Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Θα πούμε το νερό…. νεράκι

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης

  • Ροδόπης

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/μαθήτριες σχεδιάζουν αφίσες με μηνύματα για την εξοικονόμηση νερού. Παρουσιάζουν στους υπόλοιπους μαθητές του σχολείου ιδέες για το πώς μπορούν να εξοικονομήσουν νερό στο σπίτι και στο σχολείο. Οργανώνουν μια μέρα καθαρισμού κοντά σε λίμνη της περιοχής τους.

Πρόγραμμα Σπουδών

Διασύνδεση με το Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (ΑΠΣ) της Μελέτης Περιβάλλοντος Δ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 303/Β΄/13-03-2003 & ΦΕΚ 5939/Β΄/16-12-2021)

Διασύνδεση και το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/μαθήτριες να:

δίνουν παραδείγματα για τη σημασία του νερού ως φυσικού πόρου και της ανάγκης προστασίας του,

ενημερωθούν για τις αιτίες της σπατάλης του νερού και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις,

αναγνωρίζουν την επίδραση της ρύπανσης των λιμνών και των ποταμών στο οικοσύστημα και στον άνθρωπο.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο)

Φάσεις Υλοποίησης

Κατόπιν συζήτησης για το πόσο πολύτιμο είναι το νερό και πόσο σημαντική είναι η εξοικονόμησή του διερευνούν ενδεχόμενη διαρροή νερού στον προαύλιο χώρο του σχολείου. Ξεκινά μια συζήτηση στην τάξη για την σπατάλη του νερού. Ο εκπαιδευτικός απευθύνει ερωτήσεις στους/στις μαθητές/μαθήτριες:

Γιατί είναι κακό να αφήνουμε το νερό να τρέχει χωρίς λόγο;

Πώς μπορούμε να αποτρέψουμε τέτοιες σπατάλες;

Ποιοι τρόποι υπάρχουν για να προστατέψουμε το νερό και το περιβάλλον μας;

Η συζήτηση μπορεί να επεκταθεί σε πραγματικά παραδείγματα. Οι μαθητές/τριες μοιράζονται εμπειρίες από το σπίτι τους, όπως πότε ξοδεύουν νερό χωρίς να το καταλάβουν. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός προβάλλει ένα βίντεο για τις επιπτώσεις της ξηρασίας και της ρύπανσης του νερού σε διάφορες περιοχές του κόσμου. Ακολουθεί σχετική συζήτηση.

Οι μαθητές/μαθήτριες, έχοντας κατανοήσει τον κύκλο του νερού και τη σπουδαιότητά του, χωρισμένοι σε ομάδες ερευνούν πληροφορίες για την ιστορία της λίμνης Βιστωνίδας και στοιχεία του οικοσυστήματός της (χλωρίδα, πανίδα, κτλ.). Στην ολομέλεια συναποφασίζουν να υλοποιήσουν δράση καθαρισμού των ακτών της λίμνης και οργανώνουν οτιδήποτε χρειαστούν για τη δράση τους.

Οι μαθητές/τριες υλοποιούν δράση καθαρισμού των ακτών της λίμνης Βιστωνίδας και παράλληλα παρατηρούν τα σπάνια πτηνά του οικοσυστήματος.

Οι μαθητές/τριες δημιουργούν τις δικές τους αφίσες ευαισθητοποίησης για την προστασία της λίμνης Βιστωνίδας και την εξοικονόμηση του νερού χρησιμοποιώντας την αίθουσα εικαστικών του σχολείου και όλα τα απαραίτητα εργαλεία. Αναπτύσσουν τη φαντασία και τη δημιουργικότητά τους στη δημιουργία αφισών με μηνύματα όπως: «Κλείσε τη βρύση όταν δεν τη χρειάζεσαι!» , «Κάθε σταγόνα μετράει», «Το νερό είναι ζωή-Μην το σπαταλάς!».

Στην ολομέλεια της τάξης γίνεται συζήτηση για τις εμπειρίες που αποκτήθηκαν κατά την υλοποίηση της δράσης και διατυπώνονται προτάσεις καθημερινής εξοικονόμησης του νερού.