Σκοπός του Προγράμματος
Το πρόγραμμα διασυνδέει το θέμα της παγκόσμιας και τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς με τους προβληματισμούς που απασχολούν τους/τις εφήβους/ες σχετικά με την αναζήτηση κοινωνικής ταυτότητας και επαγγελματικού προσανατολισμού. Σκοπός του προγράμματος είναι οι μαθητές/τριες να ενισχύουν την κοινωνική και πολιτιστική τους συνείδηση, να συνδέσουν την πολιτιστική κληρονομιά με την επιχειρηματικότητα και να ανακαλύψουν στοιχεία της προσωπικότητας και των δεξιοτήτων τους που θα τους/τις βοηθήσουν στις επιλογές τους στο μέλλον. Μέσα από τα εργαστήρια, οι μαθητές/τριες εξερευνούν μορφές της πολιτιστικής κληρονομιάς, αναγνωρίζουν την αξία τους σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο, καλούνται να κατανοήσουν τη σημασία των μνημείων που περιλαμβάνονται στον Κατάλογο Μνημείων της Παγκόσμιας Κληρονομιάς και μαθαίνουν τα κριτήρια που θέτει η UNESCO για την ένταξη στον κατάλογο. Επιλέγουν μνημεία του τόπου τους για ανάδειξη και προτείνουν τρόπους προώθησης εστιάζοντας στην ένταξή τους στον κατάλογο αλλά και στην κοινωνική και οικονομική ζωή του τόπου τους. Εργάζονται σε ομάδες και αναπτύσσουν δεξιότητες όπως κριτική σκέψη, συνεργασία, επιχειρηματολογία, αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες και αποκτούν αυτογνωσία.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες:
1. Αναπτύσσουν συνεργασία και κριτική σκέψη αναλύοντας και παρουσιάζοντας μορφές πολιτιστικής κληρονομιάς.
2. Καλλιεργούν κοινωνική συνείδηση και ανάληψη πρωτοβουλιών για την προώθηση και προστασία τοπικών μνημείων.
3. Συνδέουν την πολιτιστική κληρονομιά με τις απαιτήσεις της σύγχρονης κοινωνίας και της επαγγελματικής ζωής.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Αναμένεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• να διακρίνουν τις διαφορετικές μορφές της πολιτιστικής κληρονομιάς,
• να αναζητούν απαντήσεις στα ερωτήματα που έχουν τεθεί,
• να συνεργάζονται και να µοιράζονται ιδέες, σκέψεις,
• να ταξινομούν τα επιτεύγματα πολιτισμού σε διαφορετικές κατηγορίες.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα 1. Η πολιτιστική μας κληρονομιά: τι γνωρίζουμε;
Εργασία στην ολομέλεια
Το εργαστήριο ξεκινά με έναν καταιγισμό ιδεών της ολομέλειας με ερέθισμα την έννοια «Πολιτιστική κληρονομιά». Οι μαθητές/τριες καλούνται να ολοκληρώσουν την πρόταση «Για μένα πολιτιστική κληρονομιά είναι…». Οι απαντήσεις των μαθητών/τριών καταγράφονται και αποτυπώνονται σε ένα συννεφόλεξο, αξιοποιώντας το εργαλείο WordArt. Εναλλακτικά, στην περίπτωση που υπάρχει η δυνατότητα χρήσης Η/Υ, αξιοποιείται η συνεργατική εφαρμογή AnswerGarden ή ένα λογισμικό ανταπόκρισης κοινού, όπως τοMentimeter. . Η δημιουργία του συννεφόλεξου έχει στόχο να αποτυπώσει την ταυτότητα των μαθητών/τριών μέσα από τη διερεύνηση των αρχικών αναπαραστάσεών τους, το μοίρασμα των ιδεών και των εμπειριών τους αναφορικά με το θέμα της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Δραστηριότητα 2. Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι
Εργασία σε μικρές ομάδες και ολομέλεια
Η δραστηριότητα αυτή ολοκληρώνεται σε τρία βήματα:
Αρχικά, οι μαθητές/τριες εργάζονται σε ομάδες με το Φύλλο εργασίας ή με την παρουσίαση (διαθέσιμη μέσω e-me content). Αξιοποιείται η ρουτίνα σκέψης «Βλέπω-Σκέφτομαι-Αναρωτιέμαι» («See- Think- Wonder»), προκειμένου οι μαθητές/τριες να διαμορφώσουν τις αρχικές τους υποθέσεις για τις διαφορετικές μορφές πολιτιστικής κληρονομιάς μέσα από την παρατήρηση και ανάλυση εικόνων. Στο Φύλλο εργασίας δίνεται μια σειρά ερωτήσεων για την ενεργοποίηση αυτής της ρουτίνας. Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να ενισχύσει αυτή τη διαδικασία με την προβολή ενός σχετικού βίντεο (σελ. 4 στη παρουσίαση)
Στο δεύτερο βήμα, γίνεται παρουσίαση και συζήτηση των υποθέσεων στην ολομέλεια. Παράλληλα, γίνεται σύνδεση με τις προσωπικές εμπειρίες και ιδέες των μαθητών/τριών, όπως αυτές αποτυπώθηκαν στο συννεφόλεξο.
