Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
  • Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Επαγγελματικός Προσανατολισμός και Χρηματοοικονομικός Αλφαβητισμός

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
  • αποτελεσματικότητα
  • οργανωτική ικανότητα
  • παραγωγικότητα
  • προγραμματισμός
  • πρωτοβουλία
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • επάγγελμα
  • μάθηση στην πράξη
  • μαθητεία
  • παραγωγικότητα
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προτεινόμενου εκπαιδευτικού υλικού είναι να βοηθήσει τους μαθητές/τριες να καλλιεργήσουν δεξιότητες με στόχο την επαγγελματική τους ανάπτυξη και να αποκτήσουν τις απαραίτητες χρηματοοικονομικές γνώσεις ώστε να καταφέρουν να γίνουν υπεύθυνοι και ενεργοί πολίτες, να διεκδικήσουν τη χρηματοοικονομική τους ευημερία και να πραγματώσουν τα όνειρά τους.

Το εργαστήριο αποτελείται από τέσσερις (4) Ενότητες: (1) Σύγχρονα και μελλοντικά επαγγέλματα (2) Κατανοώ τον εαυτό μου και το υποστηρικτικό μου δίκτυο (3) Δικαιώματα και υποχρεώσεις του εργαζόμενου και ενεργού πολίτη (4) Επιχειρηματικότητα και χρηματοοικονομικές δεξιότητες. Κάθε μία Ενότητα αποτελείται από δραστηριότητες και φύλλα εργασίας που συνθέτουν τα παρακάτω Εργαστήρια Δεξιοτήτων.

Βασισμένο στη διεθνή και εγχώρια βιβλιογραφία, το εργαστήριο προσφέρει με επιστημονικό τρόπο και σύγχρονη παιδαγωγική προσέγγιση, απαραίτητες γνώσεις επαγγελματικού προσανατολισμού και χρηματοοικονομικών δεξιοτήτων. Τα εφόδια αυτά συμβάλλουν στην αυτοδυναμία των εφήβων μαθητών και μαθητριών, για τη μελλοντική τους επαγγελματική σταδιοδρομία και την κοινωνικοοικονομική τους ευημερία, ως υπεύθυνοι εργαζόμενοι και ενεργοί πολίτες. Στο πλαίσιο αυτό προτείνονται μια σειρά επαγγέλματα με σημαντικές προοπτικές στην αγορά εργασίας του «αύριο». Επιπλέον καλλιεργείται ο χρηματοοικονομικός αλφαβητισμός των μαθητών/τριών.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1.Το επάγγελμα των ονείρων μου

Στο πρώτο Εργαστήριο, οι μαθητές/τριες γνωρίζουν τα σύγχρονα και τα μελλοντικά επαγγέλματα με τις καλύτερες προοπτικές στην αγορά εργασίας. Επίσης, προσκαλούνται να επεξεργαστούν και να επιλέξουν ένα πιθανό μελλοντικό  επάγγελμα. Παράλληλα μαθαίνουν ορισμένες βασικές μορφές εργασίας.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:

  • γνωρίσουν σύγχρονα επαγγέλματα και επαγγέλματα του μέλλοντος,
  • ενισχύσουν τις διαπροσωπικές και κοινωνικές τους δεξιότητες,
  • αναπτύξουν την κριτική τους ικανότητα και να αναλύσουν τα πλεονεκτήματα αλλά και τις πιθανές προκλήσεις των διαφορετικών επιλογών επαγγελματικής ενασχόλησης.

Φύλλα Εργασίας:

Το μελλοντικό μου επάγγελμα

Μορφές εργασίας: Εξαρτημένη εργασία ή αυτοαπασχόληση;

2.Ανακαλύπτω τον εαυτό μου

Στο δεύτερο Εργαστήριο, οι μαθητές/τριες έρχονται σε επαφή με τον εαυτό τους «ξαναγνωρίζοντας» στοιχεία της προσωπικότητάς τους και τα δυνατά σημεία του χαρακτήρα τους. Με αυτόν τον τρόπο χτίζουν τα θεμέλια πάνω στα οποία θα δομηθεί η επαγγελματική τους σταδιοδρομία και η χρηματοοικονομική τους εκπαίδευση.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:

  • καλλιεργήσουν την αυτεπίγνωση τους και να ενδυναμωθούν εντοπίζοντας τα θετικά στοιχεία του εαυτού τους,
  • αναγνωρίσουν τα δυνατά στοιχεία του χαρακτήρα τους και να εντοπίσουν τα επαγγέλματα στα οποία θα μπορούσαν να τα αξιοποιήσουν.

Φύλλα Εργασίας:

Θετικές φράσεις/λέξεις που με συνοδεύουν

Αξιολογώ τα δυνατά μου σημεία

3.Εγώ και το υποστηρικτικό μου δίκτυο

Στο εργαστήριο αυτό, οι μαθητές/τριες καθοδηγούνται και υποστηρίζονται να «οπτικοποιήσουν» τη ζωή τους, όπως την αντιλαμβάνονται αλλά και μέσα από τις σχέσεις τους με τους σημαντικούς άλλους. Έτσι, τους δίνεται η δυνατότητα να συνειδητοποιήσουν και να ορίσουν το ανθρώπινο δίκτυο που εν δυνάμει τους υποστηρίζει στα βήματά τους προς την προσωπική τους ανάπτυξη και ευημερία.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:

  • παρουσιάζουν εν συντομία βασικές πληροφορίες για τη ζωή τους και τη μέχρι τώρα προσωπική τους διαδρομή,
  • επανασυνδεθούν με αξίες και σχέσεις που πιθανόν έχουν λησμονήσει,
  • συνειδητοποιήσουν ότι όλοι είναι μέλη πολλών υποστηρικτικών δικτύων, τα οποία προσφέρουν ασφάλεια.

