Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
  • Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

21

Στη χώρα του Ατ (@) και του Ντοτ (.dot)!

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ανθεκτικότητα
  • ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
  • ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση
  • προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες
  • ψηφιακή πολιτειότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη

Σύντομη περιγραφή

Στην ψηφιακή εποχή την οποία διανύουμε, η προστασία από τους κινδύνους στο Διαδίκτυο είναι αναγκαία, προκειμένου να εξασφαλιστεί η σωματική και ψυχική ασφάλεια κι ευημερία. Η σωστή ενημέρωση των παιδιών από πολύ μικρή ηλικία και η εκπαίδευσή τους με παιγνιώδεις δραστηριότητες προσαρμοσμένες στις ηλικιακές τους ανάγκες, οδηγεί στη δημιουργία υπεύθυνων ψηφιακών πολιτών, καθώς και στην ψυχική ενδυνάμωση αυτών.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

  • Να αναπτύξουν Δεξιοτήτες Μάθησης 21ου αι. (4cs) και της Ψηφιακής Μάθησης 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον).
  • Να αναπτύξουν Δεξιοτήτων της ψηφιακής ιθαγένειας.
  • Να συνεργάζονται και να δημιουργούν τρισδιάστατα αντικείμενα.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ας γνωριστούμε/ Στηρίξου πάνω μου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

α) Σε περίπτωση υλοποίησης κατά την έναρξη του σχολικού έτους

oι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να γνωριστούν μεταξύ τους και να αισθανθούν ασφάλεια στην ομάδα της τάξης,
  • να παρουσιάζουν τον εαυτό τους στην ολομέλεια περιγράφοντας την καθημερινότητά τους μέσω παιχνιδιού,
  • να περιγράφουν στοιχεία που τους εκφράζουν, όπως το αγαπημένο τους φαγητό, παιχνίδι, αγαπημένες συνήθειες κ.λπ.

β) Σε περίπτωση υλοποίησης κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους

oι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να αισθάνονται ασφάλεια στα πλαίσια της ομάδας,
  • να αναπτύσσουν σχέσεις εμπιστοσύνης,
  • να αισθάνονται αναπόσπαστο μέρος ενός ενιαίου συνόλου – μιας ομάδας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

α) Σε περίπτωση υλοποίησης κατά την έναρξη του σχολικού έτους:

  • Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στοn χώρο με μουσική υπόκρουση. Ο/Η εκπαιδευτικός χτυπά μια φορά παλαμάκια δίνοντας σήμα στα παιδιά, ώστε να απευθυνθεί ο/η καθένας/καθεμιά στον/στη διπλανό/ή του/της και να συστηθεί. Με το επόμενο χτύπημα-σήμα τα παιδιά συνεχίζουν να κινούνται ελεύθερα. Η διαδικασία επαναλαμβάνεται όσες φορές θέλουμε.
  • Τα παιδιά παίζοντας παντομίμα «φτιάχνουν» και «τρώνε» το αγαπημένο τους γλυκό. Τα υπόλοιπα μέλη της τάξης θα μαντέψουν για ποιο πρόκειται.
  • Στη συνέχεια η ομάδα ανεβαίνει σε «μαγικό χαλί» και προσγειώνεται με τη σειρά στο σπίτι όλων των παιδιών, προκειμένου το καθένα, να τους/τις ξεναγήσει στο δωμάτιό του, να τους μιλήσει για τις αγαπημένες του ασχολίες, παιχνίδια κτλ.
  • Τα παιδιά περπατούν ελεύθερα στον χώρο με τη συνοδεία μουσικής υπόκρουσης. Περνώντας το ένα πλάι στο άλλο, μπορούν να κοιταχτούν στα μάτια, να ακουμπήσουν τα χέρια, τους αγκώνες, τα πόδια. Έπειτα στέκονται αντίκρυ ανά δυάδες και το ένα παιδί προσπαθεί να είναι το είδωλο καθρέπτη του άλλου.

