Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

O Εδεσσαίος ποταμός

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Κεντρικής Μακεδονίας

  • Πέλλας

Λέξεις που προσδιορίζουν το πρόγραμμα

Σύντομη περιγραφή

Η δράση αποσκοπεί στην εξερεύνηση του Εδεσσαίου ποταμού ως φυσικού, ιστορικού και πολιτισμικού πόρου της πόλης της Έδεσσας. Περπατώντας στις όχθες της βασικής διαδρομής του μέσα στην πόλη οι μαθητές /τριες, καταγράφουν και αποτυπώνουν τη φυσική ομορφιά, κτίρια και μνημεία ιστορικής αξίας, αναζητούν σημεία άξια προβολής, δυνατότητες ανάπτυξης καθώς και τυχόν περιβαλλοντικά προβλήματα (σκουπίδια, ρύπανση κλπ.). Μέσα από χαρτογραφικές δραστηριότητες (ψηφιακή γεωαφήγηση), προτείνουν μονοπάτι εναλλακτικού τουρισμού με βάση την υδάτινη ομορφιά της πόλης (συνδέοντας ταυτόχρονα τη γεωγραφία με την ιστορία). Καταθέτουν την πρότασή τους στους τοπικούς φορείς (τουριστικές υπηρεσίες του Δήμου).

Πρόγραμμα Σπουδών

1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Γεωλογίας- Γεωγραφίας (ΦΕΚ 304/Β΄/13-03-2003)

2. ΦΕΚ_ 1859_24-03-2023 Α-Β_Γυμνάσιο_Γεωλογία_Γεωγραφία

3. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024)

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες:

συλλέγουν και καταγράφουν στοιχεία για την υδάτινη διαδρομή του εδεσσαίου μέσα στην πόλη,

συνδέουν στοιχεία τοπικής Γεωγραφίας με στοιχεία τοπικής Ιστορίας όπως αναδεικνύονται από τη διαδρομή στις όχθες του ποταμού (βυζαντινή γέφυρα κ.α.),

συνεργάζονται σε ομάδες σε όλες τις φάσεις της δράσης,

ερευνούν για τυχόν περιβαλλοντικά θέματα που συνδέονται με τον ποταμό, τις όχθες του και τη διαδρομή του μέσα στην πόλη,

ασκούνται έτσι στην καλλιέργεια περιβαλλοντικής συνείδησης και ευαισθητοποίησης γύρω από την προστασία του νερού ως φυσικού πόρου και πολιτισμικού στοιχείου,

δημιουργούν ψηφιακά ή έντυπα πολιτιστικά προϊόντα (π.χ. χάρτη τουριστικής διαδρομής, αφίσα, παρουσίαση, video) που αποτυπώνουν την εμπειρία από τη δράση.

Πεδίο Υλοποίησης

Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν τη δράση με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών:

Καταιγισμός ιδεών:

-Τι γνωρίζουμε για τον Εδεσσαίο ποταμό;

-Τι θέλουμε να μάθουμε;

-Ποια είναι η διαδρομή του μέσα στην πόλη;

-Υπάρχουν αξιόλογα σημεία προβολής ή άλλα που χρήζουν βελτιωτικής παρέμβασης;

Καταγραφή προορισμών: Βυζαντινή γέφυρα, Καταρράκτες, περίπατος κατά μήκος της κύριας κοίτης.

Προτάσεις για επαφές με φορείς, συνεντεύξεις με ειδικούς επιστήμονες (περιβαλλοντολόγος, υπεύθυνος τουρισμού του Δήμου, αρχιτέκτονας, αλλά και με απλούς πολίτες) κατά μήκος της διαδρομής του ποταμού. Διερευνητικές κινήσεις επικοινωνίας μαζί τους για συνεντεύξεις.

Συγκροτούνται ομάδες και γίνεται κατανομή ρόλων σε αυτές. Συγκεκριμένα:

Ερευνητές: αναζητούν σημεία άξια προβολής ή άλλα προς βελτίωση κατά μήκος της υδάτινης διαδρομής.

Αφηγητές: συντάσσουν τα κείμενα που ξεναγούν στην υδάτινη τουριστική διαδρομή, συντάσσουν πόρισμα με προτάσεις βελτιωτικής διερεύνησης για άλλα σημεία.

Φωτογράφοι: φωτογραφίζουν, βιντεοσκοπούν συντάσσουν τη γεοαφήγηση.

Δημοσιογράφοι: παίρνουν συνεντεύξεις από ειδικούς και από απλούς πολίτες).

Οι ομάδες οργανώνουν και επεξεργάζονται το υλικό τους στην τάξη και στην ολομέλεια εξετάζουν σχέδια παρέμβασης με ερωτήματα όπως: “Πώς μπορεί να αξιοποιηθεί ώστε να προβάλλει μια πρόταση εναλλακτικού τουρισμού η κύρια διαδρομή του ποταμού κατά μήκος της πόλης;” και “Ποια είναι τα κύρια σημεία προβολής και ποια περιβαλλοντικά προβλήματα εντοπίζονται και χρήζουν διορθωτικής παρέμβασης;”

Σχεδιάζονται τα ερωτηματολόγια των συνεντεύξεων και ένα πρώτο σχέδιο για την διαδρομή που θα ακολουθηθεί.

Γίνεται ταξινόμηση του υλικού που έχει συγκεντρωθεί ως τώρα.

Οι ομάδες μαζί με τους εκπαιδευτικούς:

περπατούν κατά μήκος του ποταμού μέσα στην πόλη, φωτογραφίζουν και βιντεοσκοπούν ιδιαίτερα σημεία της διαδρομής, π.χ. σημεία φυσικής ή/και αρχιτεκτονικής ομορφιάς και ιστορικής αξίας (βυζαντινή γέφυρα), καθώς και σημεία με τυχόν περιβαλλοντικά προβλήματα (ρύπανσης κ.α.),

διενεργούνται συνεντεύξεις με πολίτες κατά τη διάρκεια της διαδρομής.

Παράγεται πρωτότυπο υλικό με περιεχόμενα όπως: γεωαφήγηση, φωτογραφικό υλικό, βίντεο, συνεντεύξεις, περιγραφές, αφίσες, πόρισμα:

Σύνταξη χάρτη εναλλακτικού τουρισμού.

Σύνταξη πορίσματος εντοπισμού τυχόν προβλημάτων γύρω από τις όχθες του ποταμού.

Παρουσιάζεται η γεωαφήγηση στο σχολείο, σε εκδήλωση με πρόσκληση να παραστούν γονείς, φορείς, τοπική κοινωνία.

Αναρτάται η παρουσίαση σε ιστοσελίδα του σχολείου.

Διοργανώνεται έκθεση με φωτογραφίες, αφίσες, καλλιτεχνικά έργα και μηνύματα των μαθητών/τριών.

Οι μαθητές/ριες εκφράζουν τις εντυπώσεις και τα συναισθήματά τους από τη συμμετοχή στη δράση, προφορικά ή γραπτά, ή ψηφιακά (π.χ. σύντομα κείμενα, βίντεο).

Αξιολογούν τη διαδικασία της συνεργασίας, της έρευνας και της δημιουργίας (με ρουμπρίκες αξιολόγησης και σχόλια): Τι λειτούργησε καλά; Τι θα μπορούσε να γίνει διαφορετικά;

Καταγράφουν τι καινούριο έμαθαν για τον Εδεσσαίο ποταμό και την Έδεσσα.

Εκφράζουν σκέψεις ή δεσμεύσεις για την προστασία του νερού και του περιβάλλοντος.