρδες με μπρελόκ. Στη συνέχεια καλούνται να δημιουργήσουν το δικό τους σύνθημα ενυδάτωσης για την εβδομάδα που ακολουθεί, ενώ συγχρόνως μοιράζεται νέα καρτέλα καταγραφής ενυδάτωσης (Φύλλο Εργασίας 5), προκειμένου οι μαθητές/τριες να σημειώνουν την καθημερινή τους πρόοδο. Πριν την έξοδό τους από την τάξη οι μαθητές/τριες καταθέτουν την αρχική καρτέλα καταγραφής συνηθειών ενυδάτωσης με το όνομά τους και την ανάλογη  ημερομηνία και γίνεται υπενθύμιση να φέρουν τη νέα  καρτέλα συμπληρωμένη για την επόμενη συνάντηση.

 

3. Δεκατιανό-Κολατσιό: Τι εννοείς;
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 
 

Oι μαθητές/τριες καλούνται να επεξεργαστούν έγκυρες πληροφορίες για το κολατσιό και το δεκατιανό και να διαμορφώσουν τις δικές τους συνειδητές επιλογές αναλαμβάνοντας ενεργό ρόλο και δράση.

Δεξιότητες Στόχευσης εργαστηρίου: κριτικός εγγραμματισμός, κριτική σκέψη, αναλυτική και συνθετική σκέψη, πρωτοβουλία, συνεργασία.

 

 

Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1: Πότε – τι – γιατί;

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Πέντε (5) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες, μέσω καταιγισμού ιδεών, καταθέτουν στην ολομέλεια τις στάσεις τους αναφορικά με το κολατσιό και το δεκατιανό και συγκεκριμένα με ποιες ώρες της ημέρας σχετίζεται, ποιες ανάγκες καλύπτει και τι επιλογές περιλαμβάνει. Στον πίνακα καταγράφονται όλες οι σκέψεις των μαθητών/τριών που θα αποτελέσουν και την αφετηρία του εργαστηρίου.

 

Δραστηριότητα 2η: Τα έμαθες τα νέα;

Συμμετοχή: ομάδα

Ενδεικτικός Χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε πέντε (5) μελείς ομάδες και ο/η εκπαιδευτικός μοιράζει φυλλάδια ενημέρωσης από επιστημονικούς φορείς, άρθρα και οδηγούς για υγιεινό δεκατιανό και  κολατσιό.

 

 

https://www.moh.gov.gr/articles/health/dieythynsh-dhmosias-ygieinhs/metadotika-kai-mh-metadotika-noshmata/c388-egkyklioi/7782-diatrofh?fdl=18069

https://www.vibranthealth.gr/single-post/%CF%85%CE%B3%CE%B9%CE%B5%CE%B9%CE%BD%CE%AC-%CF%83%CE%BD%CE%B1%CE%BA-%CF%83%CF%84%CE%BF-%CF%83%CF%87%CE%BF%CE%BB%CE%B5%CE%AF%CE%BF

https://www.iliopouloudiet.gr/idees-gia-ygieino-scholiko-kolatsio/

https://www.baskini.gr/blog/paidi-diatrofi-idees-ygieino-kolatsio-gia-to-scholeio/

https://www.mothersblog.gr/paidi/diatrofi/story/145526/paidi-kai-diatrofi-deka-idees-gia-ygieino-kolatsio-sto-sxoleio

 

Οι ομάδες παραλαμβάνουν στη συνέχεια το Φύλλο Εργασίας 8, ώστε να απαντήσουν στα ερωτήματα συνεργατικά και παρουσιάζουν τις απαντήσεις τους στην ολομέλεια. Αφού αναζητήσουν τον ορισμό του δεκατιανού/κολατσιού σε λεξικό και συμφωνήσουν για το περιεχόμενο της συζήτησής τους, καλούνται να απαντήσουν στα ακόλουθα ερωτήματα:

