Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ - Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
  • Εθελοντισμός διαμεσολάβηση

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Γινόμαστε κοινωνικά υπεύθυνοι. Μαζί μπορούμε

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • κοινωνική
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ανθεκτικότητα
  • ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
  • ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση
  • προστασία από εξαρτητικές συμπεριφορές στις τεχνολογίες
  • ψηφιακή πολιτειότητα

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός  του προγράμματος

Σκοπός του προγράμματος είναι η ενίσχυση της ενσυναίσθησης, της κριτικής προσέγγισης των  διαδικτυακών εργαλείων που θα επισκεφτούν οι μαθητές/τριες για την εύρεση πληροφοριών και την παραγωγή των εργασιών τους και η ανάπτυξη της κοινωνικής ευθύνης των μαθητών/τριών.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα 

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να μπορούν:

-να αναζητούν αξιόπιστες διαδικτυακές πηγές για τα κοινωνικά προβλήματα,

-να καταρτίζουν σχέδιο δράσης με ενέργειες αντιμετώπισης και λύσεων για προβλήματα της κοινότητας,

-να αναγνωρίζουν την έννοια και τις διαστάσεις της κοινωνικής υπευθυνότητα

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Ας γνωριστούμε -ποιοι είμαστε; Φτιάχνουμε τις ψηφιακές μας ταυτότητες

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν:

  • Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία.
  • Επικοινωνιακές και ομαδοσυνεργατικές δεξιότητες.
  • Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας και τεχνολογίας.
  • Κριτική Σκέψη.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Δημιουργήστε την δική σας ψηφιακή ταυτότητα και emoji με το https://www.pizap.com/emoji_maker.
  2. Εκτυπώστε την εικόνα σας και καθορίστε τον ρόλο σας στις ομάδες έρευνας και εργασίας που θα οργανώσουμε.
  3. Αναρτήστε τις εικόνες στον πίνακα ανακοινώσεων της τάξης κάτω από τις προκαθορισμένες ομάδες και καταγράψτε τον ρόλο σας στην ομάδα. Οι ομάδες των μαθητών/τριών είναι καλό να είναι μικτής ικανότητας και διαφορετικών προσωπικοτήτων. Οι ρόλοι μπορεί να είναι: Παρουσιαστής, Ερευνητής στο Διαδίκτυο, Συντονιστής της ομάδας, Διαμεσολαβητής, Αναλυτής των πηγών και συντάκτης του κειμένου, κλπ.
  4. Στη συνέχεια και στην ολομέλεια της τάξης από κάθε ομάδα αφού δοθεί και το όνομα της κάθε ομάδας, όπως πχ: Οι δημοσιογράφοι κλπ., το κάθε μέλος παρουσιάζει τον εαυτό του και τις ικανότητές του καθώς και τον ρόλο του στην ομάδα. Επίσης το κάθε μέλος αποκτά μέσω και της εφαρμογής τη δική του ταυτότητα την οποία, αν υπάρχει δυνατότητα, εκτυπώνει και παρουσιάζει στην τάξη. Η κάθε ομάδα στη συνέχεια οργανώνει το πώς θα διαχειριστεί τις δράσεις που θα αναλάβει και σχεδιάζει ένα πλάνο σε συνδυασμό με τα μέλη της και τον ρόλο που θα επιτελέσει το κάθε μέλος στη δράση και πρόβλημα που θα αναλάβει η ομάδα.
  5. Για την κατανόηση του κάθε ρόλου προτείνεται μέσω του εκπαιδευτικού-καθοδηγητή ο/η κάθε μαθητής/τρια να μελετήσει στις διαδικτυακές πηγές, ποια τα χαρακτηριστικά, οι ικανότητες και οι δεξιότητες που θα πρέπει να αποκτήσει-υιοθετήσει και να εφαρμόσει, ώστε να έχει επιτυχία και αποτέλεσμα στην αποστολή- εργασία του/της.
2. Ας μάθουμε να λύνουμε κοινωνικά ζητήματα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν:

