Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Κοινωνική Ευαισθησία – Νοιάζομαι

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • συνεργασία
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος είναι η αναγνώριση και κατανόηση οικείων κοινωνικών θεμάτων και προβλημάτων και η επιτυχής αντιμετώπισή τους από τους/τις μαθητές/τριες ως έναν βαθμό, με ταυτόχρονη καλλιέργεια και ανάπτυξη συγκεκριμένων δεξιοτήτων όπως η ενσυναίσθηση, η επίλυση προβλήματος, η κριτική σκέψη, η εποικοδομητική συνεργασία σε ομάδα μέσω διαλόγου και επιχειρημάτων, η αλληλοϋποστήριξη καθώς και η ενίσχυση της γνώσης ενεργητικά, διερευνητικά και διαθεματικά σε κοινότητες-ομάδες πρακτικής.

Οι γενικοί στόχοι του προγράμματος αφορούν στην καλλιέργεια της ομαδικής συνεργασίας, της ενσυναίσθησης και της κριτικής σκέψης.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ας γνωριστούμε-ποιοι είμαστε; Φτιάχνουμε τους Κανόνες της ομάδας μας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • δημιουργούν συνεργατικά, δουλεύοντας ανά δύο (2),
  • αναγνωρίζουν τα συναισθήματα τα δικά τους και των άλλων,
  • υιοθετούν συμπεριφορές της αποδοχής και του σεβασμού ως προς τη διαφορετικότητα,
  • προτείνουν τρόπους επίλυσης διαφορών,
  • δημιουργούν και να διαμοιράζουν ψηφιακές εργασίες.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 

Οικοδόμηση της αυτογνωσίας και της εποικοδομητικής συνεργασία σε ομάδα:
• Το πρώτο βήμα προκειμένου να δημιουργηθεί ένα θετικό και ασφαλές κλίμα στην τάξη με εμπιστοσύνη στην ομάδα και προοπτικές συνεργασίας είναι να τεθούν και να συμφωνηθούν θεμελιώδεις κανόνες, που θα καθοδηγούν και οριοθετούν την ομάδα.
• Θα μπορούσατε να ξεκινήσετε με κάποιους κοινούς βασικούς κανόνες και να ζητήστε από τους/τις μαθητές/τριες να προσθέσουν και δικούς τους αν πιστεύουν ότι συμβάλουν στο καλό κλίμα και την εποικοδομητική λειτουργία της ομάδας. Διευκολύνετε τη δράση με μια συζήτηση σχετικά με το πώς αυτοί οι κανόνες θα δημιουργήσουν ένα θετικό κλίμα. Εάν κάτι λείπει από την τελική λίστα, μπορεί να προστεθεί αργότερα.
• Συζητήστε για το πόσο σημαντικό είναι να τηρούνται οι κανόνες και ότι ο/η καθένας/μία είναι υπεύθυνος/η για την εύρυθμη λειτουργία της ομάδας.
• Τοποθετήστε τους κανόνες σε περίοπτη θέση μέσα στην τάξη και να τους υπενθυμίζετε τακτικά, ώστε οι μαθητές/τριες να τους συμβουλεύονται συχνά. Αντίστοιχα και στη συνέχεια για την ενίσχυση των ψηφιακών δεξιοτήτων των μαθητών η δράση αυτή θα μπορούσε και να ψηφιοποιηθεί με τη δημιουργία ενός εμπλουτισμένου με σχετικές εικόνες PowerPoint, στο εργαστήρι πληροφορικής από τους/τις μαθητές/τριες, όπου θα παρουσιάσουν τα χαρακτηριστικά τους και τις αντίστοιχες λέξεις ανά ζευγάρι.
• Επίσης, η δράση θα μπορούσε να ηχογραφηθεί και να ανέβει σε ελληνικό διαδικτυακό αποθετήριο ηχογραφήσεων όπως το https://video.sch.gr/ή το https://blogs.sch.gr/esrblog/esr-podcast/

2. Ερωτηματολόγιο για να Γνωρίσουμε ο/η ένας/μία τον/την άλλο/η καλύτερα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • οικοδομούν θετικές σχέσεις μέσα στην ομάδα,
  • τηρούν με συνέπεια τις δεσμεύσεις τους προς τα άλλα άτομα,
  • αναστοχάζονται κριτικά σκέψεις, αξίες, πεποιθήσεις, συναισθήματα και εμπειρίες των άλλων,
  • να επικοινωνούν αποδοτικά και αποτελεσματικά μεταξύ τους.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 

• Δημιουργήστε μια σειρά ερωτήσεων για να γνωρίσουμε ο ένας/η μία τον/την άλλον/η.
• Οργανωθείτε σε ομάδες των τεσσάρων (4) ή πέντε (5) μαθητών/τριών. Περπατήστε τριγύρω στην τάξη και βρείτε άτομα που μπορεί να απαντήσουν θετικά στις ερωτήσεις ενός ερωτηματολογίου, (αναλυτικά το ερωτηματολόγιο στην περιγραφή του εργαστηρίου παρακάτω) το οποίο και θα αναρτήσετε στον πίνακα της τάξης ή διαδικτυακά χρησιμοποιώντας τα ακόλουθα εργαλεία: https://goformative.com/δωρεάν για εκπαιδευτικούς ή το https://www.google.com/forms/about/
• Εάν απαντήσουν θετικά, γράψτε το όνομά τους και οποιαδήποτε επιπλέον πληροφορία μπορεί να δώσουν. Όταν κάποιος/α έχει απαντήσει θετικά σε κάποια από τις ερωτήσεις, αφήστε τον/τη να σας κάνει και αυτός/η μια ερώτηση και προχωρήστε στον/στην επόμενο/η.
• Αφού ολοκληρώσετε με τις ερωταπαντήσεις, τις προσθέτετε στην ψηφιακή φόρμα και η κάθε ομάδα παρουσιάζει τις απαντήσεις-ευρήματα της έρευνας.
• Ενδεικτικά κάποιες ερωτήσεις:
– Αγοράζεις πράγματα από το διαδίκτυο; Τι αγόρασες πρόσφατα;
– Σου αρέσει να κάνεις πατίνι ή ποδήλατο; Σου αρέσουν τα αναψυκτικά;
Περισσότερα στην εκτενέστερη περιγραφή του εργαστήριου, στη συνέχεια.

3. Χτίζω ενσυναίσθηση. Τα συναισθήματά μου και εγώ. Αναγνωρίζω τα συναισθήματά μου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • εκφράζουν τον σεβασμό τους στα πλαίσια ενός πολιτισμού «συνύπαρξης»,
  • κατανοούν καλύτερα τους άλλους, προσεγγίζοντας τα πράγματα από τη δική τους πλευρά,
  • λαμβάνουν υπόψη τα συναισθήματα των άλλων κατά τη λήψη αποφάσεων,
  • χρησιμοποιούν με ευχέρεια ψηφιακά εργαλεία.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 

• Σε ομάδες των τριών (3), σκίστε ένα κομμάτι χαρτί στα τρία και στη συνέχεια ο/η ένας/μία ζωγραφίζει το κεφάλι, ένας/μία άλλος/η τον κορμό του σώματος και ένας/μία άλλος/η τα πόδια, χωρίς να βλέπουν τι ζωγραφίζει ο/η καθένας/μία. Μετά ενώστε όλα τα κομμάτια μαζί για να δείτε όλο το αστείο σώμα!
• Στη συνέχεια, ζητήστε από τον/την καθένα/μία να αποκαλύψει ποιο στοιχείο χαρακτήρα βρίσκει ενοχλητικό και γιατί. Τι νιώθουν όταν το σκέφτονται ή όταν ακούνε τους/τις συμμαθητές/τριές τους να το σχολιάζουν. Πώς μπορούν να αντιμετωπίσουν δυσμενή σχόλια και πώς θα μπορούσαν να κάνουν τον/την συμμαθητή/τριά τους να νιώσει όμορφα και να γίνουν φίλοι/ες.
• Αντίστοιχα, μπορούν να σχεδιάσουν και εκτυπώσουν τις δημιουργίες τους στο διαδικτυακό εργαλείο https://www.canva.com/el_gr/. Στο συγκεκριμένο εργαλείο, το οποίο είναι και στα ελληνικά οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν μία παρουσίαση, την οποία στη συνέχεια την αποθηκεύουν σε ψηφιακή μορφή όπως .pdf ή την εκτυπώνουν και την παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης.
• Κατά την παρουσίαση απαντούν στις ερωτήσεις των συμμαθητών/τριών τους για το είδος του σχεδίου αλλά και το γιατί είναι καλό να αποκτήσουμε ενσυναίσθηση και να καταλαβαίνουμε τα συναισθήματα των συμμαθητών/τριών μας.

4. Αναγνωρίζοντας ένα κοινωνικό θέμα. Αποκτώντας κοινωνική υπευθυνότητα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να :

  • εκφράζουν τις σκέψεις τους πάνω σε ένα πρόβλημα της καθημερινότητας,
  • αναστοχάζονται κριτικά τις αξίες και τις πεποιθήσεις τους,
  • να αποδέχονται την ευθύνη των πράξεών τους και να αξιολογούν τους κινδύνους που σχετίζονται με διαφορετικές επιλογές,
  • να τροποποιούν τη συμπεριφορά τους ώστε να εναρμονίζεται με τις περιστάσεις,
  • να προτείνουν λύσεις.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 

Μετά από συζήτηση για την έννοια της Αειφορίας:
Σε ζευγάρια/μικρές ομάδες διαλέξτε μερικούς από τους 17 Στόχους
Αειφόρου Ανάπτυξης και συζητήστε τι πιστεύετε ότι σημαίνει ο καθένας.
Σχετικές πηγές ακολουθούν: https://inactionforabetterworld.com/17-pagkosmioi-stoxoi/
• Πού βλέπετε τέτοια παραδείγματα στη γειτονιά σας;
• Τι σας αρέσει και τι δεν σας αρέσει σχετικά με αυτά κοντά σας; Ποιο είναι το πρόβλημα που υπάρχει;
• Τι θα μπορούσατε να κάνετε, για να το επιλύσετε ή να το βελτιώσετε;
• Κάποια παραδείγματα κοινωνικών θεμάτων που ενισχύουν την κοινωνική ευαισθησία και υπευθυνότητα:
• Είναι άδικο να μην έχουμε πολλά πάρκα στην κοινότητά μου.
• Εύχομαι να υπήρχαν πολλά λεωφορεία, έτσι ώστε η μαμά μου να μπορούσε να με πάει στο σχολείο χωρίς να στριμωχνόμαστε.
• Μου αρέσουν τα βιβλία αλλά είναι λίγο ακριβά, ίσως θα μπορούσαμε να έχουμε μια παιδική βιβλιοθήκη και κάθε γειτονιά.
• Υπάρχουν πολλά αδέσποτα ζώα στην περιοχή μου και μερικά δαγκώνουν. Κάτι θα πρέπει να κάνουμε και για αυτά.
• Οι ράμπες για ΑΜΕΑ είναι κατειλημμένες από αυτοκίνητα στην περιοχή μου.
Περισσότερα στην εκτενέστερη περιγραφή του εργαστηρίου, στη συνέχεια.

5. Εξερευνώ και κατανοώ κοινωνικά θέματα, επιλέγω αυτό που με αφορά και επιθυμώ την επίλυσή του. Συνεργάζομαι και παίρνω συλλογικές αποφάσεις με την ομάδα μου.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να :

  • συνεργάζονται επικοδομητικά με τους/τις άλλους/ες για κοινούς σκοπούς,
  • διατυπώνουν με σαφήνεια σκέψεις, συναισθήματα και απόψεις,
  • επεξεργάζονται τα δεδομένα,
  • λαμβάνουν τεκμηριωμένες συλλογικές αποφάσεις,
  • αξιοποιούν αποτελεσματικά τα μέσα της ψηφιακής τεχνολογίας.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 

Περπατήστε στην περιοχή σας και εντοπίστε μέρη που χρειάζονται βελτίωση.
• Σε ομάδες σημειώστε τις ιδέες σας και συζητήστε τους λόγους. Ένας/κάποιοι από αυτούς θα μπορούσαν να είναι η βάση για την εργασία σας. Το επόμενο στάδιο είναι να σκεφτείτε για το πώς αυτό μπορεί να συζητηθεί/εκφραστεί. Σκεφτείτε τη διαδρομή που κάνετε για το σχολείο/το φροντιστήριο/το σούπερ μάρκετ, για κάπου που πάτε κάθε μέρα.
• Σχεδιάστε αυτή τη διαδρομή από την αρχή έως το τέλος. Τώρα προσθέστε τα χρώματα που βρίσκουμε συνήθως στα φανάρια: πράσινο για μια ωραία περιοχή, πορτοκαλί για μια σχετικά καλή περιοχή, κόκκινο για μια άσχημη περιοχή. Μπορούμε πραγματικά να επιφέρουμε όποια αλλαγή στο συγκεκριμένο θέμα; Θα αποθαρρυνθούμε; Τα ψηφιακά εργαλεία που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε;
• Για την κατανόηση και επιλογή του θέματος είναι οι ψηφιακοί χάρτες: https://www.arcgis.com/https://www.google.com/intl/el/earth/
• Στα προτεινόμενα ψηφιακά εργαλεία μπορούμε να εντοπίσουμε το χάρτη της περιοχής μας και να προσθέσουμε εικόνες και σχόλια-προτάσεις για τη βελτίωση και αντιμετώπιση των προβλημάτων ή δυσκολιών που αντιμετωπίζουμε ως πεζοί και κάτοικοι της συγκεκριμένης γεωγραφικής κοινότητας. Στη συνέχεια, εκτυπώνουμε τους χάρτες μας και τους παρουσιάζουμε στην ολομέλεια της τάξης.