–          Τι καθιστά ένα δεκατιανό/κολατσιό υγιεινό;

–          Ποιες από τις καθημερινές σας επιλογές σε δεκατιανό/ κολατσιό έχουν τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά;

–          Ποιες νέες επιλογές για δεκατιανό/κολατσιό εντοπίσατε στον οδηγό;

–          Τι καινούριο μάθατε από το συγκεκριμένο ενημερωτικό φυλλάδιο;

 

Δραστηριότητα 3η: Εγώ ξέρω καλύτερα

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δέκα (10) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες παραλαμβάνουν το Φύλλο Εργασίας 9, συζητούν με τους/τις συμμαθητές/τριές τους και συμπληρώνουν το εβδομαδιαίο πρόγραμμα για κολατσιό και δεκατιανό  που ανταποκρίνεται στις προτιμήσεις τους, με βάση τις παρουσιάσεις που προηγήθηκαν.

 

 

Δραστηριότητα 4: Ώρα για δράση!

Συμμετοχή: ομαδική

Ενδεικτικός Χρόνος: Δέκα (10) λεπτά

Στην ολομέλεια οι μαθητές/τριες συζητούν για τους τρόπους με τους οποίους μπορεί να τηρηθεί το εβδομαδιαίο πρόγραμμα που συμπλήρωσαν. Ποιες ενέργειες πρέπει να κάνουν από την πλευρά τους;

Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει στον πίνακα τις προτάσεις των μαθητών/τριών και στη συνέχεια μέσω του διαλόγου ταξινομούνται οι προτάσεις, ώστε να δημιουργηθεί ένα ολοκληρωμένο πλάνο δράσης.

π.χ. Συζητώ με τους γονείς μου για την απόφασή μου να είμαι συνεπής σε ένα ποιοτικό κολατσιό και δεκατιανό καθημερινά.

Παρουσιάζω τις προτάσεις μου.

Καθορίζουμε από κοινού την ημέρα που μπορούμε να προμηθευτούμε τα απαραίτητα υλικά κλπ.

Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να σημειώσουν το πλάνο δράσης με τα σταδιακά βήματα που αποφασίστηκαν από την ολομέλεια σε ατομικό δελτίο και να προχωρήσουν στην υλοποίησή του.

Κλείσιμο: Πέντε (5) λεπτά

Οι μαθητές/τριες καταγράφουν το συναίσθημά τους από το εργαστήριο σε ένα ατομικό καρτελάκι και το μοιράζονται διαδοχικά στην ολομέλεια δικαιολογώντας το με μια σύντομη πρόταση. Τα καρτελάκια συγκεντρώνονται στον φάκελο αξιολόγησης του εργαστηρίου.

Επιπλέον υλικό για τον/την εκπαιδευτικό:

https://www.efet.gr/index.php/el/consumers/diatrofi/diatrofikes-systaseis

 

 

4. Μπες στη δράση
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 
Οι μαθητές/τριες έχουν αποκομίσει πολύτιμες γνώσεις και εμπειρίες αναφορικά με τις καθημερινές επιλογές τους που προασπίζουν την υγεία τους και έχουν αντιληφθεί τη σημασία της πρωτοβουλίας και της συνεργασίας. Στο συγκεκριμένο εργαστήριο θα κατανοήσουν την αξία της καθημερινής κίνησης και άσκησης προκειμένου να επιδιώξουν συνειδητά την εμπλοκή τους σε ανάλογες δραστηριότητες, παρακινώντας συγχρόνως τους/τις συμμαθητές/τριές τους.

Δεξιότητες Στόχευσης εργαστηρίου: κριτική σκέψη, συνεργασία, πρωτοβουλία, λήψη απόφασης, υπευθυνότητα, ενεργός δράση.

Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1: Είναι η σειρά μας

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Στον πίνακα ο/η εκπαιδευτικός αναγράφει τη λέξη «διάλειμμα» και παρακινεί τους/τις μαθητές/τριες να καταθέσουν τις σκέψεις τους.