  • Ομαδοσυνεργατικές και επικοινωνιακές δεξιότητες
  • Κριτική Σκέψη, ικανότητες συλλογισμού και επίλυσης προβλημάτων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Ανά ζευγάρια κάνουμε ο/η ένας/μια στον/στην άλλον/η τις εξής ενδεικτικές ερωτήσεις:
  1. Τι σου αρέσει στη γειτονιά σου;
  2. Τι δεν σου αρέσει στη γειτονιά σου;
  3. Τι σε δυσκολεύει στην διαδρομή σου στο σχολείο;
  4. Είσαι χαρούμενος/η στην καθημερινότητά σου;
  5. Τί θα ήθελες να αλλάξει;
  6. Τι προτείνεις για την βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στην κοινότητά σου;
  7. Πώς θα μπορούσανε να επιλυθούν τα όποια προβλήματα παρατηρούνται στην περιοχή μας;
  • Στη συνέχεια μεταφέρουμε τις ερωτήσεις στην ομάδα μας.Οι συνολικές απαντήσεις καταγράφονται σε ένα φύλλο χαρτί.
  • Έπειτα, ανεβάζουμε τις απαντήσεις στο ιστολόγιο της τάξης, https://blogs.sch.gr/ με βάση τις ομάδες που δημιουργούμε ή σε ένα Padlet, https://el.padlet.com/
  • Στην κάθε ομάδα, στη συνέχεια, τίθενται κάποια θέματα προς μελέτη, μέσω ερωτήσεων που αναρτώνται στο Padlet όπως:
  1. Θα προτιμούσες να κάνεις μια αποικία σε έναν άλλο πλανήτη ή να βοηθήσεις στην προστασία της Γης;
  2. Αν είχες τη δυνατότητα να κάνεις μια εφεύρεση για την πείνα στον κόσμο ή την προστασία από τη μόλυνση, ποια θα ήταν;
  • Οι απαντήσεις καταγράφονται και στο τέλος επιλέγονται και παρουσιάζονται οι συλλογικές απαντήσεις της ομάδας που έχουν ψηφιστεί και συμφωνηθεί από όλα τα μέλη.
3. Μαθαίνουμε να διαχειριζόμαστε κρίσιμες καταστάσεις

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν:

  • Κριτική Σκέψη, ικανότητες συλλογισμού και επίλυσης προβλημάτων.
  • Ικανότητες ομαδοσυνεργασίας
  • Ικανότητες διαχείρισης κρίσεων και κοινωνικών ζητημάτων.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1.  Σε ομάδες των 3-5, αναπτύξτε τους λόγους για τους οποίους οι άνθρωποι αναγκάζονται να ζήσουν αλλού (πόλεμος, φυσικές καταστροφές, καταδίωξη ή τρομοκρατία).
  2. Εισάγετε ένα σενάριο που να αναφέρεται σε μια φυσική καταστροφή, (σεισμός), μπορείτε να πάρετε μόνο 3 πράγματα μαζί σας. Βάλτε τα σε διαβάθμιση με τη μορφή της πυραμίδας. Δίδεται στο φύλο εργασία στο υποδειγματικό υλικό του Εργαστηρίου 3 και έχει το σχήμα πυραμίδας. Βρείτε εικόνες για αυτά τα τρία πράγματα που θα πάρετε μαζί σας και ανεβάστε τα στο padlet https://el.padlet.com/ , εξηγώντας γιατί θα τα πάρετε μαζί σας. Εδώ οι ομάδες χτίζουν ενσυναίσθηση και συνεργάζονται μαθαίνοντας ο/η ένας/μια τον/την άλλον/η.
  3. Με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, οι μαθητές/τριες μαθαίνουν να διαχωρίζουν τι αποτελεί προτεραιότητα σε μια κρίσιμη στιγμή (φυσική καταστροφή), όπως πχ να σωθεί μια ανθρώπινη ζωή και τι είναι δευτερεύον, πχ  να διασωθούν υλικά αγαθά. Εδώ θα μπορούσε ο/η εκπαιδευτικός να αξιοποιήσει εγκεκριμένο εκπαιδευτικό υλικό από το ΙΕΠ για την προσφυγιά και τις καταστροφές, όπως: «Το σκληρό καρύδι»  https://www.unhcr.org/gr/skliro_karydi
  4. Στη συνέχεια μπορείτε να κάνετε ένα διάλογο με επιχειρήματα μεταξύ των ομάδων για το ποια είναι σημαντικά πράγματα και γιατί.

