Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Ζω καλύτερα - Ευ Ζην
  • Ψυχική και Συναισθηματική Υγεία - Πρόληψη

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

No SDGs found for this action.

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

21

Σε μια ρώγα από σταφύλι

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Διαμεσολάβησης και Κοινωνικής Ενσυναίσθησης
  • διαμεσολάβηση
  • ενσυναίσθηση και ευαισθησία
  • επίλυση συγκρούσεων
  • πολιτειότητα
Δεξιότητες Διαχείρισης των Μέσων
  • ασφάλεια στο διαδίκτυο
  • γραμματισμός στα μέσα
  • πληροφορικός γραμματισμός
  • τεχνολογικός γραμματισμός
  • ψηφιακός γραμματισμός
Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας
  • αποτελεσματικότητα
  • οργανωτική ικανότητα
  • παραγωγικότητα
  • προγραμματισμός
  • πρωτοβουλία
Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Δεξιότητες της Τεχνολογίας
  • δεξιότητες δημιουργίας και διαμοιρασμού ψηφιακών δημιουργημάτων
  • δεξιότητες διεπιστημονικής και διαθεματικής χρήσης των νέων τεχνολογιών
Δεξιότητες Υπολογιστικής Σκέψης
  • επιστημονική/υπολογιστική σκέψη διαμεσολάβηση
Δεξιότητες Ψηφιακής Ιθαγένειας
  • ανθεκτικότητα
  • ασφαλής πλοήγηση στο διαδίκτυο
  • ευχέρεια στην ηλεκτρονική διακυβέρνηση
  • ψηφιακή πολιτειότητα
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • εμπειρική μάθηση
  • μάθηση στην πράξη
  • παραγωγικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Στρατηγική Σκέψη
  • μελέτη περιπτώσεων και επίλυση προβλημάτων
  • οργανωσιακή σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή κριτική σκέψη
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Στόχος του προγράμματος είναι η καλλιέργεια και η ενίσχυση της συναισθηματικής νοημοσύνης των μικρών μαθητών/τριών. Μέσα από τις δραστηριότητες οι μαθητές/τριες μαθαίνουν να αναγνωρίζουν και να αποδέχονται τα δικά τους συναισθήματα και να αναγνωρίζουν και να σέβονται και αυτά των άλλων. Ιδιαίτερη βάση δίνεται στην ανάπτυξη υγιών σχέσεων φιλίας μέσα από τη διαχείριση των αρνητικών και απαισιόδοξων συναισθημάτων αλλά και στην αντιμετώπιση περιστατικών εκφοβισμού και περιθωριοποίησης κάποιου συμμαθητή/τριας. Στόχος είναι οι μαθητές/τριες να συζητούν σε ομάδες, να επιχειρηματολογούν και να βρίσκουν λύσεις στα προβλήματα που συναντούν στο δρόμο τους.

Τα τρία  προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα είναι:

α) Καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων β) Καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων γ) Διαθεματική προσέγγιση μιας έννοιας

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Οι φίλοι/ες μου κι εγώ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:
α) δημιουργούν τυχαίες ομάδες για να γνωριστούν καλύτερα, να μαθαίνουν να ακούν ουσιαστικά τους άλλους όταν παρουσιάζουν τους εαυτούς τους και στη συνέχεια να τους παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης,
β) διαμορφώνουν συνεργατικά τους κανόνες της ομάδες και να συνεργάζονται για την τήρησή τους,
γ) αναστοχαστούν σχετικά με τα όσα συζητήθηκαν για τη φιλία.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Ας γνωριστούμε: Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και διερευνούν τις αντιλήψεις τους για την έννοια της φιλίας με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού. Στη συνέχεια συμπληρώνουν το Φύλλο Αυτοαξιολόγησης Α σχετικά με την έννοια της φιλίας. (Εργαστήριο 1 Οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς).
2. Μπερδέματα και ξεμπερδέματα: Με βάση ένα κουβάρι νήμα οι μαθητές/τριες και ο/η εκπαιδευτικός δημιουργούν ένα σύνολο όπου ο/η καθένας/μία τονίζει ένα θετικό και δυνατό στοιχείο της προσωπικότητας του/της άλλου/ης. Στόχος είναι η συνεργασία για να λυθεί το «μπέρδεμα» στο κουβάρι.
(Εργαστήριο 1 Οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς)
Διάρκεια εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

