Οι μαθητές/τριες μελετούν το κωδωνοστάσιο του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού της Αγίας Φωτεινής στη Νέα Σμύρνη, το οποίο αποτελεί πιστό αντίγραφο του καμπαναριού της Αγίας Φωτεινής του Κάτω Μαχαλά στη Σμύρνη. Μέσα από ιστορική έρευνα, μαρτυρίες, φωτογραφικό υλικό και βιωματικές δραστηριότητες οι μαθητές/τριες διερευνούν τον συμβολικό και πολιτισμικό ρόλο του μνημείου ως φορέα μνήμης και τοπικής ταυτότητας. Παρατηρούν και καταγράφουν τη σημερινή του λειτουργία ως τοπόσημο, καθώς και τη σημασία του για την προσφυγική και πολιτιστική κληρονομιά της περιοχής. Στο πλαίσιο της δράσης, οι μαθητές/τριες ετοιμάζουν υλικό, το οποίο θα παρουσιάσουν δημόσια στον προαύλιο χώρο της εκκλησίας, με στόχο την ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας για την ιστορική σημασία του μνημείου την ημέρα πανηγυρικού εορτασμού της Αγίας Φωτεινής.Η δράση συνδέει τη διατήρηση της ιστορικής μνήμης με την καλλιέργεια της ιστορικής συνείδησης και της ενεργού πολιτειότητας, ενισχύοντας την αίσθηση του ‘ανήκειν’ και την κοινωνική συνοχή. Το πρόγραμμα μπορεί να προσαρμοστεί και να υλοποιηθεί και από άλλα σχολεία που επιθυμούν να εμβαθύνουν στην τοπική τους ιστορία, με αφετηρία κάποιο χαρακτηριστικό μνημείο του τόπου τους, συμβάλλοντας έτσι στην ανάδειξη της πολιτιστικής τους κληρονομιάς και στη δημιουργία σχέσεων μεταξύ παρελθόντος και παρόντος μέσα από την εκπαιδευτική πράξη.
Σε συνεργασία με το 4ο Δ.Σ. Νέας Σμύρνης. Διευθύντρια: Γιαννούλα Νάνου, Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιώτα Χατζηεμμανουήλ (ΠΕ11).
Η δράση μπορεί να συνδυαστεί με το Εργαστήριο Δεξιοτήτων (Θεματικός Άξονας: Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη) αλλά και με τα μαθήματα των Θρησκευτικών, της Ιστορίας, της Γλώσσας, της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, της Φυσικής Αγωγής, των Εικαστικών.
Οι μαθητές/τριες:
Ερευνούν την ιστορία του ναού και του κωδωνοστασίου της Αγίας Φωτεινής καθώς και το ιστορικό πλαίσιο της Μικρασιατικής Καταστροφής.
Αναγνωρίζουν τον ρόλο του μνημείου ως φορέα ιστορικής μνήμης και πολιτιστικής ταυτότητας της Νέας Σμύρνης.
Χειρίζονται και διερευνούν πηγές (φωτογραφίες, μαρτυρίες, ιστορικές πηγές, τεκμήρια) και τις ερμηνεύουν ιστορικά, αναπτύσσοντας δεξιότητες κριτικής σκέψης.
Συνδέουν το παρελθόν της Σμύρνης με τη σύγχρονη Νέα Σμύρνη, κατανοώντας τη σημασία της προσφυγικής ταυτότητας και της πολιτιστικής συνέχειας.
Αναπτύσσουν ενσυναίσθηση για την εμπειρία του ξεριζωμού και τις προκλήσεις της ενσωμάτωσης.
Παρατηρούν και καταγράφουν τη σημερινή σημασία του ναού και του κωδωνοστασίου στην τοπική κοινότητα.
Δημιουργούν ψηφιακό και έντυπο υλικό (π.χ. παρουσιάσεις, αφίσες, βίντεο, ηχογραφήσεις) με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας.
Συμμετέχουν ενεργά στη διοργάνωση δράσης ευαισθητοποίησης στον προαύλιο χώρο του ναού κατά την ημέρα εορτασμού της Αγίας Φωτεινής της Σαμαρείτιδας, με στόχο την ενδυνάμωση της ορατότητας του μνημείου στην τοπική κοινότητα.
