Το παρόν πρόγραμμα έχει δημιουργηθεί με το σκεπτικό της ενταξιακής προσέγγισης της νοητικής αναπηρίας μέσω του αθλητισμού και συγκεκριμένα μέσα από τα Special Olympics. Σκοπός του προγράμματος είναι η ενημέρωση των μαθητών/τριών για τα Special Olympics σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο και η παρουσίαση των ευκαιριών προσωπικής εμπλοκής τους στα Special Olympics με στόχο την ενίσχυση των ενταξιακών προγραμμάτων, την ενεργοποίηση των μαθητών/τριών για εθελοντική προσφορά, την ενθάρρυνση υιοθέτησης συμπεριφορών που προάγουν την ενταξιακή προσέγγιση της αναπηρίας και την ενίσχυση της ενταξιακής κουλτούρας μέσα στο σχολείο. Μέρος του προγράμματος είναι αφιερωμένο και στον εθελοντισμό. Επιμέρους στόχος είναι οι μαθητές/τριες μέσω των εργαστηρίων του συγκεκριμένου προγράμματος να αναπτύξουν δεξιότητες μάθησης όπως κριτική σκέψη, συνεργασία, δημιουργικότητα, καθώς και δεξιότητες ζωής, όπως ενσυναίσθηση, ευαισθησία, προσαρμοστικότητα, υπευθυνότητα, που προάγουν την έννοια της πολιτειότητας. |
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το πέρας του εργαστηρίου αναμένεται οι μαθητές/τριες:
Ο/Η εκπαιδευτικός ανατρέχει στην παρουσίαση με τίτλο «Διαφορετικότητα – Ισότητα – Ενσυναίσθηση» και ακολουθεί τις διαφάνειες. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε παιχνίδι «βρες τις διαφορές» και «βρες τις ομοιότητες». Στόχος να αναζητήσουμε τα κοινά στοιχεία- τις ομοιότητες- που μας ενώνουν και όχι τις όποιες διαφορές μας χωρίζουν.
Δραστηριότητα:
Οι μαθητές/τριες περιγράφουν σε ένα χαρτί (χωρίς όνομα) ένα συναίσθημα (θετικό ή αρνητικό) που έχουν νιώσει οι ίδιοι/ες ή κάποιος/α γνωστός/ή τους ή μια στιγμή που τους έφερε σε αμηχανία ή δύσκολη θέση κτλ. Στη συνέχεια τσαλακώνουν το χαρτί και το ρίχνουν σε ένα καθαρό καλάθι, κουτί, σακούλα. Έπειτα, ένα-ένα παιδί σηκώνεται και διαλέγει τυχαία ένα. Το διαβάζει και προσπαθεί να νιώσει, όπως ο/η συμμαθητής/τρια που το έγραψε και να δώσει με σεβασμό την δική του οπτική, βοήθεια ή συμβουλή. Ακολουθεί συζήτηση στην τάξη.
Σημ1: Είναι επιλογή καθενός/μίας που έγραψε στο χαρτί αυτό που ένοιωσε, αν θέλει να αποκαλυφθεί στο τέλος ή όχι.
Σημ2: Είναι απαραίτητα τα αυξημένα αντανακλαστικά του/της εκπαιδευτικού ως προς τη διαχείριση και την προστασία όσων μοιραστούν κάτι προσωπικό τους.
Διάρκεια εργαστηρίου 1 διδακτική ώρα
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το πέρας του εργαστηρίου αναμένεται οι μαθητές/τριες:
Ο/Η εκπαιδευτικός ανατρέχει στην παρουσίαση με τίτλο «Αναπηρία – Δόκιμη Ορολογία – Κατηγορίες της Αναπηρίας». Με το πέρας της θεωρητικής παρουσίασης οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε παιχνίδι ερωτήσεων.
Δραστηριότητα
Δίνονται διαφορετικά σενάρια- μελέτες περίπτωσης στους/στις μαθητές/τριες για κάθε αναπηρία.
