Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

No SDGs found for this action.

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

7

Οι εποχές του έτους και το κλίμα

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Διαχείρισης των Μέσων
  • γραμματισμός στα μέσα
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες ανάλυσης και παραγωγής περιεχομένου σε έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες Υπολογιστικής Σκέψης
  • επιστημονική/υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Ρουτίνες σκέψης και Αναστοχασμός
  • Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
  • Σκέφτομαι-Προβληματίζομαι- Διερευνώ
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη

Σύντομη περιγραφή

Αυτό το εργαστήριο στοχεύει στην ενίσχυση των επιστημονικών γνώσεων των μαθητών/τριών σχετικά με τις εποχές και το κλίμα, την ανάπτυξη δεξιοτήτων ανάλυσης δεδομένων και την καλλιέργεια κριτικής σκέψης. Επιπλέον, βοηθά τους μαθητές να συνειδητοποιήσουν τη σημασία της προστασίας του περιβάλλοντος και τις συνέπειες των ανθρώπινων δράσεων στον πλανήτη, ενισχύοντας την οικολογική τους συνείδηση και ενθαρρύνοντας την ενεργό συμμετοχή τους στη λήψη περιβαλλοντικών αποφάσεων. Η φιλοσοφία αυτών των δραστηριοτήτων είναι να προσεγγίσουμε τις έννοιες των εποχών και του κλίματος με έναν διεπιστημονικό τρόπο, ενσωματώνοντας τη φυσική, την οικολογία, τη μετεωρολογία και τη στατιστική επιστήμη. Η σκοπιμότητα του εργαστηρίου είναι πολλαπλή και συνδέεται άμεσα με την αναγκαιότητα για βαθύτερη κατανόηση και ευαισθητοποίηση πάνω στα εξής ζητήματα: Ενίσχυση της Επιστημονικής Κατανόησης, Ανάπτυξη Δεξιοτήτων Στατιστικής Ανάλυσης και Εφαρμογή Κριτικής Σκέψης.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Οι Εποχές του έτους

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • γνωρίζουν τις εποχές του έτους,
  • εξηγούν τη σημασία αλλαγής των εποχών,
  • να συσχετίζουν τις εποχές με την πρόσπτωση των ακτίνων του Ήλιου σε κάθε ημισφαίριο,
  • εξοικειωθούν με την κατασκευή εννοιολογικού χάρτη και τη χρήση του cmap.

Δραστηριότητες

  • Οι μαθητές/τριες θα αναφερθούν συνοπτικά στο διήγημα του Γρηγορίου Ξενόπουλου, «Οι εποχές», το οποίο δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Διάπλασις των Παίδων το 1922 (βλέπε το σύνδεσμο της ψηφιακής έκδοσης).
  • Επισκέπτονται τη διεύθυνση και παρακολουθούν το σύντομο βίντεο που εξηγεί την εναλλαγή των εποχών. https://www.youtube.com/watch?v=UZLzJYV70OI

Οι μαθητές εμπλουτίζουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους για την κίνηση της Γης και τις εναλλαγές  των εποχών, αποκτώντας δυναμικές οπτικές  αναπαραστάσεις για την περιφορά της Γης.

  • Κατασκευάζουν εννοιολογικό χάρτη στο cmap, με θέμα τις τέσσερις εποχές, που περιλαμβάνει ως επιμέρους έννοιες, την κλίση του άξονα της Γης, την πρόσπτωση των ακτίνων, τη θέση της Γης σε σχέση με τον ήλιο.
2. Οι εποχές και η κλίση της Γης

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • γνωρίζουν τη σημασία της κλίσης του άξονα της Γης,
  • να εξηγούν τη σημασία της κλίσης του άξονα της Γης στην εναλλαγή των εποχών,
  • να ερμηνεύουν την  αναγκαιότητα της κλίσης του άξονα της Γης,
  • να κατασκευάζουν στο λογισμικό tux paint τον Ήλιο, τη Γη με την κλίση του άξονα της, για τις τέσσερις εποχές και να εισάγουν κίνηση στο λογισμικό.

Δραστηριότητες

  • Στο λογισμικό αισθητικής έκφρασης και δημιουργίας, tux paint, δημιουργούν με τις στάμπες, τον Ήλιο, τη Γη κλίση του  άξονα της γης, τις τέσσερις εποχές και εισάγουν την κίνηση στο λογισμικό, ώστε να υπάρχει η περιφορά και η περιστροφή της  Γης.
  • Οι μαθητές/τριες επιχειρηματολογούν για το ποιες θα ήταν οι συνθήκες στη Γη, στην περίπτωση που δεν υπήρχε η κλίση του άξονά της και στην περίπτωση που η κλίση της Γης ήταν μεγαλύτερη από αυτήν που είναι.
  • Απόκτηση δεξιοτήτων για την κλίση του άξονα της Γης, με προσομοίωση εποπτικών  και υλικών μέσων, την υδρόγειο σφαίρα και ένα μεγάλο μπαλόνι που θα έχει το ρόλο του ήλιου. Δίνουμε κλίση στην υδρόγειο και την περιφέρουμε γύρω από τον Ήλιο. Κάνουμε παρατηρήσεις για την κλίση σε σχέση με τις εποχές.
3. Η κίνηση της Γης και οι εποχές

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • συνδέουν τη σημασία της κλίσης του άξονα της Γης με τη θερμοκρασία πάνω στη γη,
  • εξηγούν τη θέση της Γης σε σχέση με τον Ήλιο.να εξηγούν τη σημασία της κλίσης του άξονα της Γης στην εναλλαγή των εποχών,
  • γνωρίζουν ποια περιοχή της Γης φωτίζεται περισσότερο και ποια λιγότερο την κάθε εποχή,
  • αξιοποιούν απλά αντικείμενα για να πειραματιστούν με την αλλαγή της θερμοκρασίας,
  • εξηγούν τη θέση της Γης σε σχέση με τον Ήλιο.

Δραστηριότητες

  • Οι μαθητές/τριες αναζητούν στον παρακάτω σύνδεσμο τους όρους Περιήλιο και Αφήλιο και προσπαθούν να γράψουν τον ορισμό.

https://searchingthemeaningoflife.wordpress.com/2015/06/21/sun/

  • Επισκέπτονται τη διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=HlP4clj1b10. Παρουσιάζεται διαδραστική οπτική  αναπαράσταση, σχετικά με την περιφορά της Γης και τις εναλλαγές των εποχών. Οι μαθητές/τριες αξιολογούν πώς η αλλαγή της κλίσης  του άξονα της Γης, προκαλεί αλλαγές στη θερμοκρασία.
  • Πείραμα με την Ανάκλαση και Διάχυση της ηλιακής ακτινοβολίας: Οι μαθητές θα κατασκευάσουν ένα μοντέλο της Γης με την κατάλληλη κλίση (περίπου 23°) και θα τοποθετήσουν έναν φακό (Ήλιο) πάνω από το μοντέλο. Θα μετρήσουν τη θερμοκρασία της επιφάνειας του μοντέλου σε διαφορετικές γωνίες φωτισμού και για διαφορετικές επιφάνειες (π.χ. μαύρη και λευκή). Στη συνέχεια, θα συγκρίνουν τη θερμοκρασία από την άμεση ηλιακή ακτινοβολία με τη θερμοκρασία που προκαλεί η διάχυση του φωτός σε μεγαλύτερες γωνίες. Θα εξετάσουν πώς οι επιφάνειες επηρεάζουν την απορρόφηση ή αντανάκλαση της ηλιακής ενέργειας και πώς αυτό συνδέεται με την εποχικότητα και τη θερμοκρασία.
4. Οι εποχές και η περιφορά της γης

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • διερευνούν την επίδραση της εναλλαγής των εποχών στην Τέχνη,
  • αφουγκράζονται την εναλλαγή των εποχών μέσα από το έργο του Βιβάλντι,
  • ανατρέχουν στο παρελθόν για να διαπιστώσουν με ποιο τρόπο εξηγούσαν στην αρχαιότητα την εναλλαγή των εποχών (Μύθος Περσεφόνης),
  • αντιληφθούν την ερμηνεία της αλλαγής των εποχών ανά τους αιώνες,
  • αναζητούν τις τέσσερις εποχές στη ζωγραφική και τη μουσική,
  • αξιοποιούν τα ερεθίσματα για να δημιουργήσουν δικά τους έργα τέχνης πάνω στις εποχές.

Δραστηριότητες

  • Οι μαθητές/τριες επισκέπτονται την διεύθυνση https://video.link/w/LRbwc και ακούνε το έργο του Αντόνιο Βιβάλντι, οι Τέσσερις Εποχές.
  • Οι μαθητές/τριες επισκέπτονται τη διεύθυνση: https://video.link/w/0dcwc παρακολουθούν το βίντεο με τίτλο: «Ο μύθος της Περσεφόνης – Οι 4 Εποχές». Προσπαθούν να δώσουν δικές τους ερμηνείες για το φαινόμενο της εναλλαγής των εποχών, για την αρχαία εποχή και τη σημερινή.
  • Επισκέπτονται τη διεύθυνση: https://video.link/w/Bfcwc και ακούνε τo τραγούδι: Τέσσερις Εποχές, του Γ. Νταλάρα, με τη συμμετοχή της παιδικής χορωδίας του Δ. Τυπάλδου.
  • Επισκέπτονται στη σελίδα https://antikleidi.com/2014/01/13/4seasons/ και μελετούν τις τέσσερις εποχές στη ζωγραφική.
  • Γίνονται ποιητές, ζωγράφοι, καλλιτέχνες και δημιουργούν ένα δικό τους έργο τέχνης για τις τέσσερις εποχές.
5. Οι εποχές Ισημερίες Ηλιοστάσια

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • γνωρίζουν τις Ισημερίες και τα Ηλιοστάσια και να εξηγούν τι συμβαίνει σε κάθε περίπτωση,
  •  συσχετίζουν τα Ηλιοστάσια και τις Ισημερίες με το τέλος μιας εποχής και την είσοδο σε νέα εποχή,
  •  αξιολογούν και να ερμηνεύουν τη θέση της Γης και την κλίση της, όταν αυτή βρίσκεται σε Ηλιοστάσιο ή και Ισημερία,
  •  συσχετίζουν μεταξύ τους τα Ηλιοστάσια και τις Ισημερίες και να βρουν ομοιότητες και διαφορές,
  • εντοπίζουν την αλλαγή που παρουσιάζεται στον χρόνο ημέρας και νύκτας, όταν ξεκινάει Ηλιοστάσιο ή Ισημερία.

Δραστηριότητες

  • Αναζητούν στο διαδίκτυο τους όρους Ηλιοστάσιο και Ισημερία και διατυπώνουν τους ορισμούς.
  • Επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Ιδρύματος Ευγενίδου https://www.eef.edu.gr/el/arthra/iliostasia-kai-isimeries/ και εμβαθύνουν στις έννοιες Ηλιοστάσιο  και τις Ισημερία.
  • Επισκέπτονται τη διεύθυνση: https://www.youtube.com/watch?v=cJVL0RKwD7και παρακολουθούν το βίντεο «ΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΝΥΧΤΑ – ΕΝΑΛΛΑΓΗ ΤΩΝ ΕΠΟΧΩΝ – ΙΣΗΜΕΡΙΑ ΚΑΙ ΗΛΙΟΣΤΑΣΙΟ» Δημιουργούν ψηφιακό σταυρόλεξο με το λογισμικό hotpotatoes για τα Ηλιοστάσια και τις Ισημερίες.
  • Συζητούν για το πείραμα του Ερατοσθένη και την εαρινή Ισημερία. Τι διαπίστωσε ο αρχαίος Έλληνας φιλόσοφος και μαθηματικός για την εαρινή Ισημερία. Επισκέπτονται την ιστοσελίδα του Γυμνασίου Αντιμάχειας στην Κω. Ανάκτηση από https://blogs.sch.gr/gymantim/?p=4277
  • Δημιουργούν ψηφιακό σταυρόλεξο με το λογισμικό hotpotatoes για τα Ηλιοστάσια και τις Ισημερίες.
6. Καιρός, Κλίμα και Εποχές

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να:

