Οι μαθητές/τριες ερευνούν πτυχές της παραδοσιακής ζωής στον Νομό Λασιθίου, με έμφαση στους ανεμόμυλους και τον φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο ζωής των παλιότερων ανθρώπων. Καταγράφουν προφορικές μαρτυρίες υλοποιώντας συνεντεύξεις, συγκεντρώνουν καλλιτεχνικές δημιουργίες, μαντινάδες και λαϊκές παραδόσεις και συγκρίνουν τους ανεμόμυλους του Λασιθίου και άλλων περιοχών της Ελλάδας. Δημιουργούν ψηφιακούς χάρτες και StoryMaps (https://storymaps.arcgis.com), κατασκευάζουν μοντέλα ανεμόμυλων με απλά υλικά και τεκμηριώνουν βιώσιμες πρακτικές του παρελθόντος. Βασικός σκοπός είναι να εστιάσουν στην ιστορική, τεχνολογική και πολιτιστική σημασία των ανεμόμυλων και να διερευνήσουν α) πώς αποτέλεσαν εργαλείο επιβίωσης, παραγωγής και πολιτιστικής ταυτότητας και β) πώς μπορούν να επανανοηματοδοτηθούν μέσα από τις αρχές της βιώσιμης ανάπτυξης και της ανανεώσιμης ενέργειας.
Σύνδεση με:
Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003)
Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Μετά το τέλος της δράσης οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
Ο/Η εκπαιδευτικός ενεργοποιεί το ενδιαφέρον των μαθητών/τριών με ερωτήσεις όπως:
Δραστηριότητες
Οι μαθητές/τριες :
Κεντρικό Ερώτημα Προβληματισμού:
«Πώς μπορούμε να ξαναδώσουμε “ζωή” στους ανεμόμυλους του Λασιθίου σήμερα, ώστε να ενώσουμε την πολιτιστική μας κληρονομιά με τις ανάγκες της βιώσιμης κοινωνίας;»
Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε θεματικές ομάδες:
Ιστορικοί – Ερευνητές/τριες: Αναζητούν πληροφορίες για την τοπική ιστορία των μύλων, τον κοινωνικό και οικονομικό ρόλο τους.
Μηχανικοί – Κατασκευαστές/τριες: Μελετούν τις κατασκευαστικές αρχές και τη μηχανική λειτουργία των ανεμόμυλων.
Πολιτισμικοί Πρεσβευτές/τριες: Συλλέγουν μαντινάδες, τοπικές παραδόσεις, απεικονίσεις κ.λ.π. που να συνδέονται με τους ανεμόμυλους.
Περιβαλλοντολόγοι: Αναλύουν πώς οι ανεμόμυλοι ενσωμάτωναν πρακτικές εξοικονόμησης ενέργειας και ανανεώσιμων πηγών.
Δημοσιογράφοι: Προετοιμάζουν και διεξάγουν συνεντεύξεις με κατοίκους, ειδικούς, ερευνητές/τριες.
Η κάθε ομάδα σχεδιάζει τη δράση της, επιλέγει εργαλεία (π.χ. tablets, μικρόφωνα, χάρτες, GPS), μαθαίνει να χρησιμοποιεί το StoryMap και οργανώνει πλάνο εργασίας.
Οι μαθητές/τριες καλούνται να εξετάσουν το κεντρικό ερώτημα μέσα από τα ευρήματά τους, τα δεδομένα που έχουν επεξεργαστεί και τις απόψεις που συνέλεξαν, διαμορφώνοντας τεκμηριωμένες θέσεις και προτάσεις.
Ενδεικτικά:
Σχεδιάζουν ξεναγήσεις μαθητών/τριών και επισκεπτών/ τριών σε κάποιον από τους μύλους.
Μελετούν τη μετατροπή ενός μύλου σε εργαστήριο βιωσιμότητας ή μικρό μουσείο.
Εκπονούν σχέδιο για τη συντήρηση των μύλων και αναστήλωση καταστραμμένων.
Διατυπώνουν και τεκμηριώνουν προτάσεις εξοικονόμησης ενέργειας με έμπνευση από το παρελθόν.
Σχεδιάζουν τοποθέτηση QR code, που να παραπέμπει στο StoryMap, σε επιλεγμένα σημεία για την ανάδειξη της ιστορικής, ενεργειακής και πολιτιστικής τους αξίας.•
Παρουσιάζουν το StoryMap (Δήμος, κοινότητα) με τεκμηριωμένες προτάσεις για αξιοποίηση και προστασία των ανεμόμυλων.
Οργανώνουν δημόσια παρουσίαση: «Ο Μύλος μιλάει», με εικαστική έκθεση, κατασκευές και παρουσίαση του StoryMap.
Δημιουργία συλλογικού «Τοίχου Ενέργειας»: τι έμαθα, τι με προβλημάτισε, τι θέλω να αλλάξει.
Ατομικές αφηγήσεις: Πώς μπορώ να συμβάλω σε μια καθαρή ενεργειακή μετάβαση;
Αυτοαξιολόγηση με βάση το πλαίσιο δεξιοτήτων GreenComp.