Εργαστήρια Δεξιοτήτων

Φροντίζω το περιβάλλον
  • Κλιματική αλλαγή - Φυσικές Καταστροφές, Πολιτική προστασία

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

No SDGs found for this action.

Αριθμός Εργαστηρίων:

7

Αριθμός Διδακτικών Ωρών:

21

Σεισμός – και τώρα τι κάνω;

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Δεξιότητες Στόχευσης

Δεξιότητες Κοινωνικής Ζωής
  • ανθεκτικότητα
  • αυτομέριμνα
  • ενσυναίσθηση
  • ευαισθησία
  • πολιτειότητα
  • προσαρμοστικότητα
  • υπευθυνότητα
Δεξιότητες Μάθησης του 21ου αιώνα 4cs
  • δημιουργικότητα
  • επικοινωνία
  • κριτική σκέψη
  • συνεργασία
Κατασκευές, Παιχνίδια, Εφαρμογές
  • δεξιότητες σχεδιασμού και κατασκευής έργων ή τεχνουργημάτων (ψηφιακών ή μη)
Παραγωγική Μάθηση μέσω των τεχνών και της δημιουργικότητας
  • μάθηση στην πράξη
  • μαθητεία
  • παραγωγικότητα
Πλάγια σκέψη
  • δημιουργική, παραγωγική, ολιστική σκέψη
Στρατηγική Σκέψη
  • οργανωσιακή σκέψη
Ψηφιακή μάθηση 21ου αιώνα (4cs σε ψηφιακό περιβάλλον)
  • συνδυαστικές δεξιότητες ψηφιακής τεχνολογίας, επικοινωνίας και συνεργασίας.
  • ψηφιακή επικοινωνία
  • ψηφιακή κριτική σκέψη
  • ψηφιακή συνεργασία

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός του συγκεκριμένου προγράμματος είναι να αποκτήσουν οι μαθήτριες και οι μαθητές γνώσεις προετοιμασίας πριν την εκδήλωση ενός σεισμού, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωσή του.

Παράλληλα, οι μαθήτριες και οι μαθητές θα ζωγραφίσουν, θα τραγουδήσουν, θα δουν εκπαιδευτικά και χρήσιμα βίντεο, θα ακούσουν μύθους γύρω από τον σεισμό, θα ενημερωθούν οι ίδιοι/ες, αλλά θα ενημερώσουν και τις οικογένειές τους για τις απαιτούμενες ενέργειες πριν, κατά τη διάρκεια και μετά την εκδήλωση ενός σεισμού και κυρίως θα συμμετάσχουν σε προσομοίωση καταστάσεων σεισμού στον σχολικό χώρο.

Τίτλοι επιμέρους εργαστηρίων

1. Πρώτη επαφή με το θέμα – Φυσικοί κίνδυνοι

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• γνωρίσουν την έννοια του φυσικού κινδύνου,
• εκφράσουν την άποψή τους για το ποιοι είναι οι φυσικοί κίνδυνοι,
• αλληλεπιδράσουν ακούγοντας και λέγοντας ρήματα σχετικά με τους φυσικούς κινδύνους,
• εκφραστούν ζωγραφίζοντας,
• γνωρίσουν ότι ο σεισμός είναι ένας φυσικός κίνδυνος.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Παρακολούθηση Power point με θέμα τους Φυσικούς κινδύνους (ενδεικτικά : Power point «Φυσικοί κίνδυνοι»).
• Συζήτηση και επεξήγηση αποριών γύρω από το θέμα των Φυσικών Κινδύνων.
• Δημιουργία εννοιολογικού χάρτη με τους Φυσικούς κινδύνους (ενδεικτικά η χρήση του εργαλείου MINDOMO).
• Εμπλουτισμός του ήδη υπάρχοντος εννοιολογικού χάρτη με ρήματα σχετικά με τους Φυσικούς κινδύνους.
• ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 1 (ενδεικτικό).