Επίσης τι επιφέρει στις κοινωνίες μια καταστροφή ή ένας πόλεμος και γιατί θα πρέπει να ζούμε ειρηνικά.

4. Ας μάθουμε να αναγνωρίζουμε τους 17 στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης στην καθημερινότητά μας και να συνεργαζόμαστε εποικοδομητικά προς επίτευξή τους.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν:

  • Κοινωνικές δεξιότητες.
  • Δεξιότητες ενεργού πολιτειότητας.
  • Κριτική Σκέψη, ικανότητες συλλογισμού και επίλυσης προβλημάτων.
  • Ικανότητες συνεργασίας και επικοινωνιακές δεξιότητες.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Σε ζευγάρια/μικρές ομάδες, διαλέξτε μερικούς από τους 17 Στόχους Αειφόρου Ανάπτυξης μέσω της πλατφόρμας «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» https://act.digitalschool.gov.gr/ και συζητήστε τι πιστεύετε ότι σημαίνει ο καθένας.
  • Πού βλέπετε τέτοια παραδείγματα Στόχων Αειφόρου Ανάπτυξης στην γειτονιά σας;
  • Τι θα μπορούσατε να κάνετε για να βελτιώσετε την κατάσταση στην γειτονιά σας, λαμβάνοντας υπόψη τους 17 στόχους;
  1. Οι απαντήσεις καταγράφονται σε ένα φύλο χαρτί και στη συνέχεια αναρτούνται στο Padlet με βάση την κάθε ομάδα.
  2. Στη συνέχεια ανεβάζουμε τις απαντήσεις με την ομάδα μας στο ιστολόγιο της τάξης, https://blogs.sch.gr/. Η κάθε ομάδα επιλέγει τρεις στόχους, τους μελετά και αποφασίζει κατόπιν διαλογικής συζήτησης με ποιον από τους τρεις θα ασχοληθεί εκτενέστερα και γιατί. Στη συνέχεια και με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού αναζητά αξιόπιστες διαδικτυακές πηγές για το πώς θα μπορέσει να εφαρμόσει τον επιλεγμένο στόχο στην κοινότητα της γειτονιάς ή και του σχολικού περιβάλλοντος. Καταρτίζει λοιπόν ένα σχέδιο δράσης με βήματα και ενέργειες το οποίο και εγκρίνεται από όλα τα μέλη της ομάδας ύστερα από διάλογο και συζήτηση. Το σχέδιο αυτό δράσης αφού καταγραφεί σε ένα φύλλο χαρτί μεταφέρεται ψηφιακά στο padlet της ομάδας και συνδέεται με τις πηγές που διερευνήθηκαν και μελετήθηκαν.
  3. Στο τέλος γίνεται μια παρουσίαση του σχεδίου στην ολομέλεια της τάξης. Η όλη πορεία της δράσης της κάθε ομάδας αναρτάται και στο ιστολόγιο της τάξης.
5. Σκέφτομαι και ενεργώ ως υπεύθυνος/η πολίτης

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν:

