Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
  • ΥΓΕΙΑ: Διατροφή- Αυτομέριμνα, Οδική Ασφάλεια

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

6

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

18

Γίνε Ήρωας του Διαδικτύου (για μικρά παιδιά 5-9)

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • γραμματισμός στα μέσα
Δεξιότητες του νου
  • επίλυση προβλημάτων
  • κατασκευές, παιχνίδια, εφαρμογές

Σύντομη περιγραφή

Το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων με τίτλο: «Γίνε Ήρωας του Διαδικτύου (για μικρά παιδιά 5-9)» συμβάλλει στην ασφαλή πλοήγηση των παιδιών στο διαδίκτυο. Στόχος του είναι τα παιδιά να μπορούν να εξερευνήσουν με μεγαλύτερη προστασία και σιγουριά το διαδίκτυο και να αποφευχθούν προβλήματα που ανακύπτουν από τη χρήση του. Το εκπαιδευτικό υλικό του προγράμματος και το διαδραστικό παιχνίδι, βοηθούν στην επίτευξη του στόχου αυτού, καθώς και στην οικειοποίηση των απαραίτητων γνώσεων και καλλιέργειας δεξιοτήτων μάθησης, ζωής, τεχνολογίας-επιστήμης, νου, ώστε οι μαθητές/τριες να μπορέσουν να συγκροτήσουν και να βελτιώσουν τη διαδικτυακή τους συμπεριφορά, να αξιολογούν την αξιοπιστία του διαδικτυακού περιεχομένου και τους κινδύνους του διαδικτύου, στη βάση της κριτικής σκέψης και της ενσυναίσθησης.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Γνωριμία με τον Ήρωα και την Ηρωίδα

Στο πρώτο εργαστήριο προτείνεται η γνωριμία των μαθητών/τριών με τον Ήρωα και την Ηρωίδα, τους δυο χαρακτήρες του curriculum. Mέσω των δραστηριοτήτων που προτείνονται στις σελ. 29-35 του curriculum, ο στόχος είναι οι μαθητές/τριες να αναπτύξουν την ικανότητα να εντοπίζουν τα δυνατά τους σημεία, τα χαρακτηριστικά του χαρακτήρα τους. Στη συνέχεια, μέσα από μια ομαδική δραστηριότητα, που περιγράφεται στις σελ. 36-37, οι μαθητές/τριες  ζωγραφίζουν τη Χώρα του Διαδικτύου, όπως τη φαντάζονται με βάση τις αξίες των Ηρώων και συζητούν μεταξύ τους τι έχουν απεικονίσει στα σχέδιά τους. Ο στόχος αυτής της δραστηριότητας είναι να αναπτύξουν δεξιότητες ομαδικής εργασίας και να γνωρίσουν τις αξίες των ηρώων,  δηλαδή τις αξίες που πρέπει να έχουμε όταν βρισκόμαστε στο διαδίκτυο.

2. Μοιράσου αλλά φυλάξου

Μας είναι οι ψηφιακές τεχνολογίες πάντα απαραίτητες; Πώς μπορούμε να εξισορροπήσουμε την παρουσία τους στη ζωή μας; Τι και σε ποιον μπορούμε να δείξουμε στο διαδίκτυο, ώστε να μην παραβιάζεται η ιδιωτική μας ζωή; Προκειμένου να προωθήσουμε την κριτική σκέψη και την ικανότητα να κάνουμε σωστές επιλογές, θέτουμε αυτές και πολλές άλλες ερωτήσεις στους μαθητές/τριες , ώστε να μπορούν να επιλέγουν τις πιο χρήσιμες λειτουργίες των ηλεκτρονικών συσκευών και να χρησιμοποιούν τους διαδικτυακούς πόρους με πλήρη επίγνωση και προστασία της ιδιωτικότητάς τους.

Το εργαστήριο περιλαμβάνει τις εξής δραστηριότητες:

Σημείωση: Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει εκείνες που θεωρεί πιο κατάλληλες.

  1. «Πού μας χρειάζονται οι ψηφιακές τεχνολογίες;» (σελ. 42-44 στο curriculum). Οι προτεινόμενες δραστηριότητες έχουν στόχο οι μαθητές/-τριες να καταλάβουν πότε είναι χρήσιμο να χρησιμοποιούν τις ψηφιακές τεχνολογίες και πότε δεν είναι απαραίτητες.
  2. «Εγώ στο διαδίκτυο – γιατί είναι σημαντική η ιδιωτικότητα;» (σελ. 45-48 στο curriculum). Οι προτεινόμενες δραστηριότητες έχουν στόχο οι μαθητές/-τριες να αναπτύξουν την ικανότητα να θέτουν όρια στην ιδιωτικότητά τους και να δημιουργούν μια θετική εικόνα όταν βρίσκονται στο διαδίκτυο.

