Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Έμφυλες διακρίσεις και βία στα Μ.Μ.Ε. και στην Τέχνη

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Διαχείρισης των Μέσων
  • ασφάλεια στο διαδίκτυο
  • γραμματισμός στα μέσα
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ανθεκτικότητα
  • ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
  • ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση
  • ψηφιακή πολιτειότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ

Σύντομη περιγραφή

Το πρόγραμμα αποσκοπεί στην ανάδειξη της σημασίας της έμφυλης ισότητας και της εξάλειψης των διακρίσεων μέσω της εκπαίδευσης. Στοχεύει στην ανάπτυξη δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, ευαισθητοποίησης και ανάλυσης των στερεοτύπων που προβάλλονται από τα ΜΜΕ και την Τέχνη. Ανάμεσα σε άλλα, εστιάζει στον εντοπισμό και την ανάλυση διαφορετικών στερεοτύπων που διακρίνουν τα επαγγέλματα σε «ανδρικά» και «γυναικεία, ενώ ενθαρρύνει την κατανόηση και τη διάχυση προοδευτικών και σύγχρονων αντιλήψεων για τα ζητήματα φύλου, προωθώντας την ενεργό συμμετοχή μαθητών/τριών και εκπαιδευτικών στην κοινωνική αλλαγή.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Αναγνώριση και Αποδόμηση Στερεοτύπων:
Οι συμμετέχοντες θα αποκτήσουν τη δεξιότητα να αναγνωρίζουν έμφυλα στερεότυπα στα ΜΜΕ και την Τέχνη, να τα αποδομούν και να αποφεύγουν την αναπαραγωγή τους.
Κριτική Ανάλυση και Δημιουργία:
Οι μαθητές/τριες θα μάθουν να αναλύουν περιεχόμενο από ΜΜΕ και καλλιτεχνικά έργα, ενώ θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργούν δικό τους περιεχόμενο που προάγει τη διαφορετικότητα και την ισότητα.
Ενίσχυση της Ενσυναίσθησης και της Κοινωνικής Ευθύνης:
Το πρόγραμμα στοχεύει στην καλλιέργεια της ενσυναίσθησης μέσω συζητήσεων, βιωματικών δραστηριοτήτων και ομαδικών εργασιών, ενισχύοντας την κοινωνική συνείδηση των συμμετεχόντων.
Εκπαίδευση για την Πρόληψη της Βίας:
Μέσα από τη μελέτη και την ανάλυση περιστατικών, οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν με τα αίτια και τις συνέπειες της έμφυλης βίας, ενθαρρύνοντας την πρόληψη και την ενεργή αντιμετώπιση τέτοιων φαινομένων.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Γνωριμία των ομάδων, Παιδαγωγικό συμβόλαιο, Ανίχνευση των προηγούμενων γνώσεων και προσδοκιών

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
• διατυπώνουν κριτήρια συγκρότησης των ομάδων,
• αιτιολογούν τις επιλογές των κριτηρίων,
• αναγνωρίζουν τη χρησιμότητα της ύπαρξης παιδαγωγικού συμβολαίου,
• αποδέχονται τους ρόλους που ανατίθενται στο πλαίσιο του συγκεκριμένου έργου,
• συμμετέχουν ενεργά στη διαμόρφωση ενός πλαισίου εργασίας,
• υιοθετούν τη μεθοδολογία εργασίας του προγράμματος,
• διερωτώνται πάνω στη νέα γνώση.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1.Δραστηριότητες

Α. Χωρισμού σε υποομάδες
Β. Ζεστάματος
Γ. Γνωριμίας
Δ. Προσδοκιών
Ε. Ενεργοποίησης και δεσίματος της ομάδας
Στ. Εμπιστοσύνης – συνεργασίας- επικοινωνίας
2. Ιδεοθύελλα/Καταγραφή των απόψεων

