17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Γέφυρες ζωής και γνώσης

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Γέφυρες ζωής και γνώσης

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Εργαστήρια δεξιοτήτων

Σύντομη περιγραφή

Έφηβοι/ες  και άτομα τρίτης ηλικίας συνυπάρχουν και ανταλλάσσουν γνώσεις σε μια δράση που συμβάλλει προληπτικά στην κοινωνική αλληλεπίδραση της τρίτης ηλικίας λειτουργώντας στην απομόνωση και τη μοναξιά. Αξιοποιώντας στοιχεία που θα συνδέσουν τις γενεές μέσα από ενέργειες αλληλοπροσφοράς οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να υλοποιήσουν δραστηριότητες σε φορείς προσφέροντας ψυχοσυναισθηματική στήριξη και κοινωνική φροντίδα σε άτομα τρίτης ηλικίας (π.χ. ΚΑΠΗ) σχετικά με την αξιοποίηση της τεχνολογίας (κοινωνική δικτύωση, πρόσβαση στην πληροφορία, ψυχαγωγία). Αντίστοιχα οι ηλικιωμένοι/ες  μεταφέρουν τη βιωματική τους εμπειρία και γνώση σε ιστορικά γεγονότα, έθιμα και παραδόσεις του τόπου, ενεργοποιώντας το ενδιαφέρον και προσφέροντας κίνητρα στους/στις μαθητές/τριες να ασχοληθούν με θέματα ιστορικού και πολιτισμικού ενδιαφέροντος.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • υλοποιούν δραστηριότητες ευαισθητοποίησης στον χώρο του σχολείου που προάγουν τη διασύνδεση με την τρίτη ηλικία σε ένα πλαίσιο ανταλλαγής γνώσεων μεταξύ γενεών που συνδέει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον,
  • αντιλαμβάνονται τις ψυχοκοινωνικές ανάγκες των ηλικιωμένων και τη δυνατότητα της νέας γενιάς να συμβάλει στη βελτίωση των δεξιοτήτων τους για επικοινωνία, ψυχαγωγία και κοινωνική συνδεσιμότητα μέσω της τεχνολογίας,
  • αποκτούν εμπειρία και δεξιότητες στη μετάδοση γνώσεων και επικοινωνία με ανθρώπους διαφορετικών ηλικιών,
  • εκτιμούν τη σπουδαιότητα της εμπειρικής γνώσης των ατόμων της τρίτης ηλικίας στην ιστορία, τα έθιμα και τις παραδόσεις καθώς και τη σημασία της προφορικής διατήρησής τους.

Πεδίο Υλοποίησης

Στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, Κέντρα Ανοιχτής Προστασίας Ηλικιωμένων (ΚΑΠΗ).

Φάσεις Υλοποίησης

Η δράση μπορεί να υλοποιηθεί με αφόρμηση την παγκόσμια ημέρα τρίτης ηλικίας (1η Οκτωβρίου) ή/και με συμπληρωματικά κείμενα από τη Νεοελληνική Λογοτεχνία και Γλώσσα Λυκείου για την τρίτη ηλικία. Ο/Η εκπαιδευτικός συζητά με τους/τις μαθητές/τριες σχετικά με τις ψυχοκοινωνικές ανάγκες-δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα τρίτης ηλικίας και τη σημασία της αξιοποίησης της τεχνολογίας από ηλικιωμένους και ηλικιωμένες για κοινωνική δικτύωση, πρόσβαση στην πληροφορία, ψυχαγωγία κ.λπ. Επίσης, συζητείται η σημασία της προσφοράς γνώσεων και εμπειριών από τους ηλικιωμένους και τις ηλικιωμένες σε επόμενες γενιές. Τα ακόλουθα ερωτήματα θα μπορούσαν να διευκολύνουν τη συζήτηση:

  • Ποιες είναι οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα άτομα τρίτης ηλικίας (π.χ. ζητήματα υγείας, μοναξιά);
  • Πώς αξιοποιούν τον ελεύθερο χρόνο τους; Πού πηγαίνουν; Υπάρχουν κάποιοι φορείς που μπορούν να υποστηρίξουν τις ανάγκες τους για κοινωνικότητα – αλληλεπίδραση (π.χ. ΚΑΠΗ);
  • Τι μπορεί να δυσκολεύει τα ηλικιωμένα άτομα στην επικοινωνία με τους δικούς τους ανθρώπους;
  • Σε τι βαθμό εκτιμούμε ότι θα τους ήταν χρήσιμη η γνώση της τεχνολογίας για την επικοινωνία και τον ελεύθερο χρόνο τους (π.χ. να επικοινωνούν με τους δικούς τους ανθρώπους, να αναζητούν πληροφορίες για χόμπι τους όπως συνταγές, μουσική κ.λπ., να έχουν άμεση πρόσβαση σε ειδήσεις/επικαιρότητα).

Οι μαθητές/τριες καλούνται να μοιραστούν βιωματικές εμπειρίες από τους δικούς τους παππούδες και γιαγιάδες και τη σχέση τους με την τεχνολογία και ειδικότερα αν και σε τι χρειάστηκε να τους υποστηρίξουν όσον αφορά το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές σε συσκευές κινητών τηλεφώνων, χρήση email, πλατφόρμες για δημόσιες υπηρεσίες κ.λπ.

Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες συζητούν σχετικά με τα στοιχεία εκείνα που διαθέτουν τα άτομα τρίτης ηλικίας και είναι σημαντικά για τις επόμενες γενιές. Ενθαρρύνονται σκέψεις και βιώματα από τη συμβολή των ηλικιωμένων στη νέα γενιά, α) σε συναισθηματικό επίπεδο (όπως στοργή και αγάπη ή/και η μνήμη/ανάμνησή τους ως πρότυπα αντοχής και δύναμης σε δύσκολες συνθήκες/εποχές) και β) σε γνώσεις με βάση την εμπειρία τους (ιστορία, παραδόσεις, έθιμα καθώς και συνήθειες/ψυχαγωγία στο παρελθόν, επαγγέλματα που δεν υπάρχουν στη σύγχρονη εποχή κ.λπ.).

Η συζήτηση μπορεί να διευρυνθεί σε συνεντεύξεις με άτομα τρίτης ηλικίας με τα οποία οι ίδιοι/ες  οι μαθητές/τριες συνδέονται (π.χ. γιαγιάδες και παππούδες ή/και άλλους/ες  συγγενείς ή γνωστούς/ές). Για τον σκοπό αυτό προετοιμάζουν το περιεχόμενο της συνέντευξης και ορίζουν πώς θα υλοποιηθεί. Αρχικά, συμφωνούν στον τρόπο με τον οποίο θα καταγράφονται οι απαντήσεις (π.χ. μπλοκ σημειώσεων, ηχογράφηση) και τον τρόπο που θα επεξεργαστούν τα δεδομένα που θα συλλέξουν, όπως καταγραφή σε ένα κοινό συνεργατικό έγγραφο και αποδελτίωση των απαντήσεων, με βάση κατηγορίες που θα ορίσουν (π.χ. υπάρχουσες γνώσεις τεχνολογίας και τομείς που θέλουν να εξελίξουν, γνώσεις, μνήμες, βιωματικές εμπειρίες που θα ήθελαν να μοιραστούν με τη νέα γενιά). Οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να κάνουν ατομικά ή σε ομάδες συνεντεύξεις με δικούς τους γνωστούς και συγγενείς και να παρουσιάσουν στην τάξη τα αποτελέσματα των συνεντεύξεων.

Αφού συλλεχθούν τα παραπάνω στοιχεία και παρουσιαστούν στην τάξη, οι μαθητές/τριες συζητούν και προβληματίζονται πώς θα μπορούσαν να οργανώσουν κάποιες επισκέψεις σε χώρους που οι ηλικιωμένοι περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους (π.χ. ΚΑΠΗ της περιοχής τους) ώστε να ανταλλάξουν γνώσεις με άτομα τρίτης ηλικίας. Συζητείται ποιον φορέα θα μπορούσαν να επισκεφθούν για να αντλήσουν περισσότερες πληροφορίες από τα ίδια τα άτομα που αξιοποιούν τις παροχές του φορέα (ηλικιωμένοι/ες ), ώστε να προετοιμάσουν το ακριβές περιεχόμενο της υποστηρικτικής δράσης, αλλά και να διερευνήσουν τι θα ήθελαν εκείνοι και εκείνες να μάθουν από τους/τις ηλικιωμένους/ες . Ειδικότερα, οι μαθητές/τριες αποφασίζουν συνεργατικά για τον τρόπο, τον τόπο, τις ημέρες, τις ώρες που είναι εφικτή η δυνατότητα παροχής μιας υποστηρικτικής δράσης από τους ίδιους και τις ίδιες προς άτομα τρίτης ηλικίας για την εκμάθηση νέων τεχνολογιών/χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή, κινητών κ.λπ., σύμφωνα με τις δυνατότητες των μαθητών/τριών, και ταυτόχρονα τις ανάγκες και επιθυμίες των ηλικιωμένων. Στη συνέχεια, οργανώνουν τους άξονες συζήτησης της πρώτης διερευνητικής επίσκεψης (γνωριμία, συζήτηση) που αφορά σε ζητήματα σχετικά με: την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των ηλικιωμένων, την επικοινωνία με την οικογένειά τους, τον βαθμό και τον τρόπο που χειρίζονται την τεχνολογία, τι θα ήθελαν περισσότερο να μάθουν ή και να εξελίξουν (π.χ. αναζήτηση ειδήσεων/πληροφοριών, συνταγές, μουσική, επικοινωνία/κοινωνική δικτύωση, χρήση e-mail, online πρόσβαση σε παροχές δημοσίων υπηρεσιών). Αντίστοιχα, οι μαθητές και οι μαθήτριες προετοιμάζουν ερωτήματα προς τους/τις ηλικιωμένους/ες  σχετικά με τις δικές τους μνήμες και εμπειρίες για ιστορικά γεγονότα, έθιμα και παραδόσεις που γνωρίζουν από τον τόπο καταγωγής τους.

Στη συνέχεια μαθητές/τριες σε μικρές ομάδες αναλαμβάνουν ειδικότερα πρακτικά και οργανωτικά ζητήματα πριν την πρώτη επίσκεψη στον φορέα, όπως η επικοινωνία με τον φορέα για τον σκοπό της επίσκεψης, ο τρόπος/οργάνωση μεταφοράς, ο ορισμός προσώπου ή προσώπων επικοινωνίας-διασύνδεσης, η δημιουργία ενημερωτικού έντυπου/επιστολής με το περιεχόμενο της επίσκεψης κ.λπ.

Στην πρώτη επίσκεψη οι μαθητές/τριες ξεναγούνται στον χώρο του φορέα και ενημερώνονται για τη λειτουργία, τις δράσεις του κ.λπ. Οι μαθητές/τριες συζητούν με τα άτομα τρίτης ηλικίας σχετικά με τον τρόπο που χειρίζονται την τεχνολογία και τι θα ήθελαν να μάθουν σχετικά με τη χρήση της τεχνολογίας και πώς να εξελίξουν υπάρχουσες γνώσεις. Επιπλέον, ζητούν από τους/τις ηλικιωμένους/ες  να μοιραστούν μαζί τους ιστορίες και μνήμες από τους τόπους καταγωγής τους σχετικά με έθιμα και παραδόσεις, τα καταγράφουν και διερευνούν τη δυνατότητα να επισκεφτούν το σχολείο τους για σχετική παρουσίαση ή/και αναβίωση/υλοποίηση ενός εθίμου/παράδοσης.

Επιστρέφοντας στην τάξη, οι μαθητές/τριες σε μικρές ομάδες αναλαμβάνουν, συζητούν και προετοιμάζουν το υλικό, το περιεχόμενο και τη διαδικασία υλοποίησης της υποστηρικτικής δράσης σε ζητήματα τεχνολογίας που θα προσφέρουν σε επόμενη επίσκεψη. Ειδικότερα, συναποφασίζουν ποιες ομάδες μαθητών/τριών θα αναλάβουν την υλοποίηση «μαθημάτων» εξοικείωσης σε θέματα τεχνολογίας, όπως κοινωνική δικτύωση, αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο, αναζήτηση μουσικής και βίντεο σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους, αξιοποίηση εφαρμογών στο κινητό, ρυθμίσεις κ.λπ. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες επικοινωνούν με τον φορέα για τη συνέχεια της δράσης και ορίζουν τις λεπτομέρειες για την υλοποίηση της υποστηρικτικής δράσης (πότε, διάρκεια, πόσα άτομα θα συμμετάσχουν, εξοπλισμό που θα χρειαστούν κ.λπ.).

Επιπλέον, άλλες ομάδες μαθητών/τριών αναλαμβάνουν τη διοργάνωση και τις λεπτομέρειες επίσκεψης των ηλικιωμένων στο σχολείο, όπως πότε (π.χ. εθνική επέτειο για ένα ιστορικό γεγονός που θα ήθελαν να μοιραστούν ή την περίοδο που είθισται να ακολουθείται το έθιμο/παράδοση που θα επιθυμούσαν να παρουσιάσουν), σε ποιους χώρους θα υλοποιηθεί, ποια τμήματα θα συμμετάσχουν, προμήθεια πιθανών υλικών που θα χρειαστούν για υλοποίηση δράσης εθίμων και παραδόσεων κ.λπ.).

Οι μαθητές/τριες υλοποιούν επίσκεψη στον φορέα-ΚΑΠΗ, προκειμένου να προσφέρουν «μαθήματα» τεχνολογίας στους/στις ηλικιωμένους/ες  με βάση τις ανάγκες και τα ζητούμενα που προέκυψαν και περιεγράφηκαν στα προηγούμενα στάδια της διαδικασίας. Σε επόμενη ημερομηνία που θα οριστεί, οι ηλικιωμένοι/ες  επισκέπτονται το σχολείο και υλοποιούν στην αίθουσα εκδηλώσεων) σύντομες αφηγήσεις για ιστορικά γεγονότα ή έθιμα και παραδόσεις (προέλευση, συμβολισμοί, εξέλιξη στον χρόνο). Εφόσον είναι εφικτό, υλοποιούν εργαστήρια με έθιμα και παραδόσεις του τόπου τους (όπως αποκριάτικα έθιμα, φαναράκια στον ουρανό κ.λπ.). Στις δραστηριότητες της δράσης μπορούν να προσκληθούν και να συμμετάσχουν οι συγγενείς, γιαγιάδες και παππούδες των ίδιων των μαθητών/τριών.

Οι μαθητές/τριες δημιουργούν ένα δελτίο τύπου που περιλαμβάνει όλη τη διοργάνωση, τις επισκέψεις, το περιεχόμενο και τη σημασία υλοποίησης δραστηριοτήτων που ενθαρρύνουν την επικοινωνία και συνεργασία των νέων με την τρίτη ηλικία. Το δελτίο τύπου αποστέλλεται σε φορείς της τοπικής κοινότητας (π.χ. δήμο, ΚΑΠΗ, τοπικές εφημερίδες, ιστοσελίδες) αλλά και σε άλλους φορείς σε εθνικό επίπεδο (π.χ. εταιρείες και συλλόγους που προάγουν τα δικαιώματα της τρίτης ηλικίας, εταιρείες που συνδέονται με ιατρικά ζητήματα της τρίτης ηλικίας και φορείς της εκπαίδευσης όπως σχολεία, πανεπιστήμια).

Επιπλέον, οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό λεύκωμα/βιβλίο από την ανταλλαγή επισκέψεων, το οποίο θα περιλαμβάνει κείμενα και εικόνες από τη συνεργασία των μαθητών/τριών με τους/τις ηλικιωμένους/ες  που θα λάβουν μέρος. Η ψηφιακή αυτή έκδοση θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου και θα σταλεί σε όλους/ες  τους/τις συμμετέχοντες/ουσες της δράσης.

Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται για τις επιμέρους φάσεις της δράσης αλλά και συνολικά. Συζητούν σχετικά με την πρώτη τους συνεργασία/επίσκεψη στον φορέα (ΚΑΠΗ), τις αρχικές τους σκέψεις, συναισθήματα και προσδοκίες. Συνεχίζουν με την εμπειρία που αποκόμισαν στη διάρκεια της δράσης, τι παρατήρησαν, τι αποκόμισαν και τι τους έκανε εντύπωση. Αντίστοιχα, συζητούν για την επίσκεψη των ηλικιωμένων στο σχολείο τους και τη σημασία της ανταλλαγής γνώσεων μεταξύ των δύο γενεών. Σκέφτονται και αναστοχάζονται αν θα άλλαζαν κάτι στον σχεδιασμό τους, τι θα πρόσθεταν, τι απόλαυσαν περισσότερο και αν προκύπτουν κάποιοι ατομικοί ή/και συλλογικοί (ως τάξη) στόχοι για το μέλλον. Η συζήτηση ολοκληρώνεται με συμπεράσματα σχετικά με τις ευκαιρίες και δυνατότητες επικοινωνίας μεταξύ των γενεών, τις πιθανές κοινωνικές ανάγκες που καλύπτονται, τα συναισθήματα που αναδύονται από ανάλογες συνεργασίες και τις προοπτικές, σε ένα πλαίσιο αλληλοπροσφοράς από όλους/ες  τους/τις εμπλεκομένους/ες .

Τέλος, οι μαθητές/τριες στέλνουν στους/στις ηλικιωμένους/ες  επιστολή για τον τρόπο που βιώσαν τη συνεργασία τους, όσα έμαθαν, όσα ένιωσαν, για την ουσιαστική σημασία αυτής της συνεργασίας μεταξύ δύο γενεών και τους/τις προσκαλούν να τους στείλουν τις δικές τους σκέψεις από τις δραστηριότητες που έκαναν από κοινού στο πλαίσιο της δράσης.

Φάσεις Υλοποίησης

Η δράση μπορεί να υλοποιηθεί με αφόρμηση την παγκόσμια ημέρα τρίτης ηλικίας (1η Οκτωβρίου) ή/και με συμπληρωματικά κείμενα από τη Νεοελληνική Λογοτεχνία και Γλώσσα Λυκείου για την τρίτη ηλικία. Ο/Η εκπαιδευτικός συζητά με τους/τις μαθητές/τριες σχετικά με τις ψυχοκοινωνικές ανάγκες-δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα άτομα τρίτης ηλικίας και τη σημασία της αξιοποίησης της τεχνολογίας από ηλικιωμένους και ηλικιωμένες για κοινωνική δικτύωση, πρόσβαση στην πληροφορία, ψυχαγωγία κ.λπ. Επίσης, συζητείται η σημασία της προσφοράς γνώσεων και εμπειριών από τους ηλικιωμένους και τις ηλικιωμένες σε επόμενες γενιές. Τα ακόλουθα ερωτήματα θα μπορούσαν να διευκολύνουν τη συζήτηση:

  • Ποιες είναι οι δυσκολίες που μπορεί να αντιμετωπίζουν τα άτομα τρίτης ηλικίας (π.χ. ζητήματα υγείας, μοναξιά);
  • Πώς αξιοποιούν τον ελεύθερο χρόνο τους; Πού πηγαίνουν; Υπάρχουν κάποιοι φορείς που μπορούν να υποστηρίξουν τις ανάγκες τους για κοινωνικότητα – αλληλεπίδραση (π.χ. ΚΑΠΗ);
  • Τι μπορεί να δυσκολεύει τα ηλικιωμένα άτομα στην επικοινωνία με τους δικούς τους ανθρώπους;
  • Σε τι βαθμό εκτιμούμε ότι θα τους ήταν χρήσιμη η γνώση της τεχνολογίας για την επικοινωνία και τον ελεύθερο χρόνο τους (π.χ. να επικοινωνούν με τους δικούς τους ανθρώπους, να αναζητούν πληροφορίες για χόμπι τους όπως συνταγές, μουσική κ.λπ., να έχουν άμεση πρόσβαση σε ειδήσεις/επικαιρότητα).

Οι μαθητές/τριες καλούνται να μοιραστούν βιωματικές εμπειρίες από τους δικούς τους παππούδες και γιαγιάδες και τη σχέση τους με την τεχνολογία και ειδικότερα αν και σε τι χρειάστηκε να τους υποστηρίξουν όσον αφορά το διαδίκτυο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, εφαρμογές σε συσκευές κινητών τηλεφώνων, χρήση email, πλατφόρμες για δημόσιες υπηρεσίες κ.λπ.

Στη συνέχεια, οι μαθητές/τριες συζητούν σχετικά με τα στοιχεία εκείνα που διαθέτουν τα άτομα τρίτης ηλικίας και είναι σημαντικά για τις επόμενες γενιές. Ενθαρρύνονται σκέψεις και βιώματα από τη συμβολή των ηλικιωμένων στη νέα γενιά, α) σε συναισθηματικό επίπεδο (όπως στοργή και αγάπη ή/και η μνήμη/ανάμνησή τους ως πρότυπα αντοχής και δύναμης σε δύσκολες συνθήκες/εποχές) και β) σε γνώσεις με βάση την εμπειρία τους (ιστορία, παραδόσεις, έθιμα καθώς και συνήθειες/ψυχαγωγία στο παρελθόν, επαγγέλματα που δεν υπάρχουν στη σύγχρονη εποχή κ.λπ.).

Η συζήτηση μπορεί να διευρυνθεί σε συνεντεύξεις με άτομα τρίτης ηλικίας με τα οποία οι ίδιοι/ες  οι μαθητές/τριες συνδέονται (π.χ. γιαγιάδες και παππούδες ή/και άλλους/ες  συγγενείς ή γνωστούς/ές). Για τον σκοπό αυτό προετοιμάζουν το περιεχόμενο της συνέντευξης και ορίζουν πώς θα υλοποιηθεί. Αρχικά, συμφωνούν στον τρόπο με τον οποίο θα καταγράφονται οι απαντήσεις (π.χ. μπλοκ σημειώσεων, ηχογράφηση) και τον τρόπο που θα επεξεργαστούν τα δεδομένα που θα συλλέξουν, όπως καταγραφή σε ένα κοινό συνεργατικό έγγραφο και αποδελτίωση των απαντήσεων, με βάση κατηγορίες που θα ορίσουν (π.χ. υπάρχουσες γνώσεις τεχνολογίας και τομείς που θέλουν να εξελίξουν, γνώσεις, μνήμες, βιωματικές εμπειρίες που θα ήθελαν να μοιραστούν με τη νέα γενιά). Οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να κάνουν ατομικά ή σε ομάδες συνεντεύξεις με δικούς τους γνωστούς και συγγενείς και να παρουσιάσουν στην τάξη τα αποτελέσματα των συνεντεύξεων.

Αφού συλλεχθούν τα παραπάνω στοιχεία και παρουσιαστούν στην τάξη, οι μαθητές/τριες συζητούν και προβληματίζονται πώς θα μπορούσαν να οργανώσουν κάποιες επισκέψεις σε χώρους που οι ηλικιωμένοι περνούν τον ελεύθερο χρόνο τους (π.χ. ΚΑΠΗ της περιοχής τους) ώστε να ανταλλάξουν γνώσεις με άτομα τρίτης ηλικίας. Συζητείται ποιον φορέα θα μπορούσαν να επισκεφθούν για να αντλήσουν περισσότερες πληροφορίες από τα ίδια τα άτομα που αξιοποιούν τις παροχές του φορέα (ηλικιωμένοι/ες ), ώστε να προετοιμάσουν το ακριβές περιεχόμενο της υποστηρικτικής δράσης, αλλά και να διερευνήσουν τι θα ήθελαν εκείνοι και εκείνες να μάθουν από τους/τις ηλικιωμένους/ες . Ειδικότερα, οι μαθητές/τριες αποφασίζουν συνεργατικά για τον τρόπο, τον τόπο, τις ημέρες, τις ώρες που είναι εφικτή η δυνατότητα παροχής μιας υποστηρικτικής δράσης από τους ίδιους και τις ίδιες προς άτομα τρίτης ηλικίας για την εκμάθηση νέων τεχνολογιών/χρήση ηλεκτρονικού υπολογιστή, κινητών κ.λπ., σύμφωνα με τις δυνατότητες των μαθητών/τριών, και ταυτόχρονα τις ανάγκες και επιθυμίες των ηλικιωμένων. Στη συνέχεια, οργανώνουν τους άξονες συζήτησης της πρώτης διερευνητικής επίσκεψης (γνωριμία, συζήτηση) που αφορά σε ζητήματα σχετικά με: την αξιοποίηση του ελεύθερου χρόνου των ηλικιωμένων, την επικοινωνία με την οικογένειά τους, τον βαθμό και τον τρόπο που χειρίζονται την τεχνολογία, τι θα ήθελαν περισσότερο να μάθουν ή και να εξελίξουν (π.χ. αναζήτηση ειδήσεων/πληροφοριών, συνταγές, μουσική, επικοινωνία/κοινωνική δικτύωση, χρήση e-mail, online πρόσβαση σε παροχές δημοσίων υπηρεσιών). Αντίστοιχα, οι μαθητές και οι μαθήτριες προετοιμάζουν ερωτήματα προς τους/τις ηλικιωμένους/ες  σχετικά με τις δικές τους μνήμες και εμπειρίες για ιστορικά γεγονότα, έθιμα και παραδόσεις που γνωρίζουν από τον τόπο καταγωγής τους.

Στη συνέχεια μαθητές/τριες σε μικρές ομάδες αναλαμβάνουν ειδικότερα πρακτικά και οργανωτικά ζητήματα πριν την πρώτη επίσκεψη στον φορέα, όπως η επικοινωνία με τον φορέα για τον σκοπό της επίσκεψης, ο τρόπος/οργάνωση μεταφοράς, ο ορισμός προσώπου ή προσώπων επικοινωνίας-διασύνδεσης, η δημιουργία ενημερωτικού έντυπου/επιστολής με το περιεχόμενο της επίσκεψης κ.λπ.

Στην πρώτη επίσκεψη οι μαθητές/τριες ξεναγούνται στον χώρο του φορέα και ενημερώνονται για τη λειτουργία, τις δράσεις του κ.λπ. Οι μαθητές/τριες συζητούν με τα άτομα τρίτης ηλικίας σχετικά με τον τρόπο που χειρίζονται την τεχνολογία και τι θα ήθελαν να μάθουν σχετικά με τη χρήση της τεχνολογίας και πώς να εξελίξουν υπάρχουσες γνώσεις. Επιπλέον, ζητούν από τους/τις ηλικιωμένους/ες  να μοιραστούν μαζί τους ιστορίες και μνήμες από τους τόπους καταγωγής τους σχετικά με έθιμα και παραδόσεις, τα καταγράφουν και διερευνούν τη δυνατότητα να επισκεφτούν το σχολείο τους για σχετική παρουσίαση ή/και αναβίωση/υλοποίηση ενός εθίμου/παράδοσης.

Επιστρέφοντας στην τάξη, οι μαθητές/τριες σε μικρές ομάδες αναλαμβάνουν, συζητούν και προετοιμάζουν το υλικό, το περιεχόμενο και τη διαδικασία υλοποίησης της υποστηρικτικής δράσης σε ζητήματα τεχνολογίας που θα προσφέρουν σε επόμενη επίσκεψη. Ειδικότερα, συναποφασίζουν ποιες ομάδες μαθητών/τριών θα αναλάβουν την υλοποίηση «μαθημάτων» εξοικείωσης σε θέματα τεχνολογίας, όπως κοινωνική δικτύωση, αναζήτηση πληροφοριών στο διαδίκτυο, αναζήτηση μουσικής και βίντεο σύμφωνα με τα ενδιαφέροντά τους, αξιοποίηση εφαρμογών στο κινητό, ρυθμίσεις κ.λπ. Στη συνέχεια οι μαθητές/τριες επικοινωνούν με τον φορέα για τη συνέχεια της δράσης και ορίζουν τις λεπτομέρειες για την υλοποίηση της υποστηρικτικής δράσης (πότε, διάρκεια, πόσα άτομα θα συμμετάσχουν, εξοπλισμό που θα χρειαστούν κ.λπ.).

Επιπλέον, άλλες ομάδες μαθητών/τριών αναλαμβάνουν τη διοργάνωση και τις λεπτομέρειες επίσκεψης των ηλικιωμένων στο σχολείο, όπως πότε (π.χ. εθνική επέτειο για ένα ιστορικό γεγονός που θα ήθελαν να μοιραστούν ή την περίοδο που είθισται να ακολουθείται το έθιμο/παράδοση που θα επιθυμούσαν να παρουσιάσουν), σε ποιους χώρους θα υλοποιηθεί, ποια τμήματα θα συμμετάσχουν, προμήθεια πιθανών υλικών που θα χρειαστούν για υλοποίηση δράσης εθίμων και παραδόσεων κ.λπ.).

Οι μαθητές/τριες υλοποιούν επίσκεψη στον φορέα-ΚΑΠΗ, προκειμένου να προσφέρουν «μαθήματα» τεχνολογίας στους/στις ηλικιωμένους/ες  με βάση τις ανάγκες και τα ζητούμενα που προέκυψαν και περιεγράφηκαν στα προηγούμενα στάδια της διαδικασίας. Σε επόμενη ημερομηνία που θα οριστεί, οι ηλικιωμένοι/ες  επισκέπτονται το σχολείο και υλοποιούν στην αίθουσα εκδηλώσεων) σύντομες αφηγήσεις για ιστορικά γεγονότα ή έθιμα και παραδόσεις (προέλευση, συμβολισμοί, εξέλιξη στον χρόνο). Εφόσον είναι εφικτό, υλοποιούν εργαστήρια με έθιμα και παραδόσεις του τόπου τους (όπως αποκριάτικα έθιμα, φαναράκια στον ουρανό κ.λπ.). Στις δραστηριότητες της δράσης μπορούν να προσκληθούν και να συμμετάσχουν οι συγγενείς, γιαγιάδες και παππούδες των ίδιων των μαθητών/τριών.

Οι μαθητές/τριες δημιουργούν ένα δελτίο τύπου που περιλαμβάνει όλη τη διοργάνωση, τις επισκέψεις, το περιεχόμενο και τη σημασία υλοποίησης δραστηριοτήτων που ενθαρρύνουν την επικοινωνία και συνεργασία των νέων με την τρίτη ηλικία. Το δελτίο τύπου αποστέλλεται σε φορείς της τοπικής κοινότητας (π.χ. δήμο, ΚΑΠΗ, τοπικές εφημερίδες, ιστοσελίδες) αλλά και σε άλλους φορείς σε εθνικό επίπεδο (π.χ. εταιρείες και συλλόγους που προάγουν τα δικαιώματα της τρίτης ηλικίας, εταιρείες που συνδέονται με ιατρικά ζητήματα της τρίτης ηλικίας και φορείς της εκπαίδευσης όπως σχολεία, πανεπιστήμια).

Επιπλέον, οι μαθητές/τριες αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό λεύκωμα/βιβλίο από την ανταλλαγή επισκέψεων, το οποίο θα περιλαμβάνει κείμενα και εικόνες από τη συνεργασία των μαθητών/τριών με τους/τις ηλικιωμένους/ες  που θα λάβουν μέρος. Η ψηφιακή αυτή έκδοση θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου και θα σταλεί σε όλους/ες  τους/τις συμμετέχοντες/ουσες της δράσης.

Οι μαθητές/τριες αναστοχάζονται για τις επιμέρους φάσεις της δράσης αλλά και συνολικά. Συζητούν σχετικά με την πρώτη τους συνεργασία/επίσκεψη στον φορέα (ΚΑΠΗ), τις αρχικές τους σκέψεις, συναισθήματα και προσδοκίες. Συνεχίζουν με την εμπειρία που αποκόμισαν στη διάρκεια της δράσης, τι παρατήρησαν, τι αποκόμισαν και τι τους έκανε εντύπωση. Αντίστοιχα, συζητούν για την επίσκεψη των ηλικιωμένων στο σχολείο τους και τη σημασία της ανταλλαγής γνώσεων μεταξύ των δύο γενεών. Σκέφτονται και αναστοχάζονται αν θα άλλαζαν κάτι στον σχεδιασμό τους, τι θα πρόσθεταν, τι απόλαυσαν περισσότερο και αν προκύπτουν κάποιοι ατομικοί ή/και συλλογικοί (ως τάξη) στόχοι για το μέλλον. Η συζήτηση ολοκληρώνεται με συμπεράσματα σχετικά με τις ευκαιρίες και δυνατότητες επικοινωνίας μεταξύ των γενεών, τις πιθανές κοινωνικές ανάγκες που καλύπτονται, τα συναισθήματα που αναδύονται από ανάλογες συνεργασίες και τις προοπτικές, σε ένα πλαίσιο αλληλοπροσφοράς από όλους/ες  τους/τις εμπλεκομένους/ες .

Τέλος, οι μαθητές/τριες στέλνουν στους/στις ηλικιωμένους/ες  επιστολή για τον τρόπο που βιώσαν τη συνεργασία τους, όσα έμαθαν, όσα ένιωσαν, για την ουσιαστική σημασία αυτής της συνεργασίας μεταξύ δύο γενεών και τους/τις προσκαλούν να τους στείλουν τις δικές τους σκέψεις από τις δραστηριότητες που έκαναν από κοινού στο πλαίσιο της δράσης.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

μία (1) επίσκεψη και τρεις (3) διδακτικές ώρες] Οι μαθητές/-τριες υλοποιούν επίσκεψη στον φορέα-ΚΑΠΗ, προκειμένου να προσφέρουν «μαθήματα» τεχνολογίας στους/στις ηλικιωμένους/-ες με βάση τις ανάγκες και τα ζητούμενα που προέκυψαν και περιεγράφηκαν στα προηγούμενα στάδια της διαδικασίας. Σε επόμενη ημερομηνία που θα οριστεί, οι ηλικιωμένοι/-ες επισκέπτονται το σχολείο και υλοποιούν στην αίθουσα εκδηλώσεων) σύντομες αφηγήσεις για ιστορικά γεγονότα ή έθιμα και παραδόσεις (προέλευση, συμβολισμοί, εξέλιξη στον χρόνο). Ε-φόσον είναι εφικτό, υλοποιούν εργαστήρια με έθιμα και παραδόσεις του τόπου τους (όπως αποκριάτικα έθιμα, φαναράκια στον ουρανό κ.λπ.). Στις δράσεις του Προγράμματος μπορούν να προσκληθούν και να συμμετάσχουν οι συγγενείς, γιαγιάδες και παππούδες των ίδιων των μαθητών/-τριών

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

[μία (1) διδακτική ώρα] Οι μαθητές/-τριες δημιουργούν ένα δελτίο τύπου που περιλαμβάνει όλη τη διοργάνωση, τις επισκέψεις, το περιεχόμενο και τη σημασία υλοποίησης δράσεων που ενθαρρύνουν την επικοινωνία και συνεργασία των νέων με την τρίτη ηλικία. Το δελτίο τύπου αποστέλλεται σε φορείς της τοπικής κοινότητας (π.χ. δήμο, ΚΑΠΗ, τοπικές εφημερίδες, ιστοσελίδες) αλλά και σε άλλους φορείς σε εθνικό επίπεδο (π.χ. εταιρείες και συλλόγους που προάγουν τα δικαιώματα της τρίτης ηλικίας, εταιρείες που συνδέονται με ιατρικά ζητήματα της τρίτης ηλικίας και φορείς της εκπαίδευσης όπως σχολεία, πανεπιστήμια).Επιπλέον, οι μαθητές/-τριες αναλαμβάνουν να δημιουργήσουν ένα ψηφιακό λεύκωμα/βιβλίο από την ανταλλαγή επισκέψεων, το οποίο θα περιλαμβάνει κείμενα και εικόνες από τη συνεργασία των μαθητών/-τριών με τους/τις ηλικιωμένους/-ες που θα λάβουν μέρος. Η ψηφιακή αυτή έκδοση θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου και θα σταλεί σε όλους/-ες τους/τις συμμετέχοντες/-ουσες του Προγράμματος.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

[μία (1) διδακτική ώρα] Οι μαθητές/-τριες αναστοχάζονται για τις επιμέρους φάσεις του Προγράμματος αλλά και συνολικά. Συζητούν σχετικά με την πρώτη τους συνεργασία/επίσκεψη στον φορέα (ΚΑΠΗ), τις αρχικές τους σκέψεις, συναισθήματα και προσδοκίες. Συνεχίζουν με την εμπειρία που αποκόμισαν στη διάρκεια του Προγράμματος, τι παρατήρησαν, τι αποκόμισαν και τι τους έκανε εντύπωση. Αντίστοιχα, συζητούν για την επίσκεψη των ηλικιωμένων στο σχολείο τους και τη σημασία της ανταλλαγής γνώσεων μεταξύ των δύο γενεών. Σκέφτονται και αναστοχάζονται αν θα άλλαζαν κάτι στον σχεδιασμό τους, τι θα πρόσθεταν, τι απόλαυσαν περισσότερο και αν προκύπτουν κάποιοι ατομικοί ή/και συλλογικοί (ως τάξη) στόχοι για το μέλλον. Η συζήτηση ολοκληρώνεται με συμπεράσματα σχετικά με τις ευκαιρίες και δυνατότητες επικοινωνίας μεταξύ των γενεών, τις πιθανές κοινωνικές ανάγκες που καλύπτονται, τα συναισθήματα που αναδύονται από ανάλογες συνεργασίες και τις προοπτικές, σε ένα πλαίσιο αλληλοπροσφοράς από όλους/-ες τους/τις εμπλεκομένους/-ες.