Στην ψηφιακή εποχή την οποία διανύουμε, η προστασία από τους κινδύνους στο Διαδίκτυο είναι αναγκαία, προκειμένου να εξασφαλιστεί η σωματική και ψυχική ασφάλεια κι ευημερία. Η σωστή ενημέρωση των παιδιών από πολύ μικρή ηλικία και η εκπαίδευσή τους με παιγνιώδεις δραστηριότητες προσαρμοσμένες στις ηλικιακές τους ανάγκες, οδηγεί στην δημιουργία υπεύθυνων ψηφιακών πολιτών, καθώς και στην ψυχική ενδυνάμωση αυτών. Τα Μαθησιακά Προσδοκώμενα Αποτελέσματα του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες:
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
-Τι βλέπεις;
-Τι σκέφτεσαι;
-Τι σε κάνει να αναρωτιέσαι;
-Φαίνονται χαρούμενα;
-Γιατί το θεωρείς αυτό;
-Φαίνονται λυπημένα;
-Γιατί το θεωρείς αυτό;
-Τι μπορεί να μας κάνει χαρούμενους/ες;
-Τι μπορεί να μας κάνει λυπημένους/ες;
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
– Είναι αρκετά αυτά τα στοιχεία για να προσδιορίσουν τη διαφορετικότητά μας ή όχι;
– Η φωτογραφία που έχει η ταυτότητά μας, μοιάζει με την εικόνα που έχουμε σήμερα;
– Γράφουμε το όνομά μας.
– Ζωγραφίζουμε τα χαρακτηριστικά μας.
– Βάζουμε το δακτυλικό μας αποτύπωμα, χρησιμοποιώντας το ταμπόν μελανιού για τις σφραγίδες ή δαχτυλομπογιές.
– Υπογράφουμε με τον δικό μας τρόπο.
Ο/Η εκπαιδευτικός καταγράφει και διαβάζει δυνατά τα θετικά στοιχεία που λένε τα παιδιά για τον/τη συμμαθητή/τρια τους πάνω στη χρωματιστή χάρτινη παλάμη.
– Στη συνέχεια κολλάμε την κάθε παλάμη σε γλωσσοπίεστρο, ώστε να «κατασκευάσουμε» τα λουλούδια της τάξης, τα οποία και τοποθετούμε σε μία ή περισσότερες γλάστρες. Εναποθέτουμε τη/τις γλάστρα/στρες σε εμφανές σημείο της τάξης προκειμένου να αναδείξουμε τη διαφορετικότητα, αλλά και το πόσο όμορφη είναι η τάξη με όλα τα χρωματιστά λουλούδια που έχει!
-Αναρωτιόμαστε, αν είχαν όλες οι παλάμες το ίδιο χρώμα, η γλάστρα μας θα ήταν το ίδιο όμορφη;
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
-Σε τι εξυπηρετεί η γραφή;
-Μήπως γνωρίζετε πώς μπορούσαν να μας μεταφέρουν γνώσεις οι παππούδες και οι γιαγιάδες μας, όταν δεν μπορούσαν να γράψουν;
– Όλοι οι άνθρωποι μπορούν να διαβάζουν το ίδιο καλά;
-Τι γίνεται με ανθρώπους που έχουν προβλήματα όρασης;
– Με τα άτομα που φοράνε γυαλιά;
– Ή που δε βλέπουν καθόλου;
-Πώς διαβάζουν οι άνθρωποι αυτοί και πώς συμμετέχουν στις καθημερινές δραστηριότητες;
-Ας συμβολίσουμε τη λέξη άνθρωπος ή το σπίτι ή ένα ζώο ή τον ήλιο ή το φεγγάρι κ.λπ..
Είναι πολλές οι λέξεις που θέλουμε να συμβολίσουμε, όμως είναι και πολλά τα υλικά που έχει η φύση να μας δώσει.
– Αφού τελειώσουν τα ζευγάρια τη δημιουργία τους, χρησιμοποιώντας ξυλαράκια, πετρούλες, φύλλα, ή οτιδήποτε άλλο προσφέρεται, οι ομαδούλες μας αλλάζουν κυκλικά και κλείνοντας τα μάτια τους ο ένας/η μία μετά τον/την άλλον/άλλη, προσπαθούν να διαβάσουν τι «έχουν» γράψει οι άλλες ομάδες.
– Η δραστηριότητα τελειώνει με συζήτηση για το πόσο εύκολο ή δύσκολο ήταν να αναγνωρίσουμε το σύμβολο που η κάθε ομάδα χρησιμοποίησε για να περιγράψει αυτό που ήθελε να πει στους/στις άλλους/ες.
-Τι διευκόλυνε την ανάγνωση με την αφή και τι δυσκόλεψε αυτή τη διαδικασία;
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Ενδεικτικά ερωτήματα:
-Είναι εύκολο να ακολουθήσουμε τα όνειρά μας;
-Χρειαζόμαστε φίλους/ες στη ζωή μας;
-Πώς θα νιώθει ο Μαξ, όταν είναι μόνος;
-Πώς είναι να έχεις κάποιον/α να σε βοηθάει; – Χρειαζόμαστε τη βοήθεια των άλλων;
-Τα παιδιά χωρίζονται σε ζευγάρια και καλούνται να βρουν τρόπους να φτάσουν σε συγκεκριμένο σημείο στην αίθουσα που θα υποδείξει ο/η εκπαιδευτικός π.χ. χρησιμοποιώντας το ένα τους πόδι – βαδίζοντας «κουτσό».
