Το Πρόγραμμα Καλλιέργειας Δεξιοτήτων με τίτλο « Η Πνευματική Ιδιοκτησία στη ζωή μας» έχει σκοπό να ευαισθητοποιήσει τους μαθητές/τριες σχετικά με τη σημασία της πνευματικής ιδιοκτησίας στη σύγχρονη κοινωνία και στο ψηφιακό περιβάλλον καθώς και το ρόλο που αυτή παίζει στην προώθηση της δημιουργικότητας και του πολιτισμού. Η γνώση και ο σεβασμός της πνευματικής ιδιοκτησίας θα βοηθήσει τα παιδιά να αναπτύξουν υγιείς συνήθειες περιήγησης στο διαδίκτυο, αποφεύγοντας την πειρατεία και επιλέγοντας νόμιμες πηγές περιεχομένου. Το υλικό έχει πρωταγωνιστή τον Ορφέα το Πολυτάλαντο Χταπόδι και είναι διαθέσιμο στον ιστότοπο του ΟΠΙ copyrightschool.gr. Οι δεξιότητες που επιδιώκεται να καλλιεργηθούν είναι η κριτική και αναλυτική σκέψη, η γνώση και κριτική κατανόηση του κόσμου, η συνεργασία, η επικοινωνία, η δημιουργικότητα, η υπευθυνότητα και ο σεβασμός.
Μέσα από τις παρακάτω δραστηριότητες δίνεται η δυνατότητα στους/στις μαθητές/τριες δημιουργώντας, να καταλάβουν την έννοια της πνευματικής δημιουργίας, να αγαπήσουν την τέχνη και να καταλάβουν ότι είναι ένα λειτουργικό μέσο έκφρασης. Τους δίνεται, επίσης η δυνατότητα να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα τέχνης και πολιτισμού, να συμμετέχουν ενεργά είτε ως αποδέκτες, είτε ως δημιουργοί. Στην εφαρμογή τους αξιοποιούνται η βιωματική προσέγγιση και οι ενεργητικές μέθοδοι μάθησης.
Για να εισαχθούν τα παιδιά στο θέμα ο/η εκπαιδευτικός τα παροτρύνει να εργαστούν ατομικά ή σε ομάδες ανάλογα με τη δυναμική της τάξης και
Στη συνέχεια τα παιδιά:
Το παιχνίδι συνδυάζει την ευχαρίστηση της δημιουργικής σύνθεσης με την γνώση των κανόνων της πνευματικής ιδιοκτησίας στην πράξη. Μέσα από το παιχνίδι τα παιδιά ως μονάδες ή σε ομάδες, θα γνωρίσουν μία ορθή διαδικασία σε σχέση με την πνευματική ιδιοκτησία. Θα ζητήσουν και θα λάβουν άδεια για να χρησιμοποιήσουν τον Ορφέα, το Πολυτάλαντο Χταπόδι στη σύνθεσή τους με σκοπό να δημιουργήσουν πρωτότυπο ψηφιακό υλικό που θα παρουσιάσουν στην τάξη.
Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αξιολόγησης του εργαστηρίου.
Οι μαθητές/τριες διαβάζουν ένα παραμύθι/ιστορία (αναφέρεται το όνομα του/της συγγραφέα/έως και του/της εικονογράφου) και καλούνται, αφού γίνει ο χωρισμός τους σε ομάδες, να συμμετάσχουν στις παρακάτω δραστηριότητες (σε κάποιες ή όλες):
Στη συνέχεια γίνεται συζήτηση για το αν και ποια ονόματα μαθητών/τριών πρέπει να αναγραφούν πάνω στη ζωγραφιά/κολλάζ, μακέτα κλπ.
Προτείνεται να δημιουργηθεί αφίσα ή/και παρουσίαση του βιβλίου/παραμυθιού προκειμένου οι μαθητές/τριες να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά κειμενικά είδη. Εναλλακτικά μπορεί να δημιουργηθεί παραμύθι/ιστορία με ήρωα τον Ορφέα το Πολυτάλαντο Χταπόδι (μπορεί να χρησιμοποιηθεί: ο Οδηγός Πνευματικής Ιδιοκτησίας για το Δημοτικό Σχολείο του εκπαιδευτικού υλικού).