1ο Σενάριο – Κινητική Αναπηρία
Είναι η πρεμιέρα ενός θεατρικού έργου. Όλοι οι θεατές έχουν κλείσει εγκαίρως τα εισιτήριά τους και κατευθύνονται προς την αίθουσα για να λάβουν τις θέσεις τους. Όλες οι θέσεις είναι αριθμημένες και οι θεατές βρίσκουν τη θέση τους και κάθονται. Ανάμεσά τους ένα άτομο με αναπηρία που κάνει χρήση αναπηρικού αμαξιδίου. Έχει πληρώσει κανονικά το εισιτήριό του, έχει φτάσει εγκαίρως στο θέατρο και δεν μπορεί να καθίσει στη θέση του γιατί ο διάδρομος δεν χωράει να περάσει το αναπηρικό αμαξίδιο και γιατί προφανώς δεν μπορεί να σηκωθεί να περπατήσει ως την θέση του.
Ερωτήσεις προς τους μαθητές/τριες
Είστε ο/η Υπεύθυνος/η του Θεάτρου.
Πιθανές απαντήσεις
Διαδραστική Συζήτηση μεταξύ των μαθητών/τριών. Είστε ο/η ΑμεΑ.
Προβληματισμός: Bίωσε το ΑμεΑ την επίσκεψη στο θέατρο όπως οι υπόλοιποι άνθρωποι; Ποια θα έπρεπε να είναι αντιμετώπιση του από τους/τις υπεύθυνους/ες το θέατρο;
Το σενάριο θα μπορούσε να αποτελέσει αφορμή και για θεατρικό παιχνίδι
2ο Σενάριο – Κώφωση
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες των δέκα (10) περίπου. Δίνεται μια πρόταση σύντομη αλλά σύνθετη στο 1ο παιδί της ομάδας το οποίο ΑΘΟΡΥΒΑ διαβάζει την πρόταση. Στο επόμενο το οποίο προσπαθεί με τη χειλεανάγωνση να καταλάβει τι του είπε. Συνεχίζεται το ίδιο μέχρι το τελευταίο παιδί. Αποκαλύπτουμε την πρόταση στο τέλος.
Συζητάμε τις δυσκολίες
Προβληματισμός: Γιατί δε γινόταν κατανοητή η πρόταση; Τι πήγε στραβά;. Ήταν σωστή η τοποθέτηση των χειλιών του, φαινόταν καλά το στόμα του και τα χείλη του; Η γλώσσα του;
Τα πρακτικά των συζητήσεων και κυρίως οι προτάσεις της ομάδας θα ενταχθούν στο portfolio των μαθητών/τριών.
Διάρκεια Εργαστηρίου 1 διδακτική ώρα
Οι μαθητές/τριες να γνωρίσουν τις μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις για Άτομα με Αναπηρία σύμφωνα με τα κριτήρια και την κατηγορία της αναπηρίας που ανήκουν:
Ο/Η εκπαιδευτικός ανατρέχει στην παρουσίαση με τίτλο «Αθλητικές διοργανώσεις Ατόμων με Αναπηρία» και ακολουθεί τις διαφάνειες.
Δραστηριότητες
Η ομάδα της τάξης μπορεί να επιλέξει να δοκιμάσει ένα από τα ακόλουθα αθλήματα. Το άθλημα που δε θα επιλεγεί, θα μπορούσε να πραγματοποιηθεί σε δεύτερο χρόνο εκτός εργαστηρίου ή ως επέκταση.