  • γνωρίζουν και να επεξηγούν τις έννοιες «καιρός» και «κλίμα» σε σχέση με τις εποχές του έτους,
  • αξιολογούν τη διαφορά μεταξύ των εννοιών «καιρός» και «κλίμα»,
  • συσχετίζουν τις έννοιες «καιρός» και «κλίμα» με τις εποχές και με την πρόσπτωση των ακτίνων του Ήλιου σε κάθε ημισφαίριο,
  • ερμηνεύουν την αναγκαιότητα εναλλαγής των καιρικών φαινομένων,
  • διερωτώνται για το βαθύτερο νόημα των κλιματικών φαινομένων,
  • συναισθάνονται και να εκτιμούν τη σημασία  εναλλαγής των καιρικών  φαινομένων και των εποχών.

Δραστηριότητες

και ανοίγουν το σύνδεσμο του εννοιολογικού  χάρτη για τις εποχές

και στη συνέχεια το σύνδεσμο του εννοιολογικού χάρτη για τον καιρό και το κλίμα

Οι μαθητές/τριες θα συσχετίσουν αφενός τις κλιματικές και καιρικές συνθήκες με τα χαρακτηριστικά των κατοικιών και τα υλικά δόμησης. Αρχικά,  επισκέπτονται τον σύνδεσμο « Διαφορές σπιτιών με βάση το κλίμα» και στη συνέχεια τον επιμέρους σύνδεσμο με τη διαδραστική κατασκευή σπιτιών με υλικά εξοικονόμησης ενέργειας.

  • Επισκέπτονται τη σελίδα της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας και ανοίγουν τον σύνδεσμο Κλιματικός Άτλαντας ώστε να μελετήσουν το δελτίο καιρού.

https://emy.gr/the-climate-of-greece

7. Καιρός, κλίμα και περιβαλλοντικά προβλήματα

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση να :

  • εντοπίζουν διάφορα περιβαλλοντικά προβλήματα που έχουν επιπτώσεις στις εποχές,  στο κλίμα και στον καιρό ενός τόπου,
  • εξηγούν τους παράγοντες που επηρεάζουν το κλίμα και τον καιρό μιας περιοχής,
  • συσχετίζουν τις επιπτώσεις από την επιβλαβή ανθρώπινη δραστηριότητα στο  περιβάλλον και το κλίμα,
  • ερμηνεύουν περιβαλλοντικά προβλήματα και να τα συνδέουν με την κλιματική αλλαγή,
  • διερωτηθούν για το φαινόμενο του θερμοκηπίου και να προτείνουν λύσεις,
  • συναισθάνονται τις επιπτώσεις του φαινομένου του θερμοκηπίου στον άνθρωπο και τη φύση.

Δραστηριότητες

  • Επισκέπτονται τη διεύθυνση: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/6828 επιλέγουν το σύνδεσμο «Το φαινόμενο του θερμοκηπίου» και μελετούν διαδραστικά το φαινόμενο.

  • Επισκέπτονται τη διεύθυνση της Eυρωπαϊκής Επιτροπής για την Ενέργεια, Κλιματική Αλλαγή και το Περιβάλλον και   επεξεργάζονται τις πληροφορίες για τις   συνέπειες της κλιματικής αλλαγής:

https://commission.europa.eu/energy-climate-change-environment_el

  • Επισκέπτονται τον σύνδεσμο και μελετούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου

https://www.noesis.edu.gr/noesis-online/wikitexnologias/environment/%CE%B1%CF%84%CE BC%CF%8C%CF%83%CF%86%CE%B1%CE%B9%CF%81%CE%B1/%CF%84%CE%BF-%CF%86%CE%B1%CE%B9%CE%BD%CF%8C%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%BF-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CE%B8%CE%B5%CF%81%CE%BC%CE%BF%CE%B

A%CE%B7%CF%80%CE%AF%CE%BF%CF%85/

  • Επισκέπτονται τη διεύθυνση: http://photodentro.edu.gr/lor/r/8521/2856

και  γνωρίζουν τους τύπους κλίματος της    Eλλάδας.

 

 

 

 

Εκπαιδευτικό υλικό