Καλλιεργούν την αίσθηση του «ανήκειν» και ενισχύουν την ταυτότητά τους ως ενεργοί πολίτες με ενδιαφέρον για τη διατήρηση της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Αναστοχάζονται για τη μαθησιακή εμπειρία και τον ρόλο τους στο κοινωνικό σύνολο.
Η δράση ξεκινά στην τάξη με την αντιπαραβολή εικόνων του Κωδωνοστασίου της Αγίας Φωτεινής στη Σμύρνη και στη Νέα Σμύρνη, ως εργαλείο οπτικής σύγκρισης, κριτικής παρατήρησης και ιστορικής-πολιτισμικής εμβάθυνσης. Ακολουθεί μια σειρά ερωτήσεων (περιγραφικών, αναλυτικών και κριτικών) και ανοιχτή συζήτηση γύρω από τον ναό και το χαρακτηριστικό κωδωνοστάσιό του. Ο/Η εκπαιδευτικός κατά τη διάρκεια της συζήτησης στην ολομέλεια (20΄) θέτει ερωτήσεις όπως:
1. Τι είναι το κτίριο που βλέπετε στις εικόνες;
2. Ποιες ομοιότητες και διαφορές διακρίνετε στις δύο εικόνες (αρχιτεκτονικές, στον περιβάλλοντα χώρο κ.ά.);
3. Τι σας προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση σε κάθε κωδωνοστάσιο; Γιατί;
4. Ποια σχέση υποθέτετε ότι υπάρχει ανάμεσα στα δύο κωδωνοστάσια; Πώς την ερμηνεύετε;
5. Τι νομίζετε ότι σημαίνει αυτό το καμπαναριό για τους κατοίκους της περιοχής;
6. Πώς σχετίζεται αυτό το μνημείο με το παρελθόν της περιοχής και τους κατοίκους της;
7. Ποια συναισθήματα μπορεί να προκαλεί στους κατοίκους; Ποια σε εσάς;
Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε μικρές ομάδες 4–5 ατόμων και καταγράφουν σε post-it ερωτήσεις/θέματα που θα ήθελαν να διερευνήσουν περισσότερο και τα κολλούν σε έναν πίνακα ή σε χαρτί του μέτρου. Με τη βοήθεια του/της δασκάλου/ας τα χαρτάκια ομαδοποιούνται στις ακόλουθες ενδεικτικές θεματικές ενότητες:
– Iστορία και καταγωγή του μνημείου
– Στοιχεία αρχιτεκτονικής του καμπαναριού και του ναού (εξωτερικά και εσωτερικά)
– Συμβολισμοί του μνημείου
– Σύγχρονη χρήση του μνημείου κ.ά.
Με αφετηρία τις προαναφερθείσες θεματικές ενότητες οργανώνεται στην τάξη η ομαδική εργασία των μαθητών/τριών με βάση την ετοιμότητα και τα ενδιαφέροντα/προτιμήσεις τους καθώς και οι στόχοι της κάθε ομάδας με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού. Σχεδιάζονται δύο επισκέψεις σε χώρους εκτός σχολείου στο πλαίσιο δύο διαδοχικών μηνιαίων παιδαγωγικών επισκέψεων: α) μία επίσκεψη στο Ψηφιακό Μουσείο Νέας Σμύρνης και β) μία επίσκεψη στον χώρο του Ναού της Αγίας Φωτεινής. Στην πρώτη επίσκεψη όλοι οι μαθητές/τριες θα λειτουργήσουν ως ιστορικοί-ερευνητές και θα χωριστούν σε υπο-ομάδες. Στη δεύτερη επίσκεψη, οι μαθητές θα χωριστούν σε τέσσερις (4) ομάδες, οι οποίες θα δράσουν είτε παράλληλα και ανεξάρτητα σε κάποιες χρονικές ζώνες (π.χ. διερεύνηση χώρου, συνεντεύξεις, φωτογράφιση) με την επίβλεψη του εκπαιδευτικού του τμήματος, του/της εκπαιδευτικού Παράλληλης Στήριξης του τμήματος και πιθανόν εκπαιδευτικών ειδικοτήτων (κατόπιν τροποποίησης του προγράμματος). Οι ομάδες ορίζονται, ενδεικτικά, ως εξής: 1η ομάδα: Ιστορικών-ερευνητών, 2η ομάδα: Παρατηρητές του Μνημείου, 3η ομάδα: Συλλέκτες Ιστοριών και 4η ομάδα: Ρεπόρτερς της Γειτονιάς.
Η ομάδα των ιστορικών-ερευνητών: Η ομάδα διερευνά την ιστορία του ναού της Αγίας Φωτεινής στη Σμύρνη, την καταστροφή του, την εγκατάσταση των προσφύγων στη Νέα Σμύρνη και την κατασκευή του νέου ναού και καμπαναριού. Στόχος είναι να κατανοήσουν τη σημασία της αναπαραγωγής του μνημείου και πώς αυτό λειτουργεί ως σύμβολο ιστορικής συνέχειας. Τα παιδιά της τάξης θα επισκεφτούν σε ημέρα παιδαγωγικής επίσκεψης το Ψηφιακό Μουσείο Νέας Σμύρνης, για να ενημερωθούν για την ιστορία της καταστροφής της Σμύρνης και του εξεταζόμενου μνημείου. Χωρίζονται σε υπο-ομάδες με διακριτό ρόλο η κάθε μία. Κρατώντας σημειώσεις από αρχεία-πηγές ή από τον ξεναγό της Εστίας ή με ηχογράφησή του (κατόπιν σχετικής ενημέρωσης και άδειας), η α΄υπο-ομάδα θα καταγράψει στοιχεία για την καταστροφή της Σμύρνης, η β΄υπο-ομάδα θα καταγράψει ιστορικές πληροφορίες για τη μετακίνηση του προσφυγικού πληθυσμού στη Νέα Σμύρνη και τις τυχόν δυσκολίες που αντιμετώπισαν, η γ΄υπο-ομάδα θα καταγράψει πληροφορίες για τον Ναό της Αγίας Φωτεινής στη Σμύρνη και η δ΄ υπο-ομάδα θα καταγράψει στοιχεία για την ανέγερση του νέου ναού και την απόφαση ανέγερσης του καμπαναριού.
Η ομάδα των παρατηρητών του μνημείου: Στο πλαίσιο της επόμενης παιδαγωγικής επίσκεψης, με τη συνοδεία των εκπαιδευτικών (όπως προαναφέρθηκαν), οι μαθητές/τριες επισκέπτονται το μνημείο και παρατηρούν πώς είναι σήμερα ο ναός και το καμπαναριό, πώς «ορθώνεται» μέσα στην πόλη και τι εντυπώσεις προκαλεί, συμπληρώνοντας σχετικό φύλλο παρατήρησης (δομημένο μαζί με τον/την εκπαιδευτικό). Αφενός, εστιάζουν στη σημερινή του κατάσταση και σημασία ως δημόσιο μνημείο (π.χ. περιβάλλον χώρος: καθαριότητα, φροντίδα, προσβασιμότητα, σηματοδότησή του: παρουσία ή απουσία πινακίδων κ.ά). Ακολουθεί η αξιολόγηση της εικόνας του χώρου: είναι καλαίσθητος; καθαρός; γίνεται κατανοητή η σημασία του; Τι τους αρέσει; Τι θα άλλαζαν; Τι προτείνουν;) Και πάλι, το φύλλο αξιολόγησης έχει δομηθεί σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό. Στη συνέχεια, φωτογραφίζουν με τη φωτογραφική μηχανή του σχολείου το καμπαναριό και τον ναό από διαφορετικές γωνίες, διάφορες αρχιτεκτονικές του λεπτομέρειες: καμάρες, σταυρός, σκαλοπάτια αλλά και στοιχεία από το εσωτερικό του ναού (άμβωνας, τέμπλο κ.ά). Στη συνέχεια, φτιάχνουν λεζάντες για τις φωτογραφίες με σύντομες σκέψεις ή ερωτήσεις. Έχει προϋπάρξει μέριμνα για την πρόσκληση στο πεδίο εκπροσώπου του Ιδρύματος Ωνάση, που ανέγειρε το καμπαναριό, για να δώσει πληροφορίες στους μαθητές/τριες για τα αρχιτεκτονικά στοιχεία του (π.χ. ύψος, καμάρες, συμμετρία, ρυθμός εκκλησίας κτλ), οι οποίες καταγράφονται.
