Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Δρόμοι Ελευθερίας

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Δυτικής Ελλάδας

  • Αιτωλοακαρνανίας

Σύντομη περιγραφή

Το παρόν σχέδιο δράσης Τοπικής Γεωγραφίας αποσκοπεί στη μελέτη, καταγραφή, χάραξη και πεζοπορία της ιστορικής διαδρομής που ακολούθησαν οι διασωθέντες της Φρουράς του Μεσολογγίου μετά την Ηρωική Έξοδο της 10ης Απριλίου 1826. Οι μαθητές/τριες θα διερευνήσουν το «μονοπάτι των Εξοδιτών» μέσα από πηγές, χάρτες και επιτόπια έρευνα, συνδέοντας τη φυσική γεωγραφία του τόπου με τα ιστορικά γεγονότα. Η δράση ενισχύει την καλλιέργεια τοπικής ταυτότητας, την περιβαλλοντική συνείδηση και τη βιωματική προσέγγιση της ιστορικής μνήμης.

Πρόγραμμα Σπουδών

Σύνδεση με το:

1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003.

2. Νέο Πρόγραμμα σπουδών Γεωλογίας-Γεωγραφία ΦΕΚ_ 1859_24-03-2023.

3. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:

εντοπίζουν και αξιολογούν ιστορικές και γεωγραφικές πηγές,

μελετούν και χαρτογραφούν τη φυσική και ανθρωπογενή τοπογραφία της περιοχής,

κατανοούν τη σχέση τόπου και ιστορίας μέσα από βιωματικές δράσεις,

αναγνωρίζουν τη σημασία της Εξόδου του Μεσολογγίου,

διατηρούν την ιστορική μνήμη,

συνεργάζονται σε ομαδικά σχέδια μελέτης και παρουσίασης,

συνδέονται με τον τόπο τους,

συμμετέχουν σε δράσεις διατήρησης της πολιτισμικής του ταυτότητας,

δημιουργούν καλλιτεχνικές ή ψηφιακές αναπαραστάσεις της διαδρομής των Εξοδιτών.

Πεδίο Υλοποίησης

Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες συζητούν τι γνωρίζουν για την Έξοδο του Μεσολογγίου.

Διατυπώνουν ερωτήματα:

Ποια ήταν η διαδρομή των διασωθέντων;

Ποια γεωγραφικά εμπόδια αντιμετώπισαν;

Εργαλεία: χαρτογράφηση ιδεών, φωτογραφίες, χάρτες, αφηγήσεις, ιστορικά αποσπάσματα.

Στη φάση της προετοιμασίας και του σχεδιασμού, γίνεται:

κατανομή ομάδων (ιστορικοί, γεωγράφοι, αφηγητές/τριες, καταγραφείς, φωτογράφοι),

συλλογή αρχειακού υλικού (χάρτες, μαρτυρίες, ντοκουμέντα),

προγραμματισμός πεδίου και συνεννοήσεις με τοπικούς φορείς (π.χ. Εφορεία Αρχαιοτήτων Αιτωλοακαρνανίας-Λευκάδας, Κέντρο Λόγου και Τέχνης «Διέξοδος», Δήμος Μεσολογγίου, Διεθνής Ακαδημία της Ελευθερίας, Ορειβατικός Σύλλογος Μεσολογγίου, Διεθνής Αδελφότητα απογόνων των Ελευθέρων Πολιορκημένων),

επίσκεψη στον Κήπο των Ηρώων και ξενάγηση,

επίσκεψη στις ντάπιες, από τις οποίες έγινε η Έξοδος του Μεσολογγίου,

επίσκεψη στην Ιερά Μονή του Αγίου Συμεών στο όρος Αράκυνθος (Ζυγός), που ήταν το σημείο συνάντησης των Εξοδιτών,

επίσκεψη στο χωριό Ανάληψη (Δερβέκιστα) Τριχωνίδας, που ήταν η πρώτη στάση των Εξοδιτών στο ταξίδι τους προς το Ναύπλιο,

πεζοπορία σε τμήματα της διαδρομής των Εξοδιτών (με καθοδήγηση και υποστήριξη τοπικών εθελοντών/τριών ή ειδικών),

καταγραφή εμπειριών, φωτογράφηση, δημιουργία ημερολογίου πεδίου.

Στην παρούσα φάση, οι μαθητές/τριες προχωρούν στη δημιουργία μακέτας του «μονοπατιού», ψηφιακού χάρτη ή αφίσας με σταθμούς της διαδρομής, μικρής ταινίας ή podcast με μαρτυρίες των μαθητών/τριών, είτε σε καλλιτεχνική αναπαράσταση (ποίημα, ζωγραφιά, αφιέρωμα).

Στην παρούσα φάση, οι μαθητές/τριες παρουσιάζουν το αποτέλεσμα της δράσης στην κοινότητα (σχολείο, γονείς, τοπικοί φορείς), μέσα από τη δημιουργία ιστολογίου ή άρθρου στο τοπικό Τύπο, καθώς και μέσω μικρής έκθεσης/εκδήλωσης.

Στην παρούσα φάση, οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται στη βάση των ερωτημάτων:

Τι μάθαμε για τον τόπο μας και την ιστορία του;

Πώς μας επηρέασε η συμμετοχή μας σε αυτή τη διαδρομή;