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: 3 διδακτικές ώρες

2. Τι είναι ο σεισμός;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• έρθουν σε πρώτη επαφή με το φυσικό φαινόμενο του σεισμού,
• συζητήσουν προσωπικές εμπειρίες,
• γνωρίσουν το εσωτερικό τη γης και να το αναπαραστήσουν με ζωγραφιές και πλαστελίνες,
• γνωρίσουν τα αίτια του σεισμού,
• αναπαραστήσουν τη σεισμική διεργασία των πλακών μέσα από παιχνίδι.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Ενδεικτική παρουσίαση για τον σεισμό (ενδεικτικά Φωτόδεντρο Γεωγραφία Ε΄ Δημοτικού).
• Συζήτηση για το εσωτερικό της γης (ενδεικτική διαφάνεια από Φωτόδεντρο).
• Να ζωγραφίσουν οι μαθητές/τριες το εσωτερικό της γης (ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 2).
• Βίντεο για το εσωτερικό της γης.
• Κατασκευή με πλαστελίνη του εσωτερικού της γης.
• Παρουσίαση από το Φωτόδεντρο http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/2792 όπου φαίνεται πιο αναλυτικά το εσωτερικό της γης.
• Παιχνίδι με φελιζόλ αναπαριστώντας τον σεισμό στην επιφάνεια της γης.

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: 3 διδακτικές ώρες

3.Ποιος ήταν ο εγκέλαδος; Μύθοι γύρω από τον σεισμό

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• μάθουν για τους μύθους διαφόρων λαών που συνοδεύουν το σεισμό ανά τον κόσμο και ανά χρονική εποχή,
• αναπαραστήσουν τους μύθους χρησιμοποιώντας την πλαστελίνη,
• να γνωρίσουν λίγο καλύτερα τον ελληνικό μύθο του Εγκέλαδου,

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Βίντεο ή άλλο υλικό (π.χ. Βιβλία) για τους μύθους δημιουργίας ενός σεισμού ανά τον κόσμο.
• Συζήτηση γύρω από τους μύθους για τους σεισμούς.
• Έπειτα οι μαθητές σε ομάδες των δύο ατόμων αναπαριστούν τους μύθους με πλαστελίνη.
• Παιχνίδι διαδικτυακό για τους μύθους των λαών αναφορικά στον σεισμό https://learningapps.org/watch?v=pktg3vupa21.
• Βίντεο για τον Εγκέλαδο.
• Συζήτηση για τον αρχαίο ελληνικό μύθο του Εγκέλαδου.
• ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3, ζωγραφίζουν τον Εγκέλαδο.

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: 3 διδακτικές ώρες

4. Τι προετοιμασίες πρέπει να κάνω πριν το σεισμό;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• προετοιμαστούν για την πιθανότητα ενός σεισμού,
• δημιουργήσουν το δικό τους βαλιτσάκι με τα απαραίτητα εφόδια έκτακτης ανάγκης,
• συνεργαστούν και να συντάξουν οδηγίες προς τους γονείς τους για τις αλλαγές που πιθανόν να χρειαστεί να κάνουν στο σπίτι τους, ώστε να είναι πιο ασφαλείς,
• κατανοήσουν ότι μία πρόταση ξεκινά με κεφαλαίο γράμμα και τελειώνει με τελεία,
• μάθουν για τους αριθμούς έκτακτης ανάγκης,
• συνεργαστούν και να κατασκευάσουν έναν πολύ απλό σεισμογράφο.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Μελέτη των οδηγιών των σελίδων 4-5 από την παρουσίαση του ΟΑΣΠ με θέμα «Σεισμός: πως μπορούμε να προστατευτούμε».
• Συζήτηση πάνω στο θέμα.
• Παρακολούθηση βίντεο με θέμα οδηγίες προς τα παιδιά με θέμα τον σεισμό.
• Φτιάχνουμε το δικό μας βαλιτσάκι.
• Η δεύτερη διδακτική ώρα θα ξεκινήσει με δύο ακόμα βίντεο https://www.youtube.com/watch?v=hIKK56lqFkg&t=19s και https://www.youtube.com/watch?v=nYQ9DCR2iQo&t=192s από τη Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας με θέμα «Οδηγίες προστασίας από τον σεισμό» και «Εκπαιδευτικό βίντεο για προστασία από τους σεισμούς».
• Παιχνίδι με θέμα «Σεισμός οδηγίες προς τους γονείς» https://wordwall.net/resource/16257778.
• Δημιουργία πίνακα με τις ίδιες οδηγίες ώστε να τον δώσουν στους γονείς τους (ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 4).
• Οι τρεις χρήσιμοι αριθμοί σε περίπτωση σεισμού.
• Προβολή εικόνων με μέρη του σπιτιού και συζήτηση με μαθητές/τριες για τη σωστή κάλυψη τους σε περίπτωση σεισμού.

