Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

«Ένα τόπος…. μία ιστορία; Μαθητές/τριες -Πρεσβευτές της τοπικής πολιτιστικής κληρονομιάς»

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Μέσα από μία σειρά βιωματικών, διερευνητικών διαδικασιών οικοδομείται μία δράση με σκοπό, να γνωρίσουν οι μαθητές/τριες την ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά του τόπου τους, να ανακαλύψουν πτυχές της τοπικής ταυτότητας, να αναλάβουν δράσεις που ενισχύουν την ενεργό συμμετοχή τους στα κοινά και να δημιουργήσουν σύγχρονο υλικό παρουσίασης, καλλιεργώντας παράλληλα την υπευθυνότητα, τον σεβασμό και την αγάπη για τον τόπο τους.

Πρόγραμμα Σπουδών

Νέο Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας Γυμνασίου(ΦΕΚ Β’ 217/2023)

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» (ΦΕΚ Β’ 6048/2024)

Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303/Β΄/13-03-2003)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Μετά την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες, θα είναι σε θέση να:

  • ερευνούν σημαντικά ιστορικά γεγονότα του τόπου τους (αρχαιότητα, βυζάντιο, νεότερη εποχή),
  • εντοπίζουν ιστορικά και πολιτιστικά στοιχεία του τόπου τους μέσα από βιωματική και ερευνητική προσέγγιση,
  • γνωρίζουν ιστορικά μνημεία και πρόσωπα και να αναγνωρίζουν τη σημασία της ιστορικής μνήμης και της πολιτιστικής ταυτότητας στη διαμόρφωση του ενεργού πολίτη,
  • συζητούν σύγχρονα κοινωνικά ζητήματα σε σχέση με την τοπική κοινωνία,
  • προωθούν θέματα ισότητας των φύλων (π.χ. ανάδειξη γυναικείων προσωπικοτήτων της τοπικής ιστορίας),
  • ενισχύουν τη συνεργασία, την πρωτοβουλία και την αλληλεπίδραση με την τοπική κοινωνία,
  • προτείνουν τρόπους διατήρησης και ανάδειξης της πολιτιστικής κληρονομιάς και να συνεργάζονται σε ομάδες για την υλοποίηση δημιουργικών έργων με πολιτιστικό και κοινωνικό αντίκτυπο,
  • χρησιμοποιούν ψηφιακά εργαλεία για τη συλλογή, οργάνωση και παρουσίαση πληροφοριών,
  • αναπτύσσουν δεξιότητες έρευνας, επικοινωνίας και δημόσιας παρουσίασης (παρουσίαση σε κοινό, συνέντευξη, podcast),
  • καλλιεργούν την ενσυναίσθηση και την υπευθυνότητα ως προς την πολιτιστική κληρονομιά και το φυσικό περιβάλλον της πόλης,
  • αναδείκνύουν τις αξίες της ειρήνης, της δικαιοσύνης και των ισχυρών θεσμών (διατήρηση ιστορικής μνήμης).

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές /τριες συζητούν τι γνωρίζουν για τον τόπο τους και τι επιζητούν να μάθουν. Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, διατυπώνουν ερωτήματα για την τοπική ιστορία, όπως:

Ποια είναι τα σημαντικότερα μνημεία του τόπου τους;

Πώς επηρεάζει η γεωγραφική θέση του τόπου τους την ανάπτυξή της;

Στη συνέχεια διερευνούν ποιος/οι από τους 17 Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης μπορούν να αναδειχθούν μέσα από μια δική τους δράση για τον τόπο τους. π.χ. “Γυναίκες στη Βέροια άλλοτε και τώρα”, “Τα παιδιά στη Βέροια μέσα στο χρόνο” , ” Το σχολείο μας στο χρόνο”

Εργαλεία:

Ομαδικές συζητήσεις, ψηφιακά ερωτηματολόγια, παρουσίαση φωτογραφιών και χαρτών.

Εργαλείο αξιολόγησης με Google Forms (ανατροφοδότηση από μαθητές, γονείς, εκπαιδευτικούς).

Καταγραφή συναισθημάτων και εμπειριών με ψηφιακά συννεφόλεξα (Mentimeter, WordArt).

Συγκριτική παρουσίαση των γνώσεων/στάσεων των μαθητών με infographics.

Μέθοδοι:

Συνεργατική μάθηση-Βιωματική προσέγγιση

Επικοινωνία με την κοινότητα

Δημιουργική έκφραση

Διερευνητική μάθηση και συνεργατική εργασία.

Εκπαιδευτικές επισκέψεις και συνεντεύξεις.

Χρήση ΤΠΕ Project-based learning (εκπαίδευση μέσω έργου).

Σαφείς φάσεις και προϊόντα (π.χ. χάρτης, αφίσα, παρουσίαση) που καθοδηγούν τη μάθηση με σκοπό και διάρκεια.

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν τη δράση τους με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού:

  • Κατανομή ομάδων και ρόλων (ιστορικοί, ερευνητές/τριες, φωτογράφοι). Θα μπορούσε κάθε τάξη ή συστάδα τμημάτων εντός του ίδιου σχολείου να αναλάβει μια από τις περιόδους (ελληνιστική, ρωμαϊκή, βυζαντινή, οθωμανική, σύγχρονη/20ος αι …)
  • Καταγραφή προορισμών (λ.χ. Βήμα Αποστόλου Παύλου, Εβραϊκή συνοικία, Βυζαντινά Μνημεία)
  • Εικονική περιήγηση μέσω ιστοσελίδων μουσείων ή της Europeana.
  • Επισκέψεις σε ιστορικά σημεία.
  • Επαφές με φορείς (λ.χ. Δήμος, τοπικά μουσεία).
  • Συνεντεύξεις με τοπικούς ιστορικούς ή κατοίκους.
  • Αναζήτηση πληροφοριών από αρχεία, βιβλία, μουσεία, χάρτες, διαδικτυακές πηγές.
  • Δημιουργία ψηφιακού αποθετηρίου όπου οι ομάδες ανεβάζουν πηγές, φωτογραφίες και ιστορικά στοιχεία.
  • Δημιουργία ομάδας επικοινωνίας για συνεντεύξεις με τοπικούς φορείς μέσω πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης.
  • Κατασκευή “παλαιών εφημερίδων” που να αναπαριστούν ιστορικά γεγονότα με τίτλους και άρθρα των μαθητών.
  • Δημιουργία Χάρτη Ιστορικής Βέροιας από τους/τις μαθητές/τριες.
  • Εφαρμογή Google Earth Projects: οι μαθητές/τριες προσθέτουν ιστορικές τοποθεσίες με περιγραφές, φωτογραφίες και φωνητικές αφηγήσεις.
  • Δημιουργία εικονικού μουσείου με ευρήματα από την τοπική ιστορία.
  • Υλοποίηση Flashmob.
  • Παρουσιάσεις (π.χ. αφίσες, powerpoints, βίντεο, μακέτες,Google Map με τις τοποθεσίες που θα επισκεφθούν οι μαθητές/τριες, εμπλουτισμένο με σύντομα κείμενα, βίντεο ή ηχητικά.).
  • Δημιουργία podcast με θέμα: λ.χ. Η ιστορία της Βέροιας μέσα από τα μάτια μας.
  • Ψηφιακό ντοκιμαντέρ ή μπλογκ με τα ευρήματα.
  • Δημιουργία κοινού “ψηφιακού λευκώματος” με άλλο σχολείο από διαφορετική περιοχή με αντίστοιχο θέμα – για ανταλλαγή πολιτισμικής εμπειρίας.
  • Κοινοποίηση ψηφιακής έκθεσης  με τα έργα των μαθητών/τριών (π.χ. ArtSteps ή Thinglink) στην ιστοσελίδα του σχολείου.
  • Δημοσίευση του podcast μέσω QR code σε στάσεις λεωφορείου ή σε χώρους πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
  • Παρουσίαση σε τοπικά ΜΜΕ και συμμετοχή σε διαγωνισμούς.
  • Θεσμοθέτηση μιας μέρας φροντίδας δημοσίων χώρων, όπως πάρκα και πλατείες ή των γλυπτών της πόλης.
  • Συμμετοχή σε δίκτυα όπως π.χ «Earth Speakr», https://earthspeakr.art/el/map .
  • Δημιουργία “τοίχου δράσης” στο σχολείο με τίτλο π.χ. «Η ιστορία του τόπου μας» όπου κάθε ομάδα μαθητών αναρτά συνοπτικά τα ευρήματά της με φωτογραφίες, τίτλους και QR codes.
  • Ραδιοφωνική εκπομπή στο σχολικό ραδιόφωνο (αν υπάρχει), ήχο-αφήγηση/συνέντευξη με τίτλο: «Αφηγήσεις του τόπου μου», διάρκειας 3-5 λεπτών.
  • Διαδραστικό quiz “Μάθε την πόλη σου”, με ερωτήσεις που δημιούργησαν οι μαθητές/τριες και απαντούν συμμαθητές/τριες από άλλες τάξεις (ψηφιακά ή έντυπα).

Ανατροφοδότηση από τους/τις μαθητές/τριες (ερωτηματολόγιο, συζήτηση).

Εργαλείο αξιολόγησης με Google Forms (ανατροφοδότηση από μαθητές/τριες, γονείς).

Ενημερωτικό ένθετο στο εβδομαδιαίο σχολικό newsletter ή ηλεκτρονική εφημερίδα, με θέμα τη δράση, τα στάδια, και εντυπώσεις μαθητών.