Χωρίζουμε τους/τις μαθητές/τριες σε δυο ομάδες και τους/τις τοποθετούμε όπως στο βόλεϊ. Χαμηλώνουμε το φιλέ του βόλεϊ ή σε περίπτωση που δεν υπάρχει διαθέσιμο, στερεώνουμε μια κορδέλα ή ένα σχοινί σε ύψος περίπου 1 μέτρο από το έδαφος και σε μήκος 3 – 4 μέτρα απόσταση (πχ: σε δύο καρέκλες). Οι δυο ομάδες κάθονται οκλαδόν στο έδαφος και σε διάταξη των δυο ή τριών σειρών. Δίνουμε ένα μέτριο ή μεγάλο μπαλόνι ή ένα φουσκωτό τόπι θαλάσσης ή μια ελαφριά μπάλα. Σκοπός είναι να αλλάξουν πάσες μεταξύ τους οι παίκτες/ τριες κάθε ομάδας και να περάσουν την μπάλα στο έδαφος της απέναντι μεριάς, με σκοπό να πάρει η ομάδα τους πόντο.
Σημαντικό*: Να προσπαθήσουν οι μαθητές/τριες να χρησιμοποιήσουν μόνο το άνω μέρος του κορμού τους και τα χέρια. Ας αποφύγουν τη στήριξη και την ώθηση από τα πόδια έτσι ώστε να προσομοιάσουν στο παιχνίδι των αθλητών/τριών με κινητική αναπηρία στα κάτω άκρα.
Δημιουργούμε ομάδες τριών παικτών/τριών. Κάθε φορά, παίζουν δυο ομάδες. Οριοθετούμε την εστία (το τέρμα) κάθε ομάδας σε μήκος περίπου 4 μέτρα. Τοποθετούμε την κάθε ομάδα οκλαδόν κατά μήκος της εστίας της. Τους κλείνουμε τα μάτια με κορδέλα, μάσκα, ή ένα μαλακό ύφασμα, έτσι ώστε να μη βλέπουν. Το παιχνίδι παίζεται με μπάλα που εμπεριέχει κουδουνάκι. Εναλλακτικά, τοποθετούμε μια μπάλα μέσα σε δυο νάιλον σακούλες και τις κλείνουμε καλά με ταινία, ώστε να μπορούν να κυλάνε ομαλά, αλλά να παράγουν ήχο κατά το κύλισμα. Σκοπός του παιχνιδιού είναι να προσπαθήσει η κάθε ομάδα (ένας/μια παίχτης/τρια τη φορά) να υπολογίσει, χωρίς να βλέπει, την αντίπαλη εστία και κυλώντας την μπάλα να πετύχει τέρμα , δηλαδή γκολ). Τα μέλη της ομάδας που υποδέχεται την μπάλα θα πρέπει με το άκουσμα του ήχου κατά το κύλισμά της, να υπολογίσουν την πορεία της και να την ανακόψουν, χρησιμοποιώντας το σώμα και τα άκρα τους, χωρίς να μετακινηθούν από τη θέση τους.
Σημαντικό*: Κάθε φορά που ρίχνει η μια ομάδα την μπάλα, θα πρέπει να επικρατεί απόλυτη ησυχία στο χώρο ώστε η αμυνόμενη ομάδα να εντοπίζει δια της ακοής την πορεία της.
Διάρκεια εργαστηρίου 1 διδακτική ώρα
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το πέρας του εργαστηρίου αναμένεται οι μαθητές/τριες:
5α. Τα Special Olympics στον Κόσμο Ο/Η εκπαιδευτικός ξεκινά το εργαστήριο με ερωτήσεις κλειδιά ώστε να αφουγκραστεί τις γνώσεις των μαθητών/τριών σχετικά με τα Special Olympics και να αντιληφθεί ποια είναι η αφετηρία του τμήματος σχετικά με το θέμα.
Στη συνέχεια γίνεται προβολή της παρουσίασης με τίτλο «Τα Special Olympics στον Κόσμο» Κατόπιν οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε quiz ερωτήσεων .
5β. Τα Special Olympics στην Ελλάδα Ο/Η εκπαιδευτικός συνεχίζει με προβολή της παρουσίασης με τίτλο «Τα Special Olympics στην Ελλάδα». Με την ολοκλήρωση της παρουσίασης οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε quiz ερωτήσεων .