  • Κοινωνικές δεξιότητες, ενσυναίσθηση και ευαισθησία.
  • Δεξιότητες επικοινωνίας και ομαδοσυνεργασίας, αγκαλιάζοντας τη διαφορετικότητα.
  • Δεξιότητες της ψηφιακής ιθαγένειας και τεχνολογίας.
  • Κριτική Σκέψη, Επικοινωνία, Δημιουργικότητα.
  • Δεξιότητες ενεργού πολιτειότητας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Σε ομάδες, συζητήστε και αποφασίστε ποια από τη λίστα είναι κοινωνικά θέματα και γιατί, καθώς και πώς θα μπορούσαμε να τα επιλύσουμε αποκτώντας έτσι κοινωνική υπευθυνότητα. Ενδεικτικά η λίστα:
  • Είναι άδικο να μην έχουμε πολλά πάρκα και πράσινο στην κοινότητά μου.
  • Θα ήμουν πιο χαρούμενος/η εάν μπορούσα να φωνάξω μέσα στην τάξη όποτε επιθυμούσα.
  • Με ενοχλεί πραγματικά που δεν μπορώ να πάρω ένα καινούριο αθλητικό ζευγάρι παπούτσια.
  • Θα ήμουν πολύ χαρούμενος/η εάν οι συμμαθητές/τριες μου δεν με κορόιδευαν στο διάλειμμα.
  • Με ενοχλεί πραγματικά που δεν μπορώ να φορέσω τις πιτζάμες μου στο σχολείο.
  • Δεν είναι δίκαιο που ο Δήμος μου δεν έχει φροντίσει να είναι προσβάσιμοι οι δρόμοι στην πόλη για τους ανθρώπους με κινητικές αναπηρίες.
  1. Αφού επιλέξετε ένα κοινωνικό, πραγματικά, θέμα, σκεφτείτε 3 πιθανές λύσεις για το θέμα αυτό και συζητήστε τες στην ομάδας σας. Στη συνέχεια αναπτύξτε τα επιχειρήματά σας, προτερήματα και ελαττώματα, της κάθε πρότασης και διαδικτυακά με τη δωρεάν χρήση του εργαλείου, https://www.kialo-edu.com/ Το συγκεκριμένο ψηφιακό εργαλείο είναι αρκετά αποτελεσματικό και χρηστικό για την παράθεση επιχειρημάτων και προβολή θετικών και αρνητικών σημείων του κάθε θέματος. Είναι δωρεάν και στα ελληνικά.
  2. Η κάθε ομάδα στη συνέχεια επιλέγει τελικώς ένα κοινωνικό θέμα με το οποίο και θα ήθελε να ασχοληθεί.
6. Δράσεις επίλυσης κοινωνικών θεμάτων

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν:

  • Κοινωνικές δεξιότητες, δεξιότητες ενεργού πολιτειότητας ενσυναίσθηση και ευαισθησία.
  • Ψηφιακή μάθηση του 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον).
  • Κριτική Σκέψη, Συνεργασία, Δημιουργικότητα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  1. Το Μοντέλο OPERA, Opinion, Perspective,Expertise, Research, Analysis εφαρμόζεται σε ομάδες μαθητών/τριών. Αναλυτικά:
  • Όλοι/ες έχουν 5 λεπτά να σκεφτούν ο/η καθένας/μία μόνος/η του/της το ερώτημα και μετά το συζητούν σε ζευγάρια για 5 λεπτά.
  • Το κάθε ζευγάρι εξηγεί στην ομάδα τις ιδέες του και τις κολλάει στον τοίχο ή αναρτούνται στο Padlet.
  • Οι ιδέες αξιολογούνται από την ολομέλεια της ομάδας, επιλέγοντας τις 3 επικρατέστερες. Αυτές συζητιούνται και κατατάσσονται σε θέματα από την ομάδα. Αυτό θα μπορούσε να είναι το σχέδιο δράσης σας. Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε και το κατάλληλο διαδικτυακό εργαλείο για ιδεοθύελλα όπως το https://bubbl.us/ ή το https://cmap.ihmc.us/ Για την καλύτερη κατανόηση των κοινωνικών θεμάτων και τους τρόπους επίλυσής των, μπορείτε με την ομάδα σας να παίζετε το Serious Game NEMESIS , που δημιουργήθηκε στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος HORIZON 2020, NEMESIS. https://changemakergame.ili.eu/ Το συγκεκριμένο εκπαιδευτικό παιχνίδι παρουσιάζει διάφορα κοινωνικά θέματα αλλά και προτάσεις επίλυσης που θα βοηθήσουν τον/την παίκτη/κτρια στη λήψη αποφάσεων, αλλά και στον σχεδιασμό δράσεων επίλυσης του συγκεκριμένου κοινωνικού θέματος.