β) Σε περίπτωση υλοποίησης κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους:

Τα παιδιά ξαπλώνουν στο πάτωμα και δημιουργούν, μια αλυσίδα ακουμπώντας απαλά με το χέρι ή το πόδι κάποιο άλλο παιδί. Κλείνουν

  • τα μάτια και ταξιδεύουν μαζί με τα σύννεφα, γίνονται πούπουλα που προσγειώνονται πλάι σε ένα ρυάκι. Ταξιδεύουν μαζί με το ρυάκι κ.λπ.
  • Τα παιδιά σχηματίζουν 2 τρενάκια. Ο/Η πρώτος/η σε κάθε τρενάκι είναι ο/η οδηγός. Οι υπόλοιποι/ες, έχοντας τα μάτια κλειστά, θα ακουμπούν το παιδί που βρίσκεται μπροστά τους στον ώμο. Οι οδηγοί θα κινούν το τρένο προσέχοντας να μην πέσουν τα παιδιά που βρίσκονται πίσω τους ως βαγόνια.

Διάρκεια 1-2 διδακτικές ώρες

2. Το Διδακτικό Συμβόλαιο- Καθορίζουμε τους κανόνες της ομάδας μας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να καθορίζουν τους βασικούς κανόνες οργάνωσης και λειτουργίας της ομάδας τους,
  • να διερευνούν τους ρόλους, τις υποχρεώσεις και τα δικαιώματα των μελών της ομάδας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Σύναψη διδακτικού συμβολαίου – Καθορισμός κανόνων λειτουργίας της ομάδας- Δημιουργία Αφίσας Κανόνων:

1η Διδακτική ώρα: Ο/Η εκπαιδευτικός αφηγείται μια ημιτελή ιστορία στα παιδιά:

«Κόκκινη κλωστή δεμένη… Μια φορά κι έναν καιρό ήταν ο Άνω Κάτω και η Φύρδιν Μίγδιν! Ήταν πολύ καλοί φίλοι, αγαπούσαν ο ένας τον άλλο και ήθελαν πολύ να παίζουν μαζί. Μόνο που κάθε φορά που ξεκινούσαν ένα παιχνίδι κάτι δεν πήγαινε καλά! Ο Άνω Κάτω σκόρπιζε όλα τα παιχνίδια, η Φύρδιν Μίγδιν τα πατούσε και στο τέλος πήγαινε ο ένας προς τα δεξιά κι ο άλλος προς τα αριστερά, χωρίς καμία έγνοια για το μάζεμα των παιχνιδιών! Κανένας κανόνας, κανένας σεβασμός. Όταν η νηπιαγωγός τους έλεγε να δουλέψουν σε ομαδούλες, αυτοί και πάλι δυσκολευόντουσαν. Δεν άκουγαν ο ένας τον άλλο με προσοχή…»

  • Πώς μπορεί να ένιωθαν τα υπόλοιπα παιδάκια βλέποντας αυτή τη συμπεριφορά;
  • Τι προτείνετε για να τους βοηθήσουμε;
  • Ποιοι είναι οι κανόνες που θα τους βοηθήσουν να δουλέψουν και να παίξουν αρμονικά στην ομάδα;

 

2η Διδακτική ώρα: Στη συνέχεια, ο/η εκπαιδευτικός εστιάζει στους κανόνες της δικής τους ομάδας:

Εμείς χρειαζόμαστε κανόνες, για να δουλεύουμε χωρίς προβλήματα; Ποια είναι η γνώμη σας; Γιατί το πιστεύετε αυτό; Τι θα γινόταν αν δεν…Θέλετε να μου πείτε τους κανόνες μας, για να τους γράψω σε μια μεγάλη αφίσα; Εγώ θα γράψω τους κανόνες που θα μου πείτε…

 

3η Διδακτική ώρα: Τα παιδιά γίνονται μικροί γραφίστες, αναλαμβάνουν ανά ομάδα μία εργασία. Μία ομάδα φτιάχνει σχέδια στο χαρτί μέτρου ή το χρωματιστό κανσόν, άλλη ασχολείται με το χρωμάτισμα, άλλη με το περίγραμμα κτλ. της αφίσας. «Τώρα ήρθε η ώρα να ζωγραφίσετε/διακοσμήσετε και να υπογράψετε την αφίσα μας! Μικροί γραφίστες σε δράση!».