–          Τι περιλαμβάνει συνήθως το διάλειμμα στο σχολείο;

–          Τι θα θέλατε εσείς συμπληρωματικά;

 

Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις απόψεις των μαθητών/τριών και τις ομαδοποιεί (αθλητικές δραστηριότητες, κηπουρική, επιτραπέζια παιχνίδια, διακόσμηση χώρου, χειροτεχνία, κατασκευές κλπ). Με βάση τις προτιμήσεις των μαθητών/τριών χωρίζει ανάλογες ομάδες και μοιράζει το Φύλλο Εργασίας 10 το οποίο η κάθε ομάδα καλείται να συμπληρώσει μετά από συζήτηση, αναλαμβάνοντας στην πράξη τη διοργάνωση της δραστηριότητας που επέλεξε.

–          Δώστε όνομα στην ομάδα σας.

–          Καθορίστε τους στόχους της ομάδας σας.

–          Περιγράψτε συνολικά την/τις δράσεις που προτείνετε με βάση τους στόχους σας.

–          Ποια υλικά θα χρειαστείτε;

–          Πώς μπορείτε να προμηθευτείτε αυτά τα υλικά;

–          Πώς σκέφτεστε να παρακινήσετε τους/τις συμμαθητές/τριές σας, ώστε να πάρουν μέρος στη δράση σας κατά τη διάρκεια του διαλείμματος;

 

Δραστηριότητα 2: Διαφημιστική αφίσα

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες παρακινούνται να δημιουργήσουν την αφίσα της ομάδας τους αξιοποιώντας αναλογικά υλικά ή τον Η/Υ όπου θα είναι διακριτό το όνομα της ομάδας, το περιεχόμενο της πρότασης με σύντομες λέξεις- φράσεις, το σημείο του σχολείου όπου θα πραγματοποιηθεί η δράση και ένα ελκυστικό μήνυμα για τα οφέλη συμμετοχής σε αυτήν.

 

Δραστηριότητα 3: Αναστοχασμός

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δέκα (10) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες μοιράζονται τις προτάσεις των ομάδων τους κοινοποιώντας στην ολομέλεια τις προτεινόμενες δράσεις τους και σημειώνουν παρατηρήσεις των συμμαθητών/τριών τους για ενδεχόμενες βελτιώσεις. Από κοινού συμφωνούν για την ημερομηνία της δράσης μέσα στην εβδομάδα.

 

Κλείσιμο: Πέντε (5) λεπτά

Οι μαθητές/τριες μοιράζονται τις προσδοκίες τους για τη δράση που ανέλαβαν και ενισχύουν το προσωπικό και συλλογικό κίνητρο για επιτυχία στην υλοποίησή της.

 

5. Δημιουργός της ζωής μου
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 
Οι μαθητές/τριες, έχοντας αναπτύξει δεξιότητες επικοινωνίας και έχοντας αναλάβει ενεργό δράση στη σχολική κοινότητα καλούνται να διερευνήσουν την επίδραση των τεχνολογιών στην καθημερινότητά τους. Το εργαστήριο αποσκοπεί στη διαθεματική προσέγγιση της υπερέκθεσης στην οθόνη, προκειμένου να αποκτήσουν οι μαθητές/τριες αυτοεπίγνωση και να προχωρήσουν σε συγκεκριμένες επιλογές που θα τους προστατέψουν από αυτήν.

Δεξιότητες Στόχευσης εργαστηρίου: κριτικός και ψηφιακός εγγραμματισμός, αναλυτικοσυνθετική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία.

Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1: Χίλιες λέξεις

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δέκα (10) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Στους/Στις μαθητές/τριες παρουσιάζεται ο πίνακας του Τh. Martin “TV Zapping” (Φύλλο  Εργασίας 11Α) και ενθαρρύνονται να εκφράσουν τις σκέψεις τους για το συγκεκριμένο έργο.

