Το Πρόγραμμα Καλλιέργεια Δεξιοτήτων με τίτλο «Eγώ και οι συμμαθητές/τριές μου» στοχεύει στην πρωτογενή πρόληψη σε θέματα που αφορούν στην ψυχική υγεία και στις διαπροσωπικές σχέσεις των μαθητών/τριών και την καλλιέργεια σύγχρονων δεξιοτήτων στους/στις μαθητές/τριες. Η στοχοθεσία του προγράμματος έχει προσδιοριστεί βάσει των δεξιοτήτων του 21ου αιώνα (4C’s) και των Δεξιοτήτων του Νου. Οι δραστηριότητες των εργαστηρίων του προγράμματος ενεργοποιούν την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την επικοινωνία, την ευελιξία και την προσαρμοστικότητα, την πρωτοβουλία, την οργανωτική ικανότητα, την επίλυση προβλημάτων, την πρωτοτυπία και αξιοποιούν τεχνικές όπως η μελέτη περίπτωσης και ο καταιγισμός ιδεών.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/ τριες αναμένεται:
1. Να συνδέσουν αποτελεσματικά τις σχολικές τους γνώσεις με τις ικανότητές τους ώστε να ανταποκρίνονται με ευχέρεια σε ένα συνεχώς μεταβαλλόμενο κοινωνικό και οικονομικό περιβάλλον.
2. Να αντιληφθούν πως είναι άτομα μοναδικά και ξεχωριστά, αναγνωρίζοντας τις δυνάμεις, τις ικανότητες και τα ατομικά χαρακτηριστικά τους.
3. Να εξετάσουν την τάξη ως μια κοινότητα με τον ρόλο της, να βρουν τρόπους με τους οποίους θα μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να ερμηνεύουν και να αντιλαμβάνονται την αξία των συμμαθητών/τριών ως συνεργατών/τριών (Κριτική Σκέψη).
• Να μετασχηματίζουν τα προσωπικά τους βιώματα μέσα από βιωματικές ασκήσεις (Δημιουργικότητα).
• Να συνεργάζονται (Συνεργασία).
• Να αξιοποιούν κατάλληλα μέσα ώστε να επικοινωνούν την οπτική τους για τη δημιουργία της ομάδας με ένα αυθεντικό και βιωματικό τρόπο (Επικοινωνία).
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Η ομάδα θα δουλέψει με παιχνίδια ρόλων,συζήτηση στις ομάδες, εικαστικές δραστηριότητες και οι μαθητές/τριες θα συντάσσουν τους κανόνες της ομάδας τους.
1. Ο/η εκπαιδευτικός με τους/τις μαθητές /τριες κάθονται κυκλικά, τους/τις καλωσορίζει και τους/τις καλεί να συστηθούν και να αναφέρουν το αγαπημένο τους παιχνίδι.
2. Σε συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας, ο/η εκπαιδευτικός συναποφασίζει με τους/τις μαθητές /τριες τα θέματα (ποιος/α είμαι –πώς είμαι-η οικογένεια –το σχολείο – οι συμμαθητές/τριές μου, πώς βλέπω εγώ τους άλλους ανθρώπους) με τα οποία θα ασχοληθούν στο συγκεκριμένο πρόγραμμα. Για τη λήψη των τελικών αποφάσεων μπορεί να γίνει ψηφοφορία.
3. Ο/η εκπαιδευτικός προτείνει τη δημιουργία ομάδων, αποτελούμενων από 4-5 μέλη, ανάλογα με τον αριθμό των μαθητών/τριών, με σκοπό τη σύνταξη των κανόνων της ομάδας. Σε κάθε ομάδα οι μαθητές/τριες θα ορίσουν με δημοκρατικές διαδικασίες έναν/μια εκπρόσωπο. Όταν ολοκληρωθεί το έργο των ομάδων, οι εκπρόσωποι θα παρουσιάσουν στην ολομέλεια τις προτάσεις τους, ώστε να ληφθεί η συναίνεση για την κατάρτιση του συμβολαίου της τάξης. Είναι σημαντικό οι ομάδες να είναι κατά το δυνατό ανομοιογενείς.
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να διαπραγματεύονται το σημαινόμενο μίας έννοιας μέσα από εναλλακτικές λεκτικές ή μη λεκτικές αναπαραστάσεις. (Ρουτίνα σκέψης «Χρώμα – Σύμβολο- Εικόνα»).
• Να είναι σε θέση να παρουσιάσουν την πορεία της διαδρομής τους από τη στιγμή, της γέννησής τους μέχρι σήμερα.
• Να αντιληφθούν πως είναι άτομα μοναδικά και ξεχωριστά, αναγνωρίζοντας τις δυνάμεις, τις ικανότητες και τα ατομικά χαρακτηριστικά τους.