Διάρκεια εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

3. Τί γνωρίζουμε για το διαδίκτυο;/ Δημιουργούμε το Ατ και το Ντοτ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • μέσω ιδεοθύελλας να αποτυπώσουν τις γνώσεις, τα βιώματα και τις αντιλήψεις τους σχετικά με το διαδίκτυο,
  • να αποτυπώσουν σε νοητικό χάρτη τις ιδέες και αντιλήψεις που έχουν για το διαδίκτυο, όπως αυτές θα αναδυθούν μέσα από τη διαδικασία της ιδεοθύελλας,
  • να δημιουργήσουν τους ήρωες Ατ και Ντοτ, που θα τους συντροφέψουν στο ταξίδι εξερεύνησης του Διαδικτύου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

Ανίχνευση και καταγραφή των προϋπαρχουσών ιδεών για το θέμα. Δημιουργία αρχικού νοητικού χάρτη, όπου αποτυπώνονται οι γνώσεις και αντιλήψεις των παιδιών. Στο τέλος όλων των εργαστηρίων θα δημιουργηθεί με την ίδια κεντρική έννοια ένας τελικός εννοιολογικός χάρτης, ο οποίος θα συγκριθεί με τον αρχικό από τα παιδιά. Στόχος είναι να αναπτύξουν μεταγνωστικές δεξιότητες, να κατανοήσουν την μαθησιακή πορεία τους, τους τρόπους με τους οποίους μαθαίνουν καλύτερα κτλ.

1η Διδακτική ώρα: Ο/Η εκπαιδευτικός είτε σε απλό χαρτί μέτρου, είτε με τη βοήθεια ψηφιακού μέσου δημιουργίας εννοιολογικών χαρτών (https://www.popplet.com/, https://bubbl.us/ , https://miro.com/  https://www.mindmeister.com/, https://kidspiration.software.informer.com/,  https://coggle.it/ ) δημιουργεί έναν ημιδομημένο νοητικό χάρτη και μέσω ιδεοθύελλας καταγράφει τις αντιλήψεις των παιδιών για το θέμα. Τι σας έρχεται στον νου όταν ακούτε τη λέξη Διαδίκτυο/Internet; O/Η εκπαιδευτικός καταγράφει τις απαντήσεις των παιδιών δίχως να παρεμβαίνει, να τροποποιεί ή να «διορθώνει». Εντοπίζει τις λαθεμένες αντιλήψεις και δημιουργεί στη συνέχεια δραστηριότητες, είτε προσαρμόζει τις ήδη υπάρχουσες του προγράμματος, έτσι ώστε να βοηθήσει τα παιδιά να τις ανασκευάσουν.

2η Διδακτική ώρα: Ώρα να γνωρίσουμε τους ήρωες που θα μας βοηθήσουν να εξερευνήσουμε το Διαδίκτυο! Ο/Η εκπαιδευτικός αφηγείται στα παιδιά το πρώτο μέρος της ιστορίας του Ατ και του Ντοτ {(at) @ και .dοt!}.

«Κόκκινη κλωστή δεμένη… Μια φορά κι έναν καιρό ζούσαν πολύ μακριά από εδώ (ή ίσως όχι και τόσο μακριά μας) δύο υπέροχα φίλαράκια!!! Το Ατ (@) και το Ντοτ (.dot). Έμεναν στη χώρα του Διαδικτύου …!» Ο/Η εκπαιδευτικός διακόπτει σε αυτό το εισαγωγικό σημείο την αφήγηση και προτρέπει τα παιδιά να τα φανταστούν.

Στόχος είναι να τα πλάσουν στη φαντασία τους και στη συνέχεια να τα φτιάξουν με απτά εικαστικά υλικά τα ίδια τα παιδιά. «Για να τα φανταστούμε! Έχουν χρώμα; Αν ναι, ποιο; Τι τους αρέσει; Τι όχι; …..» Οι απαντήσεις καταγράφονται από τον/την εκπαιδευτικό και μπορούν τα παιδιά να τις ζωγραφίσουν.

3η Διδακτική ώρα: Τα παιδιά με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού δημιουργούν το Ατ και το Ντοτ με όποια μέθοδο κατασκευής κούκλας θέλουν. Ιδέες από φεστιβάλ κουκλοθεάτρου.