Η Ομάδα των Συλλεκτών Ιστοριών: Την ίδια μέρα, οι μαθητές/τριες αυτής της ομάδας διερευνούν τι σημαίνει σήμερα το καμπαναριό και ο ναός της Αγίας Φωτεινής για τους ανθρώπους της περιοχής, ειδικά με βάση τη μνήμη της Καταστροφής της Σμύρνης και την προσφυγική ταυτότητα της Νέας Σμύρνης. Προσεγγίζουν το μνημείο μέσα από τον λόγο, τις αναμνήσεις και τα συναισθήματα διερχόμενων περαστικών διαφόρων ηλικιών στο πλαίσιο συνεντεύξεων που θα πάρουν (π.χ. Τι σας θυμίζει το καμπαναριό της Αγίας Φωτεινής; Τι ξέρετε για την ιστορία του; Τι νιώθετε όταν το βλέπετε; Tι πιστεύετε ότι μας θυμίζει από το παρελθόν; Γιατί πιστεύετε ότι φτιάχτηκε ίδιο με το καμπαναριό της Σμύρνης; κ.ά.). Mπορούν να προσκαλέσουν και παππούδες/γιαγιάδες με προσφυγική προέλευση στο πεδίο για τον ίδιο λόγο (σε κάποιο σημείο του προαύλιου χώρου ή μέσα στον Ναό). Οι απαντήσεις μπορεί να καταγραφούν ή να ηχογραφηθούν. (με τον κατάλληλο χρονικό συντονισμό και αυτή τη δράση μπορούν να την ακούσουν όλοι οι μαθητές).
Η ομάδα των Ρεπόρτερς της Γειτονιάς: Αντίστοιχα, την ίδια μέρα, οι μαθητές/τριες αυτής της ομάδας παρατηρούν, ερευνούν και καταγράφουν πώς ο ναός της Αγίας Φωτεινής συνδέεται με τη σύγχρονη καθημερινότητα της Νέας Σμύρνης. Εστιάζουν στη θρησκευτική, κοινωνική και πολιτιστική του λειτουργία και στον ρόλο του ως ζωντανό σημείο αναφοράς για τους κατοίκους της περιοχής. Μπαίνουν μέσα στον ναό και καταγράφουν κατόπιν παρατήρησης ποια και πόσα άτομα τον επισκέπτονται κατά την παραμονή τους εκεί, παρατηρούν αν υπάρχουν σχετικές αφίσες ή ανακοινώσεις για να κατανοήσουν τι εκδηλώσεις και δραστηριότητες πραγματοποιούνται. Παίρνουν συνεντεύξεις από πρόσωπα της κοινότητας (π.χ. από ιερείς, ψάλτες, νεωκόρο του ναού), για να ενημερωθούν για την κοινωνική δράση που αναπτύσσεται στον χώρο και τη συμμετοχή σε κάθε δράση (αριθμό συμμετεχόντων, εθελοντών κ.ά.). Καταγράφουν και αποτυπώνουν με βάση τις απαντήσεις ποιος είναι ο ρόλος του ναού στη σημερινή κοινότητα. (Διάρκεια 2 ώρες)
Αφού οριστούν οι ομάδες δράσης και οι στόχοι κάθε ομάδας, ο/η εκπαιδευτικός εισάγει μέσα σε ένα παιδαγωγικό πλαίσιο πρόκλησης την επόμενη φάση, ώστε τα παιδιά να κινητοποιηθούν συναισθηματικά και νοητικά: «Το καμπαναριό της Αγίας Φωτεινής είναι ένα σημαντικό μνημείο, αλλά, πιθανόν, σήμερα να μην γνωρίζουν πολλοί κάτοικοι της Νέας Σμύρνης την ιστορία και τον συμβολισμό του. Τι μπορούμε να προτείνουμε στον Δήμο και στην Ενορία, ώστε το μνημείο να