• Να ενισχύουν την αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθησή τους, εκτιμώντας τις δεξιότητες και τα επιτεύγματα τους.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες, όπως είναι ανά δύο στα θρανία, να φτιάξουν σε χαρτί Α4 έναν ήλιο με τις ακτίνες του. Μπορούν να χρησιμοποιήσουν διαφορετικά υλικά ή/και τεχνικές (κολάζ, ζωγραφική, αποτύπωμα κλπ) με δημιουργικό τρόπο, ώστε να προκύψουν μοναδικά και ξεχωριστά αποτελέσματα.
2. Ο/η εκπαιδευτικός έχει ζητήσει από τους/τις μαθητές/τριες, από την προηγούμενη συνάντηση, να φέρουν φωτογραφίες που να δείχνουν την ανάπτυξή τους, καθώς εξελίσσονται στον χρόνο. Τους δίνει και το Φύλλο Εργασίας Ο ΕΑΥΤΟΣ ΜΟΥ.
3. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται στις ομάδες του 1ου εργαστηρίου. Ο/Η κάθε/μία μαθητής/τρια παρουσιάζει τον εαυτό του/της στην ομάδα του/της, τα μέλη της ομάδας συζητούν τις αλλαγές που συμβαίνουν όσο μεγαλώνουν. Ο/Η εκπαιδευτικός, ανακεφαλαιώνοντας με την τεχνική του καταιγισμού των ιδεών, καταγράφει σε νοητικό χάρτη τις αλλαγές που ανέφεραν οι μαθητές/τριες.
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να επινοούν δημιουργικούς τρόπους επικοινωνίας ανάμεσα σε άτομα και να προβαίνουν σε μεταφορές και συγκρίσεις ως προς τα αποτελέσματα. Ρουτίνα σκέψης «Δημιουργικές Συγκρίσεις».
• Να αποδέχονται την εμφάνισή τους και τη διαφορετικότητά τους.
• Να εκφράζουν, μέσα από τις ρουτίνες σκέψης το πώς βιώνουν τη διαφορετικότητά τους.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να καθίσουν κυκλικά. Ο/Η εκπαιδευτικός κρατώντας ένα μαλακό μπαλάκι δίνει τις οδηγίες γιατί θα παίξουν «Το παιχνίδι του ονόματος».
2. Ο/η εκπαιδευτικός αφηγείται ή διαβάζει (αν υπάρχει στη βιβλιοθήκη του σχολείου) το παραμύθι Το Ασχημόπαπο ή Έλμερ, ο παρδαλός ελέφαντας σε κυκλική διάταξη όλων των μαθητών/τριών. Μόλις τελειώσει η αφήγηση, ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να απαντήσουν στην ερώτηση «Πώς νιώθετε για τον τρόπο που τελείωσε η ιστορία;».
3. Σε συνέχεια της προηγούμενης δραστηριότητας, ο/η εκπαιδευτικός προτείνει τη δημιουργία ομάδων και ζητά από τα παιδιά να συζητήσουν την ερώτηση «Τι θα κάνατε στη θέση του ήρωα;», «Σε τι μοιάζετε και σε τι διαφέρετε από τους/τις πρωταγωνιστές/τριες του παραμυθιού;». Οι μαθητές/τριες καλούνται να ζωγραφίσουν « Το πορτρέτο τους».
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να εφαρμόζουν τη Ρουτίνα σκέψης «Δημιουργικές Συγκρίσεις».
• Να εκφράζουν τα συναισθήματά τους για τη δική τους οικογένεια και να αντιληφθούν μέσα από τις αφηγήσεις των συμμαθητών/τριών του/της ότι υπάρχουν διαφορετικές οικογένειες.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Στην 1η δραστηριότητα, ο/η εκπαιδευτικός δείχνει μια εικόνα μιας οικογένειας από το βιβλίο της Μελέτης και συζητά με τους/τις μαθητές/τριες για τον θεσμό της οικογένειας και τις αλλαγές που έχει υποστεί τις τελευταίες δεκαετίες.
Στην 2η δραστηριότητα, ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες, όπως είναι ανά δύο στα θρανία, να ζωγραφίζουν μια οικογενειακή στιγμή χαράς (φανταστική ή πραγματική) σύμφωνα με το Φύλλο Εργασίας ΧΑΡΟΥΜΕΝΗ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ.
Στην 3η δραστηριότητα, ο/η εκπαιδευτικός επεξεργάζεται το κείμενο ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ-Μελέτη Περιβάλλοντος (Α Δημοτικού) – Βιβλίο Μαθητή και δίνει το Φύλλο Εργασίας ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ .
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να εφαρμόζουν τη Ρουτίνα σκέψης «Δημιουργικές Συγκρίσεις».
• Να διαπραγματεύονται το κυριολεκτικό νόημα μίας έννοιας μέσα από εναλλακτικές/μη λεκτικές αναπαραστάσεις. Ρουτίνα σκέψης «Χρώμα – Σύμβολο – Εικόνα».