Ο/Η εκπαιδευτικός ενημερώνει τους/τις μαθητές/τριες ότι πρόκειται για έργο του 2004 και τους προσκαλεί να συσχετίσουν την ημερομηνία με την ημερομηνία γέννησή τους. Στη συνέχεια απευθύνει τα ακόλουθα ερωτήματα:

–          Ποια νομίζετε είναι η σχέση του δημιουργού με τα ψηφιακά μέσα;

–          Ποια είναι η δική σας σχέση με τα ψηφιακά μέσα;

Ο/Η εκπαιδευτικός σημειώνει στον πίνακα λέξεις – κλειδιά που αποκαλύπτουν τη σύνδεση των μαθητών/τριών με τα ψηφιακά μέσα καθώς καταθέτουν την αλληλεπίδρασή τους με αυτά.

 

Δραστηριότητα 2: Μπες στο Matrix

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι/ες σε τέσσερις (4) ομάδες παραλαμβάνουν σε έντυπη μορφή τις διαφάνειες από την επιστημονική παρουσίαση (βλ. εκπαιδευτικό υλικό) όπου αναλύεται η επίδραση της οθόνης στους/στις εφήβους/ες. Αφού τις μελετήσουν, καλούνται να συμπληρώσουν το Φύλλο Εργασίας 11Β και συγκεκριμένα τα πεδία που αφορούν τις πρακτικές ορθής χρήσης και τα οφέλη από αυτές καθώς και τις λανθασμένες πρακτικές και τις επιπτώσεις τους. Κατόπιν, ο/η εκπρόσωπος της ομάδας παρουσιάζει στην ολομέλεια τα συμπεράσματα της ομάδας.

 

 

Δραστηριότητα 3: Η δική μου πινελιά

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας:  Οι μαθητές/τριες δημιουργούν μικτές ομάδες, με μέλη από κάθε προηγούμενη ομάδα. Στη συνέχεια, καλούνται να δημιουργήσουν το δικό τους εικαστικό έργο, ώστε να το κοινοποιήσουν στους διαδρόμους του σχολείου. Αυτή τη φορά θα γίνουν οι ίδιοι/ες δημιουργοί, αξιοποιώντας τις γνώσεις και τα ταλέντα τους. Στην αίθουσα διαθέτουμε ποικιλία υλικών, παρακινώντας τους/τις μαθητές/τριες να τα χρησιμοποιήσουν αλλά και ηλεκτρονικούς υπολογιστές για ψηφιακές δημιουργίες.

 

Κλείσιμο: Πέντε (5) λεπτά

Οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν το έργο τους και το συναίσθημά τους από τη συνολική συμμετοχή και δημιουργία. Όλα τα έργα αναρτώνται στον πίνακα δραστηριοτήτων της τάξης.

 

6. Θα κοιμηθούμε απόψε;
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 
Οι μαθητές/τριες έχουν ήδη επιτελέσει δραστηριότητες και έχουν αναλάβει πρωτοβουλίες που αφορούν την αυτορρύθμιση και ευνοούν την υιοθέτηση υγιών στάσεων. Στο παρόν εργαστήριο η στόχευση θα είναι ανάλογη, αυτή τη φορά για το θέμα του ύπνου, ένα θέμα που δύσκολα μοιράζονται οι έφηβοι/ες με τους/τις ενήλικες.

Δεξιότητες Στόχευσης εργαστηρίου: προσωπική έκφραση, αυτοεπίγνωση, ενσυναίσθηση, κριτική σκέψη, δημιουργικότητα, συνεργασία.