2. Ευαισθητοποίηση γύρω από το φαινόμενο- Πλαίσιο, Εργαλεία Ανάλυσης των Εικόνων

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
• αναγνωρίζουν και να περιγράφουν το φαινόμενο των έμφυλων διακρίσεων και της βίας,
• διακρίνουν ομοιότητες και διαφορές διαφορετικών εργαλείων ανάλυσης που προορίζονται για την προσπέλαση εικονιστικού υλικού,
• οργανώνουν κριτήρια κατασκευής εργαλείου ανάλυσης και ερμηνείας εικονιστικού υλικού,
• επιλέγουν δομικά στοιχεία συγκρότησης του πλαισίου μελέτης και επεξεργασίας εικόνων και εικαστικών έργων,
• συνθέτουν διαφορετικά περιεχόμενα για την κατασκευή ενός νέου εργαλείου αναφοράς.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Αφόρμηση/Κατευθυνόμενος διάλογος
• Παρακολούθηση παρουσίασης σχετικά με κατασκευασμένα εργαλεία που μπορεί να αποτελέσουν τη βάση συζήτησης του εικονιστικού υλικού.
• Ενδο-ομαδική συζήτηση για την επιλογή δομικών στοιχείων κατασκευής ενός λειτουργικού εργαλείου μελέτης του εικονιστικού υλικού που θα περιλαμβάνεται στα φύλλα εργασίας.
• Καταγραφή των επιλογών των επιμέρους ομάδων.
• Ανακοίνωση των αποτελεσμάτων στην ολομέλεια των επιμέρους συζητήσεων.
• Σύνθεση εργαλείου κοινού για όλες τις ομάδες.

 

3. Σεξιστική γλώσσα στα ΜΜΕ και την Τέχνη

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
• κατανοούν τι είναι ο σεξισμός στη γλώσσα,
• διακρίνουν πώς ο σεξισμός συνδέεται με τη δομή και τη μορφή της γλώσσας,
• εφαρμόζουν στη μελέτη δομημένου εργαλείου ανάλυσης, επεξεργασίας και ερμηνείας,
• αντιλαμβάνονται τις γλωσσικές σχέσεις ισχύος και υποτίμησης/απαξίωσης στον προφορικό και τον γραπτό λόγο,
• εντοπίζουν και να αναλύουν τι είδους στερεότυπα και απόψεις για τα δύο φύλα, δείχνει ο τρόπος που μιλάμε,
• αξιοποιούν, στην καθημερινή τους έκφραση και επικοινωνία, τη γλώσσα που εκφράζει την ισότητα των φύλων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Εργασία σε ομάδες.
• Ενασχόληση με το 1ο φύλλο Εργασίας
• Εφαρμογή του εργαλείου ανάλυσης, επεξεργασίας και ερμηνείας εικονιστικού υλικού.
• Ανάπτυξη επιχειρηματολογίας στις μικροομάδες.
• Σύνθεση επιμέρους κειμένων.
• Ανακοίνωση των επιμέρους κειμένων στην ολομέλεια.

4. Έμφυλα Στερεότυπα στα ΜΜΕ και την Τέχνη

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
• κατανοούν ότι το κοινωνικό φύλο συνδέεται με προκαθορισμένους ρόλους που συνιστούν διακρίσεις και ανισότητα,
• προβληματίζονται για τον τρόπο που προβάλλονται οι άντρες και οι γυναίκες στις διαφημίσεις,
• αναθεωρούν τις απόψεις σχετικά με ανδρικά και γυναικεία επαγγέλματα,
• κρίνουν τις πρακτικές των ΜΜΕ με τις οποίες κάποιες δραστηριότητες και συνήθειες συνδέονται με άντρες και με κάποιες άλλες οι γυναίκες,
• εντοπίζουν και αναλύουν διαφορετικά στερεοτύπα που διακρίνουν τα επαγγέλματα σε «ανδρικά» και «γυναικεία»,
• αποδομούν τις απόψεις που περιορίζουν τα φύλα σε συγκεκριμένους ρόλους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Εργασία σε ομάδες.
• Ενασχόληση με το 2ο φύλλο Εργασίας.
• Εφαρμογή του εργαλείου ανάλυσης, επεξεργασίας και ερμηνείας εικονιστικού υλικού.
• Ανάπτυξη επιχειρηματολογίας στις μικροομάδες.
• Σύνθεση επιμέρους κειμένων.
• Ανακοίνωση των επιμέρους κειμένων στην ολομέλεια.