Επιπλέον δραστηριότητα: «Οι ντετέκτιβς των βιβλίων». Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι σε ομάδες θα καλούνται να αναγνωρίσουν ή/και να εντοπίσουν βιβλία που θα είναι κρυμμένα στο σχολείο. Βοηθητικό στοιχείο για την εύρεση των βιβλίων μπορεί να είναι το όνομα του/της συγγραφέα/έως ή/και του/της εικονογράφου. Η παρουσίαση του θέματος των βιβλίων και των δημιουργών τους μπορεί να βοηθήσει ιδιαίτερα στην προώθηση της φιλαναγνωσίας.
Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αξιολόγησης του εργαστηρίου.
Οι μαθητές/τριες φτιάχνουν τα δικά τους σενάρια για μικρά σκετς ή θεατρική παράσταση είτε διασκευάζοντας γνωστά παραμύθια και μύθους, ή από την απαγγελία ενός γνωστού ποιήματος, ή από την ακρόαση ενός μουσικού κομματιού κ.λπ., είτε αυτοσχεδιάζοντας βασιζόμενοι σε διάφορα ερεθίσματα από την καθημερινότητά τους. Εξετάζεται ποιοι είναι οι δημιουργοί και φροντίζουμε να αποδοθούν τα κατάλληλα δικαιώματα σε όλους τους συνδημιουργούς. Τα σενάρια αφού οργανωθούν και δουλευτούν μπορούν και να δραματοποιηθούν σε κάποια από τις εκδηλώσεις του σχολείου.
Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αξιολόγησης του εργαστηρίου.
Ο/Η εκπαιδευτικός ζητά από τα παιδιά να φέρουν στην τάξη το αγαπημένο τους βιβλίο, ώστε να γίνει συζήτηση για την έννοια της ιδιοκτησίας.
Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αξιολόγησης του εργαστηρίου.
Ο/Η εκπαιδευτικός δείχνει μια ανώνυμη παιδική ζωγραφιά στους/στις μαθητές/τριες:
Προτρέπονται οι μαθητές/τριες:
Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αξιολόγησης του εργαστηρίου.
Ο/Η εκπαιδευτικός μοιράζει στην τάξη ή ανοίγει διαδικτυακά το κόμικ «Ο Μάρκος θέλει να σπουδάσει μουσική».
https://copyrightschool.gr/wp- content/uploads/comic.pdf
Με αφορμή το κόμικ ξεκινάει συζήτηση σχετικά με τα επαγγέλματα δημιουργίας και τέχνης που οι μαθητές/τριες θα ήθελαν να ακολουθήσουν όταν θα μεγαλώσουν. Πιο συγκεκριμένα:
Τα παιδιά λύνουν το Κρυπτόλεξο του φύλλου εργασίας του εργαστηρίου.
Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αξιολόγησης του εργαστηρίου.
Η Παγκόσμια Ημέρα Διανοητικής Ιδιοκτησίας έχει οριστεί από τον Παγκόσμιο Οργανισμό Διανοητικής Ιδιοκτησίας (ΠΟΔΙ)/World Intellectual Property Organization (WIPO) να γιορτάζεται στις 26 Απριλίου. Στόχος είναι ο εορτασμός της δημιουργικότητας και της καινοτομίας. Σημειώνουμε εδώ ότι: Ο όρος διανοητική ιδιοκτησία αναφέρεται σε όλα τα δημιουργήματα του ανθρώπινου πνεύματος. Η διανοητική ιδιοκτησία περιλαμβάνει την Πνευματική ιδιοκτησία και Συγγενικά Δικαιώματα, και τη Βιομηχανική Ιδιοκτησία (εμπορικά σήματα, διπλώματα ευρεσιτεχνίας, βιομηχανικά σχέδια).
Τα παιδιά συμπληρώνουν το φύλλο αξιολόγησης του εργαστηρίου.
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη