Το πρόγραμμα «Ελλάδα μου, η χώρα μου!!!» απευθύνεται σε μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου και έχει σκοπό την προβολή – τη διαφήμιση του τόπου ή της χώρας όπου οι μαθητές/τριες ζουν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οι μαθητές/τριες είναι μέλη ενός τουριστικού πρακτορείου και αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό ενός ταξιδιού της επιλογής τους στον τόπο που ζουν ή σε ένα μέρος της επιλογής τους στην Ελλάδα.
Εντάσσεται στη θεματική ενότητα «Δημιουργώ και Καινοτομώ» και συγκεκριμένα στην υποθεματική ενότητα «Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με τα Επαγγέλματα». Αξιοποιείται η διδακτική προσέγγιση της καθοδηγούμενης συνεργατικής και ανακαλυπτικής μάθησης καθώς και η μέθοδος project.
Το παρόν σενάριο συνδέεται διαθεματικά με το μάθημα των Εικαστικών και των ΤΠΕ. Το πρόγραμμα «Ελλάδα μου, η χώρα μου!!!» απευθύνεται σε μαθητές/τριες της ΣΤ΄ τάξης του Δημοτικού Σχολείου και έχει σκοπό την προβολή – τη διαφήμιση του τόπου ή της χώρας όπου οι μαθητές/τριες ζουν, με τον καλύτερο δυνατό τρόπο. Οι μαθητές/τριες είναι μέλη ενός τουριστικού πρακτορείου και αναλαμβάνουν τον σχεδιασμό ενός ταξιδιού της επιλογής τους στον τόπο που ζουν ή σε ένα μέρος της επιλογής τους στην Ελλάδα.
Εντάσσεται στη θεματική ενότητα «Δημιουργώ και Καινοτομώ» και συγκεκριμένα στην υποθεματική ενότητα «Επιχειρηματικότητα – Αγωγή Σταδιοδρομίας – Γνωριμία με τα Επαγγέλματα». Αξιοποιείται η διδακτική προσέγγιση της καθοδηγούμενης συνεργατικής και ανακαλυπτικής μάθησης καθώς και η μέθοδος project.
Το παρόν σενάριο συνδέεται διαθεματικά με το μάθημα των Εικαστικών και των ΤΠΕ.
Προσδοκώμενα Mαθησιακά Aποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• βελτιώσουν την ικανότητά τους στην επικοινωνία και την ανταλλαγή απόψεων,
• καλλιεργήσουν πνεύμα συνεργασίας και ομαδικότητας,
• ενισχύσουν την ικανότητα ανάλυσης και αξιολόγησης.
Δραστηριότητες
1. Οι μαθητές/τριες ενημερώνονται και συζητούν με τον/την εκπαιδευτικό για τη βασική ιδέα του σεναρίου με τίτλο «Ελλάδα μου, η χώρα μου!!!» Στο πλαίσιο αυτό, θα εργαστούν σε ομάδες και η κάθε ομάδα θα αποτελεί ένα ταξιδιωτικό γραφείο το οποίο διοργανώνει ταξίδια στον τόπο που ζουν οι μαθητές/τριες ή σε κάποιο άλλο μέρος της επιλογής τους στην Ελλάδα. Η χώρα μας είναι όμορφη και μοναδική και πρέπει να διαφημιστεί η κάθε γωνιά της με τον καλύτερο δυνατό τρόπο!
2. Οι μαθητές/τριες θα αναλάβουν σε ομάδες συγκεκριμένους ρόλους και συγκεκριμένες εργασίες, αφού η κάθε ομάδα θα αναλάβει τη διοργάνωση ενός ταξιδιού (Ταξιδιωτικό Γραφείο Α, Ταξιδιωτικό Γραφείο Β, κ.λπ.).
3. Τα μέλη των ομάδων, αλλά και οι ομάδες μεταξύ τους πρέπει να συνεργαστούν και για τον λόγο αυτό είναι απαραίτητο να γνωριστούν μεταξύ τους καλύτερα, ώστε να συμμετέχουν όλοι/όλες τους ενεργά και να εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους στο μέγιστο.
4. Μέσω του εργαστηρίου αυτού γίνεται σύνοψη και αποδοχή συμβολαίου, ώστε να τηρηθούν οι κανόνες – συμφωνίες για τη διασφάλιση της αποτελεσματικής συνεργασίας.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• αναπτύξουν δεξιότητες αναζήτησης, αποδελτίωσης και οργάνωσης της πληροφορίας από τα ψηφιακά μέσα,
• καλλιεργήσουν βασικές δεξιότητες χρήσης της τεχνολογίας και των εργαλείων πληροφορικής,
• να εξοικειωθούν στην αποτελεσματική διαχείριση και χρήση των ψηφιακών μέσων.
Δραστηριότητες
1. Οι μαθητές/τριες εργάζονται σε ομάδες και καλούνται να δώσουν ένα όνομα στο ταξιδιωτικό γραφείο στο οποίο εργάζονται.
2. Στη συνέχεια, η κάθε ομάδα συμπληρώνει το Φύλλο Εργασίας 1 προκειμένου να σκεφτεί βασικά στοιχεία της διοργάνωσης ενός ταξιδιού (π.χ., περιοχές, πόλεις, ιστορικά σημεία, κ.λπ.).
3. Αξιοποιούν το λογισμικό google earth και δημιουργούν σε αυτό, το ταξίδι που έχουν αποφασίσει.
4. Το εργαστήριο αυτό προτείνεται να γίνει στο εργαστήριο της Πληροφορικής.
