Η δράση αποσκοπεί στη γνωριμία των μαθητών/τριών με τα μνημεία και τους ιστορικούς χώρους της περιοχής της Φθιώτιδας. Οι μαθητές/τριες μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, καθώς και με την αξιοποίηση ψηφιακών πόρων, θα εξερευνήσουν τους ιστορικούς χώρους, αναδεικνύοντας τη σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς.
Διασύνδεση με:
Οι μαθητές/τριες, σε επίπεδο γνώσεων, αναμένεται να:
αντιληφθούν πως η υπεράσπιση της ελευθερίας, της δημοκρατίας, των ατομικών και κοινωνικών δικαιωμάτων πραγματοποιείται από ιστορικά πρόσωπα,
κατανοήσουν ότι η εθνική αυτογνωσία είναι η δύναμη της δημιουργίας πολιτών με συνειδητότητα στο πλαίσιο μιας παγκοσμιοποιημένης κοινωνίας.
Οι μαθητές/τριες, σε σχέση με την παιδαγωγική/κριτική σκέψη, αναμένεται να:
αναπτύξουν δεξιότητες αναζήτησης και αξιοποίησης της ιστορικής γνώσης.
αναπτύξουν την ενσυναίσθηση των μαθητών/τριών σε έναν πολύμορφο πολιτισμικά κόσμο που συνεχώς μεταβάλλεται.
Οι μαθητές/τριες, σε σχέση με την επιστημονικότητα/διαθεματικότητα, αναμένεται να εξοικειωθούν με την ορολογία της ιστορικής επιστήμης, αποκτώντας ένα βασικό ιστορικό λεξιλόγιο.
Οι μαθητές/τριες, σε σχέση με τις ΤΠΕ, αναμένεται να χρησιμοποιούν τις Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνίας για τη μελέτη του ιστορικού παρελθόντος.
Οι μαθητές/τριες, σε σχέση με τον πολιτισμό, αναμένεται να:
γνωρίσουν την πολιτιστική και εθνική κληρονομιά και να αναπτύξουν θετική στάση για τη διαφύλαξή της,
διαμορφώνουν προσωπική άποψη και υπεύθυνη στάση για τα κοινωνικά, πολιτικά, πολιτιστικά, εθνικά, ευρωπαϊκά και παγκόσμια θέματα και προβλήματα.
Οι μαθητές/τριες, σε σχέση με την έρευνα, αναμένεται να ασκηθούν στην επιτόπια ή και ψηφιακή πρόσβαση για την άντληση ιστορικών στοιχείων που διαθέτουν μουσεία, αρχαιολογικοί χώροι, μνημεία, ιστορικά αρχεία, βιβλιοθήκες.
Οι μαθητές/τριες σε ομάδες, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, εντοπίζουν τον ιστορικό χώρο/μνημείο του τόπου τους για να σχεδιάσουν τη δράση τους. Οι προτάσεις των μαθητών/τριών, καθώς και τα κριτήρια επιλογής, καταγράφονται από τον/την εκπαιδευτικό.
Ενδεικτικά, προτείνεται να αξιοποιηθεί η τεχνική της ιδεοθύελλας.
Οι μαθητές/τριες, με την καθοδήγηση του/της εκπαιδευτικού, σχεδιάζουν τη δράση τους.
Ειδικότερα:
προχωρούν σε κατανομή μαθητών/τριών σε ομάδες και καταμερισμός ρόλων,
συγκροτούν το χρονοδιάγραμμα δράσης [ημερολόγιο],
ορίζουν τον χρόνο επίσκεψης στο πεδίο δράσης,
προετοιμάζουν το υλικό [τετράδια, φύλλα εργασίας, φωτογραφική μηχανή κ.ά],
μελετούν κείμενα, πηγές/παραθέματα αξιοποιώντας τα σχολικά εγχειρίδια, βιβλιοθήκες, διαδίκτυο,
έρχονται σε επαφή με φορείς της περιοχής (αυτοδιοικητικοί, εκπαιδευτικοί) αλλά και ντόπιους συζητώντας τρόπους ανάδειξης του συγκεκριμένου ιστορικού χώρου ως στοιχείο πολιτιστικής κληρονομιάς,
επισκέπτονται το πεδίο δράσης και καταγράφουν τα στοιχεία του ιστορικού μνημειακού χώρου, αποτυπώνοντας την υπάρχουσα κατάσταση της περιοχής.
Για όλα τα παραπάνω στοιχεία, ενδεικτικά προτείνεται να αξιοποιηθούν η συνέντευξη ή το ερωτηματολόγιο, ο ψηφιακός πίνακας ανακοινώσεων [padlet] ή οποιοδήποτε άλλο πρόσφορο μέσο.
Στο στάδιο αυτό, οι μαθητές/τριες δημιουργούν πολυτροπικό/πολυμεσικό υλικό, το οποίο θα εδράζεται στα αποτελέσματα του ερευνητικού σχεδίου δράσης.
Στο πλαίσιο της διάχυσης, προχωρούν σε:
ανάρτηση του παραγόμενου υλικού στον σχολικό χώρο (αφίσες, φωτογραφίες, κολάζ), στο σχολικό ιστολόγιο, στα τοπικά μέσα ενημέρωσης και κοινωνικής δικτύωσης,
διοργάνωση σχολικής εκδήλωσης.
Στο στάδιο του αναστοχασμού, οι μαθητές/τριες, αξιοποιώντας στοιχεία περιγραφικής αξιολόγησης, καταγράφουν γνώσεις, εμπειρίες, συναισθήματα που αποκόμισαν από την υλοποίηση του σχεδίου δράσης.
Ενδεικτικά, προτείνεται ο/η εκπαιδευτικός να έχει δημιουργήσει φύλλο περιγραφικής αυτοαξιολόγησης για τους/τις μαθητές/τριες, το οποίο θα αποτυπώνει τον βαθμό επίτευξης/ικανοποίησης της αρχικής στοχοθεσίας.