Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Συμπερίληψη: Αλληλοσεβασμός, διαφορετικότητα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Αναπαραστάσεις και παραδοχές για τα φύλα στην τέχνη, τον λαϊκό πολιτισμό και την pop κουλτούρα: είμαι ή γίνομαι ….το φύλο;

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
  • αποτελεσματικότητα
  • οργανωτική ικανότητα
Δεξιότητες της τεχνολογίας, της μηχανικής και της επιστήμης
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • ρομποτική-επιστημονική/υπολογιστική σκέψη
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Στρατηγική Σκέψη
  • οργανωσιακή σκέψη

Σύντομη περιγραφή

 Σκοπός του προγράμματος

Η ευαισθητοποίηση και ενημέρωση των μαθητριών/των σχετικά με τα έμφυλα στερεότυπα, τις προκαταλήψεις και τις διακρίσεις. Η ανίχνευσή τους σε λανθάνουσες καταστάσεις και παραστάσεις της καθημερινότητας και της παιδικής κουλτούρας, οι οποίες φυσικοποιούν τις κοινωνικές-ιστορικές κατασκευές και υποστηρίζουν τις ανισότητες.

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

  • Η συνειδητοποίηση ότι τα στερεότυπα επηρεάζουν και διαμορφώνουν ατομικές και κοινωνικές ταυτότητες.
  • Η συνειδητοποίηση ότι τα στερεότυπα καθορίζουν τις επιλογές μας.

Η πρόληψη και καταπολέμηση των στερεοτύπων.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Αδιόρατα στερεότυπα στη σκέψη και τη γλώσσα: Ανιχνεύοντας τις απόψεις μας και αναστοχασμός

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να αναλύουν την έννοια του κοινωνικού φύλου ως συστήματος κατασκευασμένων νοημάτων που διαμορφώνουν στερεοτυπικές απόψεις για τα φύλα,
  • να συζητούν δικές τους στερεοτυπικές αντιλήψεις και να προβληματιστούν,
  • να αναγνωρίσουν την έμφυλη διάσταση που εμφωλεύει σε γλωσσικές εκφράσεις,
  • να διατυπώσουν τις κοινωνικές προσδοκίες σε συνάρτηση με το φύλο και να συζητήσουν τον τρόπο που επηρεάζουν τις συμπεριφορές μας και καθορίζουν τους έμφυλους ρόλους μας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Βιωματικές ασκήσεις τύπου: ανίχνευση στερεότυπης σκέψης, συμπλήρωση ημιτελών προτάσεων.
  2. Παρατήρηση, σχολιασμός κα ιαντικατάσταση λέξεων και εκφράσεων που περιέχουν έμφυλα στερεότυπα.
  3. Σχολιασμός εικόνας-αναστοχασμός.

Συζήτηση

 

2. Σκέψου έξω από το κουτί ή πόσο αδιαπέραστα είναι τα όρια ανάμεσα στα αγόρια και τα κορίτσια;

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να διατυπώνουν τη δεσμευτικότητα των στερεοτυπικών ρόλων και τον διαμορφωτικό τους ρόλο στην τυποποίηση του “φυσιολογικού,”
  • να διαπραγματευθούν τις προσωπικές τους αντιλήψεις και να τις επαναπροσδριορίσουν με ειλικρίνεια,
  • να αντιληφθούν το πολυδιάστατο της προσωπικότητας πέραν της έμφυλης ταυτότητας,
  • να αναπτύξουν ενσυναίσθηση για τη θέση του Άλλου (φύλου),
  • να διερευνήσουν πως οι αντιλήψεις τους για τον Άλλο διαμορφώνουν τη συμπεριφορά τους στις περιπτώσεις των συγκρούσεων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Βιωματικές δραστηριότητες τύπου: Συμφωνώ- διαφωνώ (που δίνουν αφόρμηση για συζήτηση).
  2. Σχολιασμός εικόνων.
  3. Καρτέλες ρόλων-παιχνίδι με βήματα.
  4.  Θεατρικός αυτοσχεδιασμός.

Ομαδική δημιουργική-καλλιτεχνική δραστηριότητα

3. Ξαναδιαβάζοντας τα κλασικά Παραμύθια

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να πληροφορηθούν για τις αλλαγές που έχουν συμβεί στο σώμα των κλασικών παραμυθιών με την πάροδο των χρόνων,
  • να προβληματιστούν και να αναζητήσουν τις αιτίες για τις αλλαγές αυτές,
  • να μπορούν να εντοπίσουν τις στερεοτυπικές απόψεις που λανθάνουν στα παραμύθια,
  • να αντιλαμβάνονται τις πατριαρχικές εγγραφές σε σύγχρονες λογοτεχνικές αφηγήσεις,
  • να αποδομούν και να επαναδιατυπώνουν τα παραμύθια απαλλαγμένα από έμφυλα στερεότυπα,
  • να κατασκευάζουν ψηφιακό κόμικ.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Σύγκριση παραμυθιών(προφορικών, πρώτης κειμενικότητας και σύγχρονων διασκευών).
  2. Ανίχνευση στερεοτυπικού λόγου στα παραμύθια-ανάγνωση και σχολιασμό πολιτικώς ορθού παραμυθιού,
  3. Σύγκριση προθέσεων διασκευών (η περίπτωση του Ροβινσώνα,).
  4. Δημιουργία ψηφιακού κόμικ

(pixton, toondoo, storyboradthat).