-Στη συνέχεια βγαίνουμε στην αυλή και κάνουμε αντίστοιχες δραστηριότητες, για να διαπιστώσουν οι μαθητές/τριες τη δυσκολία στη μετακίνηση, αλλά και την ενδεχόμενη έλλειψη προσβασιμότητας σε χώρους του σχολείου.
-Επιστρέφουμε στην τάξη και συζητάμε πώς νιώσαμε κατά τη διάρκεια των δραστηριοτήτων.
-Τι μας δυσκόλεψε πιο πολύ;
– Ενδεχομένως να καταλήξουμε στο συμπέρασμα: «Αυτά που για μας είναι δεδομένα και εύκολα δεν είναι για άλλους/ες. Άλλοι/ες χρειάζονται πολύ κόπο να τα υλοποιήσουν».
– Καλούμαστε όλοι/ ες μαζί να σκεφτούμε και να «αξιολογήσουμε», αν το σχολείο μας και η τάξη μας δίνει τη δυνατότητα μετακίνησης σε μαθητές/τριες με κινητική δυσχέρεια ή αναπηρία.
– Τι θα έπρεπε να αλλάξουμε άμεσα ή να φτιάξουμε;
-Αφού ολοκληρώσουμε τις ζωγραφιές μας, τους δίνουμε τίτλο και τις εκθέτουμε στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης.
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
-Τι είδους δυσκολίες φαντάζεστε να συναντούν αυτοί/ές οι αθλητές/τριες;
-Με ποιους τρόπους δείχνουν να τις αντιμετωπίζουν;
-Αυτοί/ες που ήταν οδηγοί τι συναίσθημα ένιωσαν;
-Αυτοί/ες που δεν έβλεπαν πώς ένιωσαν;
– Ήταν εύκολη η μετακίνηση με δεμένα μάτια και χωρίς οδηγό;
– Πώς ήταν η μετακίνηση με δεμένα μάτια και οδηγό;
-Τι δυσκολίες συναντήσατε;
-Μπορούμε να αντιληφθούμε τι έχει μέσα το κουτί μόνο με την αφή ή με την όσφρηση ή με την ακοή;
-Ποια συναισθήματα μάς γεννιούνται;
-Πώς νιώθουν άραγε όσοι/ες δεν έχουν την όρασή τους;
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
– Γνωρίζουν λέξεις που αρχίζουν από «συν-» ή «συμ-»; Αν δε γνωρίζουν, τους λέμε εμείς π.χ. τη λέξη «συναθλητής/τρια» ή «συ(ν)μμαθητής/τρια». Τους/τις ρωτάμε, αν τις έχουν ξανακούσει και τι να σημαίνουν. Γιατί είναι διαφορετικές από τις λέξεις: «αθλητής/τρια» και «μαθητής/τρια»; Τους ρωτάμε επίσης, αν οι ίδιοι/ες έχουν «συμμαθητές/τριες».
Στη συνέχεια αναφερόμαστε στα φυτά:
-Μήπως φαντάζεστε πώς να ονομάζονται τα φυτά που καλλιεργούνται μαζί με άλλα φυτά για να μεγαλώσουν καλύτερα;
-Μήπως έχετε δει στον κήπο σας ή στου παππού και της γιαγιάς ή στου γείτονά σας να έχουν φυτέψει πολλά φυτά μαζί, δίπλα- δίπλα, στο περιβόλι τους;
-Γιατί λέτε να το κάνουν αυτό;
Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός εξηγεί ότι: «Οι καλλιεργητές, εδώ και χρόνια, φύτευαν στο περιβόλι τους δίπλα στις καλλιέργειές τους διάφορα αρωματικά φυτά και λουλούδια προκειμένου να τα προστατέψουν και να τα ωφελήσουν. Μέσα στις ντοματιές φύτευαν κατιφέ ή στις μελιτζάνες βασιλικό. Πολλές φορές ο κήπος και το περιβόλι ήταν ένα, μια και πολλά φυτά αλληλοβοηθιούνται και προστατεύονται ακόμα και από την ύπαρξη κάποιων βλαβερών ζιζανίων. Ο/Η εκπαιδευτικός θα έχει ετοιμάσει πλαστικοποιημένες καρτέλες με τα αναφερόμενα φυτά – ντοματιές, κατιφέ, μελιτζάνες, βασιλικό- ώστε να τις παρουσιάσει στους/στις μαθητές/τριες.
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες:
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
-Ας θυμηθούμε τι δυσκολίες πιστεύετε ότι συναντούν κατά τη μετακίνησή τους;
– Πώς θα μπορούσαν να μετακινηθούν στο σχολείο μας;
– Επιστρέφοντας στην τάξη, οι μαθητές/ τριες συζητούν και προτείνουν λύσεις για να βελτιώσουμε τις συνθήκες για ανθρώπους με κινητικές δυσκολίες και χρήση αμαξιδίου.
-Ποιο είναι το πιο σημαντικό που θυμόμαστε;
-Πώς νιώθαμε στην αρχή και πώς νιώθουμε τώρα;
-Τι άλλαξε στη σκέψη μας;
-Τι άλλο θα μπορούσαμε να κάνουμε;
– Τι μας δυσκόλεψε;
– Ποια δραστηριότητα μας άρεσε πιο πολύ; κ.λπ.
Διάρκεια Εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη