Η εκπαίδευση στον οικονομικό γραμματισμό (economic /financial literacy) θεωρείται ότι πρέπει να ξεκινάει από μικρή ηλικία, καθώς ο ρόλος του οικονομικού γραμματισμού στον αυτοέλεγχο και στη διαχείριση των ατομικών πόρων κρίνεται ως ιδιαίτερα σημαντικός (Akhan, 2015)1. Ο οικονομικός γραμματισμός, άλλωστε, εμπεριέχεται στην 7η βασική Ικανότητα, στην Ικανότητα του επιχειρείν, σύμφωνα με τη Σύσταση σχετικά με τις βασικές ικανότητες της διά βίου μάθησης, όπως αυτή προτάθηκε από το Συμβούλιο της Ευρώπης (2018). Ειδικότερα, αναφέρεται ότι τα άτομα «θα πρέπει να διαθέτουν γνώσεις οικονομικής επιστήμης και θα πρέπει να κατανοούν τις κοινωνικές και οικονομικές ευκαιρίες και προκλήσεις που αντιμετωπίζει ένας εργοδότης, ένας οργανισμός ή μια κοινωνία». Παράλληλα, αναγνωρίζεται ως βασική η ικανότητα λήψης οικονομικών αποφάσεων σχετικά με το κόστος και την αξία» (Σύσταση Συμβουλίου της Ευρώπης, 2018: 11).
Σκοπός αυτού του προγράμματος είναι:
• Να καλλιεργήσει στους μαθητές και στις μαθήτριες την ψηφιακή κριτική σκέψη όσον αφορά τις καταναλωτικές ανάγκες και συνήθειες μέσα από δραστηριότητες που αφορούν τις διαφημίσεις, τη διάκριση των αναγκών και των επιθυμιών του κάθε ατόμου.
• Να εξερευνήσουν τον τρόπο αναζήτησης ενός προϊόντος σε διαφορετικά ηλεκτρονικά καταστήματα προκειμένου να καταλήξουν στην πιο συμφέρουσα, από διάφορες απόψεις και όχι μόνο από οικονομικής πλευράς, αγορά,
• Να εξασκηθούν στον εντοπισμό των χαρακτηριστικών ενός ιστότοπου που τον καθιστούν ασφαλή για την πραγματοποίηση μιας ηλεκτρονικής αγοράς.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός: Οι μαθητές/τριες να αναγνωρίσουν τους τρόπους και τις λέξεις-κλειδιά που χρησιμοποιούν οι διαφημίσεις για να επηρεάσουν το καταναλωτικό κοινό.
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
1. Διατυπώνουν υποθέσεις ως προς τα χαρακτηριστικά των διαφημίσεων
2. Αναθεωρούν/εμπλουτίζουν τα βασικά χαρακτηριστικά των διαφημίσεων
Δραστηριότητες
Συνολική διάρκεια δραστηριοτήτων: 45 λεπτά
1. (ολομέλεια): Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης
2. (ομαδικά): επιλέγουν διαφημίσεις από το διαδίκτυο ή από περιοδικά/εφημερίδες κ.λπ.
3. (ολομέλεια): Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός: Οι μαθητές/τριες να αναγνωρίσουν τους τρόπους που χρησιμοποιούνται οι διαφημίσεις για να επηρεάσουν το καταναλωτικό κοινό.
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
1. Αναλύουν τα χαρακτηριστικά των διαφημίσεων
2. Διαμορφώνουν άποψη ως προς τα βασικά στοιχεία της διαφήμισης που μπορεί να επηρεάσουν έναν/μία καταναλωτή/τρια
Δραστηριότητες
Συνολική διάρκεια δραστηριοτήτων: 45 λεπτά
1. (ομαδικά): Συμπλήρωση φύλλου εργασίας 1
2. (ολομέλεια): Καταγραφή στον πίνακα της τάξης και
συζήτηση
3. (ατομικά): Συμπλήρωση φύλλου εργασίας 2
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός: Οι μαθητές/τριες να αναγνωρίσουν τους παράγοντες που επηρεάζουν τις αποφάσεις τους ως προς το τα προϊόντα που αγοράζουν.