 

7. Θέτουμε προβληματισμούς – Ψάχνουμε λύσεις

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να αποκτήσουν:

  • Ψηφιακές δεξιότητες του 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • Κριτική σκέψη, ικανότητες συλλογισμού και επίλυσης προβλημάτων.
  • Δεξιότητες αναστοχασμού, ανατροφοδότησης, επικοινωνίας.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

  • Αφού έχετε κάνει τη λίστα με τις ιδέες σας και έχετε επιλέξει, στην ομάδα σας, την πιο εφικτή, διαλέγετε τους παράγοντες εκείνους που θα μπορούσαν να σας βοηθήσουν ως προς την πραγματοποίησή της:
  • ΠΟΙΟΣ: από ποιόν/α συγκεκριμένα χρειάζεστε υποστήριξη;
  • ΤΙ: τι υποδομή χρειάζεται να έχετε για την πραγματοποίησή της;
  • ΠΟΤΕ: κάθε πότε θα πρέπει η ομάδα σας να έχει ανατροφοδότηση σχετικά με το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του έργου σας;
  • ΠΩΣ: με ποιο τρόπο θα πραγματοποιήσετε την ιδέα σας; email, γράμμα, τηλεφωνήματα, παρουσιάσεις, συζητήσεις; Πώς θα μοιραστούν αρμοδιότητες στα μέλη της ομάδας! Ποιος θα αναλάβει τι;
  • ΓΙΑΤΙ: γιατί θα πρέπει να ενδιαφερθούν για την εργασία σας; Σε τι θα τους βοηθήσει η εργασία σας;
  • ΠΟΥ; Σε ποιο σημείο, περιοχή ή θέμα θα εστιαστεί το πρόβλημα και η επίλυση;

Οι συγκεκριμένες ερωτήσεις θα μπορούσαν να τεθούν και σε μορφή παιχνιδιού με τον ΚΥΒΟ ΤΩΝ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ. Ο κύβος αυτός έχει σε κάθε πλευρά και από ένα μονολεκτικό ερώτημα όπως το άνωθεν παράδειγμα. Οι μαθητές/τριες στην ομάδα μπορούν να τον χρησιμοποιήσουν ως ζάρι, όπου η όποια πλευρά παρουσιαζόταν, τα μέλη της ομάδας θα έπρεπε να απαντήσουν στο εμφανιζόμενο ερώτημα.

  1. Με την ομάδα σας γράψτε ένα γράμμα και θέστε το θέμα σας στο πρόσωπο που θα μπορούσε να γίνει αρωγός σας. Στη συνέχεια η ομάδα σε συνεργασία, καταρτίζει ένα σχέδιο δράσης με βήματα και ενέργειες το οποίο και εγκρίνεται από την ολομέλεια της ομάδας, ύστερα από διάλογο και συζήτηση. Το σχέδιο δράσης αφού καταγραφεί σε ένα φύλλο χαρτί μεταφέρεται ψηφιακά στο padlet της ομάδας και συνδέεται με τις πηγές που διερευνήθηκαν και μελετήθηκαν.
  2. Στο τέλος, γίνεται μια παρουσίαση της δράσης στην ολομέλεια της τάξης. Η όλη πορεία της δράσης της κάθε ομάδας αναρτάται και στο ιστολόγιο της τάξης.

Εκπαιδευτικό υλικό