Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

No SDGs found for this action.

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Όλοι/ες χωράμε και είναι cool!

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
  • οργανωτική ικανότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική ευθύνη
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • γραμματισμός στα μέσα
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • μάθηση στην πράξη
Στρατηγική Σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή κριτική σκέψη
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του προγράμματος

Το πρόγραμμα επιχειρεί να βοηθήσει τους/τις μαθητές/τριες στην ανάπτυξη και απόκτηση δεξιοτήτων ζωής, αποδοχής, σεβασμού και αλληλοσεβασμού της διαφορετικότητας μέσα από τη διαχείριση της πολυπολιτισμικότητας της κουλτούρας και τις αρχές της διαπολιτισμικής και συμπεριληπτικής εκπαίδευσης, εστιάζοντας κυρίως σε τάξεις με μαθητές/τριες μεταναστευτικής και προσφυγικής βιογραφίας και πλουραλισμό γλωσσών και πολιτισμών. Στις πολυπολιτισμικές ετερόκλιτες σύγχρονες κοινωνίες η ειρηνική συνύπαρξη και η ικανότητα συνεργασίας στη βάση του σεβασμού στη διαφορετικότητα είναι προϋπόθεση για την προαγωγή και την ευημερία τους.

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

1. Να μπορούν να επικοινωνούν αποδοτικά και αποτελεσματικά σε ένα διαπολιτισμικό περιβάλλον.
2. Να αντιμετωπίζουν όλους τους ανθρώπους με σεβασμό ανεξάρτητα του πολιτισμικού τους υπόβαθρου.
3. Να μπορούν να παρατηρούν ότι οι άνθρωποι από άλλους πολιτισμούς μπορεί να αισθάνονται και να αντιδρούν διαφορετικά στην ίδια κατάσταση.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1." Για πού ξεκινήσαμε; " Δέσιμο Ομάδας - Συναισθηματικό συμβόλαιο

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να οικοδομήσουν θετικές σχέσεις μέσα στην ομάδα.
• Να επικοινωνήσουν αποδοτικά και αποτελεσματικά σε ένα διαπολιτισμικό περιβάλλον.
• Να αναγνωρίζουν και να εφαρμόζουν τις αρχές της ισότητας όλων των ανθρώπων, αντιμετωπίζοντας όλους με σεβασμό, ανεξαρτήτως του πολιτισμικού τους υπόβαθρου.
• Να τηρήσουν με συνέπεια τις δεσμεύσεις τους προς τους/τις άλλους/ες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Εισαγωγική φάση
(Διάρκεια: 5 λεπτά): Άνοιγμα προγράμματος και εργαστηρίου.
Δραστηριότητα: «Μεταφέρω την ταυτότητα» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Ατομικά συμπληρώνεται από τους/τις μαθητές/τριες το φύλλο ταυτότητας. Ανταλλαγή ταυτοτήτων. Παρουσίαση της ταυτότητας που κρατάει ο/η καθένας/μία εκείνη τη στιγμή. Τοποθέτηση των ταυτοτήτων στον κύκλο της τάξης που έχει σχεδιαστεί σε χαρτί.

Φάση Ανάπτυξης
Δραστηριότητα: «Κάνε το βήμα» (Διάρκεια: 15 λεπτά).
Οδηγία: Τοποθέτηση ατομικά στον χώρο σχετικά με το ερώτημα «Η τάξη μας είναι μία συμπεριληπτική και δημοκρατική τάξη;». Ακολουθεί μοίρασμα συναισθημάτων και σκέψεων, αναστοχασμός και καταγραφή απαντήσεων από τους/τις μαθητές/τριες.

Φάση Κλεισίματος
Δραστηριότητα: «Το μονοπάτι της γνωριμίας» (Διάρκεια: 10 λεπτά)
Οδηγία: Οι μαθητές/τριες ομαδικά αφήνουν το «αποτύπωμα» του εργαστηρίου πάνω σε ένα ζωγραφισμένο μονοπάτι σε χαρτί. Κριτικός αναστοχασμός, αποτύπωση προσωπικού βιώματος.

