Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
  • STEM/ Εκπαιδευτική Ρομποτική
  • Επιχειρηματικότητα- Αγωγή Σταδιοδρομίας- Γνωριμία με επαγγέλματα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

No SDGs found for this action.

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

STOP MOTION ANIMATION – «Όταν οι εικόνες κινούνται»

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Διαχείρισης των Μέσων
  • γραμματισμός στα μέσα
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
  • αποτελεσματικότητα
  • οργανωτική ικανότητα
  • προγραμματισμός
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • συνεργασία
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
  • ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση
  • ψηφιακή πολιτειότητα
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • εμπειρική μάθηση
  • μάθηση στην πράξη
  • παραγωγικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Φιλοσοφία του εργαστηρίου είναι η προσέγγιση της επιστημονικής γνώσης μέσα από τη βιωματική μάθηση με όχημα την τέχνη του κινηματογράφου. Με επίκεντρο τη δημιουργία μιας ταινίας stop motion animation, οι μαθητές/τριες καλούνται να συνεργαστούν, να επικοινωνήσουν, να επιλύσουν προβλήματα με δημιουργικό τρόπο, να οργανωθούν και να αυτενεργήσουν. Κύριος σκοπός του εργαστηρίου είναι η κατάκτηση της γνώσης μέσω της συνεργασίας, της ενεργής συμμετοχής και της έρευνας/πειραματισμού. Οι μαθητές/τριες προσεγγίζουν το κινούμενο σχέδιο με παιγνιώδη τρόπο και μέσα από πολλές διαστάσεις. Αναζητούν πληροφορίες και τις μοιράζονται για να συνθέσουν ένα παζλ γνώσεων γύρω από το stop motion. Στη συνέχεια, αξιοποιούν ψηφιακά εργαλεία και εφαρμογές, ώστε να γνωρίσουν το κινούμενο σχέδιο ως τέχνη και ως τεχνική.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Γνωριμία με το Κινούμενο Σχέδιo

Προσδοκώμενα Mαθησιακά Aποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • ανακαλούν γνώσεις και εμπειρίες σχετικές με το κινούμενο σχέδιο,
  • εξηγούν τη λειτουργία των κινούμενων σχεδίων,
  • δημιουργούν κινούμενα σχέδια σε φυλλοσκόπιο (flipbbok),
  • συγκεντρώνουν, ταξινομούν και να συνοψίζουν πληροφορίες,
  • διακρίνουν τα διαφορετικά είδη stop motion animation,
  • λειτουργούν σε ομάδες με ευδιάκριτους ρόλους για το κάθε μέλος,
  • παρουσιάζουν τις εργασίες τους,
  • εκφράζουν την άποψή τους.

Δραστηριότητες

  • Ιδεοθύελλα (brainstorming)

Ο/H εκπαιδευτικός ζητά από τους/τις μαθητές/τριες να αναφέρουν τις αγαπημένες τους ταινίες κινουμένων σχεδίων και ανάλογα με τις προτιμήσεις τους δημιουργούν ομάδες.

  • Φτιάχνουμε τα δικά μας φυλλοσκόπια (flipbooks)

Οι μαθητές/τριες εξοικειώνονται με τα φυλλοσκόπια (flipbooks) μέσα από την παρακολούθηση βίντεο και σχετικής επεξήγησης από τον/την εκπαιδευτικό. Αφού κατανοήσουν τη διαδικασία, πειραματίζονται δημιουργώντας τα δικά τους (Φύλλο Εργασίας 1).

  • Ιστοεξερεύνηση

Οι ομάδες εξερευνούν ιστότοπους με θέμα τα διαφορετικά είδη stop motion. Στη συνέχεια, συμπληρώνουν σε συνεργατικό έγγραφο Google το Φύλλο Εργασίας 2.

  • Παρουσίαση

Κάθε ομάδα παρουσιάζει τα διαφορετικά είδη stop motion που έχει εντοπίσει και τα φυλλοσκόπια που έχει δημιουργήσει. Ακολουθεί συζήτηση στην τάξη σχετική με τα αποτελέσματα που έχουν παρουσιαστεί.