5. Η κάθε ομάδα εργάζεται σε έναν υπολογιστή. Εναλλακτικά, στην τάξη, οι μαθητές/τριες σε ομάδες, εργάζονται με laptop ή tablet, εάν το σχολείο μπορεί να τους τα παρέχει.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• αναπτύξουν ικανότητες σχεδιασμού και οργάνωσης ψηφιακών έργων ή δραστηριοτήτων,
• ενισχύσουν συνδυαστικές δεξιότητες αξιοποίησης ψηφιακής τεχνολογίας σε ποικίλα πλαίσια.
Δραστηριότητες
1. Η κάθε ομάδα/Ταξιδιωτικό Γραφείο αναλαμβάνει τη δημιουργία διαφημιστικού φυλλαδίου με τις πληροφορίες του προτεινόμενου ταξιδιού, καθώς και τη δημιουργία διαφημιστικής αφίσας για το ταξίδι. Οι ομάδες αξιοποιούν το Φύλλο Εργασίας 2. Το διαφημιστικό φυλλάδιο δημιουργείται αξιοποιώντας το λογισμικό επεξεργασίας κειμένου (word) και η αφίσα δημιουργείται με σχετικό ελεύθερο λογισμικό.
2. Όταν οι μαθητές/τριες ολοκληρώσουν τις εργασίες τους, τις εκτυπώνουν και τις αναρτούν στη γωνιά των εργαστηρίων που έχουν δημιουργήσει για τον σκοπό αυτό.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
– καλλιεργήσουν τη δημιουργική σκέψη και να παράγουν πρωτότυπο ψηφιακό υλικό,
– συνδυάσουν διάφορα ψηφιακά εργαλεία και τεχνολογίες,
– εξοικειωθούν με στρατηγικές ορθής και αποτελεσματικής διαχείρισης των ψηφιακών μέσων.
Δραστηριότητες
1. Οι μαθητές/τριες σε ομάδες/Ταξιδιωτικό Γραφείο, αναλαμβάνουν τη δημιουργία ενός βίντεο προκειμένου να διαφημίσουν τον τόπο τους ή κάποιο μέρος της Ελλάδας μέσα από το ταξίδι που έχουν οργανώσει.
2. Αρχικά οργανώνουν το περιεχόμενο του βίντεο συμπληρώνοντας το Φύλλο Εργασίας 3. Στη συνέχεια, προχωρούν στη δημιουργία βίντεο, αξιοποιώντας το προτεινόμενο ελεύθερο λογισμικό.
3. Ο/Η εκπαιδευτικός συντονίζει τη διαδικασία και οι μαθητές/τριες δημιουργούν.
4. Οι μαθητές/τριες ολοκληρώνουν τη δραστηριότητα στο μάθημα των ΤΠΕ ή τη συνεχίζουν και την ολοκληρώνουν στο σπίτι.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• αναπτύξουν δεξιότητες γραπτού δημοσιογραφικού λόγου,
• εξοικειωθούν με τη δημιουργία και τον διαμοιρασμό ψηφιακών δημιουργημάτων, χρησιμοποιώντας κατάλληλα εργαλεία και πλατφόρμες,
• ενισχύσουν δεξιότητες αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών σε διεπιστημονικά και διαθεματικά πλαίσια μάθησης.
Δραστηριότητες
1. Οι μαθητές/τριες σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, αλλά και τον/την εκπαιδευτικό της Πληροφορικής θα αποφασίσουν τη δημιουργία σχετικής ανάρτησης στην ιστοσελίδα του σχολείου.
2. Η ανάρτηση, εκτός από το κείμενο, το διαφημιστικό φυλλάδιο με το πρόγραμμα του ταξιδιού και την αφίσα, μπορεί να περιλαμβάνει φωτογραφικό υλικό της όλης διαδικασίας, αξιοποιώντας ελεύθερο λογισμικό για τη δημιουργία ebook.
3. Οι μαθητές/τριες συντονίζονται από τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, αλλά κυρίως για τη συγκεκριμένη δράση, από τον/την εκπαιδευτικό της Πληροφορικής.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• αναπτύξουν δεξιότητες αναστοχασμού σε ζητήματα συνεργασίας, επικοινωνίας και απόκτησης νέων γνώσεων
Δραστηριότητες
1. Γίνεται συζήτηση σε επίπεδο τάξης την οποία συντονίζει ο/η εκπαιδευτικός της τάξης για τη μαθησιακή εμπειρία όπως την βίωσαν οι μαθητές/τριες στο πλαίσιο των εργαστηρίων.
2. Δίνονται ρουμπρίκα αυτοαξιολόγησης των μαθητών/τριών καθώς και ρουμπρίκα ετεροαξιολόγησης μεταξύ των μελών των ομάδων, της προόδου τους και της ανάπτυξης δεξιοτήτων κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.
3. Επιπλέον, η δημιουργία ατομικού ή συνεργατικού portfolio (όπου συγκεντρώνουν τα φύλλα εργασίας, τα post-it κ.λπ.) δίνει τη δυνατότητα στους/στις μαθητές/τριες να έχουν μια επιπλέον εικόνα της προόδου που έχουν αναπτύξει κατά τη διάρκεια των εργαστηρίων.
Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
• συμμετέχουν ενεργά σε διαδικασίες διαλόγου και ομαδικής λήψης αποφάσεων, με σεβασμό στη διαφορετικότητα και τη γνώμη των άλλων
Δραστηριότητες
1. Οι μαθητές/τριες με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης συζητούν και αναστοχάζονται σχετικά με τη μαθησιακή εμπειρία των εργαστηρίων.
2. Στη συνέχεια συζητούν και αποφασίζουν όλοι/ες μαζί για δράσεις διάχυσης και επέκτασης του σεναρίου στο οποίο συμμετείχαν κατά τη διάρκεια των επτά (7) εργαστηρίων.