Τέλος, οι μαθητές/τριες καλούνται να ταξινομήσουν τα διάφορα πολιτισμικά επιτεύγματα που απεικονίζονται στις εικόνες αλλά και στο συννεφόλεξο σε τέσσερις κατηγορίες: Υλική, άυλη, φυσική και ψηφιακή κληρονομιά και αιτιολογούν τις προτάσεις τους. Επαληθεύουν τις υποθέσεις τους μέσα από τη βιβλιογραφία ή και ιστοσελίδες με σχετικό περιεχόμενο, όπως είναι η ιστοσελίδα για το Ευρωπαϊκό έτος πολιτιστικής κληρονομιάς, στο https://culture.ec.europa.eu/el/cultural-heritage
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Αναμένεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αναγνωρίζουν τα μνημεία που έχουν εγγραφεί στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
• Να εξηγούν γιατί ένα μνημείο αποτελεί «Παγκόσμια Πολιτιστική Κληρονομιά».
• Να αναζητούν, να αναλύουν και να αξιολογούν πληροφορίες για ένα μνημείο.
• Να δημιουργούν συνεργατικά ένα πολυτροπικό κείμενο, για να παρουσιάσουν ένα μνημείο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς.
• Να διαμοιράζονται τις δημιουργίες τους σε συνεργατικό εικονικό πίνακα.
• Να αξιολογούν τις δημιουργίες των συμμαθητών/τριών τους και να δέχονται την αξιολόγηση από τους/τις συμμαθητές/τριές τους.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Ταξιδεύοντας στην παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά.
Εργασία σε ομάδες και ολομέλεια.
Οι μαθητές/τριες ενημερώνονται από τον/την εκπαιδευτικό για τη Σύμβαση για την Παγκόσμια Κληρονομιά και επισκέπτονται την ιστοσελίδα της UNESCO, https://whc.unesco.org/en/globalstrategy/ προκειμένου να ανακαλύψουν τα μνημεία που έχουν εγγραφεί στον Κατάλογο της Παγκόσμιας Πολιτιστικής Κληρονομιάς, στο https://whc.unesco.org/en/list/ και www.visiteuworldheritage.com .
Εργάζονται σε ομάδες και επιλέγουν ένα μνημείο, ελληνικό ή ξένο για να το παρουσιάσουν στην ολομέλεια με ένα κείμενο. Στόχος είναι να ενημερώσουν τους συμμαθητές/τριες τους σχετικά με το μνημείο και παράλληλα να προκαλέσουν το ενδιαφέρον τους να το επισκεφθούν εικονικά ή σε πραγματικό χρόνο. Για τον σκοπό αυτό, οι μαθητές/τριες καλούνται να δημιουργήσουν ελκυστικά πολυτροπικά κείμενα, αξιοποιώντας ψηφιακές εφαρμογές και εργαλεία, όπως είναι οι διαδραστικές παρουσιάσεις, εικόνες αφίσες, βίντεο, κ.ά. Παράλληλα, ενημερώνονται για τα κριτήρια που πρέπει να πληροί ένα μνημείο, αξιοθέατο, τοπίο, κτίριο και κάθε άλλο δείγμα της ανθρώπινης δημιουργίας, προκειμένου να συμπεριληφθεί στον Κατάλογο Παγκόσμιας Κληρονομιάς της UNESCO, από τον ιστοχώρο της στο https://whc.unesco.org/en/criteria/ .
Από τα κριτήρια αυτά αντλούν και τα επιχειρήματά τους για να τονίσουν τη σημασία του μνημείου που επέλεξαν να παρουσιάσουν.