Διάρκεια 3 διδακτικές ώρες

4. Στη χώρα του Ατ και του Ντοτ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να κατασκευάσουν τη χώρα του Διαδικτύου σε μακέτα,
  • να διατυπώνουν κάποιους πρώτους κανόνες για το Διαδίκτυο, όπως  ότι χρειάζεται να είναι κοντά  τους  κάποιος ενήλικας, όταν περιηγούνται κ.λπ.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1η Διδακτική ώρα: Ώρα να συνεχίσουμε την ιστορία μας! Ο/Η εκπαιδευτικός  αφηγείται την ιστορία  του  Ατ  και  του  Ντοτ  συνεχίζοντας περισσότερο…

«Κόκκινη κλωστή δεμένη… Μια φορά κι έναν καιρό ζούσαν πολύ μακριά από εδώ (ή ίσως όχι και τόσο μακριά μας) δύο υπέροχα φιλαράκια!!! Το Ατ (@ ) και το Ντοτ ( .dot). Έμεναν στη χώρα του

Διαδικτύου!  Και  τι  δεν  είχε  αυτή  η  χώρα! Πληροφορίες για όλα! Για τον καιρό, για τα αθλήματα, για τους αγαπημένους ήρωες, για τα πάντα. Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο! Στη χώρα του Διαδικτύου μπορούσαν να παρακολουθούν όλα τα κινούμενα σχέδια, να ακούν τα αγαπημένα τους τραγούδια, ακόμη και να μπαίνουν σε ψηφιακά μαγαζιά, αμέ, σε όλα αυτά! Τα φιλαράκια μας έμπαιναν- έβγαιναν στα καταστήματα, που λέτε, κοιτάζοντας  όλα  τα  προϊόντα  χωρίς  να κουραστούν καθόλου, μόνο πατώντας ένα δύο κουμπιά!  Φαντάζεστε  σε  ποια  καθόντουσαν περισσότερο; Μα, ναι στα μαγαζιά με παιχνίδια!

Τους άρεσαν και τα ψηφιακά παιχνίδια, όπως καταλαβαίνετε! Εκεί κι αν έμεναν… με τις ώρες… Βέβαια, οι γονείς τους τους εξηγούσαν ότι δεν κάνει να είναι τόσες ώρες εκεί… Ούτε να μπαίνουν, χωρίς να είναι μαζί, δίπλα τους η μαμά ή και ο μπαμπάς. Τότε τα φιλαράκια μας κατσούφιαζαν λιγάκι, μα επειδή ήξεραν ότι έχουν απόλυτο δίκιο οι γονείς τους πήγαιναν να παίξουν αλλού.

Αγαπημένο τους μέρος ήταν το Cloud, δηλαδή το τεράαααστιο σύννεφο. Εκεί έπαιζαν τραμπολίνο και ξεκαρδιζόντουσαν στα γέλια! Ακολουθεί συζήτηση για τα όσα άκουσαν στην ιστορία

2η Διδακτική ώρα: Τα παιδιά     καλούνται να εντοπίσουν κάποιους βασικούς κανόνες π.χ. «δεν μπαίνουμε σε ψηφιακά μαγαζιά ή παιχνίδια

δίχως     ενήλικα άτομα κοντά     μας, άτομα που μας προσέχουν και μας φροντίζουν» και να τους υπαγορεύσουν στον/την εκπαιδευτικό, για να τους καταγράψει σε ένα αρχείο Word. Τα στοιχεία θα εμπλουτιστούν και στα επόμενα εργαστήρια, έτσι ώστε τα παιδιά να δημιουργήσουν με αυτά μια ψηφιακή ιστορία.

3η Διδακτική ώρα: Ώρα να δημιουργήσουμε σε μακέτα τη χώρα του Ατ και του Ντοτ! Χρειάζεται μεγάλο κομμάτι χαρτί μέτρου, πολλά χρώματα και φαντασία, για να αποτυπώσουν τα παιδιά τα όσα αναφέρθηκαν στην ιστορία, όπως ψηφιακά μαγαζιά, ψηφιακά παιχνίδια, μέσα επικοινωνίας με άλλους- ηλεκτρονικό ταχυδρομείο κτλ

Διάρκεια 3 διδακτικές ώρες

5. Οι πρώτες περιπέτειες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να εντοπίζουν τα στοιχεία εκείνα από τα οποία αποτελείται το ψηφιακό αποτύπωμα,
  • να δημιουργούν σε μακέτα τις διαδρομές τους κατ’ αναλογία με τις ψηφιακές διαδρομές,
  • μέσα από συζήτηση να προσδιορίζουν το τι να προσέχει κανείς στις ψηφιακές του διαδρομές, επειδή το ψηφιακό αποτύπωμα μένει παντοτινά, μέσα από συζήτηση να διατυπώνουν κανόνες που αφορούν τη στάση τους, όταν τους προσεγγίζει κάποιος/α άγνωστος/η στο διαδίκτυο.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1η Διδακτική ώρα: «Κόκκινη κλωστή δεμένη… Μια ηλιόλουστη μέρα που λέτε, το Ντοτ ήρθε τρέχοντας στο Ατ, σχεδόν λαχανιασμένο!

-Πρόβλημα, πρόβλημα, του φώναζε, ανήσυχο.

-Τι συμβαίνει; τον ρωτά το Ατ.

-Να εκεί που έπαιζα το ψηφιακό μου παιχνίδι μου ήρθε μήνυμα από έναν άγνωστο…

-Δηλαδή;

-«Γεια σου, Ντοτ, τι κάνεις;»

-Κι εσύ, τι έκανες; Απάντησες;

-Φυσικά όχι, μου έχει εξηγήσει και η μαμά και η δασκάλα μου ότι δεν πρέπει να μιλήσω σε ανθρώπους που δεν γνωρίζω….αλλά αυτός συνέχισε να γράφει. Κι εγώ τρόμαξα πολύ γιατί μου έγραψε ότι ήξερε και το αγαπημένο μου παιχνίδι και τραγούδι και παιδικό και, άκου Ατ, μέχρι και τα παπούτσια που θέλω να αγοράσω, όλα τα ήξερε! Πώς γίνεται;

-Το βασικό είναι ότι δεν απάντησες. Δεν μιλάμε σε αγνώστους ποτέ, ούτε μέσα στη χώρα μας στο Διαδίκτυο, ούτε έξω από αυτήν… Το άλλο έχει να κάνει με το ψηφιακό σου αποτύπωμα.

-Το ποιο;…»

Ακολουθεί συζήτηση για τα όσα ειπώθηκαν και για τα στοιχεία που απαρτίζουν ένα ψηφιακό αποτύπωμα, όπως τα σχόλια κάτω από αναρτήσεις, τα «λάικ» σε προϊόντα που μας αρέσουν κ.λπ.

2η Διδακτική ώρα: Τα παιδιά, καλούνται να ξετυλίξουν ένα κουβάρι πάνω στη μακέτα δείχνοντας τα μέρη στα οποία πήγαν, όπως σε ψηφιακό μαγαζί. Φαίνονται οι διαδρομές και όλη η πορεία με αυτό τον τρόπο. Μπορούν να αφήσουν αποτύπωμα με δαχτυλομπογιά εκεί που πήγαν. Ο/ Η εκπαιδευτικός τούς εξηγεί ότι όπως δεν μπορεί να φύγει ποτέ η μπογιά, έτσι και το ψηφιακό  αποτύπωμα  μένει  για  πάντα  στο διαδίκτυο. Επομένως, προσέχουμε πού πάμε, τι λέμε, τι γράφουμε και ποια σημεία (sites) επισκεπτόμαστε.

3η Διδακτική ώρα: Συνεχίζεται η συζήτηση και ο εμπλουτισμός του αρχείου Word με κανόνες για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Εδώ αναμένεται να αναδειχθούν κανόνες που αφορούν στο ψηφιακό αποτύπωμα, τι προσέχουμε για να μην γνωρίζουν όλοι οι άλλοι που πηγαίνουμε συχνά, τι θέλουμε να αγοράσουμε κ.λπ.. Προσέχουμε τι λέμε, τι γράφουμε και φυσικά θα ειπωθούν και κανόνες για το ποια πρέπει να είναι η στάση μας όταν μας μιλά κάποιος άγνωστος. Δεν απαντάμε, ενημερώνουμε αμέσως ενήλικο/η κ.λπ..

Διάρκεια 3 διδακτικές ώρες

 

6. Οι περιπέτειες δεν έχουν τελειωμό

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να διακρίνουν τις έννοιες της ιδιωτικότητας και του απόρρητου, μέσα από την περιπέτεια του Ατ και του Ντοτ,
  • να σκέφτονται κριτικά πάνω σε καταστάσεις που πρέπει να τηρηθεί, αλλά και σε έκτακτες καταστάσεις που δεν πρέπει να τηρηθεί το απόρρητο (όπως λ.χ. όταν γνωρίζουν ότι κάποιος/α κινδυνεύει),
  • να διατυπώνουν κανόνες που αφορούν την τήρηση είτε την άρση απορρήτου, καθώς και τον σεβασμό της ιδιωτικότητας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1η Διδακτική ώρα: «Κόκκινη κλωστή δεμένη…

Τα φιλαράκια μας το Ντοτ και το Ατ σήμερα διάλεξαν να περάσουν στο Cloud τη μέρα! Καταλαβαίνετε… τραμπολίνο, γέλια και ξεκούραση στο πουπουλένιο αυτό σύννεφο!

Όμως, πάνω σε μια στιγμή ξεκούρασης το Ντοτ, λέει στο Ατ:

-Δεν λέμε ποτέ τα προσωπικά μας στοιχεία σε αγνώστους, ναι;

-Ακριβώς! Ούτε όνομα, ούτε πού μένουμε, ούτε τίποτα!

-Ούτε μυστικά, ναι;

-Κυρίως αυτά! Τα μυστικά μας είναι απόρρητα, δεν λέγονται, παρά μόνο στη μαμά ή στον μπαμπά μας, στη δασκάλα μας, σε ανθρώπους που ξέρουμε ότι μπορούμε να εμπιστευτούμε.

-Όμως, αν, λέω, αν μας πει κάποιος/α το μυστικό του/της, εμείς δεν πρέπει να το πούμε πουθενά, έτσι;

-Βέβαια, είναι απόρρητο. Μπορεί να έχει σχέση με την ιδιωτικότητα, να αφορά δηλαδή μόνο τον ίδιο/την ίδια.

-Έχω πρόβλημα νομίζω, όμως!

-Πάλι; Για πες!

-Να, η φίλη μου η Com μου είπε ότι δοκίμασε ένα γλειφιτζούρι κι έβγαλε σπυράκια στα χέρια, αλλά να μην το πω, ντρέπεται και το έχει μυστικό…Λέει ότι θα τα κρύβει, μέχρι να «φύγουν από μόνα τους».

-Χμ…Τί λέτε παιδιά; Εδώ το απόρρητο θα το τηρήσουμε, θα το κρατήσουμε; Βοηθήστε μας!!!!»

Ακολουθεί συζήτηση, προβληματισμός, τα παιδιά λένε την άποψή τους κι επιχειρηματολογούν. Καταλήγουν σε κανόνες σχετικά με την ιδιωτικότητα, το απόρρητο και τις περιπτώσεις που οφείλουμε να μην το τηρήσουμε.

2η Διδακτική ώρα: Τα παιδιά σε δυάδες, με τις κούκλες που έχουν δημιουργήσει, δραματοποιούν υποθετικές καταστάσεις, που τους αναθέτει/δίνει ο/η εκπαιδευτικός και σχετίζονται με τον σεβασμό της ιδιωτικότητας και το απόρρητο. Πότε μιλάμε και πότε όχι; Ποιο είναι το κριτήριο για να μιλήσουμε άμεσα σε κάποιον/α μεγάλο/η; Φυσικά, όταν κάποιος/α κινδυνεύει, όταν κάποιος/α απειλείται ή δεν αισθάνεται καλά

κ.λπ. Όλα τα παιδιά υποδύονται το Ατ και το Ντοτ, καθώς συζητούν για τις περιπτώσεις, που πρέπει ή δεν πρέπει να αρθεί το απόρρητο. Παίζοντας κουκλοθέατρο τα παιδιά δίνουν ζωή στις περιπτώσεις και βρίσκουν τις λύσεις.

3η Διδακτική ώρα: Συνεχίζεται η συζήτηση και ο εμπλουτισμός του αρχείου Word με τη διατύπωση κανόνων για την άρση απορρήτου και τον σεβασμό της ιδιωτικότητας.