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
1. Διακρίνουν την έννοια των ρημάτων «έχω ανάγκη» – «επιθυμώ»
2. Αναλύουν τους λόγους της τοποθέτησης της κάθε κάρτας στην αντίστοιχη ετικέτα
3. Αναγνωρίζουν τις ανάγκες και τις επιθυμίες τους
Δραστηριότητες
Συνολική διάρκεια δραστηριοτήτων: 45 λεπτά
1. (ατομικά): φύλλο εργασίας 3
2. (ολομέλεια): δημιουργία εννοιολογικού χάρτη
3. (ατομικά): συμπλήρωση φύλλου εργασίας 4 και 5
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός: Οι μαθητές/τριες να χρησιμοποιούν συγκριτικές μεθόδους, προκειμένου να αποφασίσουν για τις αγορές τους.
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
1. Αναλύουν ένα πρόβλημα σε επιμέρους μέρη
2. Αναλύουν τους λόγους επιλογής αγοράς του προϊόντος από συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα
3. Ταξινομούν τους λόγους επιλογής αγοράς ενός προϊόντος από συγκεκριμένο ηλεκτρονικό κατάστημα
Δραστηριότητες
Συνολική διάρκεια δραστηριοτήτων: 45 λεπτά
1. (ομαδικά): Φύλλο εργασίας 6
2. (ολομέλεια): Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης
3. (ολομέλεια): Συζήτηση στην ολομέλεια της τάξης
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός: Οι μαθητές/τριες να κατανοήσουν ότι οι διαδικτυακές αγορές μπορεί να κρύβουν απάτες και να είναι σε θέση να τις εντοπίσουν.
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
1. Εντοπίζουν στοιχεία σε διαδικτυακούς τόπους, τα οποία τους καθιστούν κατά την άποψή τους, ασφαλείς για ηλεκτρονικές αγορές
2. Ανακοινώνουν και αιτιολογούν την άποψή τους στην ολομέλεια της τάξης
3. Επαληθεύουν τις υποθέσεις τους
Δραστηριότητες
Συνολική διάρκεια δραστηριοτήτων: 45 λεπτά
1. (ομαδικά): καταγραφή κοινών στοιχείων σε ένα φύλλο Α4.
2. (ολομέλεια): καταγραφή στον πίνακα ή σε κοινό εννοιολογικό χάρτη
3. (ολομέλεια/ομαδικά): επίσκεψη ιστοσελίδων ή χρήση υποδειγματκού υλικού
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του εργαστηρίου: δημιουργία μιας εικονικής ιστοσελίδας για την προώθηση φανταστικού προϊόντος, εφαρμόζοντας τις πολιτικές του ασφαλούς ηλεκτρονικού εμπορίου.
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
Δημιουργούν πρωτότυπη διαφήμιση ή /και προϊόν
Δραστηριότητες
Συνολική διάρκεια δραστηριοτήτων: 45 λεπτά.
Ομαδικά: κολλάζ, ζωγραφική ή χρήση ψηφιακών
εργαλείων
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Σκοπός του εργαστηρίου: τελική αξιολόγηση του εργαστηρίου.
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
1. Δημιουργούν πρωτότυπη διαφήμιση ή /και προϊόν (συνέχεια από προηγούμενο εργαστήριο)
2. Συμπληρώνουν τα σχετικά έντυπα αξιολόγησης
Δραστηριότητες
Συνολική διάρκεια δραστηριοτήτων: 45 λεπτά.
1. (ομαδικά): κολλάζ, ζωγραφική ή χρήση ψηφιακών
εργαλείων
2. (ατομικά): έντυπα αξιολόγησης
Πολιτική απορρήτου | Όροι χρήσης | Eπικοινωνία και Υποστήριξη