Το εργαστήριο προτείνεται να ολοκληρωθεί με τη θεματική «Το Βουνό της επίγνωσης» από το παιχνίδι Interland (σελ. 49 στο curriculum).

3. Δύναμη-Κράτα καλά τα μυστικά σου

Τα παιδιά προσχολικής και πρώιμης σχολικής ηλικίας αρχίζουν να μαθαίνουν πώς να χρησιμοποιούν το διαδίκτυο και αποκτούν τις πρώτες τους εμπειρίες. Μερικές φορές αυτό γίνεται με τη μέθοδο της δοκιμής και του λάθους. Διαπιστώνουν ότι δεν υπάρχουν απλοί κανόνες για τη φροντίδα της προσωπικής ζωής και της ασφάλειας στο διαδίκτυο. Μαθαίνουν τη σημασία της προστασίας των ιδιωτικών και προσωπικών πληροφοριών. Είναι σημαντικό να μη φοβούνται να κάνουν ερωτήσεις και να αναζητούν απαντήσεις, διευρύνοντας τις γνώσεις τους επί του θέματος.

Το εργαστήριο περιλαμβάνει τις εξής δραστηριότητες:

Σημείωση: Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει εκείνες που θεωρεί πιο κατάλληλες.

  1. «Γιατί είναι σημαντικό να προστατεύουμε τις πολύτιμες πληροφορίες και τα δεδομένα μας στο διαδίκτυο;» (σελ. 69-74 στο curriculum).

Μέσω αυτών των δραστηριοτήτων, στόχος είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν ότι στο διαδίκτυο υπάρχουν τα δεδομένα και οι πολύτιμες πληροφορίες μας, οι οποίες πρέπει να προστατεύονται, και να ενημερωθούν γιατί είναι σημαντικό να προφυλάσσουν τις συσκευές στις οποίες αποθηκεύουν τις πληροφορίες και τα δεδομένα τους.

  1. «Ποιοι κωδικοί πρόσβασης είναι ισχυροί;» (σελ. 77-85 στο curriculum).

Στόχος είναι η εξοικείωση των μαθητών/τριών με τις αρχές της δημιουργίας, της απομνημόνευσης και της προστασίας ισχυρών κωδικών πρόσβασης.

Το εργαστήριο προτείνεται να ολοκληρωθεί με τη θεματική «O Πύργος του Θησαυρού» από το παιχνίδι Interland (σελ. 86 στο curriculum).

4. Εγρήγορση-Μην την πατάς με την απάτη

Ζούμε σε έναν κόσμο πληροφοριών. Αυτές παίρνουν πολλές μορφές: κείμενα, γραφικά, ήχος, βίντεο. Χρησιμοποιούνται διάφοροι τρόποι για να προσελκύσουν την προσοχή μας. Μια από τις αξίες που πρέπει να καλλιεργήσουμε για να βρούμε το δρόμο μας μέσα στη ζούγκλα των πληροφοριών είναι η εγρήγορση. Μια σύντομη, προσεκτική στιγμή προβληματισμού μεταξύ της λήψης νέων πληροφοριών και της αντίδρασης σε αυτές αποτελεί μια καλή συνήθεια για την προσεκτική χρήση των δυνατοτήτων του ψηφιακού κόσμου.

Το εργαστήριο περιλαμβάνει τις εξής δραστηριότητες:

Σημείωση: Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει εκείνες που θεωρεί πιο κατάλληλες.

  1. «Πού θα με οδηγήσουν οι αποφάσεις μου;» (Δραστηριότητα 1 και 2).
  2. Πώς γνωρίζουμε ότι οι πληροφορίες είναι αληθείς;
  3. Ίντερλαντ: Το Ποτάμι της Αλήθειας.

Σελ. από το curriculum 51-63.

5. Ευγένεια-Η κουλ συμπεριφορά είναι η καλή συμπεριφορά

Η αυτοεκτίμηση, η αυτοπεποίθηση και η ενσυναίσθηση είναι ιδιότητες που είναι πολύ σημαντικές στον εικονικό κόσμο. Η ικανότητα διάκρισης μεταξύ ευχάριστων και δυσάρεστων μηνυμάτων, καθώς και η ικανότητα ενσυναίσθησης μεταξύ της δικής μας συμπεριφοράς και της συμπεριφοράς του ατόμου που βρίσκεται στην άλλη πλευρά της οθόνης είναι σημαντικά στοιχεία για την αντιμετώπιση των δύσκολων καταστάσεων που αντιμετωπίζουν τα παιδιά στο διαδίκτυο. Επομένως, η εξέταση της συμπεριφοράς μας, η ενίσχυση των καλών συμπεριφορών και η ευαισθητοποίηση έναντι των αρνητικών είναι κάτι το οποίο διακατέχει όλα τα θέματα που σχετίζονται με την αξία της Ευγένειας. Είναι επίσης σημαντικό να κατανοήσουμε ότι η ευγένεια δεν σημαίνει απαραίτητα καλοσύνη, αλλά κυρίως σεβασμό των άλλων.

