Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Λάρισα: Μικρές ιστορίες μέσα στην ιστορία των 7.000 χρόνων

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Θεσσαλίας

  • Λάρισας

Σύντομη περιγραφή

Η δράση αποσκοπεί κυρίως στην κριτική και ιστορική μελέτη του άμεσου περιβάλλοντος των μαθητών/τριών. Έχει αφετηρία τη μαθητική εμπειρία και δομείται με βάση βιωματικές δραστηριότητες για να μελετήσουν την τοπική ιστορία και να τη συσχετίζουν με το ευρύτερο ιστορικό πλαίσιο, τον γεωγραφικό χώρο αλλά και τη μυθολόγηση του τόπου από τη λογοτεχνία. Επίσης, μπορεί να αναδείξει τη σημασία της πολιτιστικής κληρονομιάς, και της αειφόρου ανάπτυξης σε συσχέτιση με τους Στόχους Βιώσιμης Ανάπτυξης.

Το σχέδιο δράσης έγινε σε συνεργασία με τον Σύμβουλο Εκπαίδευσης Φιλολόγων κ. Μάτο Αναστάσιο.

Πρόγραμμα Σπουδών

Διασύνδεση με:

1. το Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας των Α΄, Β΄ και Γ΄ τάξεων Γυμνασίου. (ΥΑ 4341/Δ2 ΦΕΚ τ.Β 217, 19 Ιανουαρίου 2023).

2. το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003).

3. το Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες, αναμένεται να:

συνδέουν την τοπική ιστορία με την εθνική, αλλά και την εμφάνιση του τόπου στη λογοτεχνία,

συμμετέχουν ενεργά στις διαδικασίες μάθησης και, πιθανόν, παραγωγή ιστορικής γνώσης,

συνειδητοποιήσουν ότι η λογοτεχνική αποτύπωση του ιστορικού χρόνου και του τόπου επιδρά στην αίσθηση του “ανήκειν” και στην καλλιέργεια κοινοτικού πνεύματος,

συμμετέχουν σε μαθητικό συνέδριο, παρουσιάζοντας τα δεδομένα που συγκέντρωσαν,

δημιουργήσουν έντυπο ενημερωτικό υλικό.

Πεδίο Υλοποίησης

Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες συζητούν τι γνωρίζουν για την πόλη της Λάρισας, για την ιστορία και για το παρελθόν της.

Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, οργανώνουν ερωτήματα για την τοπική ιστορία, όπως:

Πότε κατοικήθηκε για πρώτη φορά;

Πώς ήταν πριν έναν ή δύο αιώνες;

Ποιες ήταν φάσεις διαμόρφωσης της ευρύτερης περιοχής κατά το παρελθόν;

Πώς μπορούν να αποκτήσουν γνώσεις για το παρελθόν;

Σχετικά με τη Σύγχρονη Ιστορία, οι μαθητές/τριες μπορούν να ασχοληθούν με τις παρακάτω θεματικές:

Η προσάρτηση της Θεσσαλίας και της Λάρισας στο ελληνικό κράτος.

Ποια ήταν τα σύνορα του ελληνικού κράτους μετά το 1881 – η Λάρισα ως παραμεθόρια πόλη.

Πως από το οθωμανικό Γενί-Σεχίρ εξελίχθηκε στην ευρωπαϊκή Λάρισα.

Ποια είναι τα οθωμανικά μνημεία που επιβιώνουν ως σήμερα.

Ποια είναι τα μνημεία του ελληνικού/βυζαντινού παρελθόντος που αναδείχτηκαν μετά την προσάρτηση της Λάρισας και πώς διαμορφώνουν το σύγχρονο πρόσωπο της πόλης.

Η παρουσία της Λάρισας σε λογοτεχνικά κείμενα της νεότερης ελληνικής λογοτεχνίας (οι μαθητές/τριες διαβάζουν επιλεγμένα σχετικά αποσπάσματα).

Η πρόκληση είναι οι μαθητές/τριες να αποκτήσουν ιστορική σκέψη και να εξασκήσουν το βλέμμα τους πάνω στα ιστορικά μνημεία του τόπου τους.

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν τη δράση με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού.

Ειδικότερα, προχωρούν σε:

κατανομή ομάδων και ρόλων (ιστορικοί, ερευνητές/τριες, φωτογράφοι),

καταγραφή προορισμών λ.χ. λόφος Ακροπόλεως της Λάρισας, ιστορικός περίπατος στα σημεία της πόλης με ιστορικό ενδιαφέρον, Μελούνα (καζάρμες),

επισκέψεις και παρατήρηση της περιοχής, παρατήρηση των κτισμάτων και των οδωνυμίων,

επίσκεψη στα ΓΑΚ και διερεύνηση/μελέτη σχετικών τεκμηρίων,

επαφές με φορείς και πρόσωπα που έχουν μελετήσει την ιστορία και την τοπική ιστορία ή με πρόσωπα που μπορούν να λειτουργήσουν σαν πληροφορητές της τοπικής ιστορίας,

προετοιμασία υλικού (άδειες μετακίνησης, φωτογραφικές μηχανές, τετράδια, κλπ.),

φωτογράφηση και καταγραφή εμπειριών.

Οι μαθητές/τριες, αφού συγκεντρώσουν ιστορικές πληροφορίες από τοπικές πηγές, μπορούν να:

συντάξουν δελτίο τύπου,

δημιουργήσουν παρουσίαση,

συντάξουν εκτενές κείμενο με περιγραφή της δράσης,

σχεδιάσουν και δημιουργήσουν podcast, που θα αναρτηθεί σε σχετική πλατφόρμα,

εξετάσουν το ενδεχόμενο συμμετοχής σε κάποιο μαθητικό συνέδριο.

Οι μαθητές/τριες μπορούν να:

κοινοποιήσουν τα συμπεράσματά τους στον τοπικό τύπο, μέσω του δελτίου τύπου που θα ετοιμάσουν,

απευθυνθούν στη σχολική κοινότητα, μέσω της παρουσίασης, που θα δημιουργήσουν,

αναρτήσουν σε ιστολόγιο και στην επίσημη ιστοσελίδα του σχολείου το podcast, όπως και το εκτενές κείμενο με περιγραφή της δράσης.

Οι μαθητές/τριες απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με:

τις γνώσεις που απέκτησαν για την τοπική ιστορία,

τον τρόπο με τον οποίο συνδέεται η τοπική ιστορία, όπως την μελέτησαν, με την ευρύτερη ιστορία, όπως τη διδάσκονται στο σχολείο,

πόσο έχουν αναπτύξει οι ίδιοι/ες την αίσθηση του “ανήκειν” στην κοινότητα και παράλληλα την αίσθηση της ευθύνης να συντηρήσουν την ιστορική μνήμη,

τον τρόπο που εργάστηκαν,

τον τρόπο που διαμόρφωσαν το αποτέλεσμα της εργασίας τους (πχ podcast).