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: 3 διδακτικές ώρες

5. Τι κάνω κατά τη διάρκεια του σεισμού;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• αναλογιστούν τις συνέπειες ενός σεισμού μέσα στην τάξη,
• προτείνουν λύσεις ώστε να γίνει ο χώρος της τάξης πιο ασφαλής,
• εφαρμόζουν τα ενδεδειγμένα βήματα σε προσομοίωση άσκησης σεισμού,
• αποκτήσουν δεξιότητες προστασίας κατά τη διάρκεια του σεισμού και θα μάθουν να τις εφαρμόζουν σωστά.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Μία παρουσίαση από το Φωτόδεντρο με θέμα «Οι κίνδυνοι σε περίπτωση σεισμού». http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10929
• Παραδείγματα με τουβλάκια και άλλα αντικείμενα.
• Συζήτηση και προτάσεις μαθητών/τριών για το τι μπορεί να διορθωθεί στην τάξη μας.
• Μελέτη της αφίσας του ΟΑΣΠ «Μάθετε για τον σεισμό και προστατευτείτε».
• Προσομοίωση σεισμού στην σχολική τάξη.

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: 3 διδακτικές ώρες

6. Τι πρέπει να κάνω μετά τον σεισμό;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• γνωρίσουν τις ενέργειες που πρέπει να κάνουν μετά την εκδήλωση ενός σεισμού βιωματικά,
• συζητήσουν με την οικογένειά τους τις ενέργειες αυτές,
• εφαρμόζουν τα ενδεδειγμένα βήματα σε προσομοίωση συγκέντρωσης της τάξης στον αύλειο χώρο μετά την εκδήλωση ενός σεισμού.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Ανατρέχουμε στο 3ο μέρος της αφίσας του ΟΑΣΠ ΑΣΠΊΔΑ «Μάθετε για τον σεισμό και προστατευτείτε» και γίνεται διάλογος.
• Διαδικτυακό κρυπτόλεξο (ενδεικτικά https://wordwall.net/resource/16256333).
• Παρουσίαση από το Φωτόδεντρο με θέμα «Μέτρα προστασίας στον δρόμο» http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10925.
• Διαδικτυακό παιχνίδι με θέμα «Μέτρα προστασίας από τον σεισμό στον δρόμο” https://wordwall.net/resource/16997302.
• Βιωματική προσομοίωση συγκέντρωσης της τάξης στον αύλειο χώρο του σχολείου.

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: 3 διδακτικές ώρες

7. Αξιολόγηση – πόσο έτοιμος/η είμαι αν γίνει σεισμός;

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• συνεργαστουν και να προετοιμάσουν μια παρουσίαση για τα αποτελέσματα των εργαστηριών στους/στις υπόλοιπους/ες μαθητές/τριες του σχολείου.

Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)

• Τραγούδι των Ημισκούμπρια «Σεισμός, φιλαράκο μη σε πιάνει πανικός» https://youtu.be/zIS0GItfJS4.
• Παιχνίδι από το Φωτόδεντρο με θέμα «Σεισμός – Αυτοπροστασία» http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/10938
• Δειγματική παρουσίαση μίας άσκησης σεισμού.

Χρονική διάρκεια εργαστηρίου: 3 διδακτικές ώρες

Εκπαιδευτικό υλικό