Οι μαθητές/τριες συνδύασαν το ιστορικό γεγονός της Μικρασιατικής Καταστροφής το οποίο μελέτησαν μέσα από το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού, με την επίσκεψη στο Μουσείο Μικρασιατικού πολιτισμού στο Αιγάλεω και με την περιοχή του σχολείου αλλά και ολόκληρης της πόλης του Αιγάλεω που απετέλεσε τον πρώτο πυρήνα συγκέντρωσης προσφύγων, γνωστό και ως «Νέες Κυδωνίες».
Σύνδεση με το Πρόγραμμα Σπουδών του 2023. Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Ιστορίας στις Γ’, Δ’, Ε’ και Στ’ τάξεις του Δημοτικού Σχολείου (ΦΕΚ, Τεύχος Β 1963/2021) Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
συνδέσουν τη γενική ιστορία με την τοπική,
γίνουν ενεργοί πολίτες και μόνοι τους να ερευνούν για την ιστορία του τόπου τους και τον πολιτισμό τους,
αναπτύξουν την επικοινωνία, τη συνεργασία και τη συλλογική δράση,
καλλιεργήσουν το σεβασμό για την πολιτιστική κληρονομιά.
Η επιλογή θέματος έγινε κατόπιν μελέτης της τοπικής ιστορίας και του βιβλίου ιστορίας, των εγκυκλίων για τα εργαστήρια δεξιοτήτων και του ενεργού πολίτη. Μετά την μελέτη της ενότητας για την Μικρασιατική Καταστροφή από το βιβλίο της ιστορίας της ΣΤ΄ τάξης τα παιδιά θέλησαν να πληροφορηθούν για τον ερχομό των προσφύγων στο Αιγάλεω. Πώς ήρθαν οι πρόσφυγες στην πόλη μας; Τι έφεραν μαζί τους; Πού έμεναν; Πώς συνυπήρχαν με τους ντόπιους κατοίκους; Τι συνέπειες είχε αυτός ο ερχομός; Η δική τους οικογένεια αποτελεί συνέχεια κάποιας μικρασιατικής;
Οι μαθητές και μαθήτριες σχεδιάζουν το πρόγραμμα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού: 1. Επίσκεψη στο Μουσείο Μικρασιατικού Πολιτισμού Αιγάλεω (Επίσκεψη στο Μουσείο Μικρασιατικού Πολιτισμού: Η Νίκη, η ψηφιακή ξεναγός του μουσείου, μέσα από την επαυξημένη πραγματικότητα και με τη βοήθεια τάμπλετ , προτρέπει τα παιδιά να γνωρίσουν την ιστορία της ερευνώντας τα εκθέματα του μουσείου. Κειμήλια δωρισμένα από οικογένειες Μικρασιατών με έντονο το στοιχείο της καθημερινότητας, της μαγειρικής, της εκπαίδευσης και του εμπορίου στις ελληνικές πόλεις της Μικράς Ασίας.) .2 Επαφή με τον Σύλλογο Μικρασιατών Αιγάλεω.3. Δημιουργία εικαστικών έργων.4. Συμπλήρωση ερωτηματολογίου.
Μέσα στην τάξη: Τα παιδιά μετά την επίσκεψη ζωγραφίζουν τα αντικείμενα που τους έκαναν εντύπωση. Επίσης δημιουργούν με απλά υλικά τη βαλίτσα με τα πράγματα που θα έπαιρναν αν αναγκάζονταν σήμερα να εγκαταλείψουν βίαια την πατρίδα τους.*Αν τα αντικείμενα μιλούσαν: Τα παιδιά χωρισμένα σε ομάδες αναλαμβάνουν από μία φωτογραφία-έκθεμα του Μουσείου. Γίνονται η φωνή του που μας μιλά για τη λειτουργία του στη ζωή των Μικρασιατών. Αναζητούν σχετικές πληροφορίες από βιβλιογραφικές και διαδικτυακές πηγές.*Ανακαλύπτοντας τις ρίζες μας: Τα παιδιά συμπληρώνουν ερωτηματολόγιο και ρωτώντας γονείς και παππούδες ψάχνουν να βρουν αν έχουν μικρασιάτικες ρίζες. Τα αποτελέσματα τα αποτυπώνουν με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού των ΤΠΕ σε γραφήματα.*Μικρασιάτικες μυρωδιές με αφορμή το Πάσχα: Σε συνεργασία με το Σύλλογο Μικρασιατών Αιγάλεω οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ τάξης συνδέουν την ιστορία της Μ. Ασίας με τον μικρασιατικό πολιτισμό της, τις διατροφικές συνήθειες , τα έθιμα του Πάσχα και παρασκευάζουν τα γνωστά σμυρνέικα κουλουράκια.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της ΣΤ τάξης μοιράζονται τις εμπειρίες τους μέσα από ένα ψηφιακό βιβλίο που θα δημοσιευθεί στην ιστοσελίδα του σχολείου. Θα ενημερωθεί η υπηρεσία, ο Δήμος, το Μουσείο, οι γονείς, το σχολείο με τη δημοσίευση τη εργασίας αυτής.
Οι μαθητές και οι μαθήτριες γράφουν τι έμαθαν και τι ένιωσαν από τη συγκεκριμένη δράση. Οι σκέψεις τους ολοκληρώνουν το ψηφιακό βιβλίο με θέμα « Μνήμες Άσβεστες»