6. Αναζητώ λύσεις για το κοινωνικό θέμα που επέλεξα σε ομαδική συνεργασία. Σχεδιάζω δράσεις και ενέργειες προς επίλυσή του

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • ενεργοποιούνται θετικά στην αντιμετώπιση περίπλοκων καταστάσεων,
  • αναλύουν και να ερμηνεύουν τα δεδομένα,
  • εξερευνούν λύσεις του προβλήματος,
  • σχεδιάζουν δράσεις από κοινού,
  • προτείνουν τρόπους επίλυσης των προβλημάτων,
  • συνδιαμορφώνουν στην απόφαση επίλυσης,
  • να εφαρμόζουν την ψηφιακή τεχνολογία.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 

Ως ομάδα, ανταλλάξτε απόψεις για το τι σημαίνει ποιοτική ομαδική δουλειά.
• Να χωριστείτε σε μικρότερες ομάδες ανά δύο (2) και κάθε ομάδα καλείται να λύσει ένα πρόβλημα που έχετε επιλέξει. Καταλήξτε σε ένα κοινωνικό θέμα στην ομάδα.
• Οργανώστε ένα σχέδιο δράσης. Στο νοητικό χάρτη που δημιούργησε η κάθε ομάδα για τη θεματική που ασχολείται, αποφασίστε και σημειώστε κάθε βήμα που θα χρειαστεί να κάνετε προκειμένου να πετύχετε στο στόχο σας.
• Σχεδιάστε την χρονογραμμή των δράσεών σας. Τα ψηφιακά εργαλεία για την χρονογραμμή μπορεί να είναι τα https://www.timetoast.com/ και https://el.padlet.com/
Στη χρονογραμμή, αποφασίστε και σημειώστε κάθε βήμα που θα χρειαστεί να κάνετε ή κάνατε προκειμένου να πετύχετε στο στόχο σας.
Ενδεικτικά κάποιες ερωτήσεις για την οργάνωση της ομάδας και των στόχων:
1. Έχουμε όλες τις απαιτούμενες γνώσεις και δεξιότητες;
2. Ξέρουμε κάποιον που μπορεί να μας βοηθήσει;
3. Ποια η μέθοδος που θα ακολουθήσουμε για να έχουμε αποτελέσματα;
4. Γιατί να ενδιαφέρει την κοινότητα η εργασία μας και τι και αποφέρει;

7. Αναστοχάζομαι, διορθώνομαι, προχωρώ και Αξιολογώ. Αποτελέσματα, διαχείριση, αυτοβελτίωση και συλλογικότητα στις αποφάσεις και την επίλυση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να είναι σε θέση να:

  • αναστοχάζονται κριτικά για τον εαυτό τους,
  • συζητούν τι να κάνουν για να βελτιωθεί η κοινότητα,
  • χειρίζονται αποτελεσματικά τα ψηφιακά μέσα.

 

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

 

Όλοι/ες συζητούν στην ομάδα τι λύση αποφάσισαν και γιατί. Ένα άτομο διαβάζει αυτό που έχει γραφτεί και συζητείται ως ομάδα.
• Συνεργατικά αποφασίστε ποιες ενέργειες ακολουθήσατε, πώς και με ποια σειρά. Σημειώστε τι αναθεωρήσατε και τι ήταν αποτελεσματικό.
• Ζωγραφίστε τα συναισθήματά σας με εικονίδια πριν- κατά τη διάρκεια της δράσης και τώρα με το https://emoji-maker.flat-icons.com/.

• Ολοκληρώστε την εργασία σας με τη δημιουργία ενός PowerPoint όπου θα εντάξετε την όλη πορεία της δράσης σας, τα προβλήματα και τις δυσκολίες που αντιμετωπίσατε καθώς και τον τρόπο επίλυσής αυτών.
• Καταλήξτε με έναν επίλογο της εργασίας σας όπου θα αναφέρετε το τι μάθατε από αυτή την εμπειρία σας, ποιες οι δεξιότητες που αναπτύξατε, πώς συνεργαστήκατε για το αποτέλεσμα του έργου και σε τι θα συνεισφέρει η δράση σας στην τοπική κοινωνία αλλά και σε εσάς τους/τις ίδιους/ες.
• Ενσωματώστε στο PowerPoint τον/τους νοητικό/ούς χάρτη/ες καθώς και τις χρονογραμμές που δημιουργήσατε. Μπορείτε επίσης να δημιουργήσετε ένα podcast με την αφήγηση κάθε σταδίου της εργασίας σας και να το ανεβάσετε στην εκπαιδευτική διαδικτυακή και μαθητική πύλη European School Radio: http://europeanschoolradio.eu/el.
• Επιπλέον, θα μπορούσατε να πάρετε συνεντεύξεις από τους/τις συνεργάτες- μέλη της κοινότητας που σας βοήθησαν στην υλοποίηση των στόχων σας.

Εκπαιδευτικό υλικό