Φύλλο Εργασίας:

Το δικό μου δέντρο

4.Δικαιώματα και υποχρεώσεις

Συνδέοντας αμφίδρομα το άτομο με την κοινωνία και την αγορά εργασίας, το Εργαστήριο αυτό επιχειρεί να κινητοποιήσει και να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές/τριες προκειμένου να κατανοήσουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις που έχουν τόσο απέναντι στο κοινωνικό σύνολο όσο στον μελλοντικό εργασιακό του χώρο. Επίσης, τους/τις μαθαίνει τις έννοιες της εργασία, της εργασιακής σύμβασης και των συλλογικών συμβάσεων εργασίας.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:

  • ευαισθητοποιηθούν αναφορικά με τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους,
  • συνδέσουν τις υποχρεώσεις τους με την έννοια και τις αξίες του ενεργού πολίτη,
  • κατανοήσουν τις έννοιες της εργασίας και της εργασιακής σύμβασης,
  • γνωρίσουν τα επαγγελματικά τους δικαιώματα και τις υποχρεώσεις τους.

Φύλλα Εργασίας:

Εργασιακές έννοιες, δικαιώματα και υποχρεώσεις

Συμφωνείτε ή διαφωνείτε;

5. Αποκτώντας το πρώτο μου εισόδημα

Το Εργαστήριο επιδιώκει να βοηθήσει τους μαθητές/τριες να κατανοήσουν την έννοια του εισοδήματος και τους παράγοντες που το επηρεάζουν, αναπτύσσοντας τις απαραίτητες χρηματοοικονομικές γνώσεις και δεξιότητες, καθώς και μια κριτική ματιά σε ό,τι αφορά στις οικονομικές συναλλαγές και τα διαφορετικά είδη εισοδήματος.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:

  • διακρίνουν τα διαφορετικά είδη του εισοδήματος,
  • γνωρίσουν αναλυτικά τι είναι ο μισθός και πώς ορίζεται.

Φύλλα Εργασίας:

Βρες το σωστό εισόδημα

Εκκαθάριση Μισθοδοσίας

6. Δανείζομαι σωστά

Στο Εργαστήριο αυτό, οι μαθητές/τριες γνωρίζουν τα πιο γνωστά είδη δανείου, καθώς και έννοιες όπως ο τόκος και το ετήσιο επιτόκιο. Επίσης, εξοικειώνονται με το χρηματοοικονομικό εργαλείο του δανεισμού και, ενδυναμώνοντας την κριτική τους σκέψη, εξασκούνται στη διάκριση μιας καλής από μια κακή δανειακή σύμβαση, μαθαίνοντας τα «μυστικά» του σωστού δανεισμού.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:

  • μάθουν τα μυστικά του σωστού δανεισμού
  • ενδυναμώσουν την κριτική τους σκέψη και ικανότητα
  • καταφέρουν να αξιολογούν και να διακρίνουν μια καλή από μία κακή δανειακή σύμβαση

Φύλλο Εργασίας:

Σωστοί τρόποι δανεισμού

7. Διεκδικώντας το όνειρο

Το Εργαστήριο καθοδηγεί τους μαθητές/τριες να εξερευνήσουν τις διάφορες μορφές επιχειρηματικότητας και τους δίνει την ευκαιρία να γίνουν για μία ώρα «νέοι/ες επιχειρηματίες», οραματιζόμενοι τις δικές τους ιδέες και τους τρόπους που αυτές θα υλοποιηθούν. Επίσης, αντιλαμβάνονται ότι η επιχειρηματικότητα δεν στηρίζεται μόνο σε μια ιδέα, αλλά απαιτεί ένα σύνολο δεξιοτήτων και γνώσεων. Τέλος, συνειδητοποιούν την αναγκαιότητα της δικτύωσης και μαθαίνουν να καταρτίζουν το δικό τους επιχειρηματικό σχέδιο (business plan).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:

  • γνωρίσουν τα είδη των επιχειρηματικών δράσεων, κατανοώντας τις διαφορές τους,
  • συνειδητοποιήσουν ότι η επιχειρηματικότητα απαιτεί ένα πλήθος δεξιοτήτων και γνώσεων,
  • αντιληφθούν την ανάγκη ύπαρξης πηγών, καθώς και δικτύου επαφών και συνεργατών για την υλοποίηση μιας επιχειρηματικής ιδέας,
  • μπορούν να καταρτίζουν ένα επιχειρηματικό σχέδιο (business plan).

Φύλλα Εργασίας:

Υλοποιώντας την επιχειρηματική μου ιδέα

Τα είδη των επιχειρήσεων

Εκπαιδευτικό υλικό