17 Στόχοι

Κατηγορία

Δράσεις

Τίτλος

Μια παιδική χαρά για όλους/-ες

Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Μια παιδική χαρά για όλους/-ες

Θεματικό πεδίο

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

1

Συμμετέχουν ενεργά στις κοινότητές τους για την αναγνώριση και αντιμετώπιση των αιτιών της φτώχειας, υιοθετώντας ή στηρίζοντας πρωτοβουλίες που παρέχουν υποστήριξη σε ευάλωτες πληθυσμιακές ομάδες προσφέροντας βιώσιμες λύσεις για τη μείωση της φτώχειας.

Επιδεικνύουν ενσυναίσθηση προς τα άτομα που πλήττονται από τη φτώχεια και υπερασπίζουν ενεργά την οικονομική δικαιοσύνη, υιοθετώντας δράσεις και πρακτικές που διασφαλίζουν ισότιμη πρόσβαση σε πόρους, εκπαίδευση και ευκαιρίες για όλους/ες.

2

Συμμετέχουν ενεργά ή ηγούνται πρωτοβουλιών που στοχεύουν στη βελτίωση της επισιτιστικής ασφάλειας στις κοινότητές τους, όπως η οργάνωση δράσεων συλλογής τροφίμων, η υποστήριξη της τοπικής γεωργίας και η προώθηση πολιτικών που διασφαλίζουν πρόσβαση σε θρεπτική τροφή για όλους/ες.

Επιδεικνύουν κατανόηση των πρακτικών βιώσιμης γεωργίας και αναλαμβάνουν δράση για την προώθησή τους, υποστηρίζοντας μεθόδους καλλιέργειας που μειώνουν τη σπατάλη τροφίμων, προστατεύουν το περιβάλλον και συμβάλλουν στη μακροπρόθεσμη επισιτιστική ασφάλεια.

3

Προωθούν ενεργά υγιεινούς τρόπους ζωής στις κοινότητές τους, οργανώνοντας και συμμετέχοντας σε εκστρατείες ευαισθητοποίησης για την υγεία, υποστηρίζοντας την ψυχική υγεία και ενθαρρύνοντας τη συχνή σωματική άσκηση, την ισορροπημένη διατροφή και τις προληπτικές ιατρικές πρακτικές.

Επιδεικνύουν την ικανότητα να υπερασπίζονται την ισότιμη πρόσβαση στην υγειονομική περίθαλψη, υποστηρίζοντας πολιτικές και πρωτοβουλίες που διασφαλίζουν ότι όλοι οι άνθρωποι, ανεξάρτητα από το κοινωνικοοικονομικό τους υπόβαθρο, έχουν πρόσβαση σε ποιοτικές ιατρικές υπηρεσίες, πόρους ψυχικής υγείας και προγράμματα ευημερίας.

4

Υπερασπίζονται και συμβάλλουν ενεργά στη δημιουργία συμπεριληπτικών μαθησιακών περιβαλλόντων που προσαρμόζονται στις διάφορες μαθησιακές ανάγκες, υποστηρίζουν την ισότιμη πρόσβαση σε εκπαιδευτικούς πόρους και προάγουν μια κουλτούρα σεβασμού και συνεργασίας μεταξύ των μαθητών/τρι’ων.

Επιδεικνύουν δέσμευση για διά βίου μάθηση αναζητώντας ενεργά ευκαιρίες για προσωπική και επαγγελματική ανάπτυξη, συμμετέχοντας σε δράσεις εκπαίδευσης και εκπαιδευτικές πρωτοβουλίες της κοινότητας που προάγουν τη μάθηση.

5

Προωθούν ενεργά τη συμπερίληψη των φύλων, συμμετέχοντας ή και οργανώνοντας δράσεις που αντιμετωπίζουν τις ανισότητες φύλου, αμφισβητούν πρακτικές διάκρισης και υποστηρίζουν πολιτικές και προγράμματα που διασφαλίζουν ίσες ευκαιρίες για όλα τα άτομα, τόσο στο εκπαιδευτικό πλαίσιο όσο και εκτός αυτού.

Επιδεικνύουν κατανόηση των δυναμικών φύλου και εργάζονται για την ενδυνάμωση των ατόμων, υπερασπίζοντας το σεβασμό στη διαφορετικότητα και συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που εξετάζουν με κριτικό τρόπο κοινωνικά πρότυπα και στερεότυπα.

6

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη εξοικονόμηση του νερού και τη βελτίωση των πρακτικών αποχέτευσης, συμμετέχοντας σε έργα που ενισχύουν την ποιότητα του νερού, υποστηρίζουν τη βιώσιμη διαχείριση των υδάτινων πόρων και ευαισθητοποιούν την κοινότητα σε θέματα αποχέτευσης και υγιεινής.

Επιδεικνύουν δέσμευση για την προστασία του περιβάλλοντος, αναλαμβάνοντας πρωτοβουλίες για την προστασία των υδάτινων πόρων και συμμετέχοντας σε δραστηριότητες καθαρισμού τοπικών περιοχών, έργα εξοικονόμησης νερού οι οποίες τονίζουν τη σημασία της διατήρησης καθαρών πηγών νερού και αποτελεσματικής διαχείρισης των αποβλήτων.

7

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τη χρήση βιώσιμων και ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, υποστηρίζοντας έργα που μειώνουν την εξάρτηση από τα ορυκτά καύσιμα, και ενθαρρύνουν την υιοθέτηση καθαρών τεχνολογιών ενέργειας στις κοινότητές τους.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για την εξοικονόμηση ενέργειας εφαρμόζοντας και προωθώντας σχετικές πρακτικές εξοικονόμησης τόσο στο σπίτι τους όσο και στην κοινότητά τους, συμμετέχοντας σε εκστρατείες εκπαίδευσης σε μεθόδους μείωσης της κατανάλωσης ενέργειας και ελαχιστοποίησης των περιβαλλοντικών επιπτώσεων.

8

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τη βελτίωση των συνθηκών εργασίας και την υποστήριξη δίκαιων εργασιακών πρακτικών.

9

Καλλιεργούν την ικανότητα επίλυσης προβλημάτων και προωθούν την καινοτομία, συμμετέχοντας σε έργα που συνδέουν τη βιώσιμη ανάπτυξη με τη βιομηχανία και τις υποδομές, και εφαρμόζουν τεχνολογικές λύσεις που ανταποκρίνονται στις ανάγκες της κοινωνίας.

Αναλύουν τη σημασία των βιώσιμων υποδομών για την οικονομική ανάπτυξη και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής, ενώ ταυτόχρονα υποστηρίζουν δράσεις που προάγουν την πράσινη τεχνολογία και τις καινοτόμες πρακτικές στη βιομηχανία και τις κοινότητές τους.

10

Προωθούν ενεργά τις ισότιμες ευκαιρίες, συμμετέχοντας σε πρωτοβουλίες που αντιμετωπίζουν και μειώνουν τις ανισότητες στην εκπαίδευση, την απασχόληση και τις κοινωνικές υπηρεσίες.

Επιδεικνύουν τη δέσμευσή τους για συμπερίληψη, συμμετέχοντας σε δραστηριότητες που προάγουν τη διαφοροποίηση και την ένταξη, αμφισβητώντας ενεργά τις συμπεριφορές διάκρισης και υποστηρίζοντας δίκαιες πρακτικές στις κοινότητές τους.

11

Συμμετέχουν σε δράσεις που προάγουν τον βιώσιμο πολεοδομικό σχεδιασμό, συνεισφέροντας με ιδέες για τη βελτίωση των δημόσιων χώρων, τη μείωση των αποβλήτων και την αναβάθμιση των συγκοινωνιών στις κοινότητές τους.

Υποστηρίζουν πρωτοβουλίες που εστιάζουν σε ενεργειακές αειφορικές πρακτικές, την πρόληψη από φυσικές καταστροφές και την ανάπτυξη πράσινων χώρων σε αστικές περιοχές, προάγοντας ανθεκτικές και βιώσιμες πόλεις.

12

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρακτικές που προάγουν τη βιώσιμη κατανάλωση, μειώνοντας τα απόβλητα, ανακυκλώνοντας και υποστηρίζοντας προϊόντα και υπηρεσίες που δίνουν προτεραιότητα στη περιβαλλοντική βιωσιμότητα.

Συμμετέχουν σε δράσεις που επικεντρώνονται στη βελτίωση της αποτελεσματικής χρήσης των πόρων, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές για τη μείωση της κατανάλωσης ενέργειας και νερού, και προωθώντας τη χρήση ανανεώσιμων πόρων στις καθημερινές τους δραστηριότητες.

13

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες περιορισμού της κλιματικής αλλαγής, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που μειώνουν τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου, προάγουν την ανανεώσιμη ενέργεια και ενθαρρύνουν βιώσιμες πρακτικές στις κοινότητές τους.

Συμμετέχουν σε έργα που επικεντρώνονται στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας στο κλίμα, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις προσαρμογής στις επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής, όπως η δημιουργία πράσινων χώρων, η βελτίωση της διαχείρισης των υδάτων και η προώθηση βιώσιμων γεωργικών πρακτικών.

14

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε προσπάθειες προστασίας των θαλάσσιων οικοσυστημάτων και συμμετέχουν σε δράσεις μείωσης της θαλάσσιας ρύπανσης.

Συμμετέχουν σε έργα που στοχεύουν στη βελτίωση της ποιότητας του νερού, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας δράσεις για την πρόληψη της ρύπανσης, συμμετέχουν σε δράσεις καθαρισμού, ευαισθητοποιούμενοι στη διατήρηση υγιών υδάτινων περιβαλλόντων.

15

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προστατεύουν τα δάση και τους φυσικούς οικοτόπους, υποστηρίζοντας προσπάθειες διατήρησής τους, ευαισθητοποιώντας για τη σημασία της βιοποικιλότητας.

Συμμετέχουν σε δράσεις που εστιάζουν στην αποκατάσταση της γης, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας πρακτικές για την αναβάθμιση υποβαθμισμένων περιοχών, την πρόληψη της διάβρωσης του εδάφους και την υποστήριξη της αναδάσωσης εγχώριων φυτικών ειδών.

16

Προωθούν ενεργά και συμμετέχουν σε πρωτοβουλίες που προάγουν τα δικαιώματα του ανθρώπου και τη δικαιοσύνη, υποστηρίζοντας προσπάθειες για την πρόληψη των διακρίσεων και την τήρηση του κράτους δικαίου.

Συμμετέχουν σε δράσεις που ενισχύουν τις συλλογικές διαδικασίες της κοινότητας, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας στρατηγικές που προάγουν τη διαφάνεια, την υπευθυνότητα και την ενεργό συμμετοχή των πολιτών στις τοπικές διαδικασίες λήψης αποφάσεων.

17

Συμμετέχουν ενεργά σε συνεργατικά έργα που αντιμετωπίζουν παγκόσμιες προκλήσεις, συνεργαζόμενοι με συνομηλίκους, οργανισμούς και κοινότητες για την ανάπτυξη και εφαρμογή λύσεων που συμβάλλουν στην επίτευξη των Στόχων Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Προωθούν και συμμετέχουν σε προσπάθειες που ενισχύουν την πολύπλευρη συνεργασία, υποστηρίζοντας πρωτοβουλίες που προάγουν τις συνεργασίες μεταξύ διαφόρων τομέων, όπως η κυβέρνηση, ιδιωτικοί φορείς και η κοινωνία των πολιτών, για την προώθηση κοινών στόχων βιωσιμότητας.

Σύντομη περιγραφή

Οι μαθητές/τριες ευαισθητοποιούν την κοινότητα για το δικαίωμα όλων των παιδιών στο παιχνίδι εντοπίζοντας την αναγκαιότητα συμπερίληψης παιχνιδιών/κατασκευών σε παιδικές χαρές κατάλληλων για παιδιά με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Οι δραστηριότητες ευαισθητοποίησης που αναλαμβάνουν οι μαθητές/τριες περιλαμβάνουν επιστολές στις αρμόδιες δημοτικές αρχές και σχετικούς φορείς που στηρίζουν άτομα ΑμεΑ (π.χ. Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία | ΕΣΑμεΑ., ΕΡΜΗΣ- Σωματείο Γονέων, Κηδεμόνων & Φίλων Ατόμων με Αναπηρίες) καθώς και τη διοργάνωση εκδήλωσης ενημέρωσης/ ευαισθητοποίησης προς την κοινότητα.

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

  • αποδέχονται το δικαίωμα όλων των παιδιών να έχουν πρόσβαση σε κοινούς χώρους και να μπορούν να παίζουν συνυπάρχοντας με τα άλλα παιδιά στην παιδική χαρά,
  • αναγνωρίζουν τις δυσκολίες που συναντούν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρίες στην καθημερινή τους ζωή και συγκεκριμένα σε χώρους που απευθύνονται στα παιδιά όπως οι παιδικές χαρές,
  •  συμπεραίνουν ότι όλα τα παιδιά έχουν τις ίδιες ανάγκες και επιθυμίες ανεξαρτήτως δυσκολιών ή διαφορετικών χαρακτηριστικών και ικανοτήτων,
  • συνειδητοποιούν ότι μπορούν να αναδείξουν και να συνηγορήσουν υπέρ του δικαιώματος όλων των παιδιών στο παιχνίδι συμβάλλοντας σε αλλαγές στην κοινότητά μας.

Πεδίο Υλοποίησης

Στην κοντινή παιδική χαρά, στην αίθουσα εκδηλώσεων του σχολείου, στην αυλή του σχολείου.

Φάσεις Υλοποίησης

Αφορμή για τη δράση μπορεί να δώσει μια βόλτα στην παιδική χαρά της γειτονιάς (ή/και, αν υπάρχει, κάποιο κοντινό ειδικό σχολείο στο οποίο να μπορέσουν να κάνουν μια επίσκεψη οι μαθητές/τριες στην αυλή του). Εξηγούνται οι κανόνες που πρέπει να τηρηθούν για την επίσκεψη αυτή και οι μαθητές/τριες καλούνται να πάρουν μαζί τους υλικό (μπλοκ, μολύβια/στυλό) που θα χρειαστούν για την καταγραφή των παρατηρήσεών τους. Ο/Η εκπαιδευτικός καλεί τους/τις μαθητές/τριες να παρατηρήσουν τον χώρο και τα παιχνίδια που υπάρχουν στην παιδική χαρά και να σκεφτούν κατά πόσο ο χώρος και τα παιχνίδια είναι προσβάσιμα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από παιδιά με αισθητηριακές ή/και κινητικές αναπηρίες. Μπορεί επίσης ο/η εκπαιδευτικός να ζητήσει από τους/τις μαθητές/τριες να παρατηρήσουν και τη διαδρομή προς την παιδική χαρά σαν ένα πρώτο ερέθισμα και να ζητήσει από τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν πόσο εύκολη είναι η μετακίνηση των παιδιών με δυσκολίες μέχρι να φτάσουν στην παιδική χαρά. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν να παρατηρήσουν και να καταγράψουν πιθανές δυσκολίες σε διαφορετικά μέρη/παιχνίδια της παιδικής χαράς (π.χ. κούνιες, τραμπάλες, χώρους εισόδου/πρόσβασης στην παιδική χαρά). Κάθε ομάδα συζητά και καταγράφει τις παρατηρήσεις της σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία στην προσπάθειά τους να χρησιμοποιήσουν κάθε μέρος/παιχνίδι, καθώς και να σκεφτούν τι θα μπορούσε να διευκολύνει τη χρήση τους από τα παιδιά με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Επίσης, κάποιοι/ες  μαθητές/τριες μπορούν να αναλάβουν τη φωτογράφιση της παιδικής χαράς, ώστε μετά, στην τάξη, να συζητήσουν αν θα μπορούσε να ενταχθεί στον χώρο και κάποιο άλλο παιχνίδι κατάλληλο για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες.

Επιστρέφοντας στην τάξη, κάθε ομάδα αρχικά παρουσιάζει τις παρατηρήσεις, τις σκέψεις και τις εντυπώσεις της. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τους/τις μαθητές/τριες να αναζητήσουν πληροφορίες για παιχνίδια παιδικής χαράς που είναι κατάλληλα για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία προτείνοντας ιστοσελίδες ή άλλες πηγές με σχετικές πληροφορίες. Κάθε ομάδα, συλλέγει σχετικές πληροφορίες και καταγράφει προτάσεις για πιθανές αλλαγές που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την πρόσβαση παιδιών με δυσκολίες. Οι ομάδες προετοιμάζουν την παρουσίασή τους και την παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης. Στο τέλος συζητούν και αποφασίζουν όλοι/ες  μαζί ποιο παιχνίδι/κατασκευή θα ήταν χρήσιμο/η για την παιδική χαρά που επισκέφτηκαν και ανταλλάσσουν ιδέες για τρόπους με τους οποίους μπορούν να συγκεντρωθούν τα χρήματα για να αγοράσουν το συγκεκριμένο παιχνίδι ή/και ποιες ενέργειες θα μπορούσαν να κάνουν, για να πάρουν βοήθεια για την επίτευξη αυτού του σκοπού. Η ομάδα καταλήγει στην απόφαση να οργανωθούν δραστηριότητες ευαισθητοποίησης της κοινότητας, που θα περιλαμβάνουν την οργάνωση σχετικής εκδήλωσης στο σχολείο και την προετοιμασία και αποστολή επιστολών στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, σε φορείς που υποστηρίζουν άτομα με ειδικές ανάγκες ή επιχειρήσεις που κατασκευάζουν/πουλάνε παιχνίδια ή/και κατασκευές για παιδικές χαρές φιλικά ή/και φιλικές και σε παιδιά με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία.

Στη συνέχεια, προχωρούν στον σχεδιασμό για την υλοποίηση των προτάσεων: Στις δραστηριότητες αυτές μπορεί να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των τάξεων/σχολείων (γενικών και ειδικών σχολείων, αν είναι συστεγαζόμενα ή αν βρίσκονται σε κοντινή απόσταση).

(α) Ως προς τον σχεδιασμό της εκδήλωσης στο σχολείο (η οποία θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων ή/και στην αυλή του σχολείου): οι μαθητές/τριες συζητούν και αποφασίζουν τι θα περιλαμβάνει, πόση ώρα θα διαρκέσει και ποιο θα είναι το περιεχόμενό της. Ως προς το περιεχόμενο η εκδήλωση μπορεί να περιλαμβάνει παρουσιάσεις από τον/την εκπαιδευτικό, τους/τις μαθητές/τριες που μπορεί να αφορούν:

  • στον λόγο που γίνεται αυτή η εκδήλωση,
  • στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της διερεύνησης που έκαναν (τι παρατήρησαν οι μαθητές/τριες κατά την επίσκεψη τους στην παιδική χαρά και ποιες δυσκολίες εντόπισαν),
  • στη σημασία της προσθήκης/κατασκευής κατάλληλων δομών/παιχνιδιών/κατασκευών για παιδιά, εφήβους/ες με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία,
  • τις προτεινόμενες λύσεις/προτάσεις σχετικά με την επιλογή κατάλληλων παιχνιδιών/κατασκευών και την αντιμετώπιση θεμάτων προσβασιμότητας και τα οφέλη αυτών των λύσεων/προτάσεων για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας και ιδιαίτερα για τα παιδιά και τις οικογένειές τους.

Επίσης, μπορούν να παρουσιάσουν και τις επιστολές που σκέφτονται να ετοιμάσουν ή ενδεχομένως έχουν ήδη ετοιμάσει και να εξηγήσουν, γιατί αποφάσισαν να στείλουν τις επιστολές και τι ζητούν από τους αρμόδιους φορείς.

Οι παρουσιάσεις μπορεί να γίνουν με τη χρήση λογισμικού, όπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν και φωτογραφίες από όλη τη διαδικασία (τη διερεύνηση και την προετοιμασία των δραστηριοτήτων που έχουν επιλεγεί από την τάξη). Οι μαθητές/τριες της τάξης αποφασίζουν συνεργατικά τελικά τι θα περιλαμβάνουν οι παρουσιάσεις και συνεργάζονται με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού για τη δημιουργία του κειμένου των παρουσιάσεων και την επιλογή των φωτογραφιών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Αποφασίζουν, επίσης, ποιος/α ή ποιοι/ες  θα μιλήσουν στην εκδήλωση. Επιλέγουν τον χώρο που θα γίνει η εκδήλωση και αποφασίζουν να χωριστούν σε ομάδες, για να συμβάλουν στη διοργάνωση της εκδήλωσης. Κάθε ομάδα αποφασίζει να αναλάβει μια διαφορετική πτυχή της εκδήλωσης όπως:

  • εμπλοκή στην προετοιμασία της παρουσίασης ή των παρουσιάσεων,
  • δημιουργία προσκλήσεων όπου αποφασίζουν τι θα γράφει η πρόσκληση, ποια θα είναι η μορφή της, σε ποιους/ες θα αποσταλεί (π.χ. γονείς, εκπαιδευτικούς, άλλα σχολεία, φορείς της κοινότητας όπως οι σχετικές υπηρεσίες του Δήμου ή σε φορείς που ασχολούνται με ΑμεΑ), με ποιον τρόπο θα αποσταλούν, πότε θα πρέπει να είναι έτοιμες και πότε θα αποσταλούν,
  • προετοιμασία του χώρου της εκδήλωσης (π.χ. διαρρύθμιση θέσεων, τοποθέτηση ονομάτων στις καρέκλες για ειδικούς/ές προσκεκλημένους/ες , καθαρισμός και διακόσμηση του χώρου, τοποθέτηση υπολογιστή).

Όλες οι παραπάνω δραστηριότητες μπορούν να γίνουν σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, τον/την εκπαιδευτικό της Πληροφορικής και γενικότερα το προσωπικό του σχολείου ή ενδεχομένως με γονείς που ασχολούνται με την οργάνωση εκδηλώσεων.

Επίσης, μια ομάδα μπορεί να ασχοληθεί με τη δημιουργία αφισών/flyers για τη διαφήμιση της εκδήλωσης, όπου θα συνεργαστούν ως προς το περιεχόμενο των αφισών, πώς θα διαμορφωθούν, πώς θα αναπαραχθούν, το χρονοδιάγραμμα της προετοιμασίας και της ολοκλήρωσης και πού θα τοποθετηθούν/διανεμηθούν στην κοινότητα.

Επίσης, ειδικά αν υπάρχει και συνεργασία με ειδικό σχολείο, μπορεί να υπάρξει σχεδιασμός (σε συνεργασία και με τον/την εκπαιδευτικό φυσικής αγωγής του σχολείου) για να διοργανωθεί στο τέλος της εκδήλωσης ένα κοινό παιχνίδι, στο οποίο να μπορούν να παίξουν μαζί οι μαθητές/τριες από διαφορετικά σχολεία (γενικά και ειδικά) όπως το άθλημα Boccia/μπότσια για αθλητές/τριες με αναπηρία (βλ. Παράδειγμα). Σε αυτήν την περίπτωση η τάξη, με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού φυσικής αγωγής, αποφασίζει πού θα διοργανωθεί αυτό το παιχνίδι, ποιοι/ες  θα συμμετάσχουν, πού και πώς θα προμηθευτούν το απαραίτητο υλικό (π.χ. μπάλες) για το παιχνίδι.

(β) ως προς τη συγγραφή και αποστολή της επιστολής στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου ή/και σε άλλους φορείς και συλλόγους που ασχολούνται με ΑμΕΑ: οι μαθητές/τριες, με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, συντάσσουν μια επιστολή προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου ή/και σε φορείς που ασχολούνται με ειδικές κατασκευές ή σε συλλόγους που στηρίζουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία που θα περιλαμβάνει τις παρατηρήσεις από την επίσκεψή τους στην παιδική χαρά, τα αιτήματά τους και επιχειρήματα σχετικά με την αναγκαιότητα υποστήριξής τους από την υπηρεσία ή τον φορέα. Τέλος, ο/η εκπαιδευτικός αναλαμβάνει την αποστολή της επιστολής μαζί και με την πρόκληση για την εκδήλωση.

Οι μαθητές/τριες με βάση τον αναλυτικό σχεδιασμό προχωρούν στην οργάνωση της εκδήλωσης και δημιουργούνται οι ομάδες που θα αναλάβουν κάθε έργο που έχει οριστεί κατά την προετοιμασία. Στη συνέχεια, συγγράφουν το κείμενο με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, που θα σταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου και στους σχετικούς φορείς/συλλόγους, καθώς και το περιεχόμενο της παρουσίασης της εκδήλωσης. Στην υλοποίηση της δράσης συμβάλλουν ενεργά και οι γονείς (Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων) και άλλοι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (Φυσικής Αγωγής, Πληροφορικής). Στην περίπτωση που υπάρχει συνεργασία με άλλα σχολεία, ορίζονται οι λεπτομέρειες συνδιοργάνωσης μεταξύ των εκπαιδευτικών που θα λειτουργήσουν ως συντονιστές/τριες. Η δράση ολοκληρώνεται με την ανάρτηση των αφισών, την αποστολή των προσκλήσεων, την υλοποίηση της εκδήλωσης και την επιστολή του κειμένου στους αρμόδιους φορείς.

Η διάχυση της δράσης μπορεί να γίνει:

(α) με τη δημιουργία από τους/τις μαθητές/τριες μιας αφίσας για την προώθηση της δράσης, την αποστολή της σε σχολεία/φορείς και την ανάρτησή της στο διαδικτυακό τόπο του σχολείου και σε διάφορα σημεία στην κοινότητα,

(β) με τη σύνταξη ενός κειμένου/δελτίου τύπου σχετικά με τον σκοπό και την αναγκαιότητα της δράσης και προώθησή της στον τοπικό τύπο,

(γ) με τη σύνταξη ενός κειμένου/δελτίου τύπου μετά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη συγκεκριμένη προσπάθεια των μαθητών/τριών, καθώς και την προώθησή της στον τοπικό τύπο

Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες μπορούν να μοιραστούν στην τάξη σκέψεις, συναισθήματα και εμπειρίες από τη συμμετοχή τους σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες, καθώς και τη δική τους ενεργοποίηση και συμμετοχή σε ένα κοινό έργο με σκοπό την παροχή βοήθειας. Το μοίρασμα και η καταγραφή των σκέψεων, συναισθημάτων, συμπερασμάτων και διαπιστώσεων των παιδιών για τους/τις άλλους/ες , αλλά και τους/τις ίδιους/ες  μπορεί να συντεθεί σε ένα κείμενο που θα συνοδεύεται και από τις φωτογραφίες που έχουν ληφθεί σε κάθε στάδιο υλοποίησης της δράσης. Το περιεχόμενο της δράσης σε συνδυασμό με την τελική συζήτηση αναστοχασμού θα μπορούσε να συμπεριληφθεί σε ένα ψηφιακό λεύκωμα και να αναρτηθεί (και στο πλαίσιο της διάχυσης) στην ιστοσελίδα του σχολείου ή και των σχολείων που συνεργάστηκαν για την υλοποίησή της.

Φάσεις Υλοποίησης

Αφορμή για τη δράση μπορεί να δώσει μια βόλτα στην παιδική χαρά της γειτονιάς (ή/και, αν υπάρχει, κάποιο κοντινό ειδικό σχολείο στο οποίο να μπορέσουν να κάνουν μια επίσκεψη οι μαθητές/τριες στην αυλή του). Εξηγούνται οι κανόνες που πρέπει να τηρηθούν για την επίσκεψη αυτή και οι μαθητές/τριες καλούνται να πάρουν μαζί τους υλικό (μπλοκ, μολύβια/στυλό) που θα χρειαστούν για την καταγραφή των παρατηρήσεών τους. Ο/Η εκπαιδευτικός καλεί τους/τις μαθητές/τριες να παρατηρήσουν τον χώρο και τα παιχνίδια που υπάρχουν στην παιδική χαρά και να σκεφτούν κατά πόσο ο χώρος και τα παιχνίδια είναι προσβάσιμα και μπορούν να χρησιμοποιηθούν από παιδιά με αισθητηριακές ή/και κινητικές αναπηρίες. Μπορεί επίσης ο/η εκπαιδευτικός να ζητήσει από τους/τις μαθητές/τριες να παρατηρήσουν και τη διαδρομή προς την παιδική χαρά σαν ένα πρώτο ερέθισμα και να ζητήσει από τους/τις μαθητές/τριες να σκεφτούν πόσο εύκολη είναι η μετακίνηση των παιδιών με δυσκολίες μέχρι να φτάσουν στην παιδική χαρά. Οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες και αναλαμβάνουν να παρατηρήσουν και να καταγράψουν πιθανές δυσκολίες σε διαφορετικά μέρη/παιχνίδια της παιδικής χαράς (π.χ. κούνιες, τραμπάλες, χώρους εισόδου/πρόσβασης στην παιδική χαρά). Κάθε ομάδα συζητά και καταγράφει τις παρατηρήσεις της σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία στην προσπάθειά τους να χρησιμοποιήσουν κάθε μέρος/παιχνίδι, καθώς και να σκεφτούν τι θα μπορούσε να διευκολύνει τη χρήση τους από τα παιδιά με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία. Επίσης, κάποιοι/ες  μαθητές/τριες μπορούν να αναλάβουν τη φωτογράφιση της παιδικής χαράς, ώστε μετά, στην τάξη, να συζητήσουν αν θα μπορούσε να ενταχθεί στον χώρο και κάποιο άλλο παιχνίδι κατάλληλο για τα παιδιά που αντιμετωπίζουν δυσκολίες.

Επιστρέφοντας στην τάξη, κάθε ομάδα αρχικά παρουσιάζει τις παρατηρήσεις, τις σκέψεις και τις εντυπώσεις της. Στη συνέχεια ο/η εκπαιδευτικός ενθαρρύνει τους/τις μαθητές/τριες να αναζητήσουν πληροφορίες για παιχνίδια παιδικής χαράς που είναι κατάλληλα για παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρία προτείνοντας ιστοσελίδες ή άλλες πηγές με σχετικές πληροφορίες. Κάθε ομάδα, συλλέγει σχετικές πληροφορίες και καταγράφει προτάσεις για πιθανές αλλαγές που θα μπορούσαν να βελτιώσουν την πρόσβαση παιδιών με δυσκολίες. Οι ομάδες προετοιμάζουν την παρουσίασή τους και την παρουσιάζουν στην ολομέλεια της τάξης. Στο τέλος συζητούν και αποφασίζουν όλοι/ες  μαζί ποιο παιχνίδι/κατασκευή θα ήταν χρήσιμο/η για την παιδική χαρά που επισκέφτηκαν και ανταλλάσσουν ιδέες για τρόπους με τους οποίους μπορούν να συγκεντρωθούν τα χρήματα για να αγοράσουν το συγκεκριμένο παιχνίδι ή/και ποιες ενέργειες θα μπορούσαν να κάνουν, για να πάρουν βοήθεια για την επίτευξη αυτού του σκοπού. Η ομάδα καταλήγει στην απόφαση να οργανωθούν δραστηριότητες ευαισθητοποίησης της κοινότητας, που θα περιλαμβάνουν την οργάνωση σχετικής εκδήλωσης στο σχολείο και την προετοιμασία και αποστολή επιστολών στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου, σε φορείς που υποστηρίζουν άτομα με ειδικές ανάγκες ή επιχειρήσεις που κατασκευάζουν/πουλάνε παιχνίδια ή/και κατασκευές για παιδικές χαρές φιλικά ή/και φιλικές και σε παιδιά με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία.

Στη συνέχεια, προχωρούν στον σχεδιασμό για την υλοποίηση των προτάσεων: Στις δραστηριότητες αυτές μπορεί να υπάρξει συνεργασία μεταξύ των τάξεων/σχολείων (γενικών και ειδικών σχολείων, αν είναι συστεγαζόμενα ή αν βρίσκονται σε κοντινή απόσταση).

(α) Ως προς τον σχεδιασμό της εκδήλωσης στο σχολείο (η οποία θα πραγματοποιηθεί στην αίθουσα εκδηλώσεων ή/και στην αυλή του σχολείου): οι μαθητές/τριες συζητούν και αποφασίζουν τι θα περιλαμβάνει, πόση ώρα θα διαρκέσει και ποιο θα είναι το περιεχόμενό της. Ως προς το περιεχόμενο η εκδήλωση μπορεί να περιλαμβάνει παρουσιάσεις από τον/την εκπαιδευτικό, τους/τις μαθητές/τριες που μπορεί να αφορούν:

  • στον λόγο που γίνεται αυτή η εκδήλωση,
  • στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων της διερεύνησης που έκαναν (τι παρατήρησαν οι μαθητές/τριες κατά την επίσκεψη τους στην παιδική χαρά και ποιες δυσκολίες εντόπισαν),
  • στη σημασία της προσθήκης/κατασκευής κατάλληλων δομών/παιχνιδιών/κατασκευών για παιδιά, εφήβους/ες με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία,
  • τις προτεινόμενες λύσεις/προτάσεις σχετικά με την επιλογή κατάλληλων παιχνιδιών/κατασκευών και την αντιμετώπιση θεμάτων προσβασιμότητας και τα οφέλη αυτών των λύσεων/προτάσεων για όλα τα μέλη της σχολικής κοινότητας και ιδιαίτερα για τα παιδιά και τις οικογένειές τους.

Επίσης, μπορούν να παρουσιάσουν και τις επιστολές που σκέφτονται να ετοιμάσουν ή ενδεχομένως έχουν ήδη ετοιμάσει και να εξηγήσουν, γιατί αποφάσισαν να στείλουν τις επιστολές και τι ζητούν από τους αρμόδιους φορείς.

Οι παρουσιάσεις μπορεί να γίνουν με τη χρήση λογισμικού, όπου μπορούν να χρησιμοποιηθούν και φωτογραφίες από όλη τη διαδικασία (τη διερεύνηση και την προετοιμασία των δραστηριοτήτων που έχουν επιλεγεί από την τάξη). Οι μαθητές/τριες της τάξης αποφασίζουν συνεργατικά τελικά τι θα περιλαμβάνουν οι παρουσιάσεις και συνεργάζονται με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού για τη δημιουργία του κειμένου των παρουσιάσεων και την επιλογή των φωτογραφιών που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Αποφασίζουν, επίσης, ποιος/α ή ποιοι/ες  θα μιλήσουν στην εκδήλωση. Επιλέγουν τον χώρο που θα γίνει η εκδήλωση και αποφασίζουν να χωριστούν σε ομάδες, για να συμβάλουν στη διοργάνωση της εκδήλωσης. Κάθε ομάδα αποφασίζει να αναλάβει μια διαφορετική πτυχή της εκδήλωσης όπως:

  • εμπλοκή στην προετοιμασία της παρουσίασης ή των παρουσιάσεων,
  • δημιουργία προσκλήσεων όπου αποφασίζουν τι θα γράφει η πρόσκληση, ποια θα είναι η μορφή της, σε ποιους/ες θα αποσταλεί (π.χ. γονείς, εκπαιδευτικούς, άλλα σχολεία, φορείς της κοινότητας όπως οι σχετικές υπηρεσίες του Δήμου ή σε φορείς που ασχολούνται με ΑμεΑ), με ποιον τρόπο θα αποσταλούν, πότε θα πρέπει να είναι έτοιμες και πότε θα αποσταλούν,
  • προετοιμασία του χώρου της εκδήλωσης (π.χ. διαρρύθμιση θέσεων, τοποθέτηση ονομάτων στις καρέκλες για ειδικούς/ές προσκεκλημένους/ες , καθαρισμός και διακόσμηση του χώρου, τοποθέτηση υπολογιστή).

Όλες οι παραπάνω δραστηριότητες μπορούν να γίνουν σε συνεργασία με τον/την εκπαιδευτικό της τάξης, τον/την εκπαιδευτικό της Πληροφορικής και γενικότερα το προσωπικό του σχολείου ή ενδεχομένως με γονείς που ασχολούνται με την οργάνωση εκδηλώσεων.

Επίσης, μια ομάδα μπορεί να ασχοληθεί με τη δημιουργία αφισών/flyers για τη διαφήμιση της εκδήλωσης, όπου θα συνεργαστούν ως προς το περιεχόμενο των αφισών, πώς θα διαμορφωθούν, πώς θα αναπαραχθούν, το χρονοδιάγραμμα της προετοιμασίας και της ολοκλήρωσης και πού θα τοποθετηθούν/διανεμηθούν στην κοινότητα.

Επίσης, ειδικά αν υπάρχει και συνεργασία με ειδικό σχολείο, μπορεί να υπάρξει σχεδιασμός (σε συνεργασία και με τον/την εκπαιδευτικό φυσικής αγωγής του σχολείου) για να διοργανωθεί στο τέλος της εκδήλωσης ένα κοινό παιχνίδι, στο οποίο να μπορούν να παίξουν μαζί οι μαθητές/τριες από διαφορετικά σχολεία (γενικά και ειδικά) όπως το άθλημα Boccia/μπότσια για αθλητές/τριες με αναπηρία (βλ. Παράδειγμα). Σε αυτήν την περίπτωση η τάξη, με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού φυσικής αγωγής, αποφασίζει πού θα διοργανωθεί αυτό το παιχνίδι, ποιοι/ες  θα συμμετάσχουν, πού και πώς θα προμηθευτούν το απαραίτητο υλικό (π.χ. μπάλες) για το παιχνίδι.

(β) ως προς τη συγγραφή και αποστολή της επιστολής στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου ή/και σε άλλους φορείς και συλλόγους που ασχολούνται με ΑμΕΑ: οι μαθητές/τριες, με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, συντάσσουν μια επιστολή προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου ή/και σε φορείς που ασχολούνται με ειδικές κατασκευές ή σε συλλόγους που στηρίζουν τα άτομα με ειδικές ανάγκες ή/και αναπηρία που θα περιλαμβάνει τις παρατηρήσεις από την επίσκεψή τους στην παιδική χαρά, τα αιτήματά τους και επιχειρήματα σχετικά με την αναγκαιότητα υποστήριξής τους από την υπηρεσία ή τον φορέα. Τέλος, ο/η εκπαιδευτικός αναλαμβάνει την αποστολή της επιστολής μαζί και με την πρόκληση για την εκδήλωση.

Οι μαθητές/τριες με βάση τον αναλυτικό σχεδιασμό προχωρούν στην οργάνωση της εκδήλωσης και δημιουργούνται οι ομάδες που θα αναλάβουν κάθε έργο που έχει οριστεί κατά την προετοιμασία. Στη συνέχεια, συγγράφουν το κείμενο με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, που θα σταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου και στους σχετικούς φορείς/συλλόγους, καθώς και το περιεχόμενο της παρουσίασης της εκδήλωσης. Στην υλοποίηση της δράσης συμβάλλουν ενεργά και οι γονείς (Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων) και άλλοι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (Φυσικής Αγωγής, Πληροφορικής). Στην περίπτωση που υπάρχει συνεργασία με άλλα σχολεία, ορίζονται οι λεπτομέρειες συνδιοργάνωσης μεταξύ των εκπαιδευτικών που θα λειτουργήσουν ως συντονιστές/τριες. Η δράση ολοκληρώνεται με την ανάρτηση των αφισών, την αποστολή των προσκλήσεων, την υλοποίηση της εκδήλωσης και την επιστολή του κειμένου στους αρμόδιους φορείς.

