Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Φυσικός πολύ-οδηγός της Φθιώτιδας

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Στερεάς Ελλάδας

  • Φθιώτιδας

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Η δράση αποσκοπεί στη γνωριμία των μαθητών/τριών με το φυσικό περιβάλλον του τόπου τους. Οι μαθητές/τριες θα εξερευνήσουν το οικοσύστημα, τη πανίδα, τη χλωρίδα, τη βιοποικιλότητα του φυσικού περιβάλλοντος του τόπου τους, αναδεικνύοντας τη ξεχωριστή μοναδικότητά του.

Πρόγραμμα Σπουδών

Διασύνδεση με το:

  1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών (ΔΕΠΠΣ) και το Αναλυτικό Προγράμματα Σπουδών (ΑΠΣ) για το γνωστικό αντικείμενο της Μελέτης Περιβάλλοντος Δ΄ Δημοτικού ( ΦΕΚ 303/Β΄/13-03-2003), (ΦΕΚ 5939/Β΄/16-12-2021) και Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003), (ΦΕΚ 5815/Β/10-12-2021).
  2. Νέο Πρόγραμμα Σπουδών στο γνωστικό αντικείμενο της Μελέτης Περιβάλλοντος Δ΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 3023/Β΄/08-05-2023) και Γεωγραφίας Ε΄ Δημοτικού (ΦΕΚ 2259/τ. Β΄/06-04-2023).
  3. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:

γνωρίζουν την ποικιλομορφία των δομών του φυσικού και ανθρωπογενούς περιβάλλοντος του τόπου τους,

διακρίνουν την κατανομή, τις σχέσεις και τις αλληλεπιδράσεις μεταξύ τους,

αξιολογούν συμπεριφορές που συμβάλλουν στην προστασία του και στην προοπτική της αειφόρου ανάπτυξης,

αναπτύξουν δεξιότητες χρήσης των ΤΠΕ για να αναζητούν, να συλλέγουν και να οργανώνουν δεδομένα που σχετίζονται με τις εργασίες τους,

αναπτύξουν ικανότητες λήψης αποφάσεων, επίλυσης προβλημάτων, εκπόνησης σχεδίων εργασίας ή μικρών γεωγραφικών ερευνών και παρουσίασης των αποτελεσμάτων τους,

παρουσιάζουν σχέδια εργασίας χρησιμοποιώντας ποικίλα μέσα, τεχνικές και εργαλεία αναπαράστασης, αποκτώντας δεξιότητες συνεργασίας και επικοινωνίας στην ομάδα,

αποδέχονται, σέβονται τον πολιτισμό, τον τρόπο ζωής και τις αξίες άλλων λαών,

συμβάλουν στην ανάπτυξη ενός περιβαλλοντικά και οικονομικά βιώσιμου και δίκαιου κόσμου μέσω της ενεργούς πολιτειότητας.

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες σε ομάδες, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, εντοπίζουν το φυσικό περιβάλλον του τόπου τους για να σχεδιάσουν τη δράση τους. Οι προτάσεις των μαθητών/τριών, καθώς και τα κριτήρια επιλογής, καταγράφονται από τον/την εκπαιδευτικό.

Ενδεικτικά, προτείνεται να αξιοποιηθεί η τεχνική της ιδεοθύελλας.

Οι μαθητές/τριες, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, σχεδιάζουν τη δράση τους.

Ειδικότερα:

προχωρούν στην κατανομή μαθητών/τριών σε ομάδες και στον καταμερισμό ρόλων,

συγκροτούν το χρονοδιάγραμμα δράσης [ημερολόγιο],

προετοιμάζουν το υλικό [τετράδια, φύλλα εργασίας, φωτογραφική μηχανή κ.ά.],

μελετούν κείμενα, πηγές/παραθέματα αξιοποιώντας τα σχολικά εγχειρίδια, βιβλιοθήκες, διαδίκτυο,

ορίζουν τον χρόνο επίσκεψης στο πεδίο δράσης,

έρχονται σε επαφή με φορείς της περιοχής (αυτοδιοικητικοί, εκπαιδευτικοί) αλλά και ντόπιους, συζητώντας τρόπους προστασίας και ανάδειξης του συγκεκριμένου φυσικού περιβάλλοντος,

επισκέπτονται το πεδίο δράσης και καταγράφουν τα στοιχεία του φυσικού περιβάλλοντος, αποτυπώνοντας την υπάρχουσα κατάσταση της περιοχής.

Για όλα τα παραπάνω στοιχεία, ενδεικτικά προτείνεται να αξιοποιηθούν η συνέντευξη ή το ερωτηματολόγιο, ο ψηφιακός πίνακας ανακοινώσεων [padlet] ή οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο.

Στο στάδιο αυτό, οι ομάδες των μαθητών/τριών, με τη καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, δημιουργούν πολυτροπικό/πολυμεσικό υλικό, το οποίο θα εδράζεται στα αποτελέσματα του ερευνητικού σχεδίου δράσης.

 

Στο πλαίσιο της διάχυσης, οι μαθητές/τριες προχωρούν σε:

ανάρτηση του παραγόμενου υλικού στον σχολικό χώρο (αφίσες, φωτογραφίες, κολάζ), στο σχολικό ιστολόγιο, στα τοπικά μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης,

διοργάνωση σχολικής εκδήλωσης στο πλαίσιο της διάχυσης στην ευρύτερη κοινότητα.

Στο στάδιο του αναστοχασμού, οι μαθητές/τριες, αξιοποιώντας στοιχεία περιγραφικής αξιολόγησης, καταγράφουν γνώσεις, εμπειρίες, συναισθήματα που αποκόμισαν από την υλοποίηση του σχεδίου δράσης.

Ενδεικτικά, προτείνεται ο/η εκπαιδευτικός να έχει δημιουργήσει φύλλο περιγραφικής αυτοαξιολόγησης για τους/τις μαθητές/τριες, το οποίο θα αποτυπώνει τον βαθμό επίτευξης/ικανοποίησης της αρχικής στοχοθεσίας.