Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Η κλιματική αλλαγή στην αντίληψη των πολιτών και των ειδικών

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Πελοποννήσου

  • Αρκαδίας

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Η δράση στοχεύει στη βιωματική μάθηση των μαθητών/τριών σε σχέση με αυτό που ονομάζουμε κλιματική αλλαγή, ειδικά στην Αρκαδία.

Οι μαθητές/τριες θα υλοποιήσουν έρευνα μέσα από προφορικές αφηγήσεις κατοίκων μιας συγκεκριμένης περιοχής, ειδικών επιστημόνων και εκπροσώπων φορέων. Το πρόβλημα που εκκινεί τη διαδικασία είναι η αντίληψη της κλιματικής αλλαγής και η άρνησή της από μέρος των πολιτών. Οι μαθητές/τριες θα μπορέσουν να συγκροτήσουν μια άποψη και γνώση για το φαινόμενο. Ταυτόχρονα, θα κατανοήσουν τα γεωμορφολογικά χαρακτηριστικά, τα τοπικά οικοσυστήματα, καθώς και τις ανθρώπινες δραστηριότητες.

Με αυτόν τον τρόπο,  θα μπορούν να παρέμβουν στη διάσταση της βιώσιμης ανάπτυξης και διαχείρισης, που είναι στοιχεία της ενεργούς πολιτότητας.

Εκπονητής του σχεδίου: Βασίλειος Σουβατζόγλου, Επόπτης Ποιότητας της Εκπ/σης Αρκαδίας.

Πρόγραμμα Σπουδών

Σύνδεση με το:

1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-20032.

2. Νέο Πρόγραμμα σπουδών Γεωλογίας-Γεωγραφία ΦΕΚ_ 1859_24-03-2023 3. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:

αποκτήσουν ερευνητικές ικανότητες,

συνδέσουν το παρελθόν με το παρόν,

αντιληφθούν και να περιγράψουν τις οικονομικές αλλαγές και επιπτώσεις όπως και τις κοινωνικές και ακόμα και τις πολιτισμικές,

καλλιεργήσουν δεξιότητες διαχείρισης κλιματικής αλλαγής.

Πεδίο Υλοποίησης

Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος)

Φάσεις Υλοποίησης

Η δράση ξεκινά με μια συζήτηση γύρω από το ζήτημα της κλιματικής αλλαγής. Σε αυτήν, οι μαθητές/τριες συνεισφέρουν τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους για το ζήτημα αυτό.

Οι ερωτήσεις του/της εκπαιδευτικού λειτουργούν ως έναυσμα όταν η συζήτηση εμφανίζει κάμψη, όπως:

Έχετε ακούσει να υπάρχουν αρνητές της κλιματικής αλλαγής;

Σάς έχει μιλήσει κάποιος παππούς για το πώς ήταν το κλίμα παλιά;

Παρουσιάζονται κάποια επίσημα στοιχεία και οι μαθητές/τριες καλούνται να τα σχολιάσουν εν συντομία.

Έπειτα, τίθεται το ζήτημα της αξίας των αντιλήψεων των ανθρώπων για το φαινόμενο και ζητείται να υιοθετηθεί ή όχι από το σύνολο.

Στην περίπτωση που αποφασιστεί, οι μαθητές/τριες χωρίζονται σε ομάδες, με σκοπό να συντάξουν ερωτηματολόγια προκειμένου να πάρουν συνεντεύξεις. Μια ομάδα θα πάρει συνέντευξη από ηλικιωμένους/ες, μια άλλη από ειδικούς επιστήμονες και μία επόμενη από κάποιον φορέα π.χ Δήμος.

Τα ερωτηματολόγια θα προσπαθούν να λάβουν απαντήσεις που θα αποτυπώνουν την υποκειμενική αντίληψη του/της καθενός/μίας για την κλιματική αλλαγή.

Οι ομάδες σχεδιάζουν και δοκιμάζουν τα ερωτηματολόγια των συνεντεύξεων (δοκιμαστικές με ψηφιακή καταγραφή) και καταλήγουν στα πρόσωπα στα οποία θα απευθυνθούν, εμπλέκοντας με τον τρόπο αυτό και τους γονείς, τους συγγενείς, τους/τις φίλους/ες και την ευρύτερη κοινότητα γενικότερα.

Οι ομάδες, αφού φωτογραφήσουν, συλλέξουν, καταγράψουν πληροφορίες και αφού πάρουν τις συνεντεύξεις, τις επεξεργαστούν και εξάγουν στοιχεία από τα γκρουπ διερεύνησης (πολίτες, ειδικοί, εκπρόσωποι φορέων), συνθέτουν το τελικό αποτέλεσμα, εξάγοντας συμπεράσματα με προτάσεις προς την κοινότητα. Έτσι, δημιουργούν το υλικό το οποίο θα αξιοποιήσουν για τη διάχυση των αποτελεσμάτων και των προτάσεων τους (αφίσες, μπροσούρες, ομιλίες).

Η διάχυση λαμβάνει χώρα σε χώρο που να μπορεί να τύχει μεγάλης προσέλευσης. Μπορεί για παράδειγμα να γίνει σε αμφιθέατρου του Δήμου ή άλλους χώρους. Ακόμα και σε ανοικτό χώρο ενός σημείου με μεγάλη περιβαλλοντική σπουδαιότητα (π.χ πηγή).

Οι μαθητές/τριες θα παρουσιάσουν τις προτάσεις τους με τρόπο επικοινωνιακό και αποτελεσματικό, παρέχοντας το υλικό που ετοίμασαν.

Ταυτόχρονα, μπορούν να παρουσιάζουν τα ευρήματα της έρευνας σε δημοσιεύσεις σε ψηφιακά μέσα.

Προσκεκλημένοι/ες μπορούν να είναι οι τοπικές δημοτικές, οι πολιτικές ή εκπαιδευτικές αρχές, οι συμμετέχοντες/ες στην έρευνα και όποια άλλοι/ες κρίνεται ότι πρέπει να ενημερωθούν και να συμμετάσχουν.

Οι μαθητές/τριες διαβάζουν από το ημερολόγιό τους τις σκέψεις για τις εμπειρίες που αποκόμισαν από τη δράση, τις δυσκολίες που αντιμετώπισαν και όποιες άλλες παρατηρήσεις μπορεί να είχαν.

Ο/Η εκπαιδευτικός αποτυπώνει τις πληροφορίες και στο τέλος όλοι/ες μαζί συνθέτουν ένα τελικό κείμενο στο οποίο περιέχεται η γνώμη τους για το φαινόμενο, η χρησιμότητα της δράσης που υλοποίησαν, τα συναισθήματα που τους δημιουργήθηκαν στις διάφορες φάσεις του έργου.

Τέλος, καταλήγουν στη διατύπωση περαιτέρω προτάσεων για την προστασία του περιβάλλοντος της Αρκαδίας αλλά και για τη βιώσιμη ανάπτυξη.