2. Το παγκάκι της φιλίας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:
α) διακρίνουν τα συναισθήματα ενός ανθρώπου που νιώθει μοναξιά,
β) αναλύουν και να ερμηνεύουν δεδομένα, να προβλέπουν και να βγάζουν συμπεράσματα,
γ) συνεργάζονται και να προτείνουν τρόπους, ώστε να εντάξουν το παγκάκι της φιλίας στη δική τους σχολική κοινότητα.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

1. Προβολή ταινίας μικρού μήκους για ένα αγόρι που πήγε σε ένα καινούργιο σχολείο και ακολουθεί συζήτηση στην ολομέλεια, ώστε να ευαισθητοποιηθούν τα παιδιά για τη μοναξιά και τις επιπτώσεις της στην ψυχολογία των ανθρώπων.
2. Δημιουργία χώρου «Το παγκάκι της φιλίας» στην αυλή του δικού τους σχολείου, όπως γίνεται στην ταινία που παρακολούθησαν.
3. Η σούπα της φιλίας. Μέσω ιδεοθύελλας τα παιδιά καταγράφουν τα χαρακτηριστικά των καλών φίλων (Εργαστήριο 2 Φύλλο Εργασίας 1).
(Εργαστήριο 2 Οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς)
Διάρκεια εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

3. Σε μια ρώγα από σταφύλι

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες να:
α) προσεγγίζουν βιωματικά την έννοια της φιλίας μέσα από ένα τραγούδι,
β) καλλιεργήσουν την ενσυναίσθηση μέσα από το τραγούδι και τις χειροτεχνίες,
γ) συνεργάζονται.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Τραγουδούν το  Τσιριτρό, τραγούδι του Γιώργου Λαμπελέτ.
2. Τα παιδιά εξοικειώνονται με το πρόγραμμα πρόγραμμα Audacity και με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού δημιουργούν ένα podcast με θέμα τη σημασία της παρέας και της φιλίας στη ζωή μας. Οι μαθητές/τριες ηχογραφούν αρχικά το τραγούδι και στη συνέχεια παίρνουν συνέντευξη ο/η ένας/μια από τον/την άλλον/άλλη και καταγράφουν τις απαντήσεις (Εργαστήριο 3, Φύλλο Εργασίας 2).
3. Το τελικό αποτέλεσμα των συνεντεύξεων ηχογραφείται και προστίθεται στο podcast που είχε δημιουργηθεί. Τώρα η εκπομπή είναι έτοιμη να ακουστεί στο European School Radio.
(Εργαστήριο 3 Οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς)
Διάρκεια εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

4. Μοιράζομαι τα συναισθήματά μου

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες να:
α) αναγνωρίζουν βασικά συναισθήματα,
β) συνδέουν τα συναισθήματα με εκφάνσεις της κοινωνικής ζωής,
γ) καλλιεργούν την ενσυναίσθησή τους.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. «Το σταφύλι των συναισθημάτων». Τα παιδιά θα παίξουν με τη βοήθεια του προτζέκτορα ή διαδραστικού πίνακα το εκπαιδευτικό παιχνίδι «Αναγνωρίζω τα συναισθήματα» .
2. Φτιάχνουν emoticons από χαρτί και τα τοποθετούν σαν ρώγες σταφυλιού σε μία μεγάλη κληματίδα που έχει φτιάξει ο/η εκπαιδευτικός. (Φύλλο Εργασίας 2).
3. «Μάντεψε πως νιώθω». Η ομάδα κάθεται σε κύκλο και στο κέντρο ο/η εκπαιδευτικός τοποθετεί αναποδογυρισμένες τις καρτέλες (Φύλλο Εργασίας 2). Κάθε παιδί να επιλέγει τυχαία μία κάρτα (χωρίς να δουν το περιεχόμενο τα υπόλοιπα παιδιά). Στη συνέχεια, προσπαθεί να εκφράσει με το πρόσωπό του το συναίσθημα της καρτέλας του και η υπόλοιπη ομάδα να βρει ποιο συναίσθημα αποτυπώνει. Ακολούθως, αποκαλύπτει το συναίσθημα και επινοεί μία μικρή ιστορία γι’ αυτό. Τα υπόλοιπα παιδιά σκέφτονται και προτείνουν τι χρειάζεται το παιδί ανάλογα με το συναίσθημά του.
(Εργαστήριο 4 Οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς)
Διάρκεια εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