Η διάχυση της δράσης μπορεί να γίνει:

(α) με τη δημιουργία από τους/τις μαθητές/τριες μιας αφίσας για την προώθηση της δράσης, την αποστολή της σε σχολεία/φορείς και την ανάρτησή της στο διαδικτυακό τόπο του σχολείου και σε διάφορα σημεία στην κοινότητα,

(β) με τη σύνταξη ενός κειμένου/δελτίου τύπου σχετικά με τον σκοπό και την αναγκαιότητα της δράσης και προώθησή της στον τοπικό τύπο,

(γ) με τη σύνταξη ενός κειμένου/δελτίου τύπου μετά την υλοποίηση των δραστηριοτήτων για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη συγκεκριμένη προσπάθεια των μαθητών/τριών, καθώς και την προώθησή της στον τοπικό τύπο

Με την ολοκλήρωση της δράσης, οι μαθητές/τριες μπορούν να μοιραστούν στην τάξη σκέψεις, συναισθήματα και εμπειρίες από τη συμμετοχή τους σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες, καθώς και τη δική τους ενεργοποίηση και συμμετοχή σε ένα κοινό έργο με σκοπό την παροχή βοήθειας. Το μοίρασμα και η καταγραφή των σκέψεων, συναισθημάτων, συμπερασμάτων και διαπιστώσεων των παιδιών για τους/τις άλλους/ες , αλλά και τους/τις ίδιους/ες  μπορεί να συντεθεί σε ένα κείμενο που θα συνοδεύεται και από τις φωτογραφίες που έχουν ληφθεί σε κάθε στάδιο υλοποίησης της δράσης. Το περιεχόμενο της δράσης σε συνδυασμό με την τελική συζήτηση αναστοχασμού θα μπορούσε να συμπεριληφθεί σε ένα ψηφιακό λεύκωμα και να αναρτηθεί (και στο πλαίσιο της διάχυσης) στην ιστοσελίδα του σχολείου ή και των σχολείων που συνεργάστηκαν για την υλοποίησή της.

Υλοποίηση [πέντε (5) διδακτικές ώρες]

[τέσσερις (4) διδακτικές ώρες] Οι μαθητές/-τριες με βάση τον αναλυτικό σχεδιασμό προχωρούν στην ορ-γάνωση της εκδήλωσης και δημιουργούνται οι ομάδες που θα αναλάβουν κάθε έργο που έχει οριστεί κατά την προετοιμασία. Στη συνέχεια, συγγράφουν το κείμενο με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, που θα σταλεί στις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου και στους σχετικούς φορείς/συλλόγους, καθώς και το περιεχόμενο της παρουσίασης της εκδήλωσης. Στην υλοποίηση του Προγράμματος συμβάλλουν ενεργά και οι γονείς (Σύλλογος Γονέων & Κηδεμόνων) και άλλοι εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων (Φυσικής Αγωγής, Πληροφορικής). Στην περίπτωση που υπάρχει συνεργασία με άλλα σχολεία, ορίζονται οι λεπτομέρειες συνδιοργάνωσης μεταξύ των εκπαιδευτικών που θα λειτουργήσουν ως συντονιστές/-τριες. Το Πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την ανάρτηση των αφισών, την αποστολή των προσκλήσεων, την υλοποίηση της εκδήλωσης και την επιστολή του κειμένου στους αρμόδιους φορείς.

Επικοινωνία-Διάχυση [δύο έως τρεις (2-3) διδακτικές ώρες]

δύο (2) διδακτικές ώρες] Η διάχυση του Προγράμματος μπορεί να γίνει: (α) με τη δημιουργία από τους/τις μαθητές/-τριες μιας αφίσας για την προώθηση του Προγράμματος, την αποστολή της σε σχολεία/φορείς και την ανάρτησή της στο διαδικτυακό τόπο του σχολείου και σε διάφορα ση-μεία στην κοινότητα, (β) με τη σύνταξη ενός κειμένου/δελτίου τύπου σχετικά με τον σκοπό και την αναγκαιότητα του Προγράμματος και προώθησή της στον τοπικό τύπο, (γ) με τη σύνταξη ενός κειμένου/δελτίου τύπου μετά την υλοποίηση των δράσεων για την ενημέρωση του κοινού σχετικά με τη συγκεκριμένη προσπάθεια των μαθητών/-τριών, καθώς και την προώθησή της στον τοπικό τύπο.

Αναστοχασμός [μία (1) διδακτική ώρα]

[μία έως δύο (1-2) διδακτικές ώρες] Με την ολοκλήρωση του Προγράμματος, οι μαθητές/-τριες μπορούν να μοιραστούν στην τάξη σκέψεις, συναισθήματα και εμπειρίες από τη συμ-μετοχή τους σχετικά με τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες ή/και αναπηρίες, καθώς και τη δική τους ενεργοποίηση και συμμετοχή σε ένα κοινό έργο με σκοπό την παροχή βο-ήθειας. Το μοίρασμα και η καταγραφή των σκέψεων, συναισθημάτων, συμπερασμάτων και διαπιστώσεων των παιδιών για τους/τις άλλους/-ες, αλλά και τους/τις ίδιους/-ες μπορεί να συντεθεί σε ένα κείμενο που θα συνοδεύεται και από τις φωτογραφίες που έχουν ληφθεί σε κάθε στάδιο υλοποίησης του Προγράμματος. Το περιεχόμενο του Προγράμματος σε συνδυασμό με την τελική συζήτηση αναστοχασμού θα μπορούσε να συμπεριληφθεί σε ένα ψηφιακό λεύκωμα και να αναρτηθεί (και στο πλαίσιο της διάχυσης) στην ιστοσελίδα του σχολείου ή και των σχολείων που συνεργάστηκαν για την υλοποίηση του Προγράμματος.