Οι μαθητές/τριες σε ομάδες προετοιμάζουν το υλικό για την παρουσίαση του μνημείου που επέλεξαν. Στο τέλος, η κάθε ομάδα αναρτά το τελικό της προϊόν στον εικονικό πίνακα padlet που έχει δημιουργηθεί γι’ αυτόν τον σκοπό και καλεί τις υπόλοιπες ομάδες να το σχολιάσουν ή και να το αξιολογήσουν (Φύλλο Εργασίας).
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Αναμένεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να επιλέγουν ένα μνημείο με βάση τα κριτήρια της UNESCO.
• Να οργανώνουν το λόγο τους με επιχειρήματα.
• Να λαμβάνουν αποφάσεις με δημοκρατικό τρόπο.
• Να διαπραγματεύονται τις απόψεις τους συνεργατικά και να αναπτύσσουν κοινωνική συνείδηση.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Αντιλογίες: Συζητώντας για την Πολιτιστική Κληρονομιά
Ο/Η εκπαιδευτικός καλεί τους μαθητές/τριες σε ένα παιχνίδι ρόλων και προτείνει να εργαστούν σε ομάδες και να αναζητήσουν ένα μνημείο ή αξιοθέατο της περιοχής τους που δεν είναι στον κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς. Στη συνέχεια, προτείνει να το παρουσιάσουν σε μια Επιτροπή αξιολόγησης, με σκοπό την ανάδειξη της κοινωνικής, πολιτιστικής και οικονομικής του αξίας και της συμπερίληψής του στον Κατάλογο.
Η Επιτροπή, η οποία εκλέγεται από τους/τις μαθητές/τριες και αποτελείται από έναν/μία πρόεδρο, δύο αντιπροέδρους και έναν/μία εισηγητή/τρια, θα αποφασίσει ποια υποψήφια αξιοθέατα της περιοχής τους θα συμπεριληφθούν στον κατάλογο της Παγκόσμιας Κληρονομιάς.
Οι μαθητές/τριες χωρισμένοι/ες σε ομάδες επιλέγουν το μνημείο ή αξιοθέατο και το ανακοινώνουν στην Επιτροπή. Στη συνέχεια, οι ομάδες και η Επιτροπή αναζητούν πληροφορίες και ετοιμάζουν τα επιχειρήματά τους, τα οποία στηρίζονται στα κριτήρια που έχουν θεσπιστεί από την Επιτροπή της UNESCO και τα έχουν ήδη γνωρίσει στο προηγούμενο εργαστήριο.
Ενδεικτικοί άξονες επιχειρηματολογίας:
– Γιατί είναι σημαντική η προστασία του;
o Αποτελεί ένα εξαιρετικό δείγμα της ανθρώπινης δημιουργίας;
o Αποτελεί εξαιρετική μαρτυρία κάποιας πολιτισμικής παράδοσης;
– Περιέχει περιοχές εξαιρετικής φυσικής ομορφιάς και αισθητικής;
– Είναι διατηρημένο σε καλή κατάσταση το αξιοθέατο;
– Υπάρχουν σχέδια για τη συντήρηση του;
– Ποιες δραστηριότητες μπορούν να διοργανώσουν για να αφυπνίσουν την τοπική κοινωνία σχετικά με τη σημασία του;
Μετά τις αντιλογίες των ομάδων, ακολουθεί εισήγηση της επιτροπής και ψηφοφορία των μαθητών/τριών για την τελική απόφαση.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Αναμένεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την προώθηση μίας υπόθεσης, όπως είναι η προστασία ενός μνημείου ή αξιοθέατου της περιοχής τους.
• Να οργανώνουν δράσεις για την προώθηση της υπόθεσης.
• Να δημιουργούν το κατάλληλο επικοινωνιακό υλικό για την προώθηση της υπόθεσης ή τη διοργάνωση της δράσης.
• Να δημιουργούν ομάδα σε κοινωνικό δίκτυο, φίλων για την προστασία ενός αξιοθέατου ή μνημείου, κ.ά.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες συζητούν στην ολομέλεια της τάξης το θέμα της διοργάνωσης εκδήλωσης με σκοπό να ενημερώσουν τη σχολική κοινότητα και την ευρύτερη τοπική κοινωνία για τη σημασία των μνημείων της κάθε περιοχής, καθώς και για τα προβλήματά τους και παράλληλα να προωθήσουν την υπόθεση της προστασίας και ένταξής τους στη σύγχρονη κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ζωή.
Επιλέγουν το μνημείο με το οποίο θα ασχοληθούν μέσα από μία διαδικασία συλλογικής λήψης απόφασης. Χωρίζονται σε ομάδες ανάλογα με τις δεξιότητες τους και η κάθε ομάδα αναλαμβάνει έναν τομέα:
1. Προετοιμασία επικοινωνιακού υλικού (με επιμέρους ομάδες για τη δημιουργία αφίσας & πρόσκλησης, βίντεο, κ.ά.).