Προέκταση με Τ.Π.Ε
(Βλέπε περιγραφή εργαστηρίου )

 

2. "Υφαίνοντας τον ιστό! "Δέσιμο Ομάδας-Προσδοκίες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να εργαστούν ως μέλη μιας ομάδας, συμβάλλοντας στην ομαδική εργασία στον βαθμό που τους/τις αναλογεί.
• Να επιτύχουν συναίνεση, ώστε να εκπληρώνουν τους στόχους της ομάδας.
• Να επικοινωνήσουν εποικοδομητικά σε πολυπολιτισμικό περιβάλλον.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Εισαγωγική Φάση
Δραστηριότητα: «Kόμπος» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Σε κύκλο τοποθετούνται σταυρωτά τα χέρια, με το δεξί χέρι πάνω από το αριστερό και αντίστροφα. Χωρίς να αφεθούν τα χέρια, οι μαθητές/τριες, πρέπει μέσα σε περιορισμένο χρόνο να τα ξεμπλέξουν.

Φάση Ανάπτυξης
Δραστηριότητα: «Ο ιστός της ομάδας» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Κρατώντας ένα κουβάρι ο/η συντονιστής/τρια λέει « Είμαι ο/η… και από αυτό το πρόγραμμα θα ήθελα να …..Και τώρα θα ήθελα να μάθω τι θέλει ο/η..» και πετάει το κουβάρι στον/ην επόμενο/η, κρατώντας την άκρη του. Ο ιστός που σχηματίστηκε χωρίς να χαλάσει, κολλιέται σε χαρτί του μέτρου στον τοίχο. Αποτυπώνονται σε χαρτί ατομικά οι προσδοκίες από τους/τις μαθητές/τριες που ακούστηκαν και τοιχοκολλώνται.

Φάση Κλεισίματος
Δραστηριότητα: «Τίτλοι» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Σε ομάδες των τεσσάρων (4ων), οι μαθητές/τριες δίνουν τίτλο στο σημερινό εργαστήριο και τους μοιράζονται στην ολομέλεια.

3. "Το κουτί με τις μπογιές" .Διαφορετικότητα- Πολυπολιτισμικότητα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να παρατηρήσουν το πώς άνθρωποι από διαφορετικό πολιτισμικό υποβαθρο αισθάνονται και αντιδρούν στην ίδια κατάσταση.
• Να αναστοχαστούν κριτικά σκέψεις, πεποιθήσεις, συναισθήματα, προκαταλήψεις και στερεότυπα για τη διαφορετικότητα.
• Να συνειδητοποιήσουν ότι η προσωπική κοσμοθεώρηση αποτελεί μόνο μία από τις πολλές υπάρχουσες.
• Να αντιληφθούν τον τρόπο με τον οποίο οι κρίσεις διαμορφώνονται από τους πολιτισμικούς δεσμούς.
• Να αξιοποιήσουν ρουτίνες σκέψης για την αντιμετώπιση καθημερινών προβλημάτων.
• Να αναπτύξουν επίγνωση και να αναλύσουν τα συναισθήματά τους σε ποικίλες καταστάσεις.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Εισαγωγική Φάση
Δραστηριότητα: «Ένα πορτοκάλι διηγείται» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Σε ομάδες των τεσσάρων (4ων), οι μαθητές/τριες παίρνουν από ένα πορτοκάλι ανά ομάδα. Αυτοσχεδιάζουν και αφηγούνται την ιστορία του πορτοκαλιού με θέμα «Πώς ήρθε σήμερα το πορτοκάλι στην τάξη». Στη συνέχεια, όλα τα πορτοκάλια τοποθετούνται σε σακούλα, ανακατεύονται και οι ομάδες καλούνται να βρουν το δικό τους πορτοκάλι. Ακολουθεί αναστοχασμός.

Φάση Ανάπτυξης
Δραστηριότητα: «Μαρκαδόροι» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Σε κόλλα Α4, διπλωμένη στη μέση, ατομικά ζωγραφίζεται στη μια πλευρά ζωγραφιά μονόχρωμη. Στη διπλανή πλευρά ζωγραφίζεται το ίδιο σχέδιο, χρησιμοποιώντας πέντε (5) χρώματα.
Ακολουθεί μοίρασμα και στοχασμός στην ολομέλεια.

Φάση Κλεισίματος
«Αναστοχασμός» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Κριτικός αναστοχασμός και μοίρασμα σύντομου πολυμορφικού κειμένου με το μήνυμα της κάθε ομάδας.

 

 

4. «Παράλληλες ιστορίες» Διαφορετικότητα- Αποδοχή

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να αντιμετωπίσουν την αβεβαιότητα με θετικό και εποικοδομητικό τρόπο και να προσαρμοστούν σε μη οικείες καταστάσεις.
• Να προσαρμοστούν σε νέες καταστάσεις επιστρατεύοντας μια καινούργια δεξιότητα και εφαρμόζοντας τις γνώσεις με διαφορετικό τρόπο.
• Να επικοινωνήσουν και να βρουν τρόπους να παρακάμψουν δυσκολίες (π.χ. χρησιμοποιώντας χειρονομίες, εξηγώντας εκ νέου, απλοποιώντας).
• Να εξηγήσουν πώς ο τόνος της φωνής, η οπτική επαφή και η γλώσσα του σώματος συμβάλλουν στην επικοινωνία.
• Να τροποποιήσουν τη συμπεριφορά τους, αποδίδοντας θετική αξία στην πολιτισμική πολυμορφία μέσα σε μία κοινωνία αντιμετωπίζοντάς την ως πλούτο γνώσεων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Εισαγωγική Φάση
Δραστηριότητα: «Ηχόχρωμα» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Δίνονται ίδιες εικόνες με καθημερινούς ήχους (π.χ. Ένα φρενάρισμα, πουλί που κελαηδάει, το νερό που τρέχει, κ.λπ). Σε ομάδες των τεσσάρων (4ων), φτιάχνονται ιστορίες αξιοποιώντας τους ήχους. Ακολουθεί μοίρασμα και στοχασμός πάνω στο πόσες διαφορετικές ιστορίες μπορούν να φτιαχτούν από ίδιους ήχους.

Φάση Ανάπτυξης
Δραστηριότητα: «Άλλα λόγια να σου πω»
(Διάρκεια: 20 λεπτά)
Οδηγία: Σε ομάδα των τεσσάρων (4ων) ατόμων, δίνεται διαφορετικό θέμα συζήτησης ανά ομάδα. Χρησιμοποιώντας ψευτογλώσσα, τα μέλη κάθε ομάδας καλούνται να αυτοσχεδιάζουν πάνω στο θέμα τους και να πείσουν τις υπόλοιπες ομάδες πως επικοινωνούν αρμονικά, ισότιμα και αρμονικά.

Φάση Κλεισίματος
Δραστηριότητα: «Ανακεφαλαίωση» (Διάρκεια: 10 λεπτά)
Οδηγία: Στην ολομέλεια ενθαρρύνεται ο κριτικός αναστοχασμός, το μοίρασμα και η αποτύπωση του βιώματος με τρόπο κατανοητό και ισότιμο για όλα τα μέλη της ομάδας.

 

 

5. «Μυρίζοντας το λουλούδι» Συμπερίληψη-Ομοιότητες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να αναγνωρίσουν ομοιότητες και διαφορές ανάμεσα στις καινούργιες πληροφορίες και σε όσα τους είναι ήδη γνωστά.
• Να επικοινωνήσουν αποτελεσματικά και ουσιαστικά σε διεθνές/πολυπολιτισμικό πλαίσιο.
• Να εξασκηθούν στη διατύπωση αιτήματος διευκρίνισης προς τον/την ομιλητή/τρια, όταν χρειάζονται επιπλέον διευκρινίσεις.
• Να καλλιεργήσουν τη σκέψη της αμοιβαίας κατανόησης και του διαλόγου ανάμεσα σε ανθρώπους που θεωρείται πως «διαφέρουν» από αυτούς.
• Να αναδείξουν έναν πολιτισμό της «συνύπαρξης».

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Εισαγωγική Φάση
Δραστηριότητα: «Τεμνόμενοι κύκλοι» (Διάρκεια: 10 λεπτά)
Οδηγία: Οι μαθητές/τριες σε ζευγάρια παίρνουν συνέντευξη εναλλάξ με τη συμπλήρωση Φύλλου Εργασίας.

Φάση Ανάπτυξης
Δραστηριότητα: «Λουλούδι» (Διάρκεια: 20 λεπτά)
Οδηγία: Σε ομάδες των τεσσάρων (4ων), οι μαθητές/τριες ενθαρρύνονται να βρουν τις ομοιότητές τους, αξιοποιώντας τα παραπάνω φύλλα εργασίας. Στη συνέχεια, σε επίπεδο ολομέλειας εντοπίζονται οι ομοιότητες όλης της ομάδας και σημειώνονται μέσα σε τεμνόμενους κύκλους σχεδιασμένους σε χαρτί του μέτρου.

