Στόχοι Βιώσιμης Ανάπτυξης Προγράμματος Δράσης

Οι φωνές των Μνημείων στα Γιαννιτσά

Περιφέρεια και Διεύθυνση

Σύντομη περιγραφή

Η τοπική ιστορία των Γιαννιτσών αποκαλύπτεται και μέσα από τα οθωμανικά μνημεία της πόλης, με πυρήνα την προσωπικότητα του Γαζή Εβρενός. Οι μαθητές/τριες ανακαλύπτουν πώς η πόλη εξελίχθηκε από οχυρό διοίκησης σε ιερό οθωμανικό τόπο, πώς η πολιτιστική πολυμορφία επηρέασε το αστικό τοπίο και πώς σήμερα η πολιτιστική κληρονομιά αποτελεί γέφυρα ανάμεσα σε λαούς, εποχές και αφηγήσεις. Στο πλαίσιο της δράσης περιλαμβάνεται βιωματική εξερεύνηση των μνημείων, τεκμηρίωση, δημιουργική γραφή, ψηφιακή χαρτογράφηση και θεατρικές αναπαραστάσεις.

Πρόγραμμα Σπουδών

Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003)

Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).

Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα

Οι μαθητές/τριες να:

αναγνωρίζουν τα βασικά οθωμανικά μνημεία της πόλης και τη σημασία τους,

αναγνωρίζουν τη διαχρονική μεταβολή της πόλης και των πληθυσμών της,

εκφράζουν σκέψεις για τη σημασία της πολιτιστικής συνύπαρξης,

συνεργάζονται σε δημιουργικές και ερευνητικές δραστηριότητες,

Να παράγουν πρωτότυπα έργα (κείμενα, αφηγήσεις, θεατρικά, μακέτες).

Πεδίο Υλοποίησης

Η αυλή ή άλλοι χώροι του σχολείου, Προορισμοί γύρω από το σχολείο (σε απόσταση περπατήματος), Προορισμοί σε απόσταση από το σχολείο (απαιτείται η μετάβαση με συγκοινωνιακό μέσο), Ο ψηφιακός χώρος του διαδικτύου 

Φάσεις Υλοποίησης

Καταιγισμός ιδεών για την ιστορία των Γιαννιτσών και τον Γαζή Εβρενός.

Ανάγνωση επιλεγμένων αποσπασμάτων για τα μνημεία.

Παρατήρηση φωτογραφιών και δημιουργία πρώτων ερωτημάτων.

Χωρισμός ομάδων με θεματικά αντικείμενα: Μαυσωλείο, Ρολόι, Λουτρό, Τζαμιά, Τουρμπές.

Έρευνα πηγών για τα οθωμανικά μνημεία.

Δημιουργία χρονογραμμής για την ιστορική εξέλιξη των Γιαννιτσών.

Σχεδίαση χάρτη με τα έξι βασικά μνημεία.

Οργάνωση ψηφιακής διαδρομής και θεματικού χάρτη.

Εκπαιδευτική περιήγηση στα μνημεία (ή εικονική αν δεν είναι εφικτή η επίσκεψη).

Καταγραφή εντυπώσεων και παρατηρήσεων στο πεδίο.

Δημιουργική γραφή: “Αν μιλούσε το Μαυσωλείο…” και προετοιμασία θεατρικής παράστασης.

Κατασκευή αφισών ή εικαστικών έργων για τα μνημεία.

Θεατρική παράσταση με τίτλο: «Ο Εβρενός μιλά στα παιδιά του μέλλοντος».

Δημοσίευση υλικού στο ιστολόγιο του σχολείου.

Οργάνωση σχολικής έκθεσης φωτογραφίας/εικαστικών.

Παρουσίαση θεατρικής σκηνής στην κοινότητα ή σε άλλη τάξη.

Συζήτηση με ερωτήσεις:

Τι μάθαμε;

Τι μας εντυπωσίασε;

Τι θα κρατούσαμε;

Δημιουργία «Χάρτη Πολιτιστικής Μνήμης»: κάθε μαθητής προσθέτει ένα μνημείο που τον άγγιξε.

Δημιουργία σύντομου κειμένου: Αν ήμουν το Ρολόι των Γιαννιτσών, τι θα έλεγα στους περαστικούς;