2. Stop motion με ομαδικό ζωγραφικό έργο

Προσδοκώμενα Mαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • συζητούν σε ομάδες και να υποστηρίζουν τις ιδέες τους,
  • αναπαριστούν τις ιδέες τους με εικόνες,
  • προετοιμάζουν και να οργανώνουν τον χώρο και τη δράση τους,
  • κατανοούν την έννοια του φωτογραφικού «κάδρου»,
  • αναγνωρίζουν και να αξιολογούν το αποτέλεσμα μίας φωτογράφισης,
  • χρησιμοποιούν μια εφαρμογή stop motion animation.

Δραστηριότητες

  • Επιλογή θέματος

Οι μαθητές/τριες σε ομάδες επιλέγουν ένα θέμα για τη δημιουργία ενός ομαδικού stop motion. Το θέμα αφορά σε έναν τόπο πραγματικό ή φανταστικό και μπορεί να συνδέεται με τους στόχους και τις δράσεις του ενεργού πολίτη. Κάθε ομάδα αποφασίζει για το τελικό θέμα και οι μαθητές/τριες δημιουργούν προσχέδια σε χαρτί Α4. Αφού τα παρουσιάσουν στην τάξη, με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού γίνεται μια σύνθεση στοιχείων από τα προσχέδια.

  • Προετοιμασία του χώρου

Με την καθοδήγηση και τις οδηγίες του/της εκπαιδευτικού, οι μαθητές/τριες προετοιμάζουν τον χώρο και τον εξοπλισμό.

α. Στερεώνουν χαρτί του μέτρου στον τοίχο και σταθεροποιούν (με τρίποδο ή αυτοσχέδιο τρόπο) στο κατάλληλο ύψος τη συσκευή λήψης (τάμπλετ ή κάμερα), ώστε να μπορούν να δημιουργήσουν το «κάδρο»

β. Φτιάχνουν τον φωτισμό και συγκεντρώνουν τα υλικά που θα χρειαστούν (κιμωλίες, μαρκαδόρους, κλπ.).

γ. Ο/Η εκπαιδευτικός συνδέει τη συσκευή λήψης με υπολογιστή (μέσω Team Viewer ή Anydesk), ώστε να προβάλλεται η εικόνα σε μεγέθυνση με τη βοήθεια του βιντεοπροβολέα. Ο/Η εκπαιδευτικός εξηγεί παράλληλα με τη λήψη των φωτογραφιών τη λειτουργία της εφαρμογής animation (λήψη, παρακολούθηση λήψεων με onion skin και εξαγωγή ταινίας).

  • Δημιουργία STOP MOTION

Κάθε ομάδα συμμετέχει στη δημιουργία του ομαδικού stop motion. Ένα μέλος μπορεί να προσθέτει στοιχεία στο ομαδικό ζωγραφικό έργο και ένα άλλο να φωτογραφίζει με τηλεκοντρόλ bluetooth. Οι ρόλοι εναλλάσσονται.

Ο/Η εκπαιδευτικός καθοδηγεί, συντονίζει και εξηγεί πώς γίνεται η εξαγωγή της ταινίας και πώς μπορούμε να προσθέσουμε ήχο.

Παράδειγμα υλοποίησης του εργαστηρίου

3. Γράφουμε το δικό μας σενάριο

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • φαντάζονται τους ήρωες και τη δράση τους, με αφορμή ένα οπτικό ερέθισμα,
  • «χωρίζουν σε κομμάτια» μια ιστορία ακολουθώντας χρονική αλληλουχία,
  • αναγνωρίζουν τα βασικά στοιχεία μιας ιστορίας,
  • δημιουργούν πρωτότυπες ιστορίες,
  • συνεργάζονται σε ομάδες με εποικοδομητική συζήτηση και υποστήριξη ιδεών,
  • αποδέχονται ή να απορρίπτουν ιδέες τεκμηριωμένα.