5. Λεκτική και Σωματική Βία στα ΜΜΕ και την Τέχνη

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
• περιγράφουν τις διάφορες εκφάνσεις της λεκτικής και σωματικής βίας,
• ανακαλύψουν και αναλύσουν ποια είναι η οπτική του θύματος και ποια είναι η οπτική του θύτη,
• εξηγήσουν με ποια έμφυλα στερεότυπα συνδέεται η οπτική του θύματος και με ποια η οπτική του θύτη,
• διακρίνουν τις αιτίες των ενδοιασμών των θυμάτων στο να καταγγείλουν τους θύτες,
• να συσχετίσουν μορφές βίας με το κοινωνικό συγκείμενο εντός του οποίου ασκούνται αυτές.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Εργασία σε ομάδες.
• Ενασχόληση με το 3ο φύλλο Εργασίας.
• Εφαρμογή του εργαλείου ανάλυσης, επεξεργασίας και ερμηνείας εικονιστικού υλικού.
• Ανάπτυξη επιχειρηματολογίας στις μικροομάδες.
• Σύνθεση επιμέρους κειμένων.
• Ανακοίνωση των επιμέρους κειμένων στην ολομέλεια.

6. Καλές Πρακτικές

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
• προτείνουν θεσμικές δράσεις που:
α. εδράζονται στον σεβασμό της αρχής της ισότητας των φύλων και τον σεβασμό της προσωπικότητας του ατόμου,
β. περιλαμβάνουν ορισμούς των όρων που σχετίζονται με τα στερεότυπα λόγω φύλου και τις διακρίσεις που προκύπτουν από
αυτά, εστιάζοντας στον χώρο των ΜΜΕ,
• αντιλαμβάνονται την αναγκαιότητα της ύπαρξης κωδίκων δεοντολογίας που:
α. διασφαλίζουν την προβολή των ποικίλων σύγχρονων ρόλων γυναικών και ανδρών που έχουν στη δημόσια και ιδιωτική ζωή επαγγελμάτων και ικανοτήτων,
β. αυξάνουν την προβολή ανδρών και γυναικών ως ατόμων εξίσου ικανών για: α) την άσκηση όλων των επαγγελμάτων, ώστε να σταματήσουν τα ΜΜΕ να αναπαράγουν το στερεότυπο της έμφυλης κατανομής της εργασίας και β) τη λήψη αποφάσεων τόσο στην ιδιωτική, όσο και στη δημόσια ζωή,
γ. περιλαμβάνουν προβλέψεις που αφορούν στον περιορισμό της προβολής της έμφυλης βίας, δεδομένου ότι αυτή συνιστά μορφή διάκρισης κατά των γυναικών,
• κρίνουν ως σημαντική την εκπαίδευση σε θέματα φύλου (gender training) και της ευαισθητοποίησης.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Εργασία σε ομάδες.
• Ενασχόληση με το 4ο φύλλο Εργασίας.
• Εφαρμογή του εργαλείου ανάλυσης, επεξεργασίας και ερμηνείας εικονιστικού υλικού.
• Ανάπτυξη επιχειρηματολογίας στις μικροομάδες.
• Σύνθεση επιμέρους κειμένων.
• Ανακοίνωση των επιμέρους κειμένων στην ολομέλεια.

7. Ανασκόπηση των Εργαστηρίων- Αξιολόγηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:
• συνδυάζουν τα αποτελέσματα των επιμέρους εργαστηρίων για να διαμορφώσουν μια συνολική πρόταση,
• συνθέτουν τις επιμέρους και πιθανόν αντικρουόμενες απόψεις για τη συνολική πορεία,
• ασκούν κριτική για τη μαθησιακή προσέγγιση,
• διαμορφώνουν νέες προτάσεις για τη συνέχεια,
• επινοούν εναλλακτικές θεωρήσεις των συγκεκριμένων θεμάτων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Επιχειρηματολογία
• Δημιουργία Οδηγού με τη σύνθεση των προϊόντων όλων των ομάδων
• Κατασκευή αφίσας
• Δημιουργία κοινωνικού μηνύματος
• Συμπλήρωση φύλλου ετεροαξιολόγησης
• Συμπλήρωση φύλλου αυτοαξιολόγησης

Εκπαιδευτικό υλικό