Το εργαστήριο περιλαμβάνει τις εξής δραστηριότητες:

Σημείωση: Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει εκείνες που θεωρεί πιο κατάλληλες.

  1. «Πώς μοιάζει η ευγένεια;» (σελ. 92-95 στο curriculum).

Oι προτεινόμενες δραστηριότητες έχουν στόχο την ανάπτυξη της ικανότητας αναγνώρισης των (ευγενών) προθέσεων των άλλων, την ανάπτυξη κοινωνικο-συναισθηματικών δεξιοτήτων και την ανάπτυξη κοινωνικο-ηθικών στάσεων, όπως η ευγένεια, η ενσυναίσθηση, η ευαισθησία.

  1. «Το ευγενικό μου χέρι» (σελ. 96-99 στο curriculum).

Στόχος των δραστηριοτήτων για τους/τις μαθητές/τριες είναι η συνειδητοποίηση και κατανόηση της σημασίας που έχουν οι λέξεις για τον εαυτό μας και για τους/τις άλλους/ες και η ενίσχυση της αυτοεκτίμησης.

  1. «Ευγενική αντίδραση» (σελ. 100-107 στο curriculum).

Οι προτεινόμενες δραστηριότητες στοχεύουν στην ανάπτυξη στάσεων και δεξιοτήτων για την έκφραση ευγένειας προς τους/τις άλλους/ες, προς τον εαυτό μας και στη δόμηση θετικής εικόνας στο διαδίκτυο.

Το εργαστήριο προτείνεται να ολοκληρωθεί με τη θεματική «Το βασίλειο της Ευγένειας» από το παιχνίδι Interland (σελ. 108 στο curriculum).

6. Γενναιότητα-Αν έχεις αμφιβολίες, συζήτησέ το αμέσως.

Οι νέοι/ες χρήστες θα πρέπει να γνωρίζουν ότι στο διαδίκτυο υπάρχει πληθώρα αναληθούς, προσβλητικού και ακατάλληλου περιεχομένου, συμπεριφορών και αναρτήσεων, που μπορεί να βλάψουν εμάς και άλλους/ες. Είναι λογικό να αντιδρούν στην αρνητική διαδικτυακή συμπεριφορά, αλλά

δεν χρειάζεται να το κάνουν  μόνοι/ες τους: υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που μπορούν να τους/τις υποστηρίξουν. Το να μιλήσουν σε κάποιον/α που εμπιστεύονται για ένα πρόβλημα και να ζητήσουν βοήθεια από έναν/μια σύμμαχο είναι ένα καλό σημάδι θάρρους.

Το εργαστήριο περιλαμβάνει τις εξής δραστηριότητες:

Σημείωση: Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να επιλέξει εκείνες που θεωρεί πιο κατάλληλες.

  1. «Τι σημαίνει θάρρος;» (σελ. 114-116 στο curriculum).

Οι μαθητές/-τριες μέσω των δραστηριοτήτων αντιλαμβάνονται τι σημαίνει θάρρος (και στο διαδίκτυο) και συνειδητοποιούν ότι το θάρρος έχει διάφορες πτυχές, π.χ. το να ξεπερνά κανείς/καμία τον φόβο, προκειμένου να επιτύχει έναν σημαντικό στόχο, να παραδεχτεί το λάθος του/της, να υπερασπίζεται το δίκιο του/της, να εκφράζει τη γνώμη του/της.

  1. «Στα ίχνη των συμμάχων»;» (σελ. 117-122 στο curriculum).

Ο στόχος των προτεινόμενων δραστηριοτήτων είναι οι μαθητές/τριες να γνωρίζουν σε ποιον/α να απευθυνθούν αν βρεθούν σε μια δύσκολη θέση στο διαδίκτυο, να καταλάβουν ότι το να ζητάει κανείς/καμία βοήθεια μπορεί να αποτελεί ένδειξη θάρρους και να συνειδητοποιήσουν ότι είναι απαραίτητο να έχουν περιορισμένη εμπιστοσύνη σε ανθρώπους εκτός του στενού τους κύκλου στη ζωή, αλλά και στο διαδίκτυο.

Εκπαιδευτικό υλικό