γίνει πιο ‘ζωντανό’, πιο ορατό και πιο σημαντικό για τη σημερινή κοινότητα – ειδικά για τους νέους ανθρώπους;». Οι μαθητές/τριες με βάση όσα έχουν ήδη συζητηθεί και τις υποχρεώσεις που έχουν αναλάβει ως ομάδες, αποφασίζουν να διοργανώσουν μια γιορτή μνήμης στον περίβολο χώρο του ναού και του καμπαναριού την ημέρα εορτασμού της Αγίας Φωτεινής της Σαμαρείτιδας, ώστε κάθε ομάδα να συμμετέχει με τα έργα της και να αναδειχθεί ο ναός και το καμπαναριό της Αγίας Φωτεινής ως γέφυρα μνήμης από τη Σμύρνη του χθες στη Νέα Σμύρνη του σήμερα κατόπιν έγκαιρης συνεργασίας με τον Δήμο και την εκκλησία. (Διάρκεια 1 ώρα)
Μετά την πραγματοποίηση των δύο παιδαγωγικών επισκέψεων αλλά και στο ενδιάμεσο μεταξύ τους διάστημα, οι μαθητές/τριες εργάζονται σε σταθερές ομάδες στην τάξη (ή στο εργαστήριο πληροφορικής, στη βιβλιοθήκη κ.ά.), για να επεξεργαστούν το υλικό που συνέλεξαν και να δημιουργήσουν τα έργα τους. Ο/Η εκπαιδευτικός λειτουργεί συντονιστικά, υποστηρίζοντας όπου χρειάζεται.
Ομάδα Ιστορικών – Ερευνητών: Δημιουργεί δύο ψηφιακές ιστοριογραμμές (χρονογραμμές). Αφού παρουσιαστούν οι πληροφορίες στην τάξη, οι μαθητές/τριες των υπο-ομάδων α΄και β΄ των Ιστορικών-Ερευνητών μπορούν να φτιάξουν μια (ψηφιακή) ιστοριογραμμή αναφορικά με την Ιστορία της Καταστροφής της Σμύρνης και της εγκατάστασης των κατοίκων στη Νέα Σμύρνη. Αντίστοιχα, οι μαθητές/τριες των υπο-ομάδων γ΄και δ΄ των Ιστορικών-Ερευνητών δημιουργούν μια δεύτερη ιστοριογραμμή με τίτλο: Το κωδωνοστάσιο της Αγίας Φωτεινής: από τη Σμύρνη στη Νέα Σμύρνη με φωτογραφίες, λέξεις-κλειδιά, ημερομηνίες για τη δημιουργία του ναού και του κωδωνοστασίου. Εργαλεία: PowerPoint, Canva, Timeline ή έντυπο χαρτόνι με εκτυπώσεις (ανάλογα με τις δυνατότητες).
Ομάδα: Παρατηρητές του Μνημείου: α) Αποδελτιώνουν τα φύλλα εργασίας τους και παρουσιάζουν τα πιο σημαντικά προβλήματα/ελλείψεις που εντόπισαν στον περιβάλλοντα χώρο και προτείνουν λύσεις. β) Οργανώνουν φωτογραφική έκθεση με τίτλο: «Το καμπαναριό μέσα από τη ματιά μας»: επιλέγουν 6–10 φωτογραφίες που τράβηξαν στο πεδίο και συνοδεύουν κάθε φωτογραφία με μια λεζάντα-σκέψη. γ) (προαιρετικά). Ετοιμάζουν ένα μονόλογο ή αφηγηματικό κείμενο με τίτλο «Αν μιλούσε το καμπαναριό…», το οποίο θα αναγνωστεί στη γιορτή ή/και δ) εικαστικές αποτυπώσεις του καμπαναριού (σκίτσο, ακουαρέλα, μαρκαδόροι, νερομπογιές κτλ.). Εργαλεία: Εκτυπωμένες φωτογραφίες, λεζάντες σε χαρτόνι ή Word, παρουσίαση σε καβαλέτο/ταμπλό/αφίσα.
Ομάδα: Συλλέκτες Ιστοριών. Αφού ακούσουν ή διαβάσουν τις απαντήσεις των ερωτώμενων, επιλέγουν και αποτυπώνουν αποσπάσματα από τις μαρτυρίες τους. Δημιουργούν: α) τον Τοίχο των Αναμνήσεων, όπου γράφουν σε κανσόν ή χαρτί του μέτρου αποσπάσματα των πιο σημαντικών απαντήσεων που έλαβαν, συνοδευόμενα από το όνομα και την ηλικία κάθε ερωτώμενου. (Συμπληρωματικά ή εναλλακτικά, εφόσον έχουν ηχογραφήσει τις απαντήσεις, δημιουργούν «Διαδραστικό Τοίχο» στο Padlet, όπου δημιουργείται QR code που οδηγεί στο ηχητικό απόσπασμα με τη βοήθεια του καθηγητή πληροφορικής). Προαιρετικά, μπορούν να κατηγοριοποιήσουν τις απαντήσεις που έλαβαν στις ερωτήσεις τους ανάλογα με την ηλικία των ερωτώμενων σε τρεις κατηγορίες που φανερώνουν: α) πλήρη γνώση (αναφορά στην ιστορία του μνημείου, τον συμβολισμό, σύνδεση με τη Σμύρνη), β) μερική γνώση (ξέρουν ότι σχετίζεται με την καταστροφή της Σμύρνης, αλλά όχι με ιστορικές λεπτομέρειες) και γ) άγνοια: (απαντήσεις του τύπου «Δεν ξέρω», «Δεν το σκέφτηκα», «Νόμιζα ότι είναι απλά ένας ναός»). Οι πληροφορίες μπορούν να αποδοθούν είτε με ένα στατιστικό πίνακα και μια χειρόγραφη ποιοτική ερμηνεία των ευρημάτων τους σε χαρτί κανσόν είτε με ένα infographic. Οι πληροφορίες αυτές μπορούν να παρατεθούν δίπλα στον τοίχο των αναμνήσεων. Εργαλεία: Χαρτί του μέτρου ή μεγάλα κανσόν, μαρκαδόροι, πινέζες, εκτυπωτής (προαιρετικά), Padlet QR, Η/Υ με σύνδεση στο διαδίκτυο για ανέβασμα ηχητικών αποσπασμάτων στο Padlet και τη δημιουργία QR code (π.χ. με QR Code Generator), εκτύπωση και τοποθέτηση QR σε εμφανές σημείο του Τοίχου, πίνακας καταγραφής σε κανσόν με χρώματα και σύμβολα είτε έντυπος πίνακας σε Excel, πληροφοριόγραμμα (infographic) σε Canva ή Power Point.
Ομάδα: Ρεπόρτερς της Γειτονιάς.Η ομάδα ετοιμάζει ένα δημοσιογραφικό άρθρο (ρεπορτάζ) με βάση τις συνεντεύξεις και τις παρατηρήσεις τους με τίτλο: «Ο ναός και το κωδωνοστάσιο της Αγίας Φωτεινής στη ζωή της σύγχρονης Νέας Σμύρνης». Στο άρθρο περιγράφουν ποιες μέρες και ώρες λειτουργεί ο ναός, ποιες θρησκευτικές, εκπαιδευτικές, κοινωνικές δράσεις διοργανώνονται (και ποιες, πιθανόν, όχι), ποιοι συμμετέχουν, μαρτυρίες των ανθρώπων του ναού για τις δράσεις και τις ανάγκες του. Το άρθρο μπορεί να συνοδεύεται και από φωτογραφικό υλικό (π.χ. ανακοινώσεις, αφίσες κτλ.)(Εναλλακτικά, το ρεπορτάζ μπορεί να πάρει τη μορφή podcast ή δελτίου ήχου, όπου 2–3 μαθητές παρουσιάζουν το άρθρο σαν δημοσιογραφική εκπομπή).Εργαλεία: Η/Υ για τη συγγραφή και επιμέλεια του άρθρου, φωτογραφική μηχανή του σχολείου ή κινητό του εκπαιδευτικού για ηχογράφηση συνεντεύξεων, canva ή power point για τη μακέτα του άρθρου, κανσόν, ταμπλό (αν παρουσιαστεί σε έντυπη μορφή). (Διάρκεια 5 ώρες)
Σε αυτή τη φάση στόχος είναι η δράση των μαθητών/τριών να γίνει γνωστή στη σχολική και τοπική κοινότητα, ώστε να ενδυναμωθεί η γνώση για το μνημείο και η ορατότητά του. Για τον λόγο αυτό, οι μαθητές/τριες μοιράζονται και πάλι σε ομάδες, για να οργανώσουν την προβολή της εκδήλωσης, δηλαδή τη συμμετοχή του σχολείου στον πανηγυρικό εορτασμό του ναού.
1η ομάδα: Δημιουργεί καλαίσθητη πρόσκληση για την ημέρα της γιορτής (τίτλος εκδήλωσης, ημερομηνία και ώρα, χώρος, σύντομο μήνυμα).
2η ομάδα: Συντάσσει Δελτίο Τύπου για τη δράση (τι αφορά η δράση, ποιοι έδρασαν, ποιοι φορείς συνεργάστηκαν κ.ά. ).
3η ομάδα: Δημιουργεί αφίσα έντυπη ή ψηφιακή για την εκδήλωση.
4η ομάδα: H ομάδα δημοσίων σχέσεων θα προετοιμάσει ποιος εκπρόσωπος κάθε ομάδας θα μιλήσει εκείνη την ημέρα δημόσια, για να παρουσιάσει τη δράση της ομάδας, ποιο θα απευθύνει αρχικό χαιρετισμό, ποιο θα απευθύνει ευχαριστίες σε φορείς (π.χ. Εκκλησία, Δήμο, Ίδρυμα Ωνάση, Εστία Νέας Σμύρνης κτλ.). Η πρόσκληση, η αφίσα και το δελτίο τύπου μπορούν να αποσταλούν σε συνεργασία με τους/τις εκπαιδευτικούς στον Δήμο, στην Εκκλησία, σε τοπικές εφημερίδες και πολιτιστικούς φορείς της περιοχής, ώστε να αναρτηθούν στην ιστοσελίδα τους. (Διάρκεια 1 ώρα)
Μετά την ολοκλήρωση της παρουσίασης των έργων των παιδιών κατά την ημέρα πανηγυρικού εορτασμού του Ναού, θα ακολουθήσει το στάδιο του αναστοχασμού. Μπορεί να ξεκινήσει με μια συζήτηση σε κύκλο (διάρκειας 15’), όπου θα τεθούν ερωτήσεις όπως: α) Ποια στιγμή σας άγγιξε περισσότερο; β) Ποιο κομμάτι της δράσης σας δυσκόλεψε περισσότερο ή πιστεύετε ότι δεν λειτούργησε ικανοποιητικά; γ) τι διαφορετικό εκπροσωπεί για εσάς, πλέον, ο Ναός και το Κωδωνοστάσιο της Αγίας Φωτεινής; Θα ακολουθήσει ατομική καταγραφή (15’) σε χρωματιστές καρτέλες που θα μοιραστούν στους/στις μαθητές/τριες, όπου τα παιδιά θα γράψουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους με αφορμή τις φράσεις: ΤΙ KΡΑΤΩ (κάτι που έμαθα, ένιωσα, με συγκίνησε), ΤΙ ΑΦΗΝΩ (κάτι που με δυσκόλεψε, δεν μου άρεσε ή θα έπρεπε να το κάνω διαφορετικά ή καθόλου), ΤΙ ΠΡΟΤΕΙΝΑ (μια ιδέα, πρόταση, δράση για το μέλλον). Τα χαρτάκια μπορούν να αναρτηθούν στον φελοπίνακα του διαδρόμου έξω από την τάξη ή σε κεντρικό σημείο του σχολείου μαζί με τα έργα των μαθητών/τριών κάθε ομάδας. Τέλος, σε χαρτί του μέτρου ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να έχει φτιάξει το Δέντρο της Μνήμης. Θα μοιράσει στους/στις μαθητές/τριες φύλλα, όπου τα παιδιά θα γράψουν λέξεις ή φράσεις μνήμης σχετικές με τη δράση και θα τα κολλήσουν πάνω στο δέντρο (15’).Σε συνεργασία με το 4ο Δ.Σ. Νέας Σμύρνης. Διευθύντρια: Γιαννούλα Νάνου, Υπεύθυνη Εκπαιδευτικός: Παναγιώτα Χατζηεμμανουήλ (ΠΕ11).