4. Κοιτώντας κριτικά γυναικείες Αναπαραστάσεις στην τέχνη και τη διαφήμιση

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να έλθουν σε επαφή με διαχρονικά έργα τέχνης(γλυπτική, ζωγραφική),
  • να διαπιστώνουν πώς οι γυναικείες αναπαραστάσεις στην τέχνη προβάλλουν και επιβάλλουν μοντέλα ρόλων και κοινωνικά αποδεκτές εκδοχές της θηλυκότητας,
  • να αναγνωρίσουν τον μηχανισμό καθιέρωσης του στερεότυπου της φιλάρεσκης, της ματαιόδοξης και προκλητικής εικόνας της γυναίκας,
  • να προβληματιστούν πάνω στη διαχρονική εμβέλεια αυτών των στερεότυπων, να δημιουργήσουν μια διαφήμιση με ανεστραμμένους ρόλους

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Παρατήρηση και σχολιασμός έργων τέχνης από την αρχαιότητα μέχρι τους νεότερους χρόνους.
  2. Αναπλαισίωση με μικρής έκτασης κείμενα για εμβάθυνση.
  3. Κριτική προσέγγιση των διαφημίσεων με έμφυλες αναπαραστάσεις.
  4. Δημιουργία διαφημιστικής αφίσας σε ψηφιακό περιβάλλον

(κατά προτίμηση)

5. Τα φύλα στα Παιδικά περιοδικά

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να συσχετίσουν και να συγκρίνουν αγορίστικα και κοριτσίστικα περιοδικά ως προς τους τίτλους, τα περιεχόμενα και το είδος των έμφυλων ταυτοτήτων που καλλιεργούν,
  • να σχολιάσουν κριτικά τον τρόπο παρουσίασης των κοριτσιών και τη στάση τους απέναντι στις διαπροσωπικές σχέσεις,
  • να εκφράζουν τους ρόλους που προβάλλονται ως ιδανικοί για τα αγόρια,
  • να σχεδιάσουν ένα εναλλακτικό εξώφυλλο περιοδικού που να απευθύνεται εξίσου σε κοριτσίστικο και αγορίστικο κοινό.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Παρατήρηση και ανάλυση λεπτομερειών εξώφυλλων από παιδικά περιοδικά.
  2. Εντοπισμός θεματολογίας στα αντίστοιχα περιοδικά.
  3. Συζήτηση-αναστοχασμός.
  4. Δημιουργία εξώφυλλου περιοδικού που να απευθύνεται εξίσου σε κοριτσίστικο και αγορίστικο κοινό.

(κατά προτίμηση σε ψηφιακό περιβάλλον)

6. Γαλάζια και ροζ παιχνίδια, συμβατικά και ηλεκτρονικά

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να εντοπίζουν τα είδη των παιχνιδιών που τους απευθύνονται,
  • να διαπιστώνουν ότι τα παιχνίδια σχετίζονται με τις κοινωνικές προσδοκίες του φύλου,
  • να προσεγγίσουν εξεταστικά τα ηλεκτρονικά τους παιχνίδια με σκοπό να καταγράψουν τις αντρικές και γυναικείες παρουσίες σε αυτά,
  • να υλοποιήσουν μία έρευνα καταγράφοντας και χαρακτηρίζοντας τα είδη παιχνιδιών για αγόρια και κορίτσια σε ένα ηλεκτρονικό κατάστημα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Ανίχνευση προσωπικών στερεότυπων με προσομοίωση.
  2. Διερεύνηση απόψεων-Στοχασμός πάνω στις έμφυλες αναπαραστάσεις στα ηλεκτρονικά παιχνίδια.
  3. Ερευνητική παρατήρηση και καταγραφή των ειδών παιχνιδιών που απευθύνονται σε αγόρια και κορίτσια.
  4. Δημιουργική συνθετική εργασία.
  5. Οπτικοποίηση συμπερασμάτων.
7. Εκστρατεύουμε ενάντια στις διακρίσεις: ένα σχολείο ελεύθερο έμφυλων στερεότυπων

 Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται:

  • να αναλάβουν δράση οργανώνοντας μια εκστρατεία,
  • ενημέρωσης πάνω στα έμφυλα στερεότυπα για την υπόλοιπη σχολική κοινότητα,
  • να δημιουργήσουν ανά ομάδες μία αφίσα με κάποιο από τα θέματα που εξετάσθηκαν: φύλο και παιχνίδια, φύλο και τέχνη ή διαφήμιση, φύλο και παραμύθι και να την αναρτήσουν σε προσβάσιμο από όλους σημείο του σχολείου τους.
  • να φτιάξουν σύντομα βίντεο με συνθήματα κατά της έμφυλης βίας, τα οποία θα μετατρέψουν σε qr κώδικες και θα αναρτήσουν επίσης στο σχολείο τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Σύνθεση μηνύματος προώθησης της ισότητας των φύλων.
  2. Δημιουργία σύντομων βίντεο.
  3. Δημιουργία αφίσας
  4. Ανέβασμα των προϊόντων σε σύννεφο στο διαδίκτυο.
  5. Δημιουργία κώδικα.

Ανάρτηση των κωδίκων σε όλο το σχολείο (διάχυση)

Εκπαιδευτικό υλικό