Δραστηριότητες

  • Από τη ζωγραφιά στην ιστορία

Στην τάξη προβάλλεται το stop motion που είχαν δημιουργήσει οι μαθητές/τριες στο προηγούμενο εργαστήριο. Με αφορμή τον τόπο της ιστορίας, οι μαθητές/τριες διατυπώνουν τις σκέψεις τους σχετικά με το:

α) ποιοι μπορεί να ζουν εκεί (άνθρωποι, ζώα, φανταστικά πλάσματα, αντικείμενα, κλπ.),

β) ποια προβλήματα μπορεί να αντιμετωπίζουν.

Στην συνέχεια, ο/η εκπαιδευτικός αναθέτει στις ομάδες να δημιουργήσουν μια ιστορία για να γυρίσουν τη δική τους ταινία stop motion.

  • Γράψτε τη δική σας ιστορία

Ο/Η εκπαιδευτικός εξηγεί «Τα 6 στοιχεία μιας ιστορίας» και κάθε ομάδα δημιουργεί μια μικρή ιστορία συμπληρώνοντας τον πίνακα του Φύλλου Εργασίας 3.

  • Περίληψη και Σκαλέτα

Κάθε ομάδα γράφει στο Φύλλο Εργασίας 4, την περίληψη της ιστορίας που έχει δημιουργήσει στο Φύλλο εργασίας 3. Έπειτα, οι ομάδες μεταγράφουν την περίληψη σε σκαλέτα, ακολουθώντας τις οδηγίες (Φύλλου Εργασίας 4). Οι μαθητές/τριες καταγράφουν τη δράση του ήρωα χρησιμοποιώντας αριθμημένες προτάσεις και ρήματα ενεργητικής φωνής και χρόνου Ενεστώτα. Κατ’ αυτόν τον τρόπο δημιουργούνται οι σκηνές της ταινίας, που εμπεριέχεται συμπυκνωμένη η δράση.

4. Προ-Παραγωγή

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • αποτυπώνουν τη δράση μιας ιστορίας σε εικόνες,
  • συνδέσουν τον λόγο με τη δράση,
  • αναγνωρίζουν τα στάδια παραγωγής μιας ταινίας stop motion,
  • ορίζουν τους συντελεστές μιας ταινίας stop motion και τις αρμοδιότητές του καθενός,
  • κατασκευάζουν φιγούρες και σκηνικά για stop motion,
  • λαμβάνουν αποφάσεις και να προβλέπουν πιθανά εμπόδια.

Δραστηριότητες

  • Το Story Board (Φύλλο Εργασίας 5)

Η ομάδα συμπληρώνει το Story Board (Φύλλο Εργασίας 5). Με βάση τη σκαλέτα που έχουν δημιουργήσει στο προηγούμενο εργαστήριο, οι μαθητές/τριες ζωγραφίζουν με απλά σκίτσα τις σκηνές της ιστορίας τους. Κάθε πρόταση της σκαλέτας αντιστοιχεί και σ’ ένα κουτάκι του storyboard. Προαιρετικά, κάτω από το κουτάκι συμπληρώνουν ένα μικρό διάλογο που δύναται να συνοδεύει τη σκηνή.

  • Τα στάδια μιας ταινίας

Ο/Η εκπαιδευτικός εξηγεί τα τρία στάδια για τη δημιουργία μιας ταινίας (Προ-Παραγωγή / Παραγωγή/ Μετά-Παραγωγή), τις εργασίες κάθε σταδίου και τους ειδικούς που εμπλέκονται. (Παράρτημα με Οργανόγραμμα). Έπειτα κάθε ομάδα θα πρέπει να αποφασίσει το είδος του stop motion που θα δημιουργήσει με βάση την ιστορία τους, αλλά και τους περιορισμούς του χρόνου και των μέσων. Τέλος, συζητούν, αποφασίζουν και καταγράφουν στο ημερολόγιο δράσης τους νέους ρόλους που αφορούν στα τρία στάδια παραγωγή της ταινίας, ανάλογα με τα ταλέντα του κάθε μέλους:

Σκηνογράφος – Δημιουργός φιγούρων- Φωτιστής- Φωτογράφος / Σκηνοθέτης–Χειριστής Φιγούρων -Μουσικός επιμελητής – Μοντέρ- Ηθοποιοί (για προσθήκη λόγου, αφήγησης ή ηχητικών εφέ)

  • Προ – Παραγωγή

Οι ομάδες δημιουργούν τις φιγούρες και τα σκηνικά αναλόγως με το είδος του stop motion που έχουν επιλέξει. Προετοιμάζουν τον χώρο και σταθεροποιούν τα σκηνικά και τη μηχανή λήψης (τάμπλετ ή κάμερα). Κάνουν δοκιμές με τον φωτισμό και την εφαρμογή για stop motion. Εντοπίζουν πιθανά προβλήματα (ελλείψεις σε εξοπλισμό, τεχνικά προβλήματα), ώστε να τα επιλύσουν πριν το γύρισμα.

5. «Κλακέτα … πάμε» Γυρίζοντας μια ταινία stop motion

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • εφαρμόζουν τις γνώσεις τους για το stop motion,
  • δημιουργήσουν μια ταινία stop motion,
  • πειραματίζονται με τις φιγούρες και τη λήψη φωτογραφιών,
  • αντιμετωπίζουν τα προβλήματα που προκύπτουν και να προτείνουν λύσεις,
  • συζητούν, να συνεργάζονται και να συμμετέχουν στη

δημιουργική διαδικασία παραγωγής,

  • ελέγχουν λάθη και να αξιολογούν το αποτέλεσμα της δουλειάς τους.

Δραστηριότητες

  • Το γύρισμα – Παραγωγή

Οι ομάδες πραγματοποιούν το γύρισμα των ταινιών, ενώ ο/η εκπαιδευτικός επιβλέπει και συντονίζει τη δράση των ομάδων.

Οι μαθητές/τριες κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων:

α. ακολουθούν τη χρονική ακολουθία του storyboard, που έχουν σχεδιάσει,

β. φροντίζουν να παραμένουν σταθερά το σκηνικό και η μηχανή λήψης,

γ. έχουν ενεργοποιημένη τη λειτουργία «onion skin», ώστε να βλέπουν την προηγούμενη λήψη και να προχωρούν σταδιακά σε επόμενη,

δ. ελέγχουν πιθανές αλλαγές στον φωτισμό ή σκιές που έχουν πέσει τυχαία,

ε. ελέγχουν  μετά την ολοκλήρωση κάθε φάσης, το σύνολο των λήψεων που έχουν κάνει, πατώντας play στην εφαρμογή.

Εάν το επιθυμούν, μπορούν να συμφωνήσουν εξαρχής, ώστε οι ρόλοι του χειριστή φιγούρων και του χειριστή της μηχανής λήψης να εναλλάσσονται, προκειμένου να συμμετέχουν περισσότερα μέλη της ομάδας στη διαδικασία.

Ο/Η εκπαιδευτικός σε ρόλο διευκολυντή/ντριας, παρακολουθεί τη διαδικασία, επεμβαίνει όπου είναι αναγκαίο και συμμετέχει στην επίλυση τεχνικών προβλημάτων. Επειδή η διαδικασία λήψης φωτογραφιών είναι χρονοβόρα, ίσως χρειαστεί ο/η εκπαιδευτικός να αφιερώσει λίγο χρόνο από το προηγούμενο ή/και από το επόμενο εργαστήριο.

6. «Μετά –Παραγωγή»: Μουσική, Ήχος και Ηχητικά Εφέ για την ταινία- Επεξεργασία βίντεο

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • αναζητούν μουσική και ηχητικά εφέ σε ψηφιακές βιβλιοθήκες,
  • προτείνουν ηχητική και μουσική επένδυση για τις ταινίες stop motion,
  • ηχογραφούν φωνή και ηχητικά εφέ,
  • μεταφέρουν αρχεία ήχου στον υπολογιστή,
  • επεξεργαστούν το stop motion με πρόγραμμα επεξεργασίας βίντεο,
  • ελέγχουν την ποιότητα των παραγόμενών τους για τυχόν λάθη και αστοχίες.

Δραστηριότητες

  • Λόγος-Αφήγηση-Μουσική και Ηχητικά Εφέ

Αναλόγως με το πώς έχουν αποφασίσει οι ομάδες να επενδύσουν ηχητικά τις ταινίες τους, επισκέπτονται τους παρακάτω συνδέσμους που διαθέτουν μουσική και ηχητικά εφέ, ελεύθερα προς χρήση. Ενδεικτικά αναφέρουμε:

https://mixkit.co/, https://freemusicarchive.org/ https://freesound.org/

https://www.youtube.com/channel/UCht8qITGkBvXKs R1Byln-wA (Audio Library/ Youtube)

Υπάρχει επίσης η δυνατότητα εγγραφής φωνής (διάλογοι ή αφήγηση) και αυτοσχέδιων ηχητικών εφέ, με την χρήση των παρακάτω μέσων:

α. Με χρήση της εφαρμογής «Εγγραφή Φωνής» των Windows 10.

β. Με χρήση του λογισμικού Audacity.

γ. Με την εφαρμογή Stop Motion Studio.

Την ηχητική επένδυση αναλαμβάνουν ο/η υπεύθυνος/η ήχου και οι ηθοποιοί της ομάδας με την αρωγή των υπολοίπων μελών.

 Επεξεργασία Βίντεο

Η ολοκλήρωση της επεξεργασίας του stop motion μπορεί να πραγματοποιηθεί στην προτεινόμενη εφαρμογή Stop Motion Studio. Οι μαθητές/τριες μπορούν να αφαιρέσουν σκηνές, να ορίσουν πόσα καρέ θα προβάλλονται το δευτερόλεπτο και τέλος να εξάγουν το project σε μορφή ταινίας. Στη συνέχεια, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού στο εργαστήριο πληροφορικής, θα μπορούσαν να προσθέσουν τίτλους αρχής και τέλους, κάρτες διαλόγων, ήχο (αφήγηση/διαλόγους/ εφέ) και μουσική (λογισμικό επεξεργασίας βίντεο).

7. Φεστιβάλ Stop Motion- Αξιολόγηση

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • παρουσιάζουν τα έργα τους σε κοινό,
  • υποστηρίζουν τεκμηριωμένα τις επιλογές τους,
  • αναλύουν μια ταινία stop motion και να την εξετάζουν με βάση συγκεκριμένα κριτήρια,
  • ασκούν γόνιμη κριτική με ευγένεια και ενσυναίσθηση,
  • αντιπαραβάλλουν απόψεις με εποικοδομητικό τρόπο,
  • κάνουν ανασκόπηση και αξιολόγηση της πορείας που ακολούθησαν σε προσωπικό και συλλογικό επίπεδο.

Δραστηριότητες

  • Φεστιβάλ Stop Motion

Ο/Η εκπαιδευτικός ανακοινώνει την έναρξη του Φεστιβάλ Stop Motion, στο οποίο συμμετέχουν όλες οι ταινίες των ομάδων, μαζί με αυτή που δημιουργήθηκε συλλογικά στην αρχή του προγράμματος. Οι ομάδες παρακολουθούν όλες τις ταινίες και στη  συνέχεια συνεδριάζουν και καταγράφουν στα ημερολόγια δράσης τις εντυπώσεις τους, σχετικά με τα παρακάτω:

α) δύο σημεία που τους εντυπωσίασαν (θέμα, υπόθεση, πλοκή, σκηνικά, ήρωες, εκτέλεση, μουσική, αφήγηση, διάλογοι κλπ.)

β) ένα σημείο που θα μπορούσε να βελτιωθεί

  • Ο πίνακας των αναμνήσεων

Κάθε μαθητής/τρια γράφει σε ένα μικρό χαρτί (post-it) τι του άρεσε περισσότερο από όλες τις δράσεις, ένα συναίσθημά που συνδέεται με το συγκεκριμένο εργαστήριο και μια λέξη-κλειδί. Στη συνέχεια δημιουργείται ο  «Πίνακας των Αναμνήσεων», που περιέχει όλα τα χαρτάκια των μελών της τάξης.

  • Φύλλα Αυτοαξιολόγησης

Οι μαθητές/τριες συμπληρώνουν τα Φύλλα Αυτοαξιολόγησης και επιλέγουν ποιες εργασίες τους θα συμπεριλάβουν στο portfolio τους.

Εκπαιδευτικό υλικό