5. Μαθαίνω να συζητώ

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες να:
α) μαθαίνουν μέσα από βιωματικές δραστηριότητες να επικοινωνούν με αλληλοσεβασμό και να συνεργάζονται,
β) καλλιεργούν την ενσυναίσθησή τους και να συνειδητοποιούν τη δύναμη της γλώσσας στην επικοινωνία.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Σπουργιτοκουβεντούλες
Οι μαθητές/τριες επεξεργάζονται τρόπους και κανόνες κατάλληλης συμπεριφοράς κατά τη συνομιλία τους με τους άλλους.
2. Το σκέφτομαι ή το λέω; (Φύλλο Εργασίας 3Β). Οι μαθητές/τριες αναρωτιούνται για τη σωστή χρήση της γλώσσας και την ευγένεια όταν συζητούμε με άλλους.
3. Δημιουργία κόμικ από τα παιδιά με διαλόγους που βασίζονται στις φράσεις του Φύλλο Εργασίας 3Β.

(Εργαστήριο 5 Οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς)
Διάρκεια εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

6. Ο Μυτόγκας

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:
α) συνεργάζονται και επικοινωνούν για να εκφράσουν απόψεις,
β) αναστοχάζονται και να σκέφτονται κριτικά,
γ) εξάγουν συμπεράσματα σχετικά με ένα θέμα,
δ) μαθαίνουν να αιτιολογούν, επιχειρηματολογούν.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Ο/Η εκπαιδευτικός διαβάζει στην τάξη το βιβλίοΟ Μυτόγκας της Ειρήνης Καμαράτου Γιαλλούση ή την ιστορία όπως την επεξεργάστηκε το 1ο Δημοτικό σχολείο Παλουριώτισσας, Κύπρου,  (Εργαστήριο 6 Οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς).
2. Οι μαθητές/ τριες συμπληρώνουν το Φύλλο Εργασίας 5.
3. Ομάδες δράσης (οι μαθητές/τριες σε ομάδες προτείνουν λύσεις για την καταπολέμηση του εκφοβισμού (Εργαστήριο 6, Οδηγίες για Εκπαιδευτικούς).

Διάρκεια εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

7. Εγώ και εσύ μαζί!

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:
α) αναστοχάζονται επί του προγράμματος και να βγάζουν συμπεράσματα,
β) αναπτύσσουν ενσυναίσθηση.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
1. Η ολομέλεια επεξεργάζεται το τραγούδι Εγώ κι εσύ μαζί (Πανούσης, Ιωαννίδης).
2. Η ολομέλεια παρακολουθεί την ταινία μικρού μήκους SOAR  και συζητά σύμφωνα τα ερωτήματα που αναφέρονται στις Οδηγίες για Εκπαιδευτικούς (Εργαστήριο 7).
3. Ο/Η εκπαιδευτικός ανακοινώνει ότι πρόκειται για το τελευταίο εργαστήριο του Προγράμματος και τα παιδιά συμπληρώνουν το Ημερολόγιο συναισθημάτων (Φύλλο Εργασίας 6).
4. Τα επανελέγχουν τις αντιλήψεις τους για τη φιλία συμπληρώνοντας το Φύλλο Αυτόαξιολόγησης ( Εργαστήριο 1 και 7 Φύλλο Αυτοαξιολόγησης).
(Εργαστήριο 7 Οδηγίες για τους εκπαιδευτικούς)
Διάρκεια εργαστηρίου 3 διδακτικές ώρες

Εκπαιδευτικό υλικό