• Να εξετάσουν την τάξη σαν μια κοινότητα με τον ρόλο της, να βρουν τρόπους με τους οποίους θα μπορέσουν να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον εμπιστοσύνης.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Στην 1η δραστηριότητα, ο/η εκπαιδευτικός επεξεργάζεται από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων (Α-Β Δημοτικού) το κείμενο ΣΧΟΛΕΙΟ-ΣΕΠΤΕΜΒΡΗΣ και συζητά με τους/τις μαθητές/τριες.
Στην 2η δραστηριότητα(εμπέδωση του γνωστικού αντικειμένου), ο/η εκπαιδευτικός επεξεργάζεται και αναλύει από τo Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων (Α-Β Δημοτικού) το κείμενο ΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ – Η ΜΑΡΓΑΡΙΤΑ και συζητά με τους/τις μαθητές/τριες του/της.
Στην 3η δραστηριότητα ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να καθίσουν κυκλικά. Όλοι/ες από την ομάδα λένε: «Αυτό που μου αρέσει από την τάξη μου είναι » και ο/η εκπαιδευτικός το καταγράφει.
Διάρκεια εργαστηρίου: 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
• Να παρατηρούν προσεκτικά τα στοιχεία ώστε να είναι σε θέση να τα κατατάσσουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες. Ρουτίνα σκέψης «Τίτλοι».
• Να εξετάσουν τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της συνεργασίας μέσα στην τάξη και να βρουν πρακτικούς τρόπους για την προαγωγή της συνεργασίας.
• Να δουν τον εαυτό τους ως πολύτιμο και εκτιμώμενο μέλος της κοινότητας της τάξης.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Στην 1η δραστηριότητα, ο/η εκπαιδευτικός επεξεργάζεται από το Ανθολόγιο Λογοτεχνικών Κειμένων (Α’-Β’ Δημοτικού) και αναλύει το κείμενο: Ξ…ΟΠΩΣ ΞΙΦΙΑΣ. Εν συνεχεία, συζητά με τους/τις μαθητές/τριες.
Στην 2η δραστηριότητα, ο/η εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να σταθούν ο ένας/η μία απέναντι στον/στην άλλο/η (ο ένας/η μία είναι Α και ο άλλος/η άλλη Β. Ο/Η Α κάνει κάποιες κινήσεις και ο/η Β παριστάνει τον καθρέφτη του/της. Αυτό γίνεται για δύο λεπτά, μετά αλλάζουν θέσεις.
Στην 3η δραστηριότητα, ο/η εκπαιδευτικός κολλά χρωματιστά μικρά χαρτάκια στην πλάτη ή στο μέτωπο των μαθητών/τριών. Τους εξηγεί ότι δεν πρέπει να μιλούν, αλλά μπορούν να βοηθήσουν ο ένας/η μία τον άλλο/την άλλη να βρει την ομάδα του κάνοντας νοήματα ή δείχνοντας με τα χέρια και το πρόσωπό τους. Η επιτυχία της άσκησης εξαρτάται από τη συνεργασία.
Διάρκεια εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
Να προβούν σε οργανωτική, αναλυτική και παραγωγική επεξεργασία των δεδομένων που έχουν συλλέξει και να έχουν επίγνωση, παρακολούθηση και έλεγχο της σκέψης.
• Να αξιολογήσουν το πρόγραμμα συνδεόντας και επεκτείνοντας την προϋπάρχουσα γνώση με της νέα γνώση.
• Να παρακολουθούν και να ελέγχουν τη πορεία της σκέψης τους μέσα από τη ρουτίνας σκέψης ¨Τότε σκεφτόμουν – Τώρα ξέρω¨.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Στην 1η δραστηριότητα ο/η εκπαιδευτικός συζητά με τους/τις μαθητές/τριες τα ακόλουθα ερωτήματα: Τι συνδέεται με όσα ήδη γνωρίζατε; (για τον εαυτό σας, τους/τις συμμαθητές/τριες σας) Τι έχει επεκτείνει τη σκέψη σας προς νέες ή/και διαφορετικές κατευθύνσεις; για τον εαυτό σας, τους/τις συμμαθητές/τριες σας) Τι παραμένει αδιευκρίνιστο;
Στην 2η δραστηριότητα ο/η εκπαιδευτικός συζητά με τους/τις μαθητές/τριες τα ακόλουθα ερωτήματα: Περιγράψτε πώς άλλαξαν οι αρχικές σας σκέψεις- ιδέες; (για τον εαυτό σας, τους/τις συμμαθητές/τριες σας).Τι ακριβώς συνέβαλε σ’ αυτή την αλλαγή; (για τον εαυτό σας, τους/τις συμμαθητές/τριες σας).
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη