Το πρόγραμμα αποσκοπεί στη γνωριμία των μαθητών/τριών με έναν θεσμό της σύγχρονης πνευματικής ιστορίας της πόλης της Κοζάνης, του Ινστιτούτου Βιβλίου και Ανάγνωσης (ΙΝ.Β.Α.), που κατέστησε την πόλη το επίκεντρο της πνευματικής ζωής, της λογοτεχνικής παραγωγής, της εκδοτικής δραστηριότητας και του πολιτισμού σε πανελλαδικό επίπεδο. Μέσα από βιωματικές δραστηριότητες, οι μαθητές/τριες θα εξερευνήσουν την τοπική ιστορική ταυτότητα ως προς τον τομέα του πολιτισμού, αναδεικνύοντας τη σημασία της πνευματικής κληρονομιάς και της αδιάκοπης παρουσίας της πόλης στα γράμματα μέσω και της ανεκτίμητης συλλογής της Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης. Δραστηριότητες: Δημιουργία αφίσας με το λογότυπο του ΙΝ.Β.Α. και άλλα χαρακτηριστικά στοιχεία του, όπως τα αποτύπωσε η έρευνα των μαθητών/τριών, σύνθεση βίντεο με συνεντεύξεις, παραγωγή εκτενούς κειμένου και χρονολογίου για τους βασικούς σταθμούς-ορόσημα της λειτουργίας του θεσμού.
*Πρόταση της Συμβούλου Εκπαίδευσης κλ. Π.Ε.02 Αγνής Παπακώστα
Σύνδεση με:
1. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Ιστορίας και Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών Ιστορίας (ΦΕΚ 303 /Β΄/13-03-2003)
2. Πρόγραμμα Σπουδών «Δράσεις Ενεργού Πολίτη» του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου (ΥΑ υπ. αριθμ. 130372/ΓΔ4 (ΦΕΚ 6048/Β΄/1-11-2024).
Οι μαθητές/τριες αναμένεται να:
περιγράφουν/αφηγούνται στοιχεία για την ιστορία (ίδρυση και πλαίσιο λειτουργίας) του ΙΝ.Β.Α.,
συνδέουν τη σημασία ενός πνευματικού ορόσημου για τους κατοίκους και την πόλη της Κοζάνης,
αναγνωρίζουν και να εκτιμούν την πνευματική και πολιτιστική κληρονομιά της πόλης,
αναλαμβάνουν και να ολοκληρώνουν ένα σχέδιο δράσης μέσω της συνεργασίας και της συλλογικής, συντονισμένης προσπάθειας,
παράγουν υλικό και να εκπονούν εργασίες για την αντανάκλαση των εμπειριών που αποκόμισαν από το πρόγραμμα καθώς και να προχωρούν σε διοργάνωση δράσεων διάχυσης της εργασίας τους στην τοπική κοινωνία.
Οι μαθητές/τριες συζητούν τι γνωρίζουν για τον πανελλήνιο θεσμό του Δικτύου Πόλεων και ειδικότερα για την πόλη του Βιβλίου και τι θέλουν να μάθουν. Με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού, οργανώνουν ερωτήματα για την τοπική ιστορία, όπως:
Πότε ιδρύθηκε και ποιο ήταν το πλαίσιο λειτουργίας του θεσμού του Ινστιτούτου Βιβλίου και Ανάγνωσης στην Κοζάνη;
Ποιο ήταν το πνευματικό αποτύπωμα του ΙΝ.Β.Α. στην πόλη και πώς εξακτινώθηκε από μια μικρή πόλη της επαρχίας στον υπόλοιπο ελλαδικό πνευματικό χώρο;
Σε ποιον τομέα του πνεύματος και των γραμμάτων εστίασε περισσότερο;
Πώς συνδέεται η ανάδειξη της Κοζάνης ως πόλης του Βιβλίου στο Εθνικό Δίκτυο Πόλεων με την πνευματική και πολιτιστική κληρονομιά της;
Εργαλεία: Ομαδικές συζητήσεις, ψηφιακά ερωτηματολόγια, παρουσίαση φωτογραφιών και χαρτών, συνέντευξη με τους πρωταγωνιστές του θεσμού
Περαιτέρω Διερεύνηση:
Επισκέψεις σε μέρη της πόλης που συνδέονται άμεσα με τη λειτουργία του θεσμού.
Φωτογράφηση και καταγραφή εμπειριών.
Συγκέντρωση ιστορικών πληροφοριών από τοπικές πηγές.
Απομαγνητοφώνηση των συνεντεύξεων των πρωταγωνιστών του ΙΝ.Β.Α.
Αναζήτηση άλλων πνευματικών πυλώνων της πόλης που αλληλεπίδρασαν με το ΙΝ.Β.Α. (λογοτεχνικά περιοδικά, τοπικά μουσεία).
Οι μαθητές/τριες σχεδιάζουν το πρόγραμμα με τη βοήθεια του/της εκπαιδευτικού:
1.Κατανομή ομάδων και ρόλων (ιστορικοί, ερευνητές, φωτογράφοι).
2.Καταγραφή προορισμών (π.χ. Κοβεντάρειος Δημοτική Βιβλιοθήκη).
3.Επαφές με φορείς (π.χ. Δήμος, τοπικά μουσεία).
4. Επαφές με όσα άτομα διετέλεσαν Διευθυντές του ΙΝ.Β.Α και με εργαζόμενους/ες στον θεσμό.
5. Μελέτη του καταλόγου των εκδόσεων του ΙΝ.Β.Α.
6.Προετοιμασία υλικού (φωτογραφικές μηχανές, τετράδια, tablets).
Οι μαθητές/τριες συγκεντρώνουν το υλικό και προβαίνουν στην παραγωγή ενός χρονολογίου με ημερομηνίες σταθμούς στη δωδεκάχρονη ιστορία του θεσμού με έκθεση φωτογραφίας.
Οι μαθητές/τριες:
Δημιουργούν παρουσίαση (PowerPoint ή αφίσες) για τη σχολική κοινότητα.
Διοργανώνουν εκδήλωση με έκθεση φωτογραφιών.
Μοιράζονται τις εμπειρίες τους μέσω άρθρου στο ιστολόγιο του σχολείου.
Συντάσσουν ένα κείμενο που αποτυπώνει τη διαλεκτική πνευματική σχέση του ΙΝ.Β.Α. και της Κοβενταρείου Δημοτικής Βιβλιοθήκης.
Οι μαθητές/τριες απαντούν σε ερωτήσεις:
Τι μάθαμε για την πνευματική ζωή της Κοζάνης που δεν γνωρίζαμε;
Ποιο αντίκτυπο είχε η γνώση αυτή σχετικά με τα συναισθήματά μας για τη πανελλήνια συμβολή της Κοζάνης στον πνευματικό τομέα;
Πόσο σημαντικό θεωρούμε να είμαστε γνώστες τόσο σημαντικών θεσμών που επηρεάζουν την πνευματική κίνηση της πόλης μας;
Πόσο ικανοποιημένοι/ες νιώθουμε από την ενημέρωση που έχουμε ως μαθητές/τριες σχετικά με θέματα που αφορούν τον τοπικό πολιτισμό;
Πώς νιώσαμε κατά τη διάρκεια των δράσεων; Τι αποκομίσαμε από τη συνεργασία μας και πώς μπορούμε να την αξιοποιήσουμε σε μελλοντικές δράσεις;
Μέσω της διάχυσης νιώθουμε ότι ανοίγουμε ένα δίαυλο επικοινωνίας με την τοπική κοινωνία;