17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Εργαλειοθήκη (toolkit) για περίπτωση ανάγκης

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Εργαλειοθήκη (toolkit) για περίπτωση ανάγκης

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Σύντομη περιγραφή

Σκοπός της δράσης είναι η ενημέρωση και οργάνωση της προστασίας των μαθητών και μαθητριών, καθώς και μελών της ευρύτερης κοινότητας σε περίπτωση φυσικών καταστροφών. Οι μαθητές/τριες, με αφόρμηση το κουτί πρώτων βοηθειών του σχολείου, διερευνούν θέματα που σχετίζονται με φυσικές καταστροφές, αναζητούν πληροφορίες και εστιάζουν στην προστασία τους. Έρχονται σε επαφή με ανθρώπους της Πυροσβεστικής, της Πολιτικής Προστασίας ή άλλων φορέων, προκειμένου να αντλήσουν πληροφορίες. Σχεδιάζουν και οργανώνουν ένα toolkit με αντικείμενα χρήσιμα σε περίπτωση φυσικής καταστροφής. Διαχέουν και ευαισθητοποιούν τη σχολική και την ευρύτερη κοινότητα προκειμένου να δημιουργηθούν toolkits σε διάφορους χώρους.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • αναγνωρίζουν περιπτώσεις φυσικών καταστροφών όπως σεισμός, πυρκαγιές και πλημμύρες,
  • επισκέπτονται και συνεργάζονται με υπεύθυνους φορείς, για να συλλέξουν πληροφορίες,
  • οργανώνουν τρόπους προστασίας τους σε περίπτωση φυσικών καταστροφών,
  • ευαισθητοποιούν και άλλα μέλη της σχολικής και της ευρύτερης κοινότητας για την προστασία τους σε περίπτωση κάποιας φυσικής καταστροφής.

Πεδίο Υλοποίησης

Σχολική αίθουσα και χώρος φύλαξη του κουτιού πρώτων βοηθειών στο σχολείο, σταθμός πυροσβεστικής.

Φάσεις Υλοποίησης

Αφόρμηση για τη δράση μπορεί να δώσει είτε το υπάρχον κουτί πρώτων βοηθειών στο σχολείο ή/και ένα βιβλίο σχετικό με την εμπειρία ενός μικρού παιδιού κατά τη διάρκεια ενός σεισμού. Οι μαθητές/τριες μεταβαίνουν στον χώρο του σχολείου, όπου φυλάσσεται το κουτί πρώτων βοηθειών. Συζητούν με τον/τη νοσηλευτή/τρια του σχολείου, αν υπάρχει, ή και τον/την διευθυντή/τρια ή τον/την προϊστάμενο/η για την ανάγκη ύπαρξης του κουτιού, το περιεχόμενό του και τρόπους ανατροφοδότησης του περιεχομένου αυτού.

Με καταιγισμό ιδεών οι μαθητές/τριες αναφέρουν περιπτώσεις, στις οποίες θα μπορούσε να φανεί χρήσιμο ένα κουτί έκτακτων αναγκών. Ενδεχομένως, να αναφερθούν οι περιπτώσεις σεισμών, πλημμυρών, ή πυρκαγιών.

Με το ερώτημα «Τι θα μπορούσαμε εμείς να κάνουμε, για να προστατευτούμε στην περίπτωση μια τέτοιας καταστροφής;», λαμβάνεται η απόφαση δημιουργίας ενός κουτιού βοήθειας σε περίπτωση ανάγκης για την τάξη.

Οι μαθητές/τριες συζητούν και αποφασίζουν από ποιους ανθρώπους και φορείς θα μπορούσαν να πάρουν πληροφορίες για την προστασία τους σε τέτοιες περιπτώσεις.

Οι μαθητές/τριες μπαίνουν στις ιστοσελίδες φορέων, αναζητούν βιβλία και φυλλάδια, επικοινωνούν με την υποστήριξη εκπαιδευτικού με φορείς, καλούν στην τάξη τους ειδικούς και οργανώνουν επίσκεψη ή επισκέψεις σε φορείς, όπως η Πυροσβεστική.

Πριν τις επισκέψεις, έχουν ενημερωθεί αδρά για το έργο των ανθρώπων και των φορέων, προετοιμάζουν τις ερωτήσεις που θα θέσουν στους ανθρώπους που θα συναντήσουν, καθώς και τα εργαλεία που θα χρειαστούν για την αποτύπωση των συζητήσεων (π.χ. voice recorders, το κινητό εκπαιδευτικού, χαρτιά, μολύβια και ξυλομπογιές).

Σε κάθε περίπτωση επίσκεψης ή συζήτησης με ειδικούς το κουτί αρχίζει να εμπλουτίζεται με τα αντίστοιχα αντικείμενα. Για παράδειγμα, μετά την επικοινωνία με υπεύθυνους στον (Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού & Προστασίας – ΟΑΣΠ), πιθανόν οι μαθητές/τριες να αποφασίσουν να βάλουν στο κουτί τους φακούς, σφυρίχτρες και κρακεράκια. Μετά από επίσκεψη στην ιστοσελίδα της Πολιτικής Προστασίας ή του Υπουργείου Υγείας, ενδεχομένως να προστεθούν μπουκάλια με νερό, λευκοπλάστες και υγρά μαντηλάκια. Μετά την επικοινωνία με ανθρώπους της Πυροσβεστικής πιθανόν να προστεθούν μάσκες προστασίας και βέβαια τηλεφωνικοί αριθμοί πρώτης ανάγκης. Απαραίτητη είναι μια καρτέλα υπενθύμισης του τελευταίου ελέγχου του περιεχομένου του κουτιού προκειμένου να μην υπάρχει κάτι ληγμένο ή κατεστραμμένο.

Οι μαθητές/τριες ζωγραφίζουν το εξωτερικό του κουτιού απεικονίζοντας τον σκοπό ύπαρξης του συγκεκριμένου περιεχομένου. Μέσα στο κουτί τοποθετούν λίστα περιεχομένων για τον έλεγχο κατά διαστήματα και τη διασφάλιση ότι δε λείπει κάτι. Αποφασίζουν σε ποιο σημείο πρέπει να τοποθετηθεί το κουτί προκειμένου να είναι προσβάσιμο από όλους/ες . Ετοιμάζουν μία λειτουργική κάρτα με την οδηγία: «Το κουτί αυτό είναι για περίπτωση σεισμού, πλημμύρας ή φωτιάς. Παρακαλούμε μην το ανοίξετε εκτός αν υπάρχει ανάγκη!».

Παράλληλα με το κουτί, οι μαθητές/τριες δημιουργούν αφίσες με κανόνες για την προστασία τους σε περίπτωση σεισμού, πλημμύρας και φωτιάς.

Προφανώς μπορούν συμπληρωματικά να αξιοποιηθούν ασκήσεις εκκένωσης του σχολικού κτιρίου σε περίπτωση σεισμού ή φωτιάς.

Η δράση, οι αφίσες και το κουτί που έχει δημιουργηθεί παρουσιάζονται σε όλες τις τάξεις του σχολείου προκειμένου να παρακινηθούν οι μαθητές/τριες σε αυτές να δημιουργήσουν τα δικά τους κουτιά. Αντίστοιχα, παρουσιάζονται σε γονείς και φιλικά πρόσωπα προκειμένου να δημιουργηθούν κουτιά, ιδανικά σε όλα τα σπίτια.

Το περιεχόμενο του κουτιού μπορεί να λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς για αναστοχασμό γύρω από τα θέματα της δράσης. Για παράδειγμα, με αφορμή τις σφυρίχτρες επανέρχεται η συζήτηση για τη σημασία της προετοιμασίας σε περίπτωση σεισμού. Η αφίσα αντίστοιχα παραμένει και λειτουργεί ως οπτικός υπενθυμητής επιθυμητών συμπεριφορών σε περίπτωση σεισμού.

Οι μαθητές/τριες με την ολοκλήρωση της δράσης συζητούν σε κύκλο και εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους με την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων της. Ενδεχομένως οι σκέψεις και τα συναισθήματα να αποτυπωθούν ως ζωγραφιές, ενδεχομένως συνοδευόμενες από σύντομα αναστοχαστικά κείμενα, τα οποία θα συντεθούν σε ένα αναστοχαστικό ημερολόγιο της τάξης. Κάθε μαθητής/τρια μπορεί να πάρει ένα αντίγραφο ως αναμνηστικό της δράσης.

Φάσεις Υλοποίησης

Αφόρμηση για τη δράση μπορεί να δώσει είτε το υπάρχον κουτί πρώτων βοηθειών στο σχολείο ή/και ένα βιβλίο σχετικό με την εμπειρία ενός μικρού παιδιού κατά τη διάρκεια ενός σεισμού. Οι μαθητές/τριες μεταβαίνουν στον χώρο του σχολείου, όπου φυλάσσεται το κουτί πρώτων βοηθειών. Συζητούν με τον/τη νοσηλευτή/τρια του σχολείου, αν υπάρχει, ή και τον/την διευθυντή/τρια ή τον/την προϊστάμενο/η για την ανάγκη ύπαρξης του κουτιού, το περιεχόμενό του και τρόπους ανατροφοδότησης του περιεχομένου αυτού.

Με καταιγισμό ιδεών οι μαθητές/τριες αναφέρουν περιπτώσεις, στις οποίες θα μπορούσε να φανεί χρήσιμο ένα κουτί έκτακτων αναγκών. Ενδεχομένως, να αναφερθούν οι περιπτώσεις σεισμών, πλημμυρών, ή πυρκαγιών.

Με το ερώτημα «Τι θα μπορούσαμε εμείς να κάνουμε, για να προστατευτούμε στην περίπτωση μια τέτοιας καταστροφής;», λαμβάνεται η απόφαση δημιουργίας ενός κουτιού βοήθειας σε περίπτωση ανάγκης για την τάξη.

Οι μαθητές/τριες συζητούν και αποφασίζουν από ποιους ανθρώπους και φορείς θα μπορούσαν να πάρουν πληροφορίες για την προστασία τους σε τέτοιες περιπτώσεις.

Οι μαθητές/τριες μπαίνουν στις ιστοσελίδες φορέων, αναζητούν βιβλία και φυλλάδια, επικοινωνούν με την υποστήριξη εκπαιδευτικού με φορείς, καλούν στην τάξη τους ειδικούς και οργανώνουν επίσκεψη ή επισκέψεις σε φορείς, όπως η Πυροσβεστική.

Πριν τις επισκέψεις, έχουν ενημερωθεί αδρά για το έργο των ανθρώπων και των φορέων, προετοιμάζουν τις ερωτήσεις που θα θέσουν στους ανθρώπους που θα συναντήσουν, καθώς και τα εργαλεία που θα χρειαστούν για την αποτύπωση των συζητήσεων (π.χ. voice recorders, το κινητό εκπαιδευτικού, χαρτιά, μολύβια και ξυλομπογιές).

Σε κάθε περίπτωση επίσκεψης ή συζήτησης με ειδικούς το κουτί αρχίζει να εμπλουτίζεται με τα αντίστοιχα αντικείμενα. Για παράδειγμα, μετά την επικοινωνία με υπεύθυνους στον (Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού & Προστασίας – ΟΑΣΠ), πιθανόν οι μαθητές/τριες να αποφασίσουν να βάλουν στο κουτί τους φακούς, σφυρίχτρες και κρακεράκια. Μετά από επίσκεψη στην ιστοσελίδα της Πολιτικής Προστασίας ή του Υπουργείου Υγείας, ενδεχομένως να προστεθούν μπουκάλια με νερό, λευκοπλάστες και υγρά μαντηλάκια. Μετά την επικοινωνία με ανθρώπους της Πυροσβεστικής πιθανόν να προστεθούν μάσκες προστασίας και βέβαια τηλεφωνικοί αριθμοί πρώτης ανάγκης. Απαραίτητη είναι μια καρτέλα υπενθύμισης του τελευταίου ελέγχου του περιεχομένου του κουτιού προκειμένου να μην υπάρχει κάτι ληγμένο ή κατεστραμμένο.

Οι μαθητές/τριες ζωγραφίζουν το εξωτερικό του κουτιού απεικονίζοντας τον σκοπό ύπαρξης του συγκεκριμένου περιεχομένου. Μέσα στο κουτί τοποθετούν λίστα περιεχομένων για τον έλεγχο κατά διαστήματα και τη διασφάλιση ότι δε λείπει κάτι. Αποφασίζουν σε ποιο σημείο πρέπει να τοποθετηθεί το κουτί προκειμένου να είναι προσβάσιμο από όλους/ες . Ετοιμάζουν μία λειτουργική κάρτα με την οδηγία: «Το κουτί αυτό είναι για περίπτωση σεισμού, πλημμύρας ή φωτιάς. Παρακαλούμε μην το ανοίξετε εκτός αν υπάρχει ανάγκη!».

Παράλληλα με το κουτί, οι μαθητές/τριες δημιουργούν αφίσες με κανόνες για την προστασία τους σε περίπτωση σεισμού, πλημμύρας και φωτιάς.

Προφανώς μπορούν συμπληρωματικά να αξιοποιηθούν ασκήσεις εκκένωσης του σχολικού κτιρίου σε περίπτωση σεισμού ή φωτιάς.

Η δράση, οι αφίσες και το κουτί που έχει δημιουργηθεί παρουσιάζονται σε όλες τις τάξεις του σχολείου προκειμένου να παρακινηθούν οι μαθητές/τριες σε αυτές να δημιουργήσουν τα δικά τους κουτιά. Αντίστοιχα, παρουσιάζονται σε γονείς και φιλικά πρόσωπα προκειμένου να δημιουργηθούν κουτιά, ιδανικά σε όλα τα σπίτια.

Το περιεχόμενο του κουτιού μπορεί να λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς για αναστοχασμό γύρω από τα θέματα της δράσης. Για παράδειγμα, με αφορμή τις σφυρίχτρες επανέρχεται η συζήτηση για τη σημασία της προετοιμασίας σε περίπτωση σεισμού. Η αφίσα αντίστοιχα παραμένει και λειτουργεί ως οπτικός υπενθυμητής επιθυμητών συμπεριφορών σε περίπτωση σεισμού.

Οι μαθητές/τριες με την ολοκλήρωση της δράσης συζητούν σε κύκλο και εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους με την ολοκλήρωση των δραστηριοτήτων της. Ενδεχομένως οι σκέψεις και τα συναισθήματα να αποτυπωθούν ως ζωγραφιές, ενδεχομένως συνοδευόμενες από σύντομα αναστοχαστικά κείμενα, τα οποία θα συντεθούν σε ένα αναστοχαστικό ημερολόγιο της τάξης. Κάθε μαθητής/τρια μπορεί να πάρει ένα αντίγραφο ως αναμνηστικό της δράσης.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

[πέντε (5) διδακτικές ώρες] Οι μαθητές/-τριες μπαίνουν στις ιστοσελίδες φορέων, αναζητούν βιβλία και φυλλάδια, επικοινωνούν με την υποστήριξη εκπαιδευτικού με φορείς, καλούν στην τάξη τους ειδικούς και οργανώνουν επίσκεψη ή επισκέψεις σε φορείς, όπως η Πυροσβεστική. Πριν τις επισκέψεις, έχουν ενημερωθεί αδρά για το έργο των ανθρώπων και των φορέων, προετοιμάζουν τις ερωτήσεις που θα θέσουν στους αν-θρώπους που θα συναντήσουν, καθώς και τα εργαλεία που θα χρεια-στούν για την αποτύπωση των συζητήσεων (π.χ. voice recorders, το κινητό εκπαιδευτικού, χαρτιά, μολύβια και ξυλομπογιές). Σε κάθε περίπτωση επίσκεψης ή συζήτησης με ειδικούς το κουτί αρχίζει να εμπλουτίζεται με τα αντίστοιχα αντικείμενα. Για παράδειγμα, μετά την επικοινωνία με υπεύθυνους στον (Οργανισμός Αντισεισμικού Σχεδιασμού & Προστασίας – ΟΑΣΠ), πιθανόν οι μαθητές/-τριες να αποφασίσουν να βάλουν στο κουτί τους φακούς, σφυρίχτρες και κρακεράκια. Μετά από ε-πίσκεψη στην ιστοσελίδα της Πολιτικής Προστασίας ή του Υπουργείου Υ-γείας, ενδεχομένως να προστεθούν μπουκάλια με νερό, λευκοπλάστες και υγρά μαντηλάκια. Μετά την επικοινωνία με ανθρώπους της Πυροσβεστι-κής πιθανόν να προστεθούν μάσκες προστασίας και βέβαια τηλεφωνικοί αριθμοί πρώτης ανάγκης. Απαραίτητη είναι μια καρτέλα υπενθύμισης του τελευταίου ελέγχου του περιεχομένου του κουτιού προκειμένου να μην υπάρχει κάτι ληγμένο ή κατεστραμμένο. Οι μαθητές/-τριες ζωγραφίζουν το εξωτερικό του κουτιού απεικονίζοντας τον σκοπό ύπαρξης του συγκεκριμένου περιεχομένου. Μέσα στο κουτί το-ποθετούν λίστα περιεχομένων για τον έλεγχο κατά διαστήματα και τη δια-σφάλιση ότι δε λείπει κάτι. Αποφασίζουν σε ποιο σημείο πρέπει να τοπο-θετηθεί το κουτί προκειμένου να είναι προσβάσιμο από όλους/-ες. Ετοιμά-ζουν μία λειτουργική κάρτα με την οδηγία: «Το κουτί αυτό είναι για περί-πτωση σεισμού, πλημμύρας ή φωτιάς. Παρακαλούμε μην το ανοίξετε ε-κτός αν υπάρχει ανάγκη!». Παράλληλα με το κουτί, οι μαθητές/-τριες δημιουργούν αφίσες με κανόνες για την προστασία τους σε περίπτωση σεισμού, πλημμύρας και φωτιάς. Προφανώς μπορούν συμπληρωματικά να αξιοποιηθούν ασκήσεις εκκένω-σης του σχολικού κτιρίου σε περίπτωση σεισμού ή φωτιάς.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

[δύο έως τρεις(2-3) διδακτικές ώρες] Το Πρόγραμμα, οι αφίσες και το κουτί που έχει δημιουργηθεί παρουσιάζο-νται σε όλες τις τάξεις του σχολείου προκειμένου να παρακινηθούν οι μα-θητές/-τριες σε αυτές να δημιουργήσουν τα δικά τους κουτιά. Αντίστοιχα, παρουσιάζονται σε γονείς και φιλικά πρόσωπα προκειμένου να δημιουρ-γηθούν κουτιά, ιδανικά σε όλα τα σπίτια. Το περιεχόμενο του κουτιού μπορεί να λειτουργήσει ως σημείο αναφοράς για αναστοχασμό γύρω από τα θέματα του Προγράμματος. Για παράδειγ-μα, με αφορμή τις σφυρίχτρες επανέρχεται η συζήτηση για τη σημασία της προετοιμασίας σε περίπτωση σεισμού. Η αφίσα αντίστοιχα παραμένει και λειτουργεί ως οπτικός υπενθυμητής επιθυμητών συμπεριφορών σε περίπτωση σεισμού.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

[μία (1) διδακτική ώρα] Οι μαθητές/-τριες με την ολοκλήρωση του Προγράμματος συζητούν σε κύκλο και εκφράζουν τις σκέψεις και τα συναισθήματά τους με την ολο-κλήρωση των δράσεών του. Ενδεχομένως οι σκέψεις και τα συναισθήματα να αποτυπωθούν ως ζωγραφιές, ενδεχομένως συνοδευόμενες από σύντο-μα αναστοχαστικά κειμενάκια, τα οποία θα συντεθούν σε ένα αναστοχα-στικό ημερολόγιο της τάξης. Κάθε μαθητής/-τρια μπορεί να πάρει ένα α-ντίγραφο ως αναμνηστικό του Προγράμματος.