 

Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1: Ύπνος – θεός

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δέκα (10) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας:  Οι μαθητές/τριες σε ζευγάρια καλούνται  μέσω ιστοεξερεύνησης να αναζητήσουν διαφορετικές εικόνες του θεού Ύπνου σε αγγεία και πίνακες ζωγραφικής. Στη συνέχεια, ο/η εκπαιδευτικός τους ζητά να περιγράψουν τη συγκεκριμένη μορφή και να μαντέψουν τις ιδιότητές της. Ο/Η εκπαιδευτικός σημειώνει τις τοποθετήσεις  στον πίνακα της τάξης με λέξεις-κλειδιά και στη συνέχεια παρωθεί τους/τις μαθητές/τριες σε κατευθυνόμενο διάλογο με διαδοχικά ερωτήματα:

–          Γιατί οι αρχαίοι είχαν θεοποιήσει τον ύπνο;

–          Πώς δικαιολογείτε την ενασχόληση των καλλιτεχνών διαχρονικά με τη συγκεκριμένη μορφή;

–          Ποιες είναι οι ευεργετικές ιδιότητες του ύπνου κατά τη γνώμη σας;

Ο κατευθυνόμενος διάλογος δίνει την πολύτιμη ευκαιρία στους μαθητές να μοιραστούν τις γνώσεις και τις εμπειρίες τους καθώς και να αποκαλύψουν στάσεις σχετικά με τον καθημερινό τους ύπνο.

Δραστηριότητα 2: Πάμε λίγο πιο κοντά

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας:  Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι/ες σε πενταμελείς ομάδες παραλαμβάνουν το Φύλλο Εργασίας 12 με την εικόνα του εγκεφάλου μας και τα επιμέρους κέντρα λειτουργιών που είναι ενεργά κατά τη διάρκεια του ύπνου. Ο/Η εκπαιδευτικός μοιράζει τους/τις μαθητές/τριες σε επτά (7) ομάδες, μία (1) για κάθε κέντρο λειτουργίας, και τους/τις παρακινεί να αναζητήσουν πληροφορίες μέσω ιστοεξερεύνησης, καταγράφοντας συνοπτικά το έργο του κάθε κέντρου λειτουργίας και τη δραστηριότητά του κατά τη διάρκεια του ύπνου. Ο/Η γραμματέας καταγράφει τις πληροφορίες της ομάδας και συμπληρώνει το αντίστοιχο πεδίο στο συνεργατικό padlet που προβάλλεται ταυτόχρονα στον πίνακα, ώστε να είναι εμφανείς οι συνολικές πληροφορίες σε όλους/ες για κάθε κέντρο λειτουργίας του ανθρώπινου εγκεφάλου.

Δραστηριότητα 3: Ας παίξουμε

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Η κάθε ομάδα επιλέγει το μέλος που θα ήθελε να αναλάβει τον ρόλο για τη δραματοποίηση ενός κέντρου λειτουργίας του εγκεφάλου. Ο/Η εκπαιδευτικός καλεί τον/την κάθε μαθητή/τρια που θα προσωποποιήσει το κέντρο λειτουργίας στην ανακριτική καρέκλα και ενθαρρύνει τους/τις συμμαθητές/τριές του/της να απευθύνουν ερωτήματα με βάση το σενάριο που διαμορφώνεται σταδιακά.

[π.χ. Εκπαιδευτικός: Ο Νίκος έχει κοιμηθεί τρεις (3) ώρες απόψε λόγω διαβάσματος καθώς γράφει διαγώνισμα αύριο. Είσαι η παρεγκεφαλίδα του Νίκου.]

Ερωτήσεις από συμμαθητές/τριες:

–          Ποιο είναι το έργο σου;

–          Τι χρειάζεσαι για να το φέρεις εις πέρας;

–          Τι σε δυσκολεύει στη συμπεριφορά του Νίκου;

[π.χ. Εκπαιδευτικός: Η Ναταλία έμεινε μέχρι τις δύο (2) το πρωί στο κινητό, μιλώντας με την κολλητή της. Είσαι ο ιππόκαμπος της Ναταλίας.]