2. Ενημέρωση κοινωνικών δικτύων και μέσων ενημέρωσης.
3. Προετοιμασία υλικού για την παρουσίαση στην εκδήλωση.
4. Οργάνωση της εκδήλωσης.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου αναμένεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για την ένταξη ενός μνημείου στη σύγχρονη κοινωνική, πολιτιστική και οικονομική ζωή.
• Να προβλέπουν ταυτόχρονα τρόπους προστασίας αυτού του μνημείου.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Οι μαθητές/τριες καλούνται να επισκεφθούν ένα μουσείο (δια ζώσης ή διαδικτυακά), κατά προτίμηση της περιοχής τους, και να αφιερώσουν μετά την ξενάγηση χρόνο για να ρίξουν μια ματιά στο κατάστημα δώρων του Μουσείου. Να σημειώσουν τι αντικείμενα υπάρχουν στο κατάστημα δώρων και να συζητήσουν, γιατί οι άνθρωποι συχνά θέλουν να αγοράσουν κάποιο αναμνηστικό από το μέρος που επισκέφτηκαν.
Παράδειγμα διαδικτυακής επίσκεψης: στο Μουσείο Μπενάκη στο https://www.benaki.org/virtual/kentriko/ground_floor/index.html?lang=el (εικονική περιήγηση) και στο https://www.benakishop.gr/el/ (κατάστημα δώρων). Αντίστοιχα, υπάρχουν για το Μουσείο Ακρόπολης, το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο κλπ (βλ. Εποπτικό Υλικό-Συνδέσεις).
Ο/Η εκπαιδευτικός συζητά με τους/τις μαθητές/τριες τί άλλα αντικείμενα θα μπορούσε να πουλάει το κατάστημα και πώς τα αντικείμενα αυτά προωθούν την πολιτιστική κληρονομιά της χώρας ή της περιοχής τους.
Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες καλούνται να σχεδιάσουν αντικείμενα που θα προωθούν την πολιτιστική αξία του μνημείου που ανέλαβαν να παρουσιάσουν και τα οποία θα εκτεθούν στην εκδήλωση.
Οι μαθητές/τριες δουλεύουν σε ομάδες και αναζητούν περισσότερες πληροφορίες για το μνημείο, προκειμένου να δημιουργήσουν αξιόλογα αντικείμενα.
Για την κατασκευή των αντικειμένων, στο πλαίσιο της πράσινης επιχειρηματικότητας μπορεί να (επανα)χρησιμοποιηθούν διάφορα υλικά.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Αναμένεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αναγνωρίζουν τις δεξιότητές τους, αυτές που έχουν ήδη αναπτύξει, καθώς και αυτές που χρειάζεται να βελτιώσουν.
• Να εξηγούν στους/στις συμμαθητές/τριες τους ποιες γνώσεις και δεξιότητες είναι απαραίτητες για να ανταποκριθούν σε συγκεκριμένους ρόλους για τη διοργάνωση μιας εκδήλωσης.
• Να αναγνωρίζουν τις δεξιότητες επιχειρηματικότητας.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητα
Οι μαθητές/τριες καλούνται να απαντήσουν σε ένα ερωτηματολόγιο (portfolio) μέσα από το οποίο καλούνται να αναστοχαστούν σχετικά με τα εργαστήρια στα οποία πήραν μέρος και να ανακαλύψουν τις δεξιότητες που ήταν απαραίτητες για να είναι αποτελεσματικοί/ές στους ρόλους που ανέλαβαν. Παράλληλα. συνειδητοποιούν τις δεξιότητες που θα χρειαστεί να αναπτύξουν περισσότερο.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Με την ολοκλήρωση του εργαστηρίου αναμένεται οι μαθητές/τριες να είναι σε θέση:
• Να αξιολογούν το έργο τους και το έργο των συμμαθητών/τριών τους.
• Να δέχονται την αξιολόγηση των συμμαθητών/τριών τους.
Δραστηριότητες – (ενδεικτικές)
Δραστηριότητες
Προτείνεται να διανεμηθούν (ψηφιακά) Φύλλα αυτο-αξιολόγησης για το μαθητή, καθώς και ετερο-αξιολόγησης.
Επίσης προβλέπεται η αξιοποίηση του portfolio.
Επισυνάπτονται ενδεικτικά Φύλλα.
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη