17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Η πληροφορία είναι για να μοιράζεται: Μαζί στα δύσκολα

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Η πληροφορία είναι για να μοιράζεται: Μαζί στα δύσκολα

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες συνεργάζονται και συλλέγουν χρήσιμο υλικό που θα περιλαμβάνει οδηγίες και κατευθύνσεις προς όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας για την παροχή βοήθειας και τη στήριξη παιδιών/εφήβων και ενηλίκων σε δύσκολες περιόδους που συνδέονται με καταστάσεις κρίσης (όπως οι φυσικές καταστροφές και οι υγειονομικές κρίσεις), το οποίο θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • γνωρίζουν τα διαφορετικά χαρακτηριστικά και τις βασικές ενέργειες διαχείρισης στις διαφορετικές καταστάσεις κρίσης με τις οποίες θα ασχοληθούν,
  • αναγνωρίζουν τη σημασία της διαθεσιμότητας προσβάσιμου ενημερωτικού υλικού για τη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων σε όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας,
  • διακρίνουν τα διάφορα επίπεδα των συνεπειών μιας κρίσης (σωματικό, ψυχολογικό, κοινωνικό, σχέσεις ανθρώπων, συνθήκες διαβίωσης κ.λπ.),
  • αναγνωρίζουν ότι υπάρχουν κοινές ανάγκες για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας σε δύσκολες περιόδους,
  • συνειδητοποιούν τη δυνατότητα όλων, ακόμα και σε δύσκολες καταστάσεις, να αναλάβουν πρωτοβουλίες και να προχωρούν σε δράσεις.

Πεδίο Υλοποίησης

Στο σχολείο.

Φάσεις Υλοποίησης

Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει ως αφορμή κάποιο άρθρο/κείμενο/είδηση που μπορεί να προέρχεται από την επικαιρότητα ή από κάποια παλαιότερη δύσκολη περίοδο/γεγονός κρίσης (μπορεί να συνδεθεί και με την άσκηση ετοιμότητας σε περίπτωση σεισμού που γίνεται στα σχολεία). Παρουσιάζεται το γεγονός στην τάξη και γίνεται συζήτηση με τη χρήση των ακόλουθων (ενδεικτικών) ερωτήσεων:

  • Ποιες είναι οι συνέπειες μιας κρίσης όπως οι φυσικές καταστροφές, μιας υγειονομικής κρίσης όπως η πανδημία και σε ποια επίπεδα (σωματικό επίπεδο, συνθήκες διαβίωσης, ψυχοκοινωνικό επίπεδο κ.λπ.), πώς νιώθουμε όταν βιώνουμε μια κατάσταση τέτοιας κρίσης;
  • Σε ποιον βαθμό και με ποιον τρόπο ενδέχεται να διαφοροποιούνται οι επιπτώσεις μιας φυσικής καταστροφής ανάλογα με το είδος της (π.χ. σε ένα σεισμό, πλημμύρα ή πανδημία);
  • Τι βοηθάει να διαχειριστούμε καλύτερα τις επιπτώσεις μιας φυσικής καταστροφής ή/και πανδημίας (γνώσεις, καλή προετοιμασία, πρόληψη) τόσο εμάς ως άτομα όσο και μια ομάδα ατόμων (οικογένεια, τάξη, σχολείο, κοινότητα);
  • Σε σχέση με τις φυσικές καταστροφές και τις κρίσεις που αφορούν στην υγεία (π.χ. πανδημίες), ποιες ιδέες έχουμε για να βοηθήσουμε σαν τάξη στην παροχή χρήσιμων πληροφοριών στη σχολική κοινότητα; Ποιες κατηγορίες πληροφοριών θα αναζητούσαμε (π.χ. για τη σωματική υγεία, την ψυχική υγεία, τις συνθήκες διαβίωσης); Πώς θα μπορούσαμε να τις οργανώσουμε και να μοιραστούμε τις πληροφορίες με άλλα άτομα αξιοποιώντας τις δυνατότητες τους Διαδικτύου;

Με βάση τη διαπίστωση από την παραπάνω συζήτηση ότι η γνώση και η παροχή πληροφοριών είναι σημαντική για την καλύτερη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων και κρίσεων αποφασίζουμε να συλλέξουμε πληροφορίες/ενημερωτικό υλικό και να τις αναρτήσουμε σε έναν ειδικό χώρο στη διαδικτυακή σελίδα του σχολείου.

Αφού έχει ληφθεί η απόφαση για τη συλλογή ενημερωτικού υλικού και την ανάρτησή του σε ειδικό χώρο στην ιστοσελίδα του σχολείου συζητούμε με την τάξη και αποφασίζουμε:

(α) τί υλικό θα συλλέξουμε και από πού (π.χ. έντυπα, βίντεο, σύντομες κατευθύνσεις από τους φορείς – π.χ. Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας – που χειρίζονται κρίσεις),

(β) για ποιες κατηγορίες και είδη κρίσεων θα συλλέξουμε πληροφορίες (εστίαση στις φυσικές καταστροφές και σε θέματα που αφορούν στην υγεία),

(γ) τη δημιουργία μιας λίστας με φορείς, τηλέφωνα και υπεύθυνους επικοινωνίας που μπορεί να είναι χρήσιμα σε περιπτώσεις κρίσεων (η λίστα μπορεί να περιλαμβάνει χρήσιμα τηλέφωνα από φορείς/υπηρεσίες όπως πυροσβεστική, Ειδική Μονάδα Αντιμετώπισης Καταστροφών-Ε.Μ.Α.Κ. , φορείς υγείας και ψυχικής υγείας κ.λπ.).

Στη συνέχεια χωρίζεται η τάξη σε ομάδες και κάθε ομάδα αναλαμβάνει, με βάση τα ενδιαφέροντά της, να βρει υλικό για την κρίση/κρίσεις που επέλεξε. Γίνεται η παρουσίαση του υλικού στην τάξη και στη συνέχεια οι ίδιες ή άλλες ομάδες αναλαμβάνουν την ταξινόμηση του υλικού ανά κατηγορία κρίσης, ανά ηλικία που απευθύνεται το υλικό και ανά περιεχόμενο (π.χ. ως προς το αν υπάρχουν οδηγίες που αφορούν την ασφάλεια, τη σωματική/φυσική φροντίδα και την προστασία ή την ψυχολογική φροντίδα και στήριξη). Οι ομάδες συνεργάζονται για να προτείνουν τι θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου και με ποιον τρόπο (διαμόρφωση κατηγοριών με βάση τις πληροφορίες, σύντομο εισαγωγικό κείμενο που θα εξηγεί σε τι αφορά το υλικό που θα αναρτηθεί).

Οι μαθητές/τριες με βάση τον αναλυτικό σχεδιασμό αναζητούν και επιλέγουν το υλικό που θα αναρτήσουν (με βάση τις πληροφορίες που θα έχουν παρουσιαστεί στην τάξη) και στη συνέχεια – με τη συνεργασία ενδεχομένως και του/της καθηγητή/τριας της πληροφορικής – οριστικοποιούν τη μορφή και το περιεχόμενο, το οποίο μπορεί να εμπλουτίζεται σε συνεχή βάση στην περίπτωση που οι μαθητές/τριες βρίσκουν νέο χρήσιμο υλικό. Στην υλοποίηση της δράσης μπορεί να συμμετάσχει και άλλο σχολείο, με το οποίο θα υπάρξει συνεργασία στη συλλογή των πληροφοριών/υλικού.

Η διάχυση της δράσης μπορεί να γίνει με τη δημιουργία από τους/τις μαθητές/τριες σύντομου διαφημιστικού/ενημερωτικού κειμένου, όπου θα γνωστοποιείται αυτή η προσπάθεια και θα αναγράφεται η ιστοσελίδα του σχολείου που περιλαμβάνει το υλικό και που μπορεί να:

  • αποσταλεί στα υπόλοιπα σχολεία,
  • αποσταλεί στο Υπουργείο Παιδείας και άλλους σχετικούς φορείς που εμπλέκονται στην παρέμβαση σε συνθήκες κρίσης για ενημέρωση και διάχυση,
  • αποσταλεί στον τοπικό τύπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Με την ολοκλήρωση της δράσης οι μαθητές/τριες μπορούν να μοιραστούν στην τάξη σκέψεις, συναισθήματα και εμπειρίες από τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητές της. Συζητούν τόσο σχετικά με την καλύτερη κατανόηση των δυσκολιών και των αναγκών που μπορεί να προκύψουν σε μια κατάσταση κρίσης, αλλά και την αναγνώριση των δυνατοτήτων τους. Το μοίρασμα και η καταγραφή των σκέψεων, συμπερασμάτων, διαπιστώσεων, μπορεί να συντεθεί σε ένα κείμενο το οποίο θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου εκφράζοντας την εμπειρία της ομάδας με ένα μήνυμα μηνύματος ελπίδας, δύναμης, αλληλεγγύης και αλληλοϋποστήριξης.

Επίσης, οι μαθητές/τριες καταγράφουν τι έμαθαν οι ίδιοι/ες  ως άτομα ως προς τους τρόπους που μπορούν να διαχειρίζονται καλύτερα διαφόρων ειδών κρίσεις.

Φάσεις Υλοποίησης

Ο/Η εκπαιδευτικός μπορεί να χρησιμοποιήσει ως αφορμή κάποιο άρθρο/κείμενο/είδηση που μπορεί να προέρχεται από την επικαιρότητα ή από κάποια παλαιότερη δύσκολη περίοδο/γεγονός κρίσης (μπορεί να συνδεθεί και με την άσκηση ετοιμότητας σε περίπτωση σεισμού που γίνεται στα σχολεία). Παρουσιάζεται το γεγονός στην τάξη και γίνεται συζήτηση με τη χρήση των ακόλουθων (ενδεικτικών) ερωτήσεων:

  • Ποιες είναι οι συνέπειες μιας κρίσης όπως οι φυσικές καταστροφές, μιας υγειονομικής κρίσης όπως η πανδημία και σε ποια επίπεδα (σωματικό επίπεδο, συνθήκες διαβίωσης, ψυχοκοινωνικό επίπεδο κ.λπ.), πώς νιώθουμε όταν βιώνουμε μια κατάσταση τέτοιας κρίσης;
  • Σε ποιον βαθμό και με ποιον τρόπο ενδέχεται να διαφοροποιούνται οι επιπτώσεις μιας φυσικής καταστροφής ανάλογα με το είδος της (π.χ. σε ένα σεισμό, πλημμύρα ή πανδημία);
  • Τι βοηθάει να διαχειριστούμε καλύτερα τις επιπτώσεις μιας φυσικής καταστροφής ή/και πανδημίας (γνώσεις, καλή προετοιμασία, πρόληψη) τόσο εμάς ως άτομα όσο και μια ομάδα ατόμων (οικογένεια, τάξη, σχολείο, κοινότητα);
  • Σε σχέση με τις φυσικές καταστροφές και τις κρίσεις που αφορούν στην υγεία (π.χ. πανδημίες), ποιες ιδέες έχουμε για να βοηθήσουμε σαν τάξη στην παροχή χρήσιμων πληροφοριών στη σχολική κοινότητα; Ποιες κατηγορίες πληροφοριών θα αναζητούσαμε (π.χ. για τη σωματική υγεία, την ψυχική υγεία, τις συνθήκες διαβίωσης); Πώς θα μπορούσαμε να τις οργανώσουμε και να μοιραστούμε τις πληροφορίες με άλλα άτομα αξιοποιώντας τις δυνατότητες τους Διαδικτύου;

Με βάση τη διαπίστωση από την παραπάνω συζήτηση ότι η γνώση και η παροχή πληροφοριών είναι σημαντική για την καλύτερη διαχείριση δύσκολων καταστάσεων και κρίσεων αποφασίζουμε να συλλέξουμε πληροφορίες/ενημερωτικό υλικό και να τις αναρτήσουμε σε έναν ειδικό χώρο στη διαδικτυακή σελίδα του σχολείου.

Αφού έχει ληφθεί η απόφαση για τη συλλογή ενημερωτικού υλικού και την ανάρτησή του σε ειδικό χώρο στην ιστοσελίδα του σχολείου συζητούμε με την τάξη και αποφασίζουμε:

(α) τί υλικό θα συλλέξουμε και από πού (π.χ. έντυπα, βίντεο, σύντομες κατευθύνσεις από τους φορείς – π.χ. Γενική Γραμματεία Πολιτικής Προστασίας – που χειρίζονται κρίσεις),

(β) για ποιες κατηγορίες και είδη κρίσεων θα συλλέξουμε πληροφορίες (εστίαση στις φυσικές καταστροφές και σε θέματα που αφορούν στην υγεία),

(γ) τη δημιουργία μιας λίστας με φορείς, τηλέφωνα και υπεύθυνους επικοινωνίας που μπορεί να είναι χρήσιμα σε περιπτώσεις κρίσεων (η λίστα μπορεί να περιλαμβάνει χρήσιμα τηλέφωνα από φορείς/υπηρεσίες όπως πυροσβεστική, Ειδική Μονάδα Αντιμετώπισης Καταστροφών-Ε.Μ.Α.Κ. , φορείς υγείας και ψυχικής υγείας κ.λπ.).

Στη συνέχεια χωρίζεται η τάξη σε ομάδες και κάθε ομάδα αναλαμβάνει, με βάση τα ενδιαφέροντά της, να βρει υλικό για την κρίση/κρίσεις που επέλεξε. Γίνεται η παρουσίαση του υλικού στην τάξη και στη συνέχεια οι ίδιες ή άλλες ομάδες αναλαμβάνουν την ταξινόμηση του υλικού ανά κατηγορία κρίσης, ανά ηλικία που απευθύνεται το υλικό και ανά περιεχόμενο (π.χ. ως προς το αν υπάρχουν οδηγίες που αφορούν την ασφάλεια, τη σωματική/φυσική φροντίδα και την προστασία ή την ψυχολογική φροντίδα και στήριξη). Οι ομάδες συνεργάζονται για να προτείνουν τι θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου και με ποιον τρόπο (διαμόρφωση κατηγοριών με βάση τις πληροφορίες, σύντομο εισαγωγικό κείμενο που θα εξηγεί σε τι αφορά το υλικό που θα αναρτηθεί).

Οι μαθητές/τριες με βάση τον αναλυτικό σχεδιασμό αναζητούν και επιλέγουν το υλικό που θα αναρτήσουν (με βάση τις πληροφορίες που θα έχουν παρουσιαστεί στην τάξη) και στη συνέχεια – με τη συνεργασία ενδεχομένως και του/της καθηγητή/τριας της πληροφορικής – οριστικοποιούν τη μορφή και το περιεχόμενο, το οποίο μπορεί να εμπλουτίζεται σε συνεχή βάση στην περίπτωση που οι μαθητές/τριες βρίσκουν νέο χρήσιμο υλικό. Στην υλοποίηση της δράσης μπορεί να συμμετάσχει και άλλο σχολείο, με το οποίο θα υπάρξει συνεργασία στη συλλογή των πληροφοριών/υλικού.

Η διάχυση της δράσης μπορεί να γίνει με τη δημιουργία από τους/τις μαθητές/τριες σύντομου διαφημιστικού/ενημερωτικού κειμένου, όπου θα γνωστοποιείται αυτή η προσπάθεια και θα αναγράφεται η ιστοσελίδα του σχολείου που περιλαμβάνει το υλικό και που μπορεί να:

  • αποσταλεί στα υπόλοιπα σχολεία,
  • αποσταλεί στο Υπουργείο Παιδείας και άλλους σχετικούς φορείς που εμπλέκονται στην παρέμβαση σε συνθήκες κρίσης για ενημέρωση και διάχυση,
  • αποσταλεί στον τοπικό τύπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Με την ολοκλήρωση της δράσης οι μαθητές/τριες μπορούν να μοιραστούν στην τάξη σκέψεις, συναισθήματα και εμπειρίες από τη συμμετοχή τους στις δραστηριότητές της. Συζητούν τόσο σχετικά με την καλύτερη κατανόηση των δυσκολιών και των αναγκών που μπορεί να προκύψουν σε μια κατάσταση κρίσης, αλλά και την αναγνώριση των δυνατοτήτων τους. Το μοίρασμα και η καταγραφή των σκέψεων, συμπερασμάτων, διαπιστώσεων, μπορεί να συντεθεί σε ένα κείμενο το οποίο θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου εκφράζοντας την εμπειρία της ομάδας με ένα μήνυμα μηνύματος ελπίδας, δύναμης, αλληλεγγύης και αλληλοϋποστήριξης.

Επίσης, οι μαθητές/τριες καταγράφουν τι έμαθαν οι ίδιοι/ες  ως άτομα ως προς τους τρόπους που μπορούν να διαχειρίζονται καλύτερα διαφόρων ειδών κρίσεις.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

τρεις (3) διδακτικές ώρες] Οι μαθητές/-τριες με βάση τον αναλυτικό σχεδιασμό αναζητούν και επιλέ-γουν το υλικό που θα αναρτήσουν (με βάση τις πληροφορίες που θα έ-χουν παρουσιαστεί στην τάξη) και στη συνέχεια – με τη συνεργασία ενδε-χομένως και του/της καθηγητή/-τριας της πληροφορικής – οριστικοποιούν τη μορφή και το περιεχόμενο, το οποίο μπορεί να εμπλουτίζεται σε συνεχή βάση στην περίπτωση που οι μαθητές/-τριες βρίσκουν νέο χρήσιμο υλικό. Στην υλοποίηση του Προγράμματος μπορεί να συμμετάσχει και άλλο σχολείο, με το οποίο θα υπάρξει συνεργασία στη συλλογή των πληροφοριών/υλικού.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

μία έως δύο (1-2) διδακτικές ώρες] Η διάχυση του Προγράμματος μπορεί να γίνει με τη δημιουργία από τους/τις μαθητές/-τριες σύντομου διαφημιστικού/ενημερωτικού κειμένου, όπου θα γνωστοποιείται αυτή η προσπάθεια και θα αναγράφεται η ιστο-σελίδα του σχολείου που περιλαμβάνει το υλικό και που μπορεί να: • αποσταλεί στα υπόλοιπα σχολεία, • αποσταλεί στο Υπουργείο Παιδείας και άλλους σχετικούς φορείς που εμπλέκονται στην παρέμβαση σε συνθήκες κρίσης για ενημέρωση και διάχυση, • αποσταλεί στον τοπικό τύπο και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

[μία (1) διδακτική ώρα] Με την ολοκλήρωση του Προγράμματος οι μαθητές/-τριες μπορούν να μοιραστούν στην τάξη σκέψεις, συναισθήματα και εμπειρίες από τη συμμετοχή τους στις δράσεις του. Συζητούν τόσο σχετικά με την καλύτερη κατανόηση των δυσκολιών και των αναγκών που μπορεί να προκύψουν σε μια κατάσταση κρίσης, αλλά και την αναγνώριση των δυνατοτήτων τους. Το μοίρασμα και η καταγραφή των σκέψεων, συμπερασμάτων, διαπιστώσεων, μπορεί να συντεθεί σε ένα κείμενο το οποίο θα αναρτηθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου εκφράζοντας την εμπειρία της ομάδας με ένα μήνυμα μηνύματος ελπίδας, δύναμης, αλληλεγγύης και αλληλοϋποστήριξης. Επίσης, οι μαθητές/-τριες καταγράφουν τι έμαθαν οι ίδιοι/-ες ως άτομα ως προς τους τρόπους που μπορούν να διαχειρίζονται καλύτερα διαφόρων ειδών κρίσεις.