Φάση Κλεισίματος
Δραστηριότητα: «Συνύπαρξη/Συνεξέλιξη» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Ατομικά αρχικά και έπειτα σε ομάδες των τεσσάρων (4ων), γίνεται από τους/τις μαθητές/τριες κριτικός αναστοχασμός και πολυμορφική αποτύπωση του ερωτήματος: «Τι κρατώ και τι παίρνω μαζί μου από το σημερινό εργαστήριο». Οι απαντήσεις σημειώνονται γραπτώς γύρω από τους τεμνόμενους κύκλους με τις ομοιότητες της ομάδας.

Προέκταση
(Βλέπε περιγραφή εργαστηρίου)

6. «Αρμονία» Συμπερίληψη

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να προαγάγουν τη δημοκρατική εκπαίδευση στο σχολείο.
• Να ενεργήσουν αυτόνομα και να συνεργαστούν αρμονικά χωρίς επίβλεψη.
• Να οικοδομήσουν θετικές σχέσεις επικοινωνίας, συνεργασίας και αποδοχής του διαφορετικού.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Εισαγωγική Φάση (Διάρκεια: 10 λεπτά)
Οδηγία: Συλλογή και ανασκόπηση όλου του παραγόμενου υλικού. Επιλογή των σημαντικότερων για παραγωγή μηνύματος ή αφίσας ή τραγουδιού ή σποτ κ.λπ. για διάχυση στην υπόλοιπη σχολική μονάδα.

Φάση Ανάλυσης
Δραστηριότητα: «Παραγωγή Παρουσίασης Μηνύματος Διάχυσης» (Διάρκεια: 30 λεπτά)
Οδηγία: Με καταμερισμό εργασίας και αυτενέργεια, οι μαθητές/τριες συνεργάζονται για την παραγωγή του παραπάνω συμφωνημένου παραγόμενου.

Φάση Κλεισίματος
Δραστηριότητα:“Diarythinking” (Διάρκεια: 5 λεπτά)
Οδηγία: Στην ολομέλεια, οι μαθητές/τριες ατομικά μοιράζονται μία λέξη σχετικά με τις σκέψεις ή τα συναισθήματα από το σημερινό εργαστήριο.

Προέκταση
Τελειοποίηση του παραγόμενου έργου για τη διάχυση του προγράμματος.

7. «Πέρασμα» Αξιολόγηση- Κλείσιμο Ομάδας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες θα είναι σε θέση:
• Να αναστοχαστούν κριτικά πάνω στις αξίες και τις πεποιθήσεις τους.
• Να αποκτήσουν επίγνωση και να αναλύσουν τα συναισθήματά τους σε πολλές και διαφορετικές καταστάσεις.
• Να επιτύχουν συναίνεση, ώστε να εκπληρώνουν τους στόχους της ομάδας.
• Να επικοινωνήσουν εποικοδομητικά σε πολυπολιτισμικό περιβάλλον, χωρίς να υιοθετούν αρνητικά και στερεοτυπικά πρότυπα συμπεριφοράς.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Εισαγωγική Φάση
Δραστηριότητα: «Kόμπος» (Διάρκεια: 10 λεπτά)
Οδηγία: Επανάληψη της αρχικής δραστηριότητας για την επαναξιολόγηση των διεργασιών της ομάδας στο «εδώ και τώρα».

Φάση Ανάπτυξης
Δραστηριότητα: «Πέρασμα» (Διάρκεια: 15 λεπτά)
Οδηγία: Τοποθετούνται στο πάτωμα χαρτόνια διαφορετικού χρώματος. Το πρώτο αντιπροσωπεύει την αρχή, το δεύτερο τη μέση και το τρίτο το τέλος του προγράμματος.
Οι μαθητές/τριες ατομικά περνούν από το κάθε χαρτόνι και αποδίδουν μη λεκτικά, τι βίωσαν καθ’ όλη τη διάρκεια του προγράμματος.

Φάση Κλεισίματος
Δραστηριότητα: «Κάτι έχω να σου πω» (Διάρκεια: 20 λεπτά)
Οδηγία: Στην ολομέλεια ατομικά ο/η καθένας/μία μαθητής/τρια λέει κάτι θετικό για τους/τις υπόλοιπους/ες.

Προέκταση
(Βλέπε περιγραφή εργαστηρίων)

Εκπαιδευτικό υλικό