Διάρκεια 3 διδακτικές ώρες.

7. Πρέπει να το μάθουν όλοι!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να δημιουργούν ψηφιακή αφήγηση με τους κανόνες για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο,
  • να δημιουργούν διαδραστική αφίσα με τους κανόνες για την ασφάλεια στο διαδίκτυο,
  • να συγκρίνουν αρχικό νοητικό και τελικό εννοιολογικό χάρτη και να αναπτύξουν μεταγνωστικές δεξιότητες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1η Διδακτική ώρα: «Κόκκινη κλωστή δεμένη…

Οι φίλοι μας το Ντοτ και το Ατ χαίρονται πολύ που τους βοηθάτε και μιλάτε για τους κανόνες για ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Θα ήθελαν να ξέρουν όλα τα παιδάκια του κόσμου αυτούς τους κανόνες! Θέλετε να μιλήσετε για αυτούς του κανόνες; Να γυρίσουμε μια πολύ μικρή ταινία γι’ αυτό; Θα μπορούσαν να μιλάνε οι φίλοι μας το Ατ και το Ντοτ κι εσείς να είστε οι κουκλοπαίχτες…». Ο/ Η εκπαιδευτικός θυμίζει τους κανόνες που τα ίδια τα παιδιά έχουν υπαγορεύσει σε προηγούμενα στάδια. Τα παιδιά μοιράζουν τους κανόνες που θα πουν στη βιντεοσκόπηση. Έχουν κοντά τους στο κάδρο και τις κούκλες, αλλά και τη μακέτα που έχουν δημιουργήσει. Εμψυχώνουν τις κούκλες και ζωντανεύουν τους κανόνες που ήδη έχουν αναδειχθεί μέσα από τα προηγούμενα εργαστήρια.

Ακολουθεί η βιντεοσκόπηση, η οποία μπορεί να γίνει με ένα απλό κινητό τηλέφωνο, (Απαραίτητη προϋπόθεση η ενυπόγραφη υπεύθυνη δήλωση των γονέων –κηδεμόνων πάντοτε).

2η Διδακτική ώρα: Η δημιουργία της ψηφιακής αφήγησης γίνεται σε αυτό το στάδιο με κάποιο εύκολο στη χρήση λογισμικό, όπως https://download.cnet.com/photo-story-3-for-windows/3000-12511_4-10339154.html. Τα παιδιά ουσιαστικά παρακολουθούν τον/την εκπαιδευτικό και βοηθούν δείχνοντας τη σειρά με την οποία θα μπουν τα στιγμιότυπα, τις μεταβάσεις και τα εφέ που θα ήθελαν.

3η Διδακτική ώρα: Τα παιδιά σε ένα λογισμικό γενικής χρήσης  όπως https://coggle.it/ δημιουργούν διαδραστική αφίσα με τους κανόνες για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Εργάζονται ομαδικά, συζητούν,

επιλέγουν και στη συνέχεια εισάγουν εικόνες, επεξεργάζονται τη μορφοποίηση από τους τίτλους ή τα κείμενα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού. Στόχος να αναρτήσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου τη διαδραστική αφίσα με τους κανόνες για να τους μάθουν όλοι/ες!

Εκπαιδευτικό Υλικό/ Συνδέσεις για Ασφαλές Διαδίκτυο:

https://saferinternet4kids.gr/yliko/nhpiagwgeia/

https://storage.googleapis.com/gweb-interland.appspot.com/el-gr/hub/pdfs/curriculum.pdf

https://saferinternet4kids.gr/

4η Διδακτική ώρα: Δημιουργείται εννοιολογικός χάρτης με το ίδιο κεντρικό θέμα, όπως αυτό του αρχικού νοητικού. Πραγματοποιείται σύγκριση των δύο χαρτών, αρχικού και τελικού και τα παιδιά αναστοχάζονται πάνω στο τι έμαθαν, πώς το έμαθαν, με ποιους τρόπους λειτούργησαν καλύτερα (δουλεύοντας ατομικά ή ομαδικά, μέσα από τη δραματοποίηση ή την κατασκευή μακέτας κ.ο.κ.).

Διάρκεια 4 διδακτικές ώρες

 

Εκπαιδευτικό υλικό