Ερωτήσεις από συμμαθητές/τριες:

–          Με ποια άλλα κέντρα λειτουργίας συνεργάζεσαι;

–          Πόσο δύσκολο σου είναι να λειτουργήσεις σήμερα, ώστε η Ναταλία να καταχωρήσει τις νέες παραδόσεις των καθηγητών/τριών της στο σχολείο;

Δραστηριότητα 4: Η σειρά μου

Συμμετοχή: ατομικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Πέντε (5) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Στους/Στις μαθητές/τριες μοιράζεται το Φύλλο Εργασίας 13, κάρτα με τρία (3) πεδία, βραχυπρόθεσμους στόχους, στόχους εβδομάδας και μακροπρόθεσμους στόχους για ποιοτικό ύπνο. Ο/Η εκπαιδευτικός τούς/τίς παρακινεί να συμπληρώσουν τα πεδία με συγκεκριμένες συμβουλές προς τον εαυτό τους. Οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να μοιραστούν τους στόχους τους, ενισχύοντας το προσωπικό και συλλογικό κίνητρο για έναν καλύτερο ύπνο.

7. Σταθμοί ζωής
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 
Σε χαρτί του μέτρου, που καλύπτει έναν ολόκληρο τοίχο της τάξης, αναρτώνται οι επτά (7) σταθμοί των συναντήσεων της ομάδας με τα ονόματα των εργαστηρίων και ενδεικτικό υλικό και φωτογραφίες κάθε εργαστηρίου.

Δεξιότητες Στόχευσης εργαστηρίου: επικοινωνία, ενσυναίσθηση, αναστοχασμός, κριτική σκέψη, λήψη απόφασης.

 

 

Δραστηριότητες
Δραστηριότητα 1: Οι σταθμοί του ταξιδιού μας

Συμμετοχή: ομαδικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Τριάντα (30) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες παρατηρούν τους σταθμούς και ενθαρρύνονται να μοιραστούν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους για το συνολικό ταξίδι τους διαθέτοντας τον χρόνο που χρειάζεται για τον αναστοχασμό. Στον πίνακα ο/η εκπαιδευτικός σημειώνει τον τίτλο του σεναρίου «Διεκδικώντας την ποιότητα στη ζωή μου» και καταγράφει σταδιακά λέξεις, προσκαλώντας τους/τις μαθητές/τριες να συμπληρώσουν τις λέξεις που αποκαλύπτουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους στο συνεργατικό wordart που βρίσκεται ανοιχτό και διαθέσιμο μπροστά τους. Από κοινού η ομάδα αποφασίζει ποιο σχήμα και χρώμα αποδίδει καλύτερα τις συνολικές σκέψεις και τα συναισθήματα και μετά από πειραματισμούς δίνεται η τελική μορφοποίηση. Το συνεργατικό προϊόν αποστέλλεται σε όλα τα μέλη της ομάδας μέσω eclass.

 

Δραστηριότητα 2: Η γνώμη μου μετράει

Συμμετοχή: ατομικά

Ενδεικτικός Χρόνος: Δεκαπέντε (15) λεπτά

Περιγραφή δραστηριότητας: Οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν το Φύλλο αξιολόγησης που περιλαμβάνει ποιοτικά και ποσοτικά δεδομένα προκειμένου να καταγραφεί ο βαθμός επίτευξης των αρχικών και των επιμέρους στόχων των εργαστηρίων. Το Φύλλο αξιολόγησης προσμετρά συγχρόνως  την αλλαγή στάσεων των εφήβων αναφορικά με τις καθημερινές επιλογές τους που αποτελεί προϋπόθεση για την διεκδίκηση της ποιότητας στη ζωή τους. Οι μαθητές/τριες κρατούν αντίγραφο των απαντήσεών τους για τον προσωπικό τους φάκελο (portfolio).

Εκπαιδευτικό υλικό