Δραστηριότητες
Ενδεικτικές θεματικές για τις παρουσιάσεις θα μπορούσαν να είναι:
Διάρκεια εργαστηρίου 1 διδακτική ώρα |
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με το πέρας του εργαστηρίου αναμένεται οι μαθητές/τριες:
5α. Τα Special Olympics στον Κόσμο
Ο/Η εκπαιδευτικός ξεκινά το εργαστήριο με ερωτήσεις κλειδιά ώστε να αφουγκραστεί τις γνώσεις των μαθητών/τριών σχετικά με τα Special Olympics και να αντιληφθεί ποια είναι η αφετηρία του τμήματος σχετικά με το θέμα.
Στη συνέχεια γίνεται προβολή της παρουσίασης με τίτλο «Τα Special Olympics στον Κόσμο» Κατόπιν οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε quiz ερωτήσεων .
5β. Τα Special Olympics στην Ελλάδα
Ο/Η εκπαιδευτικός συνεχίζει με προβολή της παρουσίασης με τίτλο «Τα Special Olympics στην Ελλάδα». Με την ολοκλήρωση της παρουσίασης οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε quiz ερωτήσεων .
Δραστηριότητες
Ενδεικτικές θεματικές για τις παρουσιάσεις θα μπορούσαν να είναι
Διάρκεια εργαστηρίου 1 διδακτική ώρα
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες αναμένεται:
6α. Η σημασία του Εθελοντισμού
Ο/Η εκπαιδευτικός ξεκινά το μάθημα με προβολή της παρουσίασης με τίτλο «Η σημασία του Εθελοντισμού» και στη συνέχεια οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε παιχνίδι αντιστοίχισης εικόνων.
6β. Εθελοντισμός στα Special Olympics Hellas
Ο/Η εκπαιδευτικός συνεχίζει το μάθημα με προβολή της παρουσίασης με τίτλο «Εθελοντισμός στα Special Olympics Hellas» και στη συνέχεια, πραγματοποιείται quiz ερωτήσεων.
Δραστηριότητα
Ο εθελοντισμός και η προσφορά ξεκινά από το άμεσα κοντινό μας περιβάλλον, το σχολείο μας!
Σκεφτείτε στην τάξη, τι ανάγκες υπάρχουν στο σχολείο σας ή στους/στις μαθητές/τριες του σχολείου σας και τι θα μπορούσατε να κάνετε και με ποιους τρόπους, ώστε να βελτιώστε ή να βοηθήσετε την καθημερινότητα των συμμαθητών/τριών σας στο σχολείο.
Σημ: Αφήνουμε τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν και τους παροτρύνουμε σε έναν καταιγισμό δικών τους ιδεών και καταγραφή τους σε εννοιολογικό χάρτη.
Ο/η εκπαιδευτικός προτείνει τις ακόλουθες ενδεικτικές δράσεις.
Ο ενοιολογικός χάρτης θα ενταχθεί στο portfolio των μαθητών/τριών
Διάρκεια εργαστηρίου 1 διδακτική ώρα
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται :
7. Αθλητικά Προγράμματα Μεικτών Ομάδων «Unified Sports»
Ο/Η εκπαιδευτικός προβάλει την παρουσίαση με τίτλο «Unified Sports». Κατόπιν οι μαθητές/τριες συμμετέχουν σε quiz ερωτήσεων.
Δραστηριότητα
Να σχεδιάσετε από κοινού με το κοντινότερο ειδικό σχολείο δράσεις όπως:
Μετά την ολοκλήρωση του εργαστηρίου οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν το Φύλλο Αυτοαξιολόγησης το οποίο στη συνέχεια θα ενταχθεί στο portfolio τους.
Διάρκεια